فروردین ۲, ۱۴۰۳

مراقبت های بعد از کراتینه مو

مراقبت از موی کراتینه شده درست به اندازه عملیات کراتینه کردن مو اهمیت دارد. زیرا اگر مراقبت ‌های لازم پس از کراتینه مو انجام نشود، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که اثر کراتین روی موهای شما باقی بماند. اما برای اینکه ماندگاری اثر کراتین بیشتر شود، چه کارهایی باید انجام دهیم؟

 

کراتینه کردن مو چیست؟

بعضی از افراد هستند که موهای وز و بسیار خشنی دارند. این افراد دوست دارند موهای لخت و شلاقی داشته باشند. به همین خاطر به مراکز تخصصی مراجعه می‌کنند که به صورت حرفه‌ای عملیات کراتینه کردن مو را انجام می‌دهند. به فرایندهای شیمیایی که در طی آن موی افراد با کراتینه پوشانده می‌شود، کراتینه کردن موها گفته می‌شود. کراتینه کردن موها نوعی پروتئین درمانی است که باعث می‌شود استحکام و سلامت موها حفظ شود و حالت صاف، براق و درخشان پیدا کنند. از آنجا که کراتینه باعث نرمی، لطافت و سالم شدن موها می‌شود، رعایت نکات و راهکارهایی برای مراقبت از موها بعد از کراتینه ضروری است که در ادامه به همه آن ها اشاره می‌کنیم.

مراقبت های بعد از کراتینه مو

با رعایت چند کار ساده به راحتی می‌توانید اثر کراتین را ماندگار کنید. با توجه به اینکه صاف کردن موها و کراتین کردن آن ها یک روش گران قیمت است، افرادی که این روش را انتخاب می‌کنند، می‌خواهند برای مدت زمان زیادی همچنان موهای صاف و درخشان داشته باشند. به همین خاطر مراقبت های بعد از کراتینه مو را مورد توجه قرار می‌دهند و اکثر مواقع این سوال را می‌پرسند که بعد از کراتینه کردن مو از چه شامپویی استفاده کنیم.

 ما چند راهکار ساده به این عزیزان ارائه می‌کنیم تا بتوانند بدون صرف هزینه‌های زیاد، تاثیر کراتین موها را ماندگار کنند.

در 3 روز اول پس از کراتینه به این نکات توجه کنید.

یک سری مراقبت‌های معمولی هستند که بلافاصله بعد از کراتینه کردن مو باید آن ها را انجام دهید؛ همچنین برخی نکات و روش‌ها نیز برای تقویت و ترمیم موها توصیه می‌شوند که همه آن ها را باید در ۷۲ ساعت اولیه یا همان سه روز اولیه پس از کراتین به دقت رعایت کنید. این موارد عبارت‌اند از:

سه روز حمام نکنید

شستن موها یا خیس کردن آن ها در ۷۲ ساعت ابتدایی بعد از کراتینه کردن، ممنوع است. اگر این کار را انجام بدهید تمام هزینه‌ای که برای کراتینه پرداخت کرده‌اید، هدر می‌رود. بنابراین دقت کنید که تا 3 روز موهای شما نباید خیس شوند. منظور از خیس شدن مو، فقط حمام کردن نیست. شنا کردن در استخر یا دریا، عرق کردن زیاد و استفاده از سونا یا جکوزی هم می‌تواند باعث تعریق شدید و خیس شدن موها شود. بنابراین از هرگونه رطوبت دوری کنید تا کراتینه موهایتان خراب نشود.

 

 موهایتان را نبندید

بستن و جمع کردن موها باعث از بین رفتن لختی و براقی آن‌ها می‌شود. به هیچ وجه موهایتان را نبندید.

از روبالشی مناسب استفاده کنید

استفاده از روبالشی‌های ابریشمی و پارچه‌های لطیف و حساس کمک می‌کند تا موهای شما دچار شکستگی، موج و فر شدگی نشوند.

موهای کراتینه شده را خشک کنید.

