مهر ۲۵, ۱۴۰۱

نکات کاربردی برای تمیز کردن آشپزخانه و محیط خانه

تمیز کردن بخش‌های مختلف خانه و آشپزخانه، ازجمله کارهایی است که تمام افراد، از پیر و جوان گرفته تا مرد و زن، با آن سروکار دارند. به همین دلیل دانستن برخی نکات خانه‌داری به شما کمک می‌کند که در کم‌ترین زمان ممکن و با صرف کم‌ترین هزینه و انرژی به خانه و آشپزخانه‌ای تمیز و پاکیزه دست پیدا کنید. در این مقاله به ارائه‌ی نکاتی ساده و کاربردی برای تمیز کردن اشیای مختلف در خانه و آشپزخانه خواهیم پرداخت و شمارا با برخی ترفندهای مفید آشنا خواهیم نمود.

از بالا به پایین تمیز کنید

اولین نکته‌ای که باید به هنگام تمیز کردن بخش‌های مختلف خانه در نظر بگیرید، ترتیب شستن و تمیز کردن اشیا و فضاهای مختلف است. همواره به خاطر داشته باشید که باید از قسمت‌های بالا شروع کرده و درنهایت به کف زمین برسید. رعایت این نکته باعث می‌شود که قسمت‌های بالا تمیز شده و گردوخاک و برخی آلودگی‌های آن‌ها روی قسمت‌های پایین‌تر بریزد. درنهایت تمام کثیفی‌ها روی زمین جمع می‌شوند و در مرحله‌ی آخر با تمیز شدن زمین  کار به پایان می‌رسد.

تمیز کردن کمدها

کمدهای لباس، ازجمله جاهایی هستند که شاید در نظافت و تمیزی خانه فراموش شوند! تمیز نکردن مداوم کمدها ممکن است باعث به وجود آمدن قارچ و آلودگی در درون آن‌ها شده و کثیف شدن لباس‌ها منجر به بروز انواع بیماری‌های پوستی در ما گردد.

برای تمیز کردن داخل کمد می‌توانید از محلول آب و سرکه‌یا اسپری‌های چندمنظوره که دارای مواد ضدعفونی‌کننده هستند استفاده کنید و تمام دیواره‌ها و کف کمد را خوب تمیز کنید. بعدازآن منتظر بمانید تا فضای داخل کمد کاملاً خشک شود و سپس لباس‌ها را درون کمد آویزان کنید.

تمیز کردن سطوح چوبی در خانه و آشپزخانه

سطوح چوبی ازجمله سطوحی هستند که لکه و کثیفی را خیلی زود آشکار می‌کنند و نمای زشتی ایجاد می‌کنند. برای مثال گذاشتن لیوان، ظروف غذا، یا اشیای دیگر ممکن است باعث باقی ماند لکه‌ی آب، چربی و غیره بر روی سطوح چوبی موردنظر شما شده و بعضاً از بین بردن این لکه‌ها آسان نباشد. ما به شما توصیه می‌کنیم از جوش‌شیرین، نمک، وازلین یا خمیردندان استفاده کنید  لکه‌های موجود بر روی سطوح چوبی را به‌این‌ترتیب از بین ببرید. درنهایت با استفاده از یک اسپری چندمنظوره سطح را ضدعفونی کنید.

تمیز کردن اشیای آشپزخانه

مخلوط‌کن و غذا ساز

برای تمیز کردن لوازم برقی و تیغه دار همچون مخلوط‌کن‌ها و غذا سازها می‌توانید از این روش استفاده کنید:

ابتدا کمی مایع ظرف‌شویی، جوش‌شیرین و آب را ترکیب کرده و داخل محفظه بریزید. در دستگاه را محکم ببندید و آن را روشن کنید تا چند دقیقه محلول را در درون خود بچرخاند. سپس داخل محفظه را آب‌کشی کنید. برای تمیز کردن بدنه‌ی دستگاه و قسمت بیرونی محفظه (جایی که با غذا در تماس نیست) می‌توانید از اسپری‌های چندمنظوره استفاده کنید.

تمیز کردن قهوه ساز

مشکل اصلی در تمیز کردن قهوه ساز، دسترسی نداشتن به مجرای داخلی دستگاه است. به این منظور می‌توانید پروسه‌ی درست شدن قهوه را با آب و سرکه‌یا سرکه‌ی خالص انجام دهید تا این محلول از درون مجرای قهوه ساز عبور کرده و فضای داخلی را که به آن دسترسی نداریم، ضدعفونی شود. برای بدنه‌ی بیرونی می‌توانید از اسپری‌های پاک‌کننده‌ی سطوح استفاده کنید.

