اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳

شستن مو با آب سرد

انتخاب شامپوی موی سر و دمای مناسب آب برای شست‌وشو، به‌طوری که موها خشک و شکننده نشوند، یکی از چالش ‌برانگیزترین روتین‌های مراقبت از مو است. به‌عبارت دیگر، اینکه چگونه موهای خود را بشویید و از چه دمایی برای شست‌وشو استفاده کنید، تفاوت بین داشتن یک روز خوب با موهای زیبا و یک روز بد با موهای آشفته را بوجود می‌آورد. هرچند این کارها یک فعالیت ساده و روزمره به نظر می‌رسد اما درست انجام دادن آنها نقش مهمی در سلامت و زیبایی موهایتان دارند. به‌همین علت لازم است که این موضوع را دست‌کم نگیریم و به منابع علمی در دسترس نظری بیندازیم. شستن مو با آب سرد ترند جدید شبکه‌های اجتماعی‌ست که در سال‌های اخیر جایگزین شست‌وشوی سر با آب گرم شده است. برخی معتقدند که آب سرد به استحکام موها کمک می‌کند اما آب گرم باعث ایجاد حالت شکنندگی در موها شود.

 

در این پست از بلاگ اکتیو به بررسی علمی فواید شستن موها با آب سرد و گرم و معایب هر کدام از این روش‌های رایج شست‌وشو می‌پردازیم. همچنین درباره مناسب‌ترین دما برای حفظ سلامتی، شادابی و درخشندگی موها صحبت می‌کنیم تا با در نظر گرفتن این نکات بتوانید بهترین روش را برای شستن موهایتان انتخاب کنید. پس تا انتها با ما همراه باشید.

فواید شستن مو با آب سرد بر پایه شواهد علمی

مطالعات نشان داده‌اند که آب سرد با بستن کوتیکول مو، به حفظ رطوبت طبیعی آن کمک می‌کند. کوتیکول، لایه‌ای محافظ روی سطح مو است که باز بودن آن باعث از دست رفتن رطوبت مو شده و منجر به کدر و وز شدن موها می‌شود. آب سرد با بستن کوتیکول، رطوبت را در داخل مو نگه می‌دارد و باعث می‌شود که مو درخشان‌تر و صاف‌تر به نظر برسد.

هرچند باز شدن کوتیکول و منافذ مو هنگام شامپو زدن و استفاده از نرم‌کننده ایده‌آل است، اما پس از اتمام شست‌وشو باید آنها را با آب سرد ببندید. این‌کار علاوه‌بر حفظ رطوبت، از ورود چربی و آلودگی به پوست سر جلوگیری می‌کند. به طور خلاصه باید گفت که شستن مو با آب سرد می تواند کمک زیادی به حفظ رطوبت و استحکام موهای شما کند.

اشاره شد که، آب سرد با بستن کوتیکول مو از وز شدن و پف کردن آن جلوگیری می‌کند. زیرا یکی از دلایل وز شدن مو، باز شدن کوتیکول و از دست رفتن رطوبت موجود در ساقه موها است. آب سرد با صاف کردن کوتیکول، این مشکل را تا حدودی حل می‌کند.

همچنین در پژوهش‌های علمی شواهدی بدست آمده که نشان می‌دهد آب سرد می‌تواند گردش خون در پوست سر را تحریک کند. به‌عبارت دیگر، وقتی با آب سرد دوش می‌گیرید، خون تمایل دارد سریع‌تر حرکت کند. بنابراین، آب سرد می تواند گردش خون را در پوست سر بهبود بخشد. این مسئله برای تغذیه ریشه موها و رشد سالم آنها ضروری است. تحریک گردش خون با آب سرد می‌تواند به تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو کمک کند. به همین دلیل، آب سرد برای افرادی که موهای نازک‌تری دارند هم مفید است.

چربی و آلودگی می‌توانند باعث انسداد منافذ، التهاب پوست و شوره سر شوند. آب سرد با بستن منافذ، از بروز این مشکلات جلوگیری می‌کند.

در نهایت شواهد علمی نشان داده‌اند که آب سرد می‌تواند رنگ مو را تثبیت کند. به‌عبارت دیگر، گرمای آب باعث باز شدن کوتیکول مو و خارج شدن رنگدانه‌ها از آن می‌شود. اما آب سرد با بستن کوتیکول، رنگدانه‌ها را داخل مو حفظ کرده و آنها را ماندگارتر می‌کند. بنابراین توضیحات به نظر می‌رسد که اگر:

  • موهای نازک، چرب یا رنگ شده دارید: آب سرد برای این نوع موها مناسب‌تر است.
  • موهای ضخیم، خشک یا مجعد دارید: آب گرم برای این نوع موها مفیدتر است.
  • موهای معمولی دارید: می‌توانید از روش شستشوی متناوب با آب سرد و گرم استفاده کنید.

 

عوارض شستن مو با آب سرد

با تمام فوایدی که در بخش قبل برای شستن مو با آب سرد برشمردیم این روش از شست‌وشو دارای معایب زیر است:

درست شسته نشدن محصولات مو

آب سرد حل شدن محصولات مو مانند شامپو و نرم کننده را دشوارتر می‌کند. بنابراین ممکن است برای شستن تمیز موها به آبکشی بیشتری نیاز داشته باشید. این موضوع می‌تواند باعث اتلاف وقت و مصرف بیشتر آب شود.

احساس سرما

شستشوی مو با آب سرد به خصوص در فصل زمستان برای خیلی از افراد آزاردهنده است. حمام آب سرد به خصوص در صبح‌های سرد زمستان ممکن است ناخوشایند باشد. اما علاوه‌بر ناخوشایند بودن، دوش‌ آب سرد در واقع می‌تواند حجم موهای شما را کاهش دهند. بنابراین اگر موهای نازک دارید، بهتر است از شستن آنها با آب سرد بپرهیزید.

نامناسب برای موهای ضخیم

آب سرد ممکن است برای موهای ضخیم و مجعد به اندازه کافی قوی نباشد و آنها را به طور کامل تمیز نکند. به عبارت دیگر، موهای ضخیم و مجعد به دلیل تراکم بیشتر، به شست‌وشوی عمیق‌تر نیاز دارند درحالیکه آب سرد به تنهایی برای این‌کار مناسب نیست.

خشکی مو

در برخی افراد، شستشوی مداوم مو با آب سرد می‌تواند منجر به خشکی مو شود. آب سرد با بستن کوتیکول مو، می‌تواند از ورود چربی طبیعی مو به ساقه مو جلوگیری کند. در افرادی که موهای خشکی دارند، این موضوع می‌تواند باعث تشدید خشکی مو شود.

عدم پاک کردن چربی مو

آب سرد به اندازه آب گرم در پاک کردن چربی موها موثر نیست.

عدم باز شدن کوتیکول مو

آب سرد به اندازه آب گرم در باز کردن کوتیکول مو برای جذب بهتر شامپو و نرم کننده موثر نیست.

 

چگونه از آب سرد برای شستن بهتر موها استفاده کنیم؟

همانطور که اشاره شد، شستشوی مو با آب سرد مزایا و معایب خاص خود را دارد. بهترین روش شستن سر برای هر فردی به نوع مو، نیازها و ترجیح‌هایش بستگی دارد. اگر قصد دارید از آب سرد برای شستن موهای خود استفاده کنید، نکات زیر به شما کمک می‌کند تا نتیجه بهتری بگیرید:

  1. از آب ولرم برای خیس کردن موهایتان شروع کنید و به تدریج به سمت آب سردتر بروید. این کار از شوک ناگهانی به پوست سر و موها جلوگیری می‌کند.
  2. از شامپو و نرم کننده مناسب جنس موهایتان استفاده کنید. انتخاب شامپو و نرم کننده مناسب، نقش کلیدی در سلامت و شادابی موهایتان دارد. شامپو روزانه اکتیو و شامپوی تقویت کننده اکتیو می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما باشد. شامپوی موی سر اکتیو خاصیت مرطوب‌کنندگی بالایی دارد و برای انواع موها مناسب است. در عین حال این محصولات با فرمولاسیون ویژه، حاوی ویتامین‌های B5، B6، ریشه جینسینگ، گل چای قرمز، گلیسیرین و پروتئین ابریشم هستند. شامپوهای برند اکتیو با موثرترین ترکیبات گیاهی فرموله شده‌اند. استفاده از این محصولات باعث تازگی، لطافت، زیبایی و درخشندگی موهای شما می‌شود. برای تهیه این محصولات به صورت حضوری می‌توانید به داروخانه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر کشور مراجعه کنید. اگر هم از طرفداران خرید آنلاین هستید، برای تهیه شامپوهای برند اکتیو می‌توانید آن را به آنلاین‌شاپ‌های معتبر سفارش دهید. 
  3. موهایتان را به آرامی و با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید. این کار به گردش خون در پوست سر و جذب بهتر شامپو و نرم کننده کمک می‌کند.
  4. موهای خود را به‌طور کامل با آب سرد آبکشی کنید.
  5. از شستشوی روزانه مو با آب سرد خودداری کنید. شستشوی بیش از حد مو می‌تواند باعث خشکی و شکنندگی موها شود.

علاوه‌بر موارد ذکر شده، می‌توانید از روش شستشوی متناوب با آب سرد و گرم بهره ببرید. به عنوان مثال، ابتدا موهایتان را با آب گرم و شامپو بشویید، سپس نرم‌کننده بزنید و در نهایت با آب سرد آبکشی کنید.

اگر موهایتان به شدت خشک است، می‌توانید از ماسک‌های آبرسان مو به طور منظم استفاده کنید. دقت داشته باشید که ابزارهای حرارتی مانند سشوار و اتو مو اگر بصورت مکرر استفاده شوند، گرمای حاصل از آنها به موها آسیب می‌رساند. در نهایت، دقت کنید که بدون داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل تاثیر این نکات بر موها به‌شدت کاهش می‌یابد. پس، فراموش نکنید که مصرف مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامت موها ضروری است.

 

شستن مو با آب سرد بهتر است یا آب گرم؟

در این پست شواهد علمی موجود در زمینه فواید و مضرات شستن مو با آب سرد و گرم را بررسی کردیم. به‌طور کلی شست‌وشوی مو با آب سرد موثرتر است و فواید زیر را دارد:

  • حفظ درخشندگی و صاف شدن مو
  • تقویت مو
  • بستن منافذ پوست سر
  • حفظ رنگ مو
  • تسکین التهاب پوست کف سر

شستن مو با آب گرم فوایدی چون: پاکسازی بهتر کف‌سر و موها، آسان شدن شانه‌زدن، باز شدن بهتر موهای مجعد و فر و در نهایت کاهش خارش پوست سر را دارد. در کنار همه این فواید، شستن مو با آب سرد یا گرم با مضراتی همراه است که در بخش‌های قبل به صورت مفصل بیان شد. در ادامه خلاصه‌ای از مضرات شستن مو با آب سرد و گرم را مشاهده می‌کنید:

مضرات شستن مو با آب سرد

  • شکنندگی و خشکی مو
  • سخت شدن شانه زدن به مو
  • درست شسته نشدن محصولات مو
  • درست شسته نشدن موهای ضخیم

مضرات شستن مو با آب گرم

  • خشک شدن مو
  • وز شدن مو
  • کدر کردن رنگ مو
  • بروز التهاب و قرمزی پوست سر

 

با این اوصاف، شستن مو با آب سرد بهتر است یا آب گرم؟ این پرسش را می‌توان به شکل بهتری هم بیان کرد. مثلا آب گرم یا سرد برای چه موهایی مناسب است؟ یا اینکه چه دمایی مناسب موهای خشک، چرب، صاف، مجعد و یا فر است؟ در پاسخ باید گفت که انتخاب بین آب سرد و گرم برای شست‌وشوی مو به جنس مو، نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]