بعد از گذشت سه روز و انجام مراقبت‌های اولیه، باید برای همیشه یک سری کارها را انجام دهید. اولین کار نیز خشک کردن موها بعد از استحمام، استخر یا ورزش است. رطوبت و آب موجود در موها باعث می‌شود تا کراتینه آن ها از بین برود و دچار وزی و تخلخل شوند. بنابراین همیشه بعد از استحمام از سشوار استفاده کنید و موهایتان را خشک کنید. اما باید توجه داشته باشید که:

  • از حرارت ملایم استفاده کنید.
  • بهتر است حرارت سشوار نهایتاً ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد باشد.
  • قبل از سشوار کردن، حتماً از ماسک مو استفاده کنید.
  • فاصله سشوار هم باید تا موها زیاد باشد.
  • نزدیک کردن بیش از حد سشوار به موها و ثابت نگه داشتن آن، باعث می‌شود تا موهایتان بسوزد.
  • بهتر است مدت زمان استفاده از سشوار هم کم باشد تا آسیبی به موها وارد نشود.

موهای کراتینه شده را شل ببندید

همان‌طور که دقت کردید در 3 روز ابتدایی به هیچ وجه نباید موهایتان را ببندید. پس از گذشت سه روز هم بهتر است با استفاده از کش‌های خیلی نرم و شل یا پارچه‌های ساتن، موهایتان را ببندید. حتی اگر موهایتان را پشت گوشتان بزنید ممکن است حالت بگیرند و مانند روزهای اول لخت و براق باقی نمانند.

از شامپوی مناسب استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که بعد از کراتینه کردن مو حتماً باید به آن توجه کنید، استفاده از شامپو و نرم کننده مناسب است. شامپویی که برای موهای کراتینه استفاده می‌شود، باید فاقد سولفات و پارابن باشد. حالا اگر می‌پرسید بعد از کراتینه کردن مو از چه شامپویی استفاده کنیم باید به شما بگوییم که شامپوهای اکتیو جزو مناسب‌ترین محصولات موجود در بازار هستند که برای موهای کراتینه طراحی شده‌اند.

  • شامپو مو اکتیو مدل کراتین حجم ۳۵۰ میل، یکی از شامپوهای بسیار مناسب برای موهای کراتینه است این شامپو سولفات سدیم ندارد و از سطح کراتین و روغن ایجاد شده بر روی موها محافظت می‌کند.
  • شامپو محافظ رنگ مو ۳۵۰ میل اکتیو یکی دیگر از شامپوهای مناسب برای موهای رنگ شده است که به خاطر داشتن پروتئین گندم و ویتامین ب۵ از موهای کراتینه هم محافظت می‌کند.

 سایر محصولات اکتیو نیز برای موهای کراتینه بسیار مناسب هستند. زیرا دارای موادی مانند مرطوب کننده، کراتین، روغن‌های طبیعی ویتامین و عصاره گیاهان هستند.

 

5. موهای کراتینه را آرام بشویید.

 بهتر است هنگام شستشوی موها در حمام پس از انتخاب یک شامپوی مناسب از روش صحیح شستشو استفاده کنید.

  •  به هیچ وجه موهایتان را چنگ نزنید و با خشونت با آن ها رفتار نکنید.
  • می‌توانید خیلی آرام بنشینید و با لطافت موها را بشویید. به این صورت کراتینه روی موها از بین نمی‌رود.
  • دقت کنید قرار گرفتن در زیر دوش آب با فشار زیاد و آب داغ باعث می‌شود تا موهای شما خشک و خشن شود و ریزش پیدا کند.
  • بهتر است با یک ظرف کوچک به آرامی روی سرتان آب بریزید، به این صورت هم کراتینه موها حفظ می‌شود و هم کف روی موها از بین می‌رود و شسته می‌شود.

ماسک مو را فراموش نکنید.

