فروردین ۲۰, ۱۴۰۳

مراقبت از مو در زمستان

مراقبت از مو در زمستان می‌تواند از هر زمان دیگری سخت‌تر باشد. سرمای هوا و وزش باد در بیرون از خانه و خشکی هوا در داخل خانه به دلیل روشن بودن وسایل گرمایشی دست به دست هم می‌دهند تا موهای ما شکننده‌تر و آسیب‌پذیرتر از همیشه باشند. به همین دلیل مهم است که با اصول مراقبت از موها در فصل زمستان آشنایی داشته باشید و از روش‌های مناسب برای جلوگیری از خشکی، موخوره و وز شدن موها در این فصل استفاده کنید.

 

مراقبت از مو در زمستان چه اهمیتی دارد؟

عوامل مختلفی در فصل زمستان دست به دست هم می‌دهند تا موهای شما آسیب ببینند. برای مقابله با این مشکلات مهم است که یک برنامه جدی برای مراقبت از موهایتان در زمستان داشته باشید. در غیر این صورت شما خواهید ماند و ریزش مو، شوره مو و موهای وز! اما چه عواملی باعث بروز این مشکلات می‌شوند؟

۱) پایین بودن رطوبت هوا

یکی از مهمترین دلایل خشکی و وز شدن مو در زمستان، کاهش رطوبت هواست. به طور کلی موها در هوای خشک بسیار آسیب‌پذیرتر از هوای مرطوب هستند. خشکی هوا باعث خروج رطوبت طبیعی ساقه موها می‌شود که نتیجه آن الکتریسیته ساکن و موهای کدر و بدحالت است. در این وضعیت، حتی با ملایم‌ترین کشیدگی موها به سرعت شکسته می‌شوند.

۲) کاهش ترشح سبوم

سبوم چربی طبیعی موست که توسط غدد چربی سر (غدد سباسه یا سبابه) ترشح می‌شود و ساقه موهای شما را آبرسانی می‌کند. سبوم موها را نرم و لطیف نگه می‌دارد و کمبود آن منجر به خشکی، شکنندگی و ریزش مو می‌شود.

در هوای سرد، بدن برای حفظ گرما جریان خون به سطح پوست را کاهش می‌دهد. این موضوع عملکرد غدد سباسه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث تولید کمتر سبوم می‌شود. با کمبود روغن‌های ضروری موها خشک و شکننده می‌شوند. این موضوع همچنین می‌تواند باعث خشکی پوست سر شود که با شوره و ریزش مو همراه است.

۳) باز بودن لایه کوتیکول

لایه خارجی و پوشش محافظ ساقه مو کوتیکول نام دارد که نقش آن محافظت از موهای شماست.  این لایه از سلول های مرده ای تشکیل شده است که مانند فلس ماهی روی هم قرار گرفته اند. در حالت طبیعی، کوتیکول مو صاف و بسته است و رطوبت داخل ساقه مو را حفظ می کند. اما عوامل مختلفی مانند هوای خشک، شستشوی بیش از حد مو، استفاده از مواد شیمیایی و حرارتی، و یا حتی برس زدن نامناسب می تواند باعث بلند شدن و باز شدن کوتیکول مو شود.

هوای خشک و سرد و خشک زمستانی باعث می‌شود که کوتیکول باز شود و رطوبت طبیعی داخل ساقه مو تبخیر شود. این موضوع باعث وز شدن و بدحالت به نظر رسیدن موها می‌شود و در نتیجه، مو راحت‌تر گره خورده و دچار شکستگی می‌شود.

 

اصول مراقبت از مو در زمستان

در این بخش به معرفی مهمترین نکات و اصول مراقبت از مو در فصل سرما خواهیم پرداخت. ممکن است فکر کنید این نکات در تمامی طول سال برای مراقبت از موها توصیه می‌شوند. این موضوع کاملا درست است و رعایت اصول مراقبت از مو همیشه مهم است. اما در مواجهه با هوای سرد و خشن زمستانی، اهمیت توجه به این نکات چندین برابر خواهد شد.

محیط خانه را مرطوب نگه دارید

روشن کردن لوازم حرارتی در داخل خانه در کنار پایین بودن رطوبت طبیعی هوا، یعنی تشدید خشکی پوست و مو. بهترین راه برای پیشگیری از مشکلات مربوط به خشکی مو، استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌ساز و مرطوب کننده هواست. این لوازم نه تنها به جلوگیری از آسیب دیدگی پوست و مو کمک می‌کنند، بلکه از نظر سلامتی تنفسی و احساس راحتی ساکنین در داخل منزل نیز بسیار کاربردی هستند.

