مهر ۲۵, ۱۴۰۱

آشنایی با عملکرد نرم کننده های لباس و نحوه‌ استفاده از آنها

شاید برخی افراد تصور کنند که استفاده از پودر و یا مایع لباسشویی، به هنگام شستشوی لباس در ماشین لباسشویی کافی است! اما این تصور کاملاً اشتباه است و برای داشتن لباس‌هایی نرم و لطیف بهتر است، از انواع نرم‌کننده‌های لباس نیز استفاده شود. نرم‌کننده‌های لباس نه‌تنها موجب نرمی و لطافت پارچه می‌شوند، که بوی بسیار خوب و ماندگاری را نیز به لباس‌های شما اضافه می‌کنند. در این مقاله به شرح عملکرد نرم‌کننده‌های لباس خواهیم پرداخت و روش صحیح استفاده از آن‌ها را موردبررسی قرار خواهیم داد.

چرا از نرم‌کننده‌ها استفاده می‌کنیم؟

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از نرم‌کننده‌ی لباس، مبارزه با خشکی و زبری بافت پارچه‌ها است. با استفاده از نرم‌کننده‌ها، لباس‌های ما نرم‌تر و لطیف‌تر می‌شوند و همواره انعطاف‌پذیر باقی می‌مانند. از دیگر دلیل استفاده از نرم‌کننده‌های لباس، بوی خوش آن‌ها است. امروزه برخی از نرم‌کننده‌ها، همچون نرم‌کننده‌های اکتیو، رایحه‌ای بسیار خوش و دل‌نشین و درعین‌حال ماندگار دارند. این نرم‌کننده‌ها به‌قدری خوش‌بو هستند که بعضاً افراد بعد از شستشوی لباس از هیچ عطر و اودکلنی استفاده نمی‌کنند و به بوی نرم‌کننده‌ها اکتفا می‌کنند. البته دلایل استفاده از نرم‌کننده‌های لباس، تنها به همین موارد محدود نمی‌شود و استفاده از نرم‌کننده دلایل تخصصی‌تری نیز دارد که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

با استفاده از نرم‌کننده، طول عمر لباس‌ها را بیشتر کنید

همان‌طور که می‌دانید، شستشوی لباس‌هایی که ما به‌صورت روزانه می‌پوشیم، بسیار پرتکرارتر از شستشوی لباس‌های مجلسی و لباس‌هایی است که ماهی یا سالی چند بار مورداستفاده قرار می‌دهیم. لباس‌های روزانه همچون انواع تی‌شرت‌ها، بلوزها، شلوارها و حتی مانتوها و رویه‌ها مدام مورداستفاده قرار می‌گیرند. این لباس‌ها در اثر تعرق بدن مدام خیس می‌شوند، همواره با پوست بدن ما در تماس هستند، چربی پوست را به خود جذب می‌کنند و به همین دلیل پیوسته شستشو شده و بعضاً در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند.

همین مسئله باعث می‌شود که بافت پارچه‌ی این لباس‌ها خیلی سریع‌تر فرسوده شود و طول عمر آن‌ها بسیار کوتاه‌تر از سایر لباس‌ها شود. استفاده از نرم‌کننده‌ی لباس باعث می‌شود که بافت پارچه‌ها آسیب کم‌تری دیده و طول عمر آن‌ها بیشتر شود.

با استفاده از نرم‌کننده، لباس‌هایتان را به‌راحتی اتو بزنید

استفاده از پودرهای لباسشویی و برخی مواد شونده به‌مرور موجب زبری و خشکی بافت لباس‌ها می‌شود و همین مسئله باعث می‌گردد که چین‌وچروک‌های عمیق‌تری بر روی لباس‌ها ایجاد گردد. درنتیجه اتو کشیدن لباس‌ها سخت‌تر شده و زمان بیشتری می‌برد. با استفاده از نرم‌کننده می‌توانید مانع از ایجاد چین‌وچروک‌های عمیق شده و اتو کردن لباس‌ها را بسیار سریع‌تر و آسان‌تر کنید.

مبارزه با الکتریسیته‌ی ساکن

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افراد، ایجاد شدن الکتریسیته ساکن در الیاف سطحی لباس‌ها است. الکتریسیته‌ی ساکن نه‌تنها موجب چسبیدن لباس‌ها به بدن و احساس برق‌گرفتگی در آب‌وهوای خشک می‌شود، که تمام ذرات گردوغبار موجود در هوا را جذب کرده و موجب کثیفی و آلودگی ظاهر لباس ما می‌شود. نرم‌کننده‌های اکتیو دارای موادی هستند که مانع از تجمع بار الکتریکی ساکن در سطح لباس می‌شوند و بدین ترتیب هم چین‌وچروک‌های موجود در سطح لباس کم می‌شود و هم مشکلات ناشی از تجمع الکتریسیته‌ی ساکن در لباس‌ها، به‌طور کامل از بین می‌رود.

