اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۳

آب برنج برای مو

بعضی از افراد در چین، ژاپن و جنوب شرق آسیا، مدت‌هاست که از آب برنج به‌عنوان یک روتین مراقبت از مو استفاده می‌کنند. اخیرا این روش در شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک و اینستاگرام ترند شده است. اینطور به نظر می‌رسد که زنان دوره هی‌آن (Heian) مربوط به سال 794 تا 1185 پیش از میلاد در ژاپن، موهای بلند تا روی زمین داشتند که با آب برنج آن را می‌شستند. این تاریخچه به‌همراه اقبال عمومی به روش‌های طبیعی نگه‌داری از مو، پیش‌زمینه پیدایش جنبش‌های فراگیر در شبکه‌های اجتماعی شده است. به‌همین دلیل در دو دهه اخیر، این مسئله و بررسی تاثیرات آن بر سلامت و زیبایی مو، در پژوهش‌های علمی مورد توجه قرار گرفت. اگر شما هم مایلید که درباره خواص آب برنج برای مو، طرز استفاده و تاثیر آن بر رشد مو اطلاعات دقیق و به‌روز علمی کسب کنید؛ با ما تا انتهای این پست از بلاگ اکتیو همراه باشید.

خواص آب برنج برای مو

خواص آب برنج برای مو

آب برنج، مایعی نشاسته‌ای است که از پخت برنج به دست می‌آید. استفاده از این ماده در طب سنتی آسیایی سابقه‌ی طولانی دارد و به‌عنوان تونیکی مغذی برای مو و پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفته می‌شود که آب برنج، مو را صاف و براق کرده و از سفیدی آن جلوگیری می‌کند. همچنین استفاده مداوم از آن باعث تقویت و رشد موها می‌شود. به همین دلیل در سال‌های اخیر، استفاده از آب برنج به عنوان روشی طبیعی برای مراقبت از مو در سراسر جهان رواج یافته است. آب برنج ترکیباتی دارد که می‌تواند برای مو مفید باشد. این ترکیبات شامل موارد زیر است:

  • اینوزیتول: این ویتامین B به ضخیم شدن، تقویت، حفظ رطوبت و جلوگیری از شکستگی مو کمک می‌کند.
  • نشاسته: نشاسته موجود در آب برنج موها را صاف و درخشان کند. همچنین می‌تواند به‌عنوان یک لایه محافظ عمل کرده و موها را از آسیب‌های محیطی محافظت نماید.
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی: آب برنج حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی از جمله ویتامین E، ویتامین B کمپلکس، منیزیم و پتاسیم است. این مواد مغذی برای سلامت کلی مو ضروری هستند.
  • آنتی‌اکسیدان‌ها: آب برنج حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از مو در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد می‌تواند به موها آسیب برساند و باعث خشکی، شکنندگی و ریزش مو شوند.

 

فواید آب برنج برای مو

اشاره شد که، آب برنج حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی است که برای سلامت مو مفید هستند. برخی از فواید آب برنج برای مو عبارتند از:

  1. رشد مو را افزایش می‌دهد: اسیدهای آمینه، ویتامین E و ویتامین B کمپلکس موجود در آب برنج برای رشد مو حیاتی است. این مواد مغذی می‌توانند به تقویت فولیکول مو و افزایش سرعت رشد آن کمک کنند.
  2. موها را ضخیم‌تر و قوی‌تر می‌کند: آب برنج حاوی پروتئینی است که به ضخیم شدن و تقویت ساقه مو کمک می‌کند. این امر باعث می‌شود موها کمتر دچار شکستگی و ریزش شوند.
  3. درخشش مو را افزایش می‌دهد: آب برنج حاوی اینوزیتول است که به‌عنوان ویتامین B8 نیز شناخته می‌شود. این ویتامین می‌تواند به صاف و درخشان شدن موها کمک کند.
  4. موها را نرم و ابریشمی می‌کند: آب برنج حاوی نشاسته است این ماده خاصیت نرم‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی دارد.
  5. طبیعی و مقرون به صرفه است: استفاده از آب برنج یک روش طبیعی و ارزان برای مراقبت از مو است.
  6. برای انواع مو مناسب است: آب برنج برای انواع مو، از جمله موهای چرب، خشک و معمولی مناسب است.
  7. عوارض جانبی ندارد: استفاده از آب برنج برای اکثر افراد بی‌خطر است و عوارض جانبی شناخته شده‌ای ندارد.

اگرچه آب برنج یک ماده طبیعی و ارزان است که عوارض جانبی خاصی ندارد اما بعضی از افراد ترجیح می‌دهند که خود را به زحمت نیندازند. در ضمن از موادی استفاده کنند که موهایشان را به‌خوبی تقویت کند. شامپوهای ترمیم‌کننده مو یکی از این گزینه‌ها است. مثلا شامپو ترمیم کننده اکتیو از ترکیباتی چون کراتین، ویتامین B5 و پروتئین گندم غنی شده است. فرمولاسیون این شامپو از ترکیبات پروتئینی، ویتامین‌ها و کراتین تشکیل شده که موجب بازسازی تارهای مو و بازگرداندن حالت ابریشمی به آن می‌شود. بنابراین، انتخاب این شامپو دردسرهای استفاده از آب برنج را ندارد. 

