اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳

چای سبز برای مو

چای سبز از جمله مواد طبیعی است که فواید خوراکی و درمانی بسیار زیادی دارد. اکثر مردم از مزایای این گیاه برای سلامت جسم مانند دستگاه گوارش و تنفس آشنا هستند؛ اما افراد کمی چای سبز را برای شادابی و طراوت موی خود استفاده می‌کنند. اگر به دنبال یک روش‌ ارگانیک برای تقویت و مراقبت از مو بدون نیاز به استفاده از مواد شیمیایی و صنعتی هستید، خواندن این مطلب تا انتها را از دست ندهید.

 

فواید چای سبز برای مو

افزایش درخشندگی و براق‌کننده 

عصاره چای سبز حاوی مواد خاصی است که بر افزایش انعکاس نور خورشید اثر می‌گذارد. به این ترتیب موی شما درخشندگی فوق العاده ای به خود می‌گیرد.

تقویت ریشه‌های مو 

مصرف چای سبز با تقویت گردش خون و رساندن مواد مغذی مورد نیاز ریشه مو، به کیفیت بهتر رشد مو کمک می‌کند. در نتیجه، مو به درستی از ریشه رشد کرده و تا انتهای آن مقاوم و سالم می‌ماند.

ضد میکروب بودن 

پوست سر محل خوبی برای رشد و تغذیه انواع باکتری و انگل‌های میکروسکوپی است. برای از بین بردن این میکروب‌های مضر، شستشوی سر با چای سبز یکی از بهترین روش هاست. همچنین چای سبز با نابود کردن قارچ‌های زیرپوستی، به حفظ استحکام ریشه و تقویت ساقه مو کمک می‌کند.

ضد خارش و ضد شوره بودن 

خارش سر معمولا به دلیل وجود شوره یا آلودگی ایجاد می‌شود. چای سبز با داشتن خاصیت ضد التهابی، شوره سر را کاهش داده و التهاب ناشی از خارش پوست سر را بهبود می‌بخشد.

جلوگیری از سفیدی زودرس 

چای سبز حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان‌ است. این مواد با کاهش دادن رادیکال‌های آزاد که نقش اساسی در سفید شدن رنگ مو دارند، از این اتفاق جلوگیری می‌کنند.

چای سبز برای ریزش مو

چای سبز برای ریزش مو

چای سبز با آنزیم‌های مفید خود روی فولیکول‌های مو که در تحریک رشد مو نقش اصلی را دارند، تاثیر می‌گذارد. با تنظیم کردن هورمون‌های رشد مو و تحریک آنها، می‌توان گفت چای سبز در جلوگیری از ریزش مو نیز بسیار موثر عمل می‌کند. همچنین چای سبز به افزایش اکسیژن رسانی و تامین مواد مغذی لازم برای رشد مو کمک فراوانی می‌کند. استفاده منظم و داشتن روتین مناسب مصرف چای سبز برای داشتن موهای پرپشت و پرطراوت توصیه می‌شود.   

خواص خوردن چای سبز برای مو

مصرف چای سبز به صورت مستقیم و موضعی اثر بهتر و سریع‌تری دارد ولی فایده خوردن آن هم خواص و ویژگی‌های تقویتی و درمان خود را دارد. نوشیدن روزانه 2 الی 3 فنجان دمنوش چای سبز رطوبت پوست را تنظیم کرده و عملکرد ارگان‌های داخلی بدن مانند قلب، مغز ریه‌ها و کلیه‌ها را بهبود می‌بخشد. موارد زیر از جمله مزایای خوردن چای سبز به شمار می‌رود :

ضد سرطان بودن 

مصرف دمنوش چای سبز به صورت روزانه رادیکال‌های آزاد را از بین برده و از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند.

بهبود وضعیت سیستم ایمنی 

گردش خون نقش اصلی را در سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. چای سبز با بهبود عملکرد این سیستم و اثرگذاری بر روی سلول‌های خونی ایمنی بدن را تنظیم خواهد کرد.

کاهش کلسترول 

تنظیم چربی خون اعم از چربی‌های مضر اشباع و چربی طبیعی خون از دیگر فواید چای سبز است. کلسترول که افزایش آن موجب سکته قلبی می‌شود با مصرف چای سبز کاهش می‌یابد.

کاهش علائم پیری زودرس

مواد معدنی و ویتامین‌های درون چای سبز شادابی و تازگی را به پوست شما تزریق می‌کند. بنابراین چین و چروک پوست را از بین برده علائم پیری را از بین می‌برد.

