دی ۲۹, ۱۳۹۴

علائم شستشوی لباس چه معنایی دارند؟

شاید برای شما هم زیاد اتفاق افتاده باشد که موقع تصمیم‌گیری برای شست‌وشوی یک لباس یا پارچه درباره‌ی تأثیر مواد شوینده یا تأثیر حرارت آب بر روی الیاف نگران شوید. علائم شست‌وشو و نگهداری درج‌شده بر روی لیبل لباس‌ها هم به خاطر تنوع و تشابهی که به هم دارند کمی گیج‌کننده هستند. در این مقاله سعی داریم تا به طور کامل انواع علائم شست‌وشوی لباس و اطلاعاتی که در اختیار ما قرار می‌دهد را به شما معرفی کنیم.

علائم شست‌وشوی لباس چه زمینه‌هایی را پوشش می‌دهد؟

قبل از پرداختن به هریک از علائم شست‌وشو باید مشخص کنیم که این علائم در مجموع به ۵ زمینه یا عامل در نگهداری از لباس اشاره دارند.

  1. شست‌وشو:

معمولاً همراه با علامتی شبیه به تشت هستند و به دمای مناسب آب یا شیوه‌ی شست‌وشوی مناسب و بدون آسیب به لباس اشاره دارند.

  1. خشک‌شویی:

برخی از این علائم مشخصاً به اتوشویی و نحوه‌ی برخورد تخصصی‌تر با پارچه اشاره درند و معمولاً شامل یک دایره می‌شود.

  1. خشک‌کردن لباس:

دسته‌ی دیگری از علائم که معمولاً شکل یک دایره درون یک مربع (شمایل ماشین لباس‌شویی) را در خود دارند به نحوه‌ی صحیح خشک‌کردن ماشینی لباس اشاره می‌کنند.

  1. مواد پاک‌کننده:

این دسته از علائم مشخصاً به استفاده از مواد شوینده مناسب برای الیاف لباس اشاره می‌کنند و اغلب نشانه یک مثلث را در خود دارند.

  1. اتوکشی:

آن دسته از علائم که مشخصاً شمایل اتوی دستی را دارند به شرایط و نحوه‌ی مناسب اتوکشی لباس‌ها دلالت می‌کنند.

‌علائم شست‌وشوی لباس طوری طراحی شده‌اند که لازم نیست تمام آن‌ها را توضیح داد مثلاً وجود درجه داخل یک علامت نشان‌دهنده‌ی دمای مناسب آن عمل است و لازم نیست برای هر بار که عدد داخل آن تغییر می‌کند دوباره علامت را توضیح دهیم یا علامت ضربدر به معنی عدم انجام یا استفاده از یک عامل است. پس در اینجا به خاطر صرفه‌جویی در زمان به مهم‌ترین و مرکزی‌ترین علائم توجه داریم و در ذیل هر بخش به نکات فرعی اشاره می‌کنیم:

  1. تشت لباس‌شویی:

    این علامت نشان‌دهنده آن است که محصول با دست و ماشین قابل شستن است. دمای مناسب شست‌وشو داخل این علامت قرار خواهد گرفت.

    علامت خط زیر تشت نشان‌دهنده آن است که لباس باید با لطافت شسته شود و حداکثر دمای مناسب ۳۰ درجه سلسیوس است؛ مثلاً با درجه چرخش تند و همراه با لباس‌های زیاد شسته نشود. اگر دو خط در زیر تشت قرار داشت یعنی همچنان با دمای ۳۰ درجه اما با لطافت بیشتر و اگر یک دست داخل تشت بود یعنی همچنان با ۳۰ درجه اما با نهایت دقت و با دست شسته شود.

