مهر ۲۷, ۱۴۰۱

آنچه مادران باید درباره نظافت نوزاد بدانند

برای حمام نوزاد به چه چیزهایی نیاز دارید؟

حمام با اسفنج صرفاً برای خشک نگه‌داشتن بند ناف و ناحیه اطرافش توصیه می‌شود چراکه این ناحیه نباید تا قبل از خشک‌شدن و افتادن بندناف، خیس شود، زیرا ممکن است عفونت کند. یعنی نوزاد بین یک تا ۳ هفته پس از تولد نباید حمام کند تا بندنافش بیفتد. تا آن زمان تنها چیزی که برای حمام کردن او نیاز دارید کمی آب گرم و یک تکه اسفنج یا پارچه نرم است. حواستان به قسمت‌هایی از بدن او که داخل پوشک قرار می‌گیرد و همین‌طور چین‌های زیر گردنش باشد. بعد از افتادن بند ناف نوزاد، می‌توانید هفته‌ای ۳ تا ۴ بار او را حمام کنید. اما بیشتر از این مقدار باعث خشک شدن پوست او می‌شود. برای حمام کردن نوزاد از یک وان نوزادی یا سینک روشویی استفاده کنید چراکه کنترل نوزاد در این محیط‌های کوچک بسیار راحت‌تر از وان بزرگ است.

از کجا شروع کنید

بهتر است پیش از درآوردن لباس نوزاد و شستن بدن او، ابتدا سرش را بشویید. دو قطره شامپو مخصوص کودک را روی لیف نرم (یا اسفنج و یا دست خود) بریزید و آرام سرش را ماساژ دهید. برای آبکشی روی صورت کودک آب نریزید با پارچه نرم مرطوب آن را بشویید و با حوله خشک کنید و سپس برای شستن بدن او لباسش را دربیاورید.

بهترین درجه حرارت برای استحمام کودک چند درجه است؟

برای‌ آن‌که کودک دچار سوختگی نشود بهترین کار این است که دماسنج در آب بگذارید و دمای آب زیر ۵۰ درجه سانتی‌گراد باشد. اما باز هم قبل از گذاشتن کودک در آب، دمای آب را با دستتان چک کنید. هوای مکانی که کودک در آن شستشو می‌شود باید گرم باشد زیرا کودکی که حمام می‌شود سریع دچار لرز می‌شود، پس از حمام در پوشاندن لباس کودک سرعت عمل به خرج دهید و حتماً از کلاه استفاده کنید.

آیا پوست نوزادان به مرطوب‌کننده نیاز دارد؟

ممکن است پوست نوزاد تازه متولد شده‌ خشک‌ و حتی در بعضی مناطق پوسته‌پوسته شود. این اتفاق‌ها در روزهای بعد از تولد طبیعی است و نیازی به مرطوب‌کننده نیست؛ معمولاً طی دو هفته خودبه‌خود خوب خواهد شد.همچنین استفاده از شامپو بدن نوزاد می‌تواند به تامین چربی ازدست‌رفته پوست کمک کند . اکثر کودکان به لوسیون پس از حمام نیاز ندارند. بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد پوسته‌ها این است که داخل چین‌های پوست او را پس از هر بار استحمام خوب خشک کنید. اگر هم می‌خواهید برای او از لوسیون استفاده کنید حتماً از لوسیون‌هایی با میزان حساسیت‌زایی کم (Hypoallergenic) استفاده کنید.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]