اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳

چند روز یکبار باید موهایمان را بشوییم؟

چند روز یکبار باید موهایمان را بشوییم؟ یکی از مباحث جالبی که جدیدا در شبکه‌های اجتماعی توسط سلبریتی‌های مختلف مطرح می‌شود تعداد دفعات شستن موهاست. این افراد که اغلب موهای زیبا و پرپشتی دارند، توصیه می‌کنند برای داشتن موهای بلند و پرپشت از شستن مکرر موها اجتناب کنید. گاهی حتی توصیه می‌شود موهایتان را یک بار در هفته یا هر ۱۰ روز یک بار بشویید! اما متخصصین پوست و مو چه می‌گویند؟ این ادعاها تا چه حد با حقایق علمی در مورد سلامت پوست و مو هم‌خوانی دارند؟ آیا شستن مو باعث رشد سریعتر مو می شود یا برعکس؟ برای پاسخ به این سوالات با این مقاله اختصاصی از اکتیو با ما همراه باشید.

 

چند روز یکبار باید موهایمان را بشوییم؟ 

می‌دانیم که بیشتر مخاطبان به دنبال پاسخ مشخصی به این سوال هستند. شما دوست دارید دقیقا بدانید هر چند وقت یک بار باید موهایتان را بشویید و اینکه بگوییم پاسخ این سوال به عوامل مختلفی از جمله جنس موهای شما بستگی دارد معمولا جواب کسل کننده‌ای است. اما حقیقت این است که بر خلاف متخصصین فعال در شبکه‌های اجتماعی، از نظر متخصصین پوست و مو هیچ عدد جادویی برای تعداد دفعات شستن موها در هفته وجود ندارد.

اما این جمله به این معنی نیست که تعداد دفعات شست‌وشوی موها موضوع مهمی نیست. اگر شما موهایتان را بیش از اندازه بشویید با مشکلاتی مانند خشکی مو و کدر شدن موها مواجه خواهید شد. در مقابل اگر موهایتان را کمتر از مقدار نیاز بشویید با شوره سر، چرب و بدبو شدن موها و سایر مشکلات مربوط به سلامت پوست سر و مو دست و پنجه نرم خواهید کرد. بنابراین باید بازه زمانی ایده‌آل خودتان برای شست‌وشوی موهایتان را پیدا کنید و به آن پایبند باشید.

آیا شستن مو باعث رشد سریعتر مو می شود؟

از نظر متخصصان پوست و مو، اینکه موهایتان را چگونه می‌شویید بسیار مهمتر از این است که موهایتان را هر چند وقت یک بار می‌شویید. برای آبرسانی و افزایش استحکام موها، پس از هر بار شامپو کردن انتهای موها را با یک نرم کننده بشویید. شست‌وشوی منظم با شامپو و نرم کننده مناسب، هیچ آسیبی به موهای شما نخواهد زد.

البته بعضی مطالعات نشان می‌دهند که تعداد دفعات شستن مو هم تا حدی روی رشد سریع‌تر موها تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال یک تحقیق کوچک روی شرکت کنندگان چینی نشان داد،‌ شستن منظم موها میزان ریزش مو را کاهش می‌دهد. با اینکه تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت نگرفته است، اما در مجموع می‌توان گفت یک برنامه منظم برای شامپو کردن موها که با جنس موهای شما سازگار باشد، تأثیر مثبتی روی رشد و سلامت موها خواهد داشت.

آیا هر روز شستن مو باعث آسیب به مو می‌شود؟

آیا هر روز شستن مو باعث آسیب به مو می‌شود؟

آنابل کینگزلی تریکولوژیست (متخصص موشناسی) در موسسه معتبر پوست و موی Philip Kingsley، در پاسخ به این سوال می‌گوید شستن هر روزه موها هیچ اشکالی ندارد. بر خلاف باور عام، شستن موها باعث از بین رفتن چربی مو نمی‌شود؛ البته به شرطی که از شامپو و نرم کننده درست استفاده کنید.

در واقع از نظر وی، پوست سر هم درست مانند پوست صورت ماست. همان طور که برای سلامت و پاکیزگی پوست صورت، هر روز به صورت منظم صورت‌تان را می‌شویید، پوست سر هم برای سالم ماندن به پاکیزگی و نظافت منظم نیاز دارد.

برای شستن هر روز مو، بهتر است شامپوهایی با کمترین میزان PH را انتخاب کنید. شامپو به طور طبیعی محصولی قلیایی است. ولی هر چه فرمولاسیون اسیدی‌تری داشته باشد کمتر به چربی مو آسیب می‌زند و رطوبت مو بیشتر حفظ می‌شود. همچنین برای جلوگیری از آسیب دیدن موها در شستشوی هر روزه، بهتر است دمای آب ولرم باشد. هر چه دمای آب کمتر باشد، احتمال از بین رفتن چربی مو کمتر می‌شود و درخشش