    اگر هیچ عددی داخل علامت شستن لباس نباشد یعنی با هر دمایی می‌توان آن را شست. گاهی به جای عددها از نقطه برای بیان دمای مناسب استفاده می‌شود به این ترتیب که

    یک نقطه= سی درجه سلسیوس

    دو نقطه-= چهل درجه سلسیوس

    سه نقه= پنجاه درجه سلسیوس

    چهار نقطه= شصت درجه سلسیوس

    پنج نقطه= هفتاد درجه سلسیوس

    شش نقطه= ۹۵ درجه سلسیوس

  2. اتو:

این علامت بیان می‌کند که محصول قابل اتو کشیدن است. گاهی دمای مناسب اتوکشی نیز همراه آن ارائه می‌شود. اگر علامت اتوکشی روی برچسب لباس نباشد یعنی نیازی به اتوکشی ندارد اما اگر اتوکشی موجب آسیب به لباس می‌شود علامت اتو همراه با علامت ضربدر ظاهر می‌شود پس از نبود علامت اتو روی لباس نترسید. نقطه داخل اتو نشان‌دهنده‌ی دمای مناسب اتوکشی است که یک نقطه به معنای پایین‌ترین درجه است. اگر روی اتوی بخار دار یا در زیر اتو روی شمایل بخار خارج شده، ضربدر کشیده شده باشد به این معنی است که نباید از بخار در اتوکشی لباس استفاده کرد.

3. دایره:

این علامت نشان می‌دهد که لباس می‌تواند خشک‌شویی شود. داشتن حرف A داخل دایره نشان‌ می‌دهد از هر محلولی می‌توان در خشک‌شویی آن استفاده کرد. حرف P به آن معناست که خشک‌شویی تنها در محلول تری‌کلرواتیلن می‌تواند انجام شود. حضور حرف F به معنای آن است که خشک‌شویی در محلول پترولیوم باید صورت بگیرد. وجود خط در اطراف دایره به دیگر محدودیت‌های خشک‌شویی مانند رطوبت دما و بخار اشاره دارند اما خط دقیقاً در زیر دایره به ظرافت و دقت در شست و شو اشاره دارد.

4. دایره داخل مربع:

این علامت نشان می‌دهد که لباس می‌تواند با خشک‌کن ماشین لباس‌شویی و هوای گرم آن خشک شود. وجود نقطه داخل دایره به حداقل و حداکثر دمای خشک‌کردن اشاره دارد. دایره‌ی سیاه اشاره دارد که در خشک‌کردن از گرما استفاده نشود و خط زیر مربع می‌گوید که پارچه لطیف است با ظرافت و دقت بیشتری باید خشک شود.

5. چلاندن:

علامت چلاندن با ضربدر توصیه می‌کند که لباس را نچلانیم چراکه جنس لباس لطیف است و ممکن است آسیب ببیند.

6. مربع:

این مربع نشان‌دهنده‌ی خشک‌کردن لباس است. وجود سه خط عمودی در مربع می‌گوید که لباس می‌تواند خیس قرار داده شود تا قطره‌قطره خشک شود و لازم نیست آن را چلاند یا صاف کرد. وجود یک خط عمودی نشان‌ می‌دهد که لباس باید صاف قرار بگیرد و آویزان کردن آن ممکن است لباس را کش بیاورد و گشاد کند. وجود دو خط در گوشه‌ی مربع بیان می‌کند که لباس را باید در سایه قرار داد تا خشک شود؛ و وجود خط از متصل به دو گوشه بالای مربع اشاره دارد که لباس را می‌توان آویزان کرد.

این علامت بیان می‌کند که لباس باید در سایه خشک شود و در آفتاب مستقیم قرار نگیرد.

      7. مثلث:

باید از سفیدکننده استفاده کنید. اگر علامت مربوط به استفاده از سفیدکننده نباشد یعنی می‌توانید در صورت نیاز از سفیدکننده استفاده نمایید. گاهی هم در داخل مثل دو خط قرار دارد که بیان می‌کند تنها از سفیدکننده‌های بدون کلورین در شست‌وشو استفاده شود.

توجه به علائم شست‌وشو برای حفظ دوام پارچه از اهمیت بالایی برخوداراست ؛ علاوه بر این پیشنهاد ما استفاده از مایع لباسشویی اکتیو است که با توجه به فرمولاسیون ویژه‌ آن به بافت پارچه آسیب نمی‌زند و  باعث افزایش طول عمر البسه می‌ شود.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]