طرز استفاده آب برنج برای مو

طرز استفاده آب برنج برای مو

اگر تا اینجای مقاله همراه ما هستید؛ احتمالا این سوال برایتان بوجود آمده است که چگونه از آب برنج استفاده کنیم تا بتوانیم از خواص این ماده طبیعی بهره‌مند شویم. برای استفاده از آب برنج به روش زیر عمل کنید:

  • موهای خود را با شامپو بشویید و نرم کننده بزنید. شامپو مغذی اکتیو یکی از بهترین گزینه‌ها است زیرا ترکیباتی دارد که موهای وز و خشک را احیا می‌کند. این شامپو نه‌تنها رطوبت مو را حفظ می‌کند، بلکه باعث از بین رفتن چربی، گردوغبار و سایر آلودگی‌های سطحی مو می‌شود. شما می‌توانید شامپوهای برند اکتیو را به دو صورت حضوری و آنلاین تهیه کنید. این محصولات در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور در دسترس است. برای خرید آنلاین شامپوهای اکتیو به سایت‌های معتبر فروش اینترنتی مراجعه نمایید. 
  • موهای خود را به طور کامل آبکشی کنید.
  • آب برنج خنک شده را به طور مساوی روی موهای خود از ریشه تا نوک بریزید.
  • به مدت 20 تا 30 دقیقه به موهایتان زمان بدهید. سپس آن را آبکشی کنید.
  • از نرم کننده یا ماسک مو استفاده کنید. (این مرحله اختیاری است)
  • موهای خود را به روش دلخواه حالت دهید.
  • میزان استفاده از این دستور به این صورت است که هفته‌ای یک تا دو بار از آب برنج برای تقویت موهایتان استفاده کنید.

دستور تهیه آب برنج برای مو

دستور تهیه آب برنج برای مو

در روش اول به یک پیمانه برنج و دو پیمانه آب نیاز دارید. ابتدا برنج را به خوبی بشویید. سپس آن را به همراه آب در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. پس از جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه بجوشانید تا آب برنج غلیظ شود. مخلوط آب و برنج را از روی حرارت بردارید و بگذارید 10 دقیقه خنک شود. سپس آن را از صافی عبور دهید. آب برنج خنک شده را می‌توانید به عنوان لوسیون مو استفاده کنید. در روش دوم نیاز به خیساندن برنج نیست. فقط کافی است آن را با آب شسته و روی حرارت بگذارید. بقیه مراحل تهیه آب برنج شبیه روش اول است. 

آب برنج تخمیر شده برای مو

یکی دیگر از روش‌های استفاده از آب برنج برای مو تخمیر کردن آن است. برخی از افراد معتقدند که آب برنج تخمیر شده فواید بیشتری نسبت به آب برنج معمولی دارد. زیرا طی فرایند تخمیر پروبیوتیک‌ها به آب برنج اضافه می‌شود. این مخمرها نوعی باکتری مفید و زنده هستند که می‌تواند به سلامت پوست سر کمک کرده و رشد مو را تقویت کند. برای تهیه آب برنج تخمیر شده، کافی است آب برنج را به مدت 24 تا 48 ساعت در دمای اتاق قرار دهید.  

ماسک آب برنج برای مو

ماسک آب برنج برای مو

شما می‌توانید از ترکیب آب برنج با شیر نارگیل، عسل و آلوئه‌ورا برای تهیه انواع ماسک مو استفاده کنید. در زیر دستور تهیه چهار ماسک محبوب که از ترکیب این مواد تهیه می‌شوند را می‌بینید:

ماسک آب برنج با شیر نارگیل: شیر نارگیل خواص مرطوب‌کنندگی و ضد التهابی دارد که می‌تواند به سلامت مو کمک کند. برای تهیه این نوع ماسک مو، یک پیمانه برنج را با یک پیمانه آب و یک پیمانه شیر نارگیل در قابلمه بریزید و به مدت 15 دقیقه بجوشانید. سپس مخلوط را از روی حرارت بردارید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا خنک شود. آب برنج را صاف کرده و سپس از آن استفاده کنید.

ماسک آب برنج با عسل: عسل یک مرطوب‌کننده طبیعی است که می‌تواند به حفظ رطوبت مو کمک کند. برای تهیه این نوع ماسک، یک پیمانه برنج را با دو پیمانه آب و یک قاشق غذاخوری عسل در قابلمه بریزید و به مدت 15 دقیقه بجوشانید. سپس مخلوط را از روی حرارت بردارید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا خنک شود. آب برنج را صاف کرده و از آن استفاده کنید.