تمیز کردن سر دوش حمام

سوراخ‌های سر دوش حمام به‌مرور و در اثر جرم آب بسته می‌شوند و همین مسئله باعث می‌شود که فشار آب خیلی کم‌تر از حد طبیعی باشد و حمام کردن و شستشوی بدن سخت و دشوار شود. برای از بین بردن این مشکل می‌توانید از یک کیسه‌ی پلاستیکی که درون آن سرکه ریخته‌اید استفاده کنید و آن را دور سر دوش حمام ببندید تا به‌طور کامل در درون سرکه قرار بگیرد. سرکه باعث جرم‌زدایی و باز شدن سوراخ‌های سر دوش می‌شود و فشار آب مجدداً به حالت اولیه بازمی‌گردد.

معرفی محصول پاک‌کننده چندمنظوره اکتیو

اطراف ما و بر روی تمام وسایل خانه و محل کار موجودات ریز و ذره‌بینی فراوانی وجود دارند که می‌توانند ناقل بیماری باشند. یکی از راه‌های مقابله با این موجودات، استفاده از مواد شوینده‌ قوی و ضدعفونی‌کردن سطح است.

محصولات پاک‌کننده اکتیو، علاوه بر مواد اولیه با خاصیت پاک‌کنندگی زیاد، دارای ترکیبات پلیمری است که مانند لایه‌ای محافظ، روی سطح باقی مانده و آن را نسبت به نشست مجدد انواع آلودگی و گرد و خاک مقاوم کرده و سطح را درخشان می‌کند.

پاک‌کننده‌های چندمنظوره اکتیو، دارای مواد مختلفی از قبیل براق‌کننده، مواد ضدخوردگی، آنزیم، نرم‌کننده و خوشبو‌کننده هستند که برای تمیز و ضدعفونی شدن سطوح قابل استفاده است، همچنین مواد اولیه تشکیل‌دهنده این محصولات برای محیط‌ زیست، کاملا بی‌ضرر هستند.

پاک‌کننده چندمنظوره اکتیو، محصولی است با قدرت پاک‌کنندگی فوق‌العاده که برای تمیز‌ کردن انواع سطوح نظیر دیوار روغنی، سرامیک کاشی، سینک ظرفشویی، اجاق گاز، سطوح مختلف چوبی و… استفاده می‌شود. فرمولاسیون این محصول فاقد هرگونه مواد حساسیت‌زا بوده و تمامی لکه‌ها را از سطوح بدون محدودیت و آسیب به سطح، از بین می‌برد.

موارد مصرف:

از این محصول می‌توان برای تمیز کردن سطوح سخت پلاستیکی، سرامیکی، استیل، فلزی، چوبی و سنگی نظیر سطوح دیوار روغنی، اجاق گاز، مایکروویو، یخچال، کابینت، سینک ظرفشویی، سرامیک، شوفاژ، هود، بدنه کامپیوتر و… استفاده کرد؛ این محصول، پاک‌کننده‌ای قوی است که سخت‌ترین جرم‌ها، عمیق‌ترین لکه‌های چربی و دوده را با قدرت بالا پاک می‌کند.

*نکته: از پاک‌کردن آینه، شیشه و مانیتور کامپیوتر با این محصولات خودداری کنید، زیرا به شفافیت این سطوح آسیب وارد می‌کند.

دستورالعمل محصول پاک‌کننده چندمنظوره اکتیو

پاک‌کننده چند منظوره اکتیو را از فاصله ۲۰‌ سانتی‌متری روی سطوح مورد نظر اسپری کنید و بلافاصله سطح را با دستمال نم‌دار یا اسکاچ شسته و پاک کنید.

برای سطوح آغشته به چربی و لکه‌های قدیمی، پس از ۱ تا ۲ دقیقه سطح را با اسفنج خیس یا پارچه کتان پاک کرده و درصورت نیاز، این عمل را تکرار کنید.

برای پاک کردن فواصل بین کاشی، سرامیک و سنگ بهتر است از مسواک کهنه برای پاکیزگی بیشتر استفاده کرد.

نقاط قوت و وجه تمایز محصولات:

  • قدرت پاک‌کنندگی فوق‌العاده
  • خاصیت ضدعفونی‌کنندگی قوی
  • عدم به‌جا گذاشتن رنگ، رگه و لکه روی دستمال و سطوح

مراقبت‌ها:

  • از تماس مستقیم با چشم اجتناب کنید. در صورت تماس با چشم، بلافاصله چشم را با مقدار فراوانی آب شستشو داده و به پزشک مراجعه کنید.
  • محصولات پاک‌کننده، حاوی مواد فرار هستند که ممکن است موجب بروز مشکلات تنفسی و آسم شود؛ به همین دلیل بهتر است در فضاهای بسته استفاده نشوند و تهویه مناسب در محیط ایجاد گردد.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]