درست است که استفاده از شامپوی مناسب برای موهای کراتینه لازم است، اما باید حتماً یک ماسک موی مناسب هم انتخاب کنید تا بتوانید تعادل موجود بین پروتئین‌های مو و رطوبت آن را تنظیم کنید. برای جلوگیری از وز شدن، خشکی و شکنندگی موها، یک ماسک موی مناسب بسیار مؤثر است.

تا یک ماه از رنگ مو و دکلره استفاده نکنید.

آرایشگرهای حرفه‌ای توصیه می‌کنند که بعد از کراتینه کردن موها اصلاً موهایتان را رنگ یا دکلره نکنید. اما اگر به هر دلیلی ناچار به انجام این کار شدید بهتر است حتماً ۳ هفته صبر کنید. زیرا استفاده از رنگ مو و دکلره PH طبیعی موها را تغییر می‌دهد و این می‌تواند برای موهای کراتینه شده ضرر داشته باشد.

تعداد دفعات شستشوی مو را کم کنید.

اگر عادت داشتید که هر روز موهایتان را بشویید، بعد از کراتینه کردن باید این عادت را کنار بگذارید. زیرا شستشوی زیاد می‌تواند باعث از بین رفتن اثر کراتینه و خشکی مو شود.

نور خورشید و وسایل حرارتی ممنوع

قرار گرفتن در محیط‌های باز و زیر نور خورشید باعث می‌شود تا اثر کراتینه روی موهای شما به سرعت از بین برود. بنابراین اگر به تازگی کراتینه انجام داده‌اید، بهتر است حتماً از شال یا کلاه استفاده کنید. وسایل حرارتی مانند اتو مو را هم کنار بگذارید. اگر عادت دارید از بابلیس، فر کننده‌های حرارتی، ویو یا دستگاه‌های دیگر استفاده کنید، باید تا حد امکان انجام این کار را کمتر کنید. زیرا اثر کراتینه را از بین می‌برند.

بعد از کراتین موهایتان را مرتب کوتاه کنید.

گرفتن موخوره‌ها و چیدن نوک موها بعد از کراتینه جزو مراقبت های بعد از کراتینه مو محسوب می‌شوند. زیرا مواد کراتینه باعث می‌شود موهای شما خشک و مستعد موخوره شود. بنابراین بهتر است ماهی یک بار با استفاده از قیچی‌های مخصوص، موخوره نوک موها را بچینید.

 

با آب ولرم موهایتان را بشویید.

یکی از مهم‌ترین نکات برای مراقبت از موی کراتینه شده، استفاده از آب ولرم یا آب سرد برای حمام کردن است. آب داغ هنگام استحمام باعث خشکی بیشتر موها می‌شود و رطوبت آن ها را از بین می‌برد. بنابراین بهتر است هنگام حمام با آب ولرم یا آب سرد دوش بگیرید.

با یک شانه دندانه درشت موهایتان را شانه بزنید.

شانه کردن ملایم موها یکی از کارهایی است که حتماً بعد از کراتینه باید به آن توجه داشته باشید. رفتار خشن با موها و باز کردن گره موها با استفاده از برس‌های خشن، باعث می‌شود تا لطافت و نرمی موها از بین برود. بنابراین به این نکته حتماً توجه کنید.

  • اگر موهایتان گره خورده می‌توانید از اسپری آب استفاده کنید تا موهایتان راحت‌تر شانه شود.
  • تا حد امکان از برس‌های فلزی و برس‌های حرارتی برای شانه کردن موها استفاده نکنید.
  • به هیچ وجه موهای خیس را شانه نکنید.
  • حتماً باید بعد از حمام کردن و گرفتن آب موها از سشوار با حرارت ملایم استفاده کنید. سپس موهایتان را شانه کنید.

انتخاب رژیم سالم غذایی

داشتن تغذیه مناسب می‌تواند به شما کمک کند که همیشه موهای سالمی داشته باشید. اما بعد از انجام کراتینه، رژیم غذایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است همیشه مواد غذایی استفاده کنید که حاوی پروتئین، آنتی اکسیدان و ویتامین C باشند. مصرف غذاهای ناسالم، فست فودها و غذاهای فرآوری شده به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند.