ماسک آب برنج با آلوئه‌ورا: آلوئه‌ورا خواص ضد التهابی و مرطوب‌کنندگی دارد که می‌تواند به سلامت مو و پوست سر کمک کند. برای تهیه این نوع ماسک، یک پیمانه برنج را با دو پیمانه آب و یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا در قابلمه بریزید و به مدت 15 دقیقه بجوشانید. سپس مخلوط را از روی حرارت بردارید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا خنک شود. آب برنج را صاف کرده و سپس از آن استفاده کنید.

ماسک آب برنج تخمیر شده با خردل: خردل خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد که می‌تواند به درمان شوره سر سایر بیماری‌های پوستی کمک کند. برای تهیه این نوع ماسک، مقداری پودر خردل را با آب برنج تخمیر شده مخلوط کنید. به این مخلوط خمیری مقداری روغن زیتون اضافه نمایید. مخلوط را بر کف سرتان بمالید. حدود 20 دقیقه زمان بدهید و سپس آن را با یک شامپوی مناسب بشویید.

شما می‌توانید برای شست‌وشوی ماسک از موهایتان از شامپو تقویت کننده و ضد ریزش اکتیو استفاده کنید. این شامپو حاوی ترکیباتی چون ویتامین‌های B5، B6، ریشه جنسینگ و گل چای قرمز است. این فرمولاسیون نه‌تنها باعث ترمیم و تقویت موهای شکننده و ضعیف می‌شود، بلکه به رشد آنها کمک می‌کند. 

آیا آب برنج با نمک برای مو ضرر دارد؟

با استناد به منابع علمی معتبر، استفاده از آب برنج با نمک در حد متعادل برای مو ضرر ندارد، اما استفاده بیش از حد آن می‌تواند منجر به خشکی، تحریک و آسیب به مو شود. 

به خاطر داشته باشید که استفاده از آب برنج به‌تنهایی برای تقویت مو کافی نیست. بهتر است در کنار آن از محصولات مراقبتی دیگر مانند شامپو روزانه اکتیو استفاده کنید. این شامپو مناسب موهای معمولی، چرب و نازک و موهای خشک و وز است. زیرا ترکیباتی دارد که رطوبت را به عمق ساقه مو می‌رساند و با خاصیت پاک‌کنندگی ملایم، لطافت و درخشش را به موهایتان بازمی‌گرداند. با شامپو روزانه اکتیو می‌توانید در هر حالتی بهترین باشید، کافی است که این شامپو را در روتین مراقبت از موهایتان قرار دهید. 

 

نکاتی که در هنگام استفاده از آب برنج برای مو باید بدانید

در هنگام استفاده از آب برنج برای مو، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • از برنج ارگانیک برای تهیه آب برنج استفاده کنید. این نوع از برنج عاری از سموم و آفت‌کش‌ها است.
  • آب برنج برای انواع مو مناسب است. با این حال، اگر موهای چرب دارید، از افزودن شیر نارگیل یا عسل به آب برنج خودداری کنید.
  • آب برنج را می‌توانید به مدت 2 تا 3 روز در یخچال نگهداری کنید. اگر آب برنج را در دمای اتاق نگه دارید، فاسد می‌شود.
  • اگر پوست سرتان حساس است، قبل از استفاده از آب برنج، روی موهای خود، تست کوچکی انجام دهید. برای این کار، مقدار کمی آب برنج را به پشت گوش خود بمالید و 24 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا واکنشی آلرژیک ایجاد می‌شود یا خیر.
  • استفاده از آب برنج برای برخی افراد می‌تواند به‎تنهایی کافی باشد. با این حال، برای افرادی که مشکلات مو شدیدتری دارند، ممکن است استفاده از آن به‌تنهایی کافی نباشد. در این موارد، می‌توان از آب برنج در کنار محصولات مراقبتی دیگر مانند شامپو، نرم‌کننده و ماسک مو استفاده کرد. استفاده از محصولات مراقبتی مناسب می‌تواند به تقویت تاثیر آب برنج روی مو کمک کند و نتایج بهتری را به همراه داشته باشد.
  • از آب برنج به عنوان جایگزینی برای درمان مشکلات مو استفاده نکنید. اگر از ریزش مو یا مسائلی از این دست رنج می‌برید، حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا علت مشکل مشخص شود و درمان مناسب برایتان تجویز گردد.
  • هر چند ممکن است که آب برنج فوایدی برای مو داشته باشد، به یاد داشته باشید که این روش، یک درمان معجزه‌آسا نیست. برای مشاهده نتایج، باید به طور منظم از آن استفاده کنید و انتظارات واقع بینانه‌ای داشته باشید.

در این پست درباره فواید آب برنج برای مو، طرز تهیه و استفاده از آن صحبت کردیم. آیا تجربه استفاده از این روش طبیعی مراقبت از مو را دارید؟ لطفا نظرات ارزشمند خود را در بخش کامنت‌ها با ما و سایر کاربران بلاگ اکتیو در میان بگذارید.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]