از دوش آب داغ صرف نظر کنید

بسیاری از افراد طرفدار دوش آب داغ در هوای سرد و فصل زمستان هستند. متاسفانه این کار تأثیر جالبی روی موهای شما ندارد. آب داغ چربی طبیعی کف سر و موها را از بین می‌برد و شما در زمستان به این چربی نیاز دارید. بنابراین سعی کنید موها را با آب ولرم بشویید. حتی اگر بتوانید در پایان موهایتان را با آب خنک آب‌کشی کنید، موهایتان براق‌تر و خوش‌حالت‌تر به نظر خواهد رسید. البته دقت کنید که پایین بودن بیش از حد دمای آب هم به اندازه آب داغ برای موها مضر است.

موهای خود را کمتر از همیشه بشویید

هیچ فرمول جادویی برای تعداد دفعات شست‌وشوی مو در هفته وجود ندارد و شما باید بر حسب تجربه و نوع موهای خود بهترین فاصله شستن موها را تنظیم کنید. با این حال، یک نکته بدیهی است و آن هم اینکه در فصل زمستان ریشه و ساقه موها خشک‌تر از همیشه‌اند و باید کمتر از اوقات معمولی شسته شوند. اگر موهایتان زود چرب می‌شود، می‌توانید از شامپو خشک برای کاهش چربی اضافه مو استفاده کنید.

کوتاهی منظم موها را فراموش نکنید

هر شش هفته تا دو ماه یک بار حدود ۲.۵ سانت از انتهای موها را نوک‌گیری کنید. این کار به سالم و سرحال به نظر رسیدن موها کمک فراوانی کرده و از مشکلاتی مانند موخوره جلوگیری می‌کند.

 

برس‌تان را با یک شانه دندانه درشت جایگزین کنید

استفاده از شانه چوبی با دندانه‌های درشت احتمال بروز الکتریسیته ساکن موها را به حداقل رسانده و از آسیب دیدگی و شکستگی موها جلوگیری می‌کند. در کنار شانه زدن، می‌توانید برای سلامت بیشتر ریشه مو، چند بار در هفته کف سر را با نوک انگشتان با ملایمت ماساژ دهید.

استفاده از لوازم حرارتی را محدود کنید

همه ما می‌دانیم که سشوار، اتوی مو و سایر لوازم حرارتی برای حالت دادن و استایل مو چه تأثیر مخربی روی موها دارند. با خشکی و شکنندگی موها مضرات این لوازم در زمستان چندین برابر می‌شود. بنابراین بهتر است تا حد ممکن اجازه دهید موهایتان به طور طبیعی خشک شوند. اگر برای خشک کردن موها عجله دارید، از دمای متوسط سشوار برای این کار استفاده کنید.

با موهای خیس و نم‌دار بیرون نروید

با اینکه تا حد ممکن نباید از لوازم حرارتی استفاده کنید، اما همچنان خشک کردن موها حتی با سشوار به بیرون رفتن از خانه با موهای خیس یا نم‌دار ارجحیت دارد. جدا از موضوع سرماخوردگی، موهای خیس به خصوص در زمستان شکننده‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند و صدمات بیرون رفتن با موی خیس در زمستان از سشوار کردن موها بیشتر خواهد بود. 

بدون کلاه بیرون نروید

اولین خط دفاعی شما در برابر سرمای زمستان سر کردن یک کلاه مناسب است. جنس کلاه مهم است و اگر کلاه اشتباهی را انتخاب کنید با مشکلاتی مانند الکتریسیته ساکن یا چرب شدن ریشه مو مواجه خواهید شد. بهتر است کلاه‌هایی با الیاف نرم و لطیف مانند پشم کشمیر یا کتان را انتخاب کنید. البته بهترین جنس الیاف برای موها ابریشم است و در حالت ایده‌آل بهتر است یک روسری ابریشمی زیر کلاه بپوشید تا احتمال نازک و کم‌پشت شدن مو، گره‌خوردگی و موخوره به حداقل برسد.