بعد از کراتینه نحوه خوابیدنتان را اصلاح کنید.

صحیح خوابیدن بعد از کراتینه به خصوص در ۷۲ ساعت اول خیلی مهم است. زیرا در سه روز اول، موهای شما نباید گره بخورند یا بشکنند. بهتر است موهایتان را با یک کش نرم ببندید و یا در داخل یک کاور نرم قرار دهید. اگر نمی‌دانید حالت خوابیدن شما بعد از کراتینه مو به چه صورت باید باشد به نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم، توجه کنید.

  • بهتر است هنگام خواب موهای شما صاف و باز باشند تا دچار شکستگی نشوند.
  • یک بالش نرم با روبالشی ابریشمی برای خوابیدن انتخاب کنید.
  • موهایتان را به حالت باز و صاف بالای سر پخش کنید تا زیر سرتان قرار نگیرد و دچار شکستگی نشود.
  • بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب حتماً با شانه دندان درشت، موهایتان را شانه کنید و سعی کنید موهایتان را صاف کنید.

 

از روغن مو استفاده کنید.

بعضی از روغن‌های گیاهی هستند که برای سلامت موها بسیار مفیدند. مانند روغن آرگان، روغن بادام و روغن جوجوبا که توسط همه خانم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما توجه داشته باشید که انتخاب روغن گیاهی بسیار مهم است. زیرا اگر اطلاعات کافی نداشته باشید و روغن اشتباه انتخاب کنید به مواد کراتینه آسیب می‌زنید. روغن‌هایی مانند روغن نارگیل به هیچ وجه برای موهای کراتینه شده توصیه نمی‌شوند. اما روغن‌های جوجوبا، آرگان و بادام تأثیر مطلوبی دارند.

  • توصیه می‌کنیم ۲ تا ۳ ساعت قبل از اینکه به حمام بروید، ریشه و ساقه موهایتان را به این روغن‌ها آغشته کنید و در هنگام استحمام با استفاده از شامپوی مناسب این روغن‌ها را بشویید.
  • این روغن‌ها برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت ساقه مو هم مفید هستند.

بعد از استحمام موهایتان را آرام با حوله خشک کنید.

 همه ما بعد از حمام کردن از حوله برای گرفتن آب موها استفاده می‌کنیم. اما توجه داشته باشید که انجام حرکت‌های خشن با حوله برای خشک کردن موها باعث وز شدن مو و از بین رفتن حالت کراتینه می‌شود.

  • توصیه می‌شود برای خشک‌کردن موهای کراتینه حتما از حوله‌های بسیار نرم یا حوله‌های میکروفیبر استفاده کنید
  • به آرامی فقط آب موها را بگیرید.
  •  ماساژ دادن و مالش دادن موها باعث می‌شود تا آن ها بشکنند و گره بخورند.

انجام فعالیت ‌های شدید ورزشی ممنوع

بهتر است روزهای اول بعد از انجام کراتین از انجام فعالیت ‌های شدید ورزشی که باعث تعریق می‌شود، خودداری کنید. در طول مدتی که موهای شما کراتینه شده‌اند هم باید به این نکته توجه داشته باشید. اگر به کلاس ورزشی می‌روید، حتماً موهایتان را بعد از فعالیت ورزشی خشک کنید. زیرا خیس بودن موها باعث می‌شود تا اثر کراتینه زودتر از بین برود.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم نکات کاربردی و راهکارهای لازم برای مراقبت از موی کراتینه شده را ارائه کنیم. کراتینه کردن مو یک روش تقریباً گران قیمت است. اگر نمی‌خواهید بعد از گذشت مدت کوتاهی، لختی و صافی موهایتان از بین برود، حتماً به نکاتی که اشاره کردیم توجه کنید. مهم‌تر از همه اینکه یک شامپوی مناسب مانند شامپوهای اکتیو، برای شستشوی موهایتان تهیه نمایید.

 

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]