خواص خوردن چای سبز برای مو

روش‌های استفاده از چای سبز برای مو

چای سبز را غیر از مصرف به صورت خوراکی، با روش‌های مختلف دیگری نیز برای تقویت مو استفاده می‌کنند. در این مطلب 3 روش مرسوم استفاده از چای سبز برای مو را معرفی کرده‌ایم : 

  • شستشوی موی سر با چای سبز 

مقدار کافی چای سبز را به مدت یک ربع دم کنید تا کاملا عصاره آن خارج شود. سپس در حمام سر خود را با شامپوی مناسب بشویید. بعد از خنک شدن چای سبز، عصاره آن را به آرامی روی سر موهایتان بریزید و ماساژ دهید. این کار را حدود 10 دقیقه ادامه دهید تا عصاره کاملا به خورد ریشه و ساقه موها برود. سپس با آب ولرم سرتان را شستشو دهید. تکرار این روتین 2 تا 3 بار در هفته، تقویت مو و کاهش ریزش را برای شما به ارمغان می‌آورد.

  • ماسک چای سبز برای مو 

با مخلوط کردن چای سبز با مواد مفید دیگری مانند تخم مرغ، روغن زیتون، روغن نارگیل، عسل و آلوئه‌ورا می‌توانید ماسک‌ موثری تهیه کنید و از آن برای حفظ استحکام ساقه و افزایش رشد و در کنار آن درخشندگی هرچه بیشتر موهایتان استفاده کنید. طرز تهیه و استفاده یکی از این ماسک‌ها به شرح زیر است : 

2 قاشق غذاخوری چای سبز پودر شده

1 قاشق غذاخوری پودر نارگیل

1 قاشق غذاخوری روغن زیتون

زرده تخم مرغ یک عدد

مواد گفته شده را با هم مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا خمیر ماسک یکدستی ایجاد شود. سپس ماسک را از سمت ریشه به سمت نوک موها به آرامی بکشید. حدود 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا ماسک اثر خود را بگذارد. بعد از این مدت، سر خود را با آب ولرم بشویید و اثر آن را ببینید.

ماسک چای سبز برای مو 

  • اسپری چای سبز برای مو

از آنجایی که چای سبز نقش محافظتی و درمانی ویژه‌ای در برابر آلودگی‌ها و مواد مضر روی پوست سر دارد، می‌توانید با استفاده از اسپری چای سبز در طول روز موی شاداب و سالمی را به خود هدیه کنید. برای تهیه این اسپری مقادیر برابری از عصاره چای سبز (به صورت دم کرده) را با عصاره آلوئه‌ورا ترکیب کنید و در ظرفی اسپری بریزید. قبل از حالت دادن یا شانه کردن موهای خود، این مخلوط را به تمام مناطق سر خود اسپری کنید.

فواید چای سبز برای پوست

حالا که مزایای استفاده از چای سبز برای مو را دانستیم بد نیست کمی هم با خواص مصرف این گیاه برای پوست نیز آشنا شویم. آنزیم‌های موجود در چای سبز به تقویت کلاژن موجود در پوست کمک می‌کند. کلاژن نقش استحکامی در پوست دارد و وجود آن برای ترمیم پوست‌های نازک و ضعیف بسیار ضروری است. چای سبز به پوست حالت ارتجاعی بهتری می‌دهد و موجب انعطاف‌پذیری آن می‌شود. چربی یا خشکی بیش از حد پوست از موارد آزاردهنده‌ای است که در طول روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. کنترل غدد چربی از جمله مزایای شگفت‌انگیز چای سبز است. همچنین خاصیت ضد باکتری بودن این گیاه، پاک‌سازی و میکروب‌زدایی پوست بدن شما را به بهترین نحو انجام می‌دهد.

فواید چای سبز برای پوست

با وجود خواص و مزایای غیرقابل شمارش چای سبز، این نکته نیز حائز اهمیت است که در مصرف این گیاه و تمام محصولات طبیعی و ارگانیک دیگر باید دقت کرد و از استفاده بی‌رویه پرهیز نمود. چای سبز حاوی کافئین است که مصرف زیاد آن می‌تواند برای سلامت قلب و رگ‌های شما خطرناک باشد. سلامت مو و بدن در استفاده صحیح و به اندازه این محصولات نهفته است.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]