 

یک ماسک موی مناسب انتخاب کنید

افرادی که موهای خشک دارند معمولا در طول سال برای نرم‌کنندگی و رطوبت‌رسانی به موهای خود از ماسک مو استفاده می‌کنند. ممکن است شما از جمله افرادی باشید که در طول سال موهای مرتبی دارند و تنها در زمستان مشکلاتی مانند وز شدن موها و موخوره را تجربه می‌کنند. در این صورت بهتر است شما هم با آمدن این فصل به فکر تهیه یک ماسک موی مناسب باشید. همچنین در نظر گرفتن هفته‌ای یک بار برای استفاده از ماسک نرم کننده عمیق مو می‌تواند جلوه تازه‌ای به موهای شما ببخشد.

محصولات مراقبتی بدون آبکشی را امتحان کنید

انواع اسپری، سرم و کرم مو، بعضی از ماسک‌ها و نرم‌کننده‌ها از جمله محصولات مراقبتی بدون نیاز به آبکشی هستند که به شما اجازه می‌دهند به راحتی مشکلات وز شدن و خشکی موها را برطرف کنید. کرم مرطوب کننده مو یکی از محصولاتی است که حتما باید در زمستان امتحان کنید. برای نتیجه ایده‌آل، بهتر است کرم را به موهای نم‌دار خود بزنید. اما حتی در صورت خشک بودن موها، استفاده از کرم مرطوب کننده مو به خنثی کردن الکتریسیته ساکن مو کمک می‌کند.

موها را با روغن‌های طبیعی آبرسانی و تغذیه کنید

استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن آرگان، روغن بادام، یا روغن جوجوبا به حفظ رطوبت مو و جلوگیری از خشکی و وز شدن مو کمک می‌کند. دقت کنید که نوع روغن انتخاب شده باید با جنس موهای شما سازگار باشد، در غیر این صورت با نتیجه معکوس مواجه خواهید شد. همچنین بهتر است قبل از استفاده از روغن‌ها آنها را رقیق کنید و تمرکزتان روی نیمه پایینی مو و نوک موها باشد.

موهایتان را با شامپوی بدون سولفات بشویید

شامپوهای حاوی سولفات میزان خشکی موهای شما در زمستان را افزایش می‌دهند. برای جلوگیری از این مشکل شامپوی ملایم فاقد سولفات و سایر مواد شیمیایی مانند پارابن، عطر و رنگ‌های مصنوعی انتخاب کنید. شامپوهای گیاهی یک گزینه مناسب برای مراقبت از مو در زمستان هستند که بدون از بین بردن چربی طبیعی موها را تمیز می‌کنند. 

 

شامپو و نرم کننده مناسب انتخاب کنید

اگر همچنان نگران تمیزی موهای خود هستید، می‌توانید هفته‌ای یک یا دو بار موهایتان را با یک شامپوی قوی‌تر بشویید. اما نوع شامپو باید با جنس موهای شما سازگار باشد. شامپوهای اکتیو انتخاب ایده‌آلی برای این منظور هستند. تنوع شامپوهای این برند بسیار بالاست و شرایط موهای شما هر چه که باشد، خواهید توانست یک گزینه مناسب برای خود تهیه کنید.

رژیم غذایی خود را کنترل کنید

آنچه می‌خورید بر سلامت موهایتان تاثیرگذار است. در فصل زمستان، مصرف غذاهای سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 را در وعده‌های غذایی‌تان بگنجانید. ماهی، سبزیجات با برگ تیره، آجیل و دانه‌ها از جمله انتخاب‌های مناسب هستند. نوشیدن آب کافی در این فصل را نیز فراموش نکنید. قبل از استفاده از هر گونه مرطوب کننده و نرم کننده و سایر محصولات مراقبتی، لازم است بدن شما رطوبت کافی برای موها تأمین کند.

سخن پایانی

زمستان فصل چندان جالبی برای موهای ما نیست و احتمال آسیب به موها در این فصل از سال بیشتر از هر زمان دیگری است. در این مقاله ما به دلایل آسیب‌پذیری موها در زمستان پرداختیم و تعدادی از بهترین راهکارهای مراقبت از مو در زمستان را بیان کردیم. 

همچنین انواع محصولات کاربردی برای مراقبت از موها در این فصل معرفی شدند. ممکن است فکر کنید مراقبت از موها با این حجم از محصولات وقت زیادی از شما خواهد گرفت. اما باید بگوییم شما به تمامی این لوازم نیاز ندارید. بلکه کافیست مناسب‌ترین گزینه را بر حسب نوع موها و ترجیحات شخصی خودتان انتخاب کنید. 

اما تجربه شما چه می‌گوید؟ به نظر شما کدام یک از این روش‌ها بیشترین تأثیر را در مراقبت از مو در زمستان دارد؟

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]