چگونه از انواع نرم‌کننده‌های لباس استفاده کنیم

قبل از شستشوی تمام لباس‌ها، برچسب اطلاعات آن لباس را مطالعه کنید و اطمینان حاصل کنید که لباس موردنظر قابل شستشو در ماشین لباسشویی است.

برای شستشوی لباس در ماشین لباسشویی، هم‌زمان با اضافه کردن پودر یا مایع لباسشویی به مقدار موردنیاز از نرم‌کننده را به محفظه‌ی مخصوص این ماده اضافه کنید. جای نرم‌کننده در هر ماشین لباسشویی متفاوت است؛ اما معمولاً با علامت گل یا ستاره نشان داده می‌شود. ضمناً توجه داشته باشید که نباید بیش از مقدار استاندارد نرم‌کننده در ماشین بریزید، زیرا ممکن است خوب شسته نشود و به پوست بدن شما آسیب برساند. مقدار استاندارد برای هر۴-۵ کیلو، ۳۵ میلی‌لیتر و برای هر ۶-۷ کیلوگرم در حدود ۵۵ میلی‌لیتر است. بعد از ریختن مایع، برنامه‌ی شستشوی مناسب را انتخاب کنید و خیالتان از بابت لباس‌ها آسوده باشد.

نحوه‌ی استفاده از نرم‌کننده در شستشوی دستی

برخی افراد تصور می‌کنند که استفاده از مایع نرم‌کننده‌ی حوله و لباس، تنها مختص به شستشوی ماشینی است. در صورتی که استفاده از نرم‌کننده در شستشوی دستی نیز رایج و متداول است. به این منظور ۱۵-۱۸ میلی‌لیتر نرم‌کننده را در ۱۰ لیتر آب حل کنید. لباس‌ها را بعد از شستشو با پودر یا مایع لباسشویی و قبل از آبکشی نهایی در این محلول  خیس کنید و بعد از۱۵  چند دقیقه لباس‌ها را به‌طور کامل آب‌کشی کنید.

هشدار: بعد از کار کردن با مایع نرم‌کننده و تماس دست با این مایع، حتماً دستتان را به‌خوبی آب بکشید تا مایع نر کننده از روی آن پاک شود و پوست دستتان آسیب نبیند.

استفاده از نرم‌کننده برای شستشوی حوله‌ها

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در خصوص شستشوی حوله‌ها مطرح می‌شود این است که آیا استفاده از نرم‌کننده‌ی لباس برای حوله‌ها خوب است یا بد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم، شواهد نشان داده‌اند که نباید در هر بار شستشوی حوله‌ها از نرم‌کننده استفاده کنیم. پیشنهاد می‌کنیم بعد از دو یا سه بار شستشوی معمولی، یک‌بار از نرم‌کننده استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که الیاف حوله‌ی شما نخوابد و قدرت آب‌کشی آن کم‌تر نشود.

آشنایی با نرم‌کننده‌های اکتیو و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها

نرم‌کننده‌ها اکتیو با رایحه‌ی گل‌های بهاری بسیار معطر و خوش عطر هستند و نرمی و لطافت را به لباس‌های شما بازمی‌گردانند.

از میان مهم‌ترین ویژگی‌های این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رایحه دل‌نشین و ماندگاری مایع نرم‌کننده حوله و لباس اکتیو باعث می‌شود پس از استفاده، پارچه موردنظر خوشبو گردد، همچنین فرمولاسیون بهینه‌شده باعث ایجاد حس نرم‌کنندگی بالای پارچه و لباس می‌شود.
  • نرم‌کننده حوله و لباس اکتیو با از بین بردن الکتریسیته ساکن، مانع از جذب ذرات گردوغبار شده و با دارا بودن مواد مؤثر، باعث کاهش چین‌وچروک پارچه می‌شود.
  • از دیگر نقاط قوت این محصول مراقبت از رنگ و بافت پارچه است. باید افزود که در صورت استفاده مداوم از نرم‌کننده حوله و لباس اکتیو، طول عمر البسه افزایش خواهد یافت.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]