مهر ۳۰, ۱۴۰۱

نحوه شستن موی کودک

نحوه شستن موی کودک

یکی از سخت‌ترین مراحل حمام کردن کودک، شستن موی آن است. از آن‌جایی که نحوه شستشوی موی کودک با شستن موی افراد بزرگسال تفاوت‌های زیادی دارد، باید این کار را با حساسیت بالایی انجام دهید. در این مقاله قصد داریم با آموزش نحوه شستن موی کودک همراه شما باشیم و نکات مهم مربوط به آن را بیان کنیم.

نکات مهم برای شستن موی کودک

همانطور که گفته شد، شستشوی موی کودکان یکی از مهم‌ترین مراحل حمام کردن است. اگر به خوبی نکات گفته شده را رعایت نکنید، ممکن است مشکلاتی برای کودکتان به وجود بیاید. در ادامه به نکاتی که بیان می‌کنیم توجه داشته باشید.

شستن موی کودک فقط در صورت نیاز انجام شود

شستشوی موی کودکان اگر از حد نیاز بیشتر یا کمتر باشد، جنبه‌های منفی زیادی دارد. دفعات شستشوی مو باید با توجه به نوع و میزان کثیفی مو انجام شود. اکثر نوزادان دو یا سه بار در هفته نیاز به شستن مو دارند؛ اما در نهایت این والدین کودکان هستند که تشخیص می‌دهند چندبار در هفته موی کودک خود را بشویند. اگر برای شستن مو نیازی به شامپو ندارید، از آب خالی استفاده کنید. (اجباری در استفاده از شامپو در تمام دفعات شستشو وجود ندارد)

از شامپوی ملایم استفاده کنید

برای شستشوی موی کودکان نباید از شامپوی بزرگسالان استفاده کنید؛ باید از شامپوهایی استفاده کنید که مخصوص کودکان هستند. این شامپوها ملایم هستند و مواد مضر (مضر برای کودکان، مفید برای بزرگسالان) در آن‌ها به چشم نمی‌خورد. پارابن و رنگ‌های مصنوعی از جمله این مواد هستند که در شامپوی بزرگسالان وجود دارند و در شامپوی کودکان از آن‌ها استفاده نمی‌شود. شامپوی موی سر کودک اکتیو یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شستن موی کودک شما است. این شامپو مخصوص شستشوی موی کودکان و نوزادان طراحی شده است و قدرت مرطوب‌کنندگی و حالت‌دهی بالایی دارد.

مراقب چشمان کودک باشید

برای شستن موی کودک حتما باید به چشم‌های او توجه داشته باشید. از آن‌جایی که سوزش چشم یکی از موارد آزاردهنده برای کودک است، پیشنهاد می‌شود که هنگام شستشو دستان خود را روی چشم کودک بگذارید تا آب یا کف به چشم نفوذ نکند.

به سر کودک فشار وارد نکنید

همانطور که می‌دانید، روی سر نوزاد قسمت‌های نرمی وجود دارد که نباید به آن‌ قسمت‌ها فشاری وارد شود؛ هنگام شستن موی نوزاد به هیچ عنوان کوچک‌ترین فشاری را به سر او وارد نکنید. سعی کنید فرآیند شستشو را به آرامی و کاملا با دقت بالا انجام دهید.

مطمئن شوید که سر کودک به خوبی شسته شده است

بعد از شستن موی سر کودکتان، مطمئن شوید که آب‌کشی به خوبی انجام شده و صابون یا شامپو روی سر کودک باقی نمانده است. باقی‌مانده شامپو یا صابون می‌توان پوست سر نوزاد را خشک کند و مشکلاتی از این قبیل را به وجود بیاورد.

بعد از شستن موی کودک آن را به طور طبیعی خشک کنید

بعد از اینکه فرآیند شستشو به پایان رسید، موی کودک خود را به طور طبیعی خشک کنید. بهتر است در مرحله اول با استفاده از یک حوله نرم قطرات آب باقی‌مانده روی سر کودک را از بین ببرید و سپس اجازه دهید تا مو به صورت طبیعی خشک شود. برای خشک کردن موی نوزاد یا کودک خود به هیچ عنوان از سشوار استفاده نکنید چرا که ممکن است رطوبت پوست را از بین ببرد. پیشنهاد می‌کنیم سر کودک خود را تا زمانی که به صورت کامل خشک نشده است، گرم نگه‌دارید.

در صورت نیاز از اسباب بازی برای سرگرم کردن کودک استفاده کنید

طبیعی است که کودکان از حمام کردن و ریختن آب روی سر استقبال نمی‌کنند؛ به احتمال زیاد برای شستن موی نوزاد خود با چالش‌های فراوانی رو به رو خواهید شد اما می‌توانید برای سرگرم کردن او، از مقداری اسباب بازی استفاده کنید. اسباب‌ بازی‌هایی که مورد علاقه کودک شما هستند، می‌توانند بهترین انتخاب برای سرگرم کردن او باشند.

آیا برای شستن موی کودک باید از نرم‌کننده هم استفاده کنیم؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا به نوع موی کودک خود توجه داشته باشید؛ اگر موی کودکتان بعد از شستشو به راحتی گره می‌خورد و او را اذیت می‌کند، بهتر است از نرم‌کننده یا شامپوهایی که قابلیت نرم‌کنندگی بالایی دارند، استفاده کنید. شامپو موی سر کودک 2در1 اکتیو یکی از بهترین گزینه‌ها است. این محصول علاوه بر مواد مغذی که دارد، از قابلیت نرم‌کنندگی بالایی هم برخوردار است.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]