اسفند ۱۹, ۱۴۰۲

مراقبت از موهای فر

بسیاری از افرادی که موهای فر دارند، به سرعت از نگهداری آن‌ها خسته می‌شوند و دنبال راهی برای صاف کردن آن‌ها هستند. عدم آگاهی از روش‌های مراقبت از مو فر، این مشکل را ایجاد می‌کند. با اجرای درست روتین موی فر، لذت بردن از زیبایی و جلوه موهای فر ممکن می‌شود. این روتین نیاز به دقت و شناخت از روش‌های مراقبتی دارد تا موها به شکلی سالم، زیبا و خوش‌حالت باقی بمانند. در این مقاله با روتین مراقبت از موهای فر به همراه معرفی شامپو موی سر مناسب این روتین آشنا خواهید شد.

روتین مراقبت از موی فر

کراتین، پروتئین اصلی موهای انسان است که از طریق پیوندهای سولفوری و با ساختاری مارپیچی به یکدیگر متصل می‌شود. این پیوندها باعث قوی‌تر و عمیق‌تر شدن ساختار موهای فر می‌شوند که به وجود آمدن پیچ و تاب موها دلیل می‌شود. برای حفظ سلامت و زیبایی موهای فر، رعایت روتین مراقبتی مهم است:

 

  1. شستشوی موهای فر با شامپو مخصوص.
  2. استفاده از ماسک مو در حمام.
  3. خشک کردن موهای فر با حوله نخی سبک.
  4. استفاده از شانه‌های مناسب برای شانه کردن موهای فر.(شانه‌های دندانه درشت)
  5. ماساژ دادن به موهای فر با روغن طبیعی یا ماسک مو بدون آبکشی پس از حمام.

 

چگونه حالت موی فر را حفظ کنیم؟

حفظ کردن حالت موهای فر و نگهداری از آن به رعایت نکات و اصولی که در ادامه این مطلب بیان می کنیم بستگی دارد. پس با مطالعه ادامه این مطلب سلامت و زیبایی موهای خود را تضمین کنید.

چگونه حالت موی فر را حفظ کنیم؟

 

20 راهکار بی نظیر برای مراقبت از موهای فر

حالت دادن و نگهداری موهای فر نیازمند رعایت یک روتین مراقبتی مناسب است. موهای فر، به دلیل کمبود رطوبت، بسیار حساس به آسیب‌هایی مانند خشکی و موخوره هستند. بنابراین رعایت موارد زیر می‌تواند به حالت خوبی موهای فر کمک کند:

  1. پرهیز از شستشوی مداوم: موهای فر را بیش از حد نشویید، زیرا این کار می‌تواند باعث آسیب‌هایی مانند وز شدن، موخوره و گره‌های مو شود. هفته‌ای حداکثر ۲ بار شستشوی موهای فر کافی است.

 

  1. استفاده از آب ملایم: هنگام شستشوی موهای فر از آب داغ استفاده نکنید، زیرا می‌تواند به ساختار موها آسیب برساند. به جای آن از آب ملایم و خنک استفاده کنید.

 

  1. مرطوب کردن موها: برای جلوگیری از خشکی موهای فر، از محصولات مرطوب‌کننده مو یا روغن‌های طبیعی مانند روغن آرگان استفاده کنید.

 

  1. استفاده از شانه مناسب: از شانه‌های دندانه درشت به جای برس معمولی استفاده کنید. موهای فر در قسمت‌های به هم پیچیده یا گره خورده به شدت شکننده هستند. برای جلوگیری از گره خوردن و وز شدن مو، از یک شانه دندانه درشت استفاده کنید، زیرا هر فر مو، نقطه‌ای مستعد برای شکسته شدن موها است. استفاده از این شانه، روشی مناسب و ملایم برای باز کردن گره‌های موهای فر است. برخلاف برس، این شانه حالت طبیعی فرها را حفظ می‌کند. به‌یاد داشته باشید که شانه زدن را از پایین به بالا آغاز کنید.

 

  1. محافظت از موها: هنگام خوابیدن و در معرض آفتاب، از محافظت‌های موی مناسب مانند کلاه یا شال استفاده کنید تا موهای فر از آسیب‌های خارجی محافظت شوند.
  2. 6. انتخاب شامپو و ماسک مناسب: شامپو یا ماسک مو از مراحل حیاتی در روتین مراقبتی این نوع مدل مو است. استفاده از شامپو بدون سولفات مهم است، زیرا سولفات می‌تواند باعث خشکی موها شود. مراحل صحیح شستشو شامل ماساژ دادن شامپو به ریشه موها و استفاده از نرم‌کننده مو در حمام است. 

 

  1. ماسک بعد از حمام: استفاده از ماسک مرطوب‌کننده پس از حمام موجب حفظ رطوبت موهای فر و خوش‌حالتی آنها می‌شود. 

 

  1. حوله مخصوص برای خشک کردن مو: خشک کردن موهای فر با حوله‌های مخصوص یا حوله‌های نخی و سبک موجب جلوگیری از وز شدن موها می‌شود.

 

  1. کاهش استفاده از سشوار یا اتو مو: استفاده مداوم از وسایل حرارتی مانند اتوی مو و سشوار، از جمله عوامل اصلی کاهش خوش‌حالتی موهای فر است. این ابزارهای حرارتی با گذشت زمان باعث وز شدن موهای فر و افزایش خشکی آنها می‌شوند. بهترین راه حل این است که به موهای فر اجازه داده شود پس از حمام به طبیعت خود خشک شوند.

 

یک نکته مهم: حتماً از نوک موها به سمت ریشه موها شانه بزنید ولی از شانه زدن موهای فر از ریشه آنها خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند به موهایتان آسیب برساند.

 

  1. موهای خود را درست شانه کنید: همیشه شانه کردن مو را از انتهای آن آغاز کنید. زمانی که موهایتان را از پایین به بالا ماساژ می‌دهید، به جای اینکه تمام گره‌های مو را از بالا به پایین بردارید، هر گره را جداگانه و به آرامی باز می‌کنید. این روش باعث می‌شود شانه به راحتی روی موهایتان پایین بیاید.

 

  1. کوتاهی مرتب مو: موهایتان را به طور مرتب کوتاه کنید تا موخوره نگیرد. گیسوان شما با موخوره ظاهر خوبی ندارند، و موخوره یکی از عوامل وز شدن مو است. برای حفظ سلامت و زیبایی موهای فر، هر شش تا هشت هفته یک‌بار به آرایشگاه بروید تا موهای خود را مرتب کنید. همچنین می‌توانید از ماسک‌های ضد موخوره خانگی استفاده کنید تا از موخوره جلوگیری کنید.

 

  1. ترفند آناناسی مناسب برای موهای فر: از ترفند “آناناسی” برای داشتن فرهای زیبا و باز استفاده کنید. این تکنیک به شما کمک می‌کند که شب‌ها پیش از خواب، موهای خود را به طور شل در بالاترین نقطه سر خود جمع کنید. این روش با حفظ نظم حلقه‌های فر موهای شما، به حجم و حالت طبیعی موهایتان کمک می‌کند. جالب است که به راحتی می‌توانید موهای خود را از حالت آناناسی خارج کنید.

 

  1. از دیسپانسر استفاده کنید: استفاده از دیسپانسر را امتحان کنید. اگر تاکنون از دیسپانسر سشوار استفاده نکرده‌اید، باید بدانید که یک فرصت طلایی را از دست داده‌اید. دیسپانسر، یک ابزار جانبی سشوار است که روی خروجی آن قرار می‌گیرد و برای حفظ فر مو استفاده می‌شود. این وسیله به شما کمک می‌کند تا به طور موثر از وز شدن موهای فر جلوگیری کنید و همچنین باعث می‌شود فر موهای شما یکنواخت‌تر و حجیم‌تر به نظر بیاید.

 

  1. سرم مو را امتحان کنید: سرم مو، کار مراقبت از ساقه مو را با استفاده از یک پوشش حفاظتی از جنس سیلیکون انجام می‌دهند. استفاده از سرم موی مناسب می‌تواند موهای فر شما را نرم کند. علاوه بر این، با مصرف آن موهایتان منظم می‌شود و به آسانی می‌توانید آن‌ها را تفکیک کنید. برای استفاده از سرم مو، سه یا چهار پاف از آن را به دست بزنید و به آرامی روی فرهای موهایتان مالیده و ماساژ دهید. البته میزان استفاده ممکن است به قد و جنس موهای شما بستگی داشته باشد.

 

  1. استفاده مرتب و اصولی از نرم کننده مو: به انتهای ساقه موهایتان نرم کننده بمالید. زمانی که موهای شما خشک، وز یا کدر می‌شود، لازم نیست با محصولات خاصی آن را درمان کنید. به جای آن، کافیست با نوک انگشتان خود، به میزان کوچکی از کرم یا روغن حالت دهنده را بردارید و به انتهای ساقه موهای خود بمالید. این کار باعث رسیدن رطوبت بیشتری به موهای شما می‌شود.

 

  1. دستگاه فرکننده مو را امتحان کنید: از دستگاه فرکننده‌ مو (آیرون) برای تازه کردن فرها استفاده کنید. ممکن است به نظر برسد که فر کردن موهایی که خودشان فر هستند، احمقانه است، اما وقتی موهایتان به هم ریخته و به درستی ترتیب نیافته باشند، این ترفند بهترین راه برای منظم کردن آن‌ها است. برای انجام این کار، یک آیرون را انتخاب کنید که به اندازه قطر موهای شماست. اگر فر موهایتان خیلی ریز است، از آیرونی با قطری بزرگتر استفاده کنید تا موها به‌طور مناسبی باز شوند. اگر فر موهایتان خیلی ریز نیست، از آیرونی با قطر کوچکتر استفاده کنید.

 

نکته مهم: موهای فر به طور طبیعی خشک‌تر از موهای صاف هستند و به همین دلیل حساسیت بیشتری در برابر حرارت دارند. تا جایی که امکان دارد، سعی کنید بدون استفاده از ابزارهای حرارتی و با حرکت دست به فرهای موهایتان حالت دهید.

استفاده از ابزارهای حراراتی مانند سشوار در روتین موهای فر

 

  1. استفاده از روغن نارگیل: از روغن نارگیل برای عمیق‌تر کردن فر موها استفاده کنید. قبل از حمام، کمی روغن نارگیل را در دست خود بریزید و به اندازه‌ کف دست، آن را روی موهای خشک تان بمالید و ماساژ دهید تا موها به طور کامل از روغن نارگیل پوشیده شوند. سپس موهای خود را پیچیده و با یک کلیپس یا گیره به صورت گوجه‌ای ببندید. برای افزایش رطوبت، می‌توانید موهای خود را که با کلیپس بسته‌اید، تا چند دقیقه با حرارت ملایم گرم کنید تا روغن بهتر و بیشتر به داخل رشته‌های مو نفوذ کند. همچنین، از یک کلاه گرمایشی استفاده کنید که در مایکروفر گرم شده و سپس آن را روی موهای روغنی خود قرار دهید تا به مواد مغذی فرصت دهید بهتر جذب شوند.

 

  1. استفاده از روبالشتی ساتن یا ابریشم: بهتر است روی بالش ساتن یا ابریشم بخوابید تا از وز شدن موهایتان جلوگیری کنید. وز شدن موها یک اتفاق طبیعی است که برای موهای فرفری اتفاق می‌افتد، اما این اتفاق زمانی مشکل ساز می شود که در طول شب به طور مداوم رخ دهد و منجر به آشفتگی، گره خوردن و شکستن موها در صبح شود.

بنابراین، با استفاده از روبالشی ساتن یا ابریشم، موهایتان نرم‌تر و شفاف‌تر خواهند بود و کمتر گره خورده و صبح‌ها وز نخواهند شد.

 

  1. شستشوی مرتب مو: بایستی موهایتان را به‌طور منظم با شامپو شستشو دهید. برخی از افراد با موهای فرفری فکر می‌کنند که باید از شامپوهای دو کاره یا شامپوهای نرم‌کننده استفاده کنند، اما واقعیت این است که استفاده منظم از یک شامپو ملایم برای حفظ سلامتی و تمیزی موها بسیار حیاتی است. شستشوی پوست سر به‌طور منظم باعث حفظ سلامتی آن و جلوگیری از جمع‌آوری چربی و آلودگی‌ها در ریشه‌های مو می‌شود. بنابراین، استفاده از شامپو مناسب موهایتان اهمیت بسیاری دارد.

 

  1. شستن مو با آب سرد: موهای خود را با آب سرد بشویید، زیرا این کار باعث می‌شود کوتیکول‌های مو بسته شده و از وز شدن آنها جلوگیری کند. به ویژه زمانی که از ماسک مو رطوبت‌رسان استفاده می‌کنید، آب سرد می‌تواند بسته شدن کوتیکول را تقویت کرده و رطوبت را در موها حبس کند.

 

نگهداری از موی فر مردانه و نکات آن

مراقبت و نگهداری از موی فر در زنان و مردان یکسان است و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد. بنابراین شما می توانید با رعایت تمام نکات بیان شده در حفظ سلامت و شادابی موهای خود کوشا باشید.

 

مراقبت از موی فر کودک

موهای کودکان به طور طبیعی نرم و حساس‌تر هستند، و اگر این موها فر باشند، باید با دقت بیشتری از آن‌ها مراقبت کنید. در اجرای روتین موی فر برای کودکان، استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون، نارگیل یا آرگان برای تامین رطوبت کافی به ساقه موی فر بسیار حائز اهمیت است. همچنین، برای شستشو و وز موهای فر کودکان، بهتر است از شامپو بدون سولفات مخصوص کودکان استفاده کنید تا نرمی و خوش‌حالتی موهای فر حفظ شود.

 

محصولات مراقبت از موی فر

محصولات متنوعی وجود دارند که استفاده از آن ها در کنار مراقبت از مو می تواند تاثیر زیادی در حفظ و نگهداری موهای فر شما داشته باشد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: نرم کننده، سرم،‌ آبرسان، محصولات مراقبتی موهای فر و حالت دار، شامپو و نرم کننده مناسب و … که در ادامه به بررسی ویژگی های یک شامپوی خوب برای موهای فر می پردازیم.

 

بهترین شامپو برای موهای فر ویژگی‌های مختلفی دارد که می‌توان به آنها توجه کرد:

  • بدون سولفات
  • آبرسان
  • ضد موخوره
  • حفظ رنگ
  • حفاظت در برابر حرارت سشوار یا آفتاب گرم

 

به طور کلی، بهترین شامپو برای موهای فر، شامپویی است که نیازهای خاص موهای شما را تامین کرده و موها را تمیز، نرم، لطیف و سالم نگه می‌دارد. از جمله بهترین شامپو برای موهای فر شامپو اکتیو (active) است. ‌

 

مراقبت از موی فر بعد حمام

از جمله مراقبت هایی که برای موهای فر بعد از حمام وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از سرم و آبرسان یا ماسک نرم کننده خوب
  • نحوه خشک کردن مو
  • استفاده از حوله مناسب
  • استفاده از شانه مناسب

مراقبت از موی فر هنگام خواب

یکی از بهترین حالات برای خوابیدن افرادی که می‌خواهند به روتین مراقبت از موی فر خود پایبند باشند، خوابیدن به یکی از طرفین است. بنابراین، از خوابیدن به طرف پشتی خودداری کنید زیرا این حالت می‌تواند فشار زیادی به موهایتان وارد کرده و باعث گره خوردن یا وز شدن ساقه مو شود. همچنین برای جلوگیری از گره خوردن موها، می‌توانید از کلاه ابریشمی، روسری ابریشمی یا روبالشی ساتن استفاده کنید.

 

روغن مراقبت از موی فر

افرادی که موهای فر دارند، باید در روتین مراقبتی خود روغن‌تراپی را جایگزین کنند. چرا که چربی طبیعی مو به طور کامل به همه قسمت‌های موهای فر نمی‌رسد و باید این کمبود را با استفاده از روغن‌های گیاهی مفید جبران کرد. بهترین روغن‌های گیاهی برای روتین موی فر و وز شامل:

  • روغن زیتون
  • روغن نارگیل
  • روغن آرگان

چگونه از موخوره در موهای فر جلوگیری کنیم؟

روش‌هایی برای جلوگیری از ایجاد موخوره در موهای فر وجود دارد. این روش‌ها می‌توانند به کاهش احتمال بروز موخوره کمک کنند، اگرچه پیشگیری کامل از آن ممکن نیست و درمانی موثر برای موخوره وجود ندارد. اما با رعایت چند روش ساده می‌توانید احتمال بروز موخوره را به حداقل برسانید. این روش‌ها عبارتند از:

 

 

۱. قبل از شانه کردن موها، با یک شانه دندانه درشت گره‌ها را باز کنید.

۲. تا جایی که ممکن است، از بستن موهایتان به شکل دم اسبی یا گوجه‌ای پرهیز کنید.

۳. از برس‌ها و شانه‌هایی استفاده کنید که فواصل بین دندانه‌های آن‌ها زیاد باشد.

۴. استفاده از سشوار، اتو مو و فر کننده‌ها را محدود کنید.

۵. به طور منظم، هر ۲ تا ۳ ماه یک بار موهایتان را کوتاه کنید تا قسمت‌های خشک و آسیب دیده انتهای مو از بین بروند.

 

 

سخن پایانی

موهای فر، زیبایی و جلوه‌ای منحصر به فرد به ما می‌بخشند، اما حفظ زیبایی و سلامت آن‌ها نیازمند مراقبت و رعایت نکات یاد شده است. با رعایت روش‌های مراقبتی و استفاده از محصولات مناسب، می‌توانید از سلامت و زیبایی موهایتان لذت ببرید. تجربه و راهکار شما برای محافظت از موهای فر چیست؟ نظرات و دیدگاه های خود را با ما و سایر همراهان سایت در قسمت پایانی مطلب به اشتراک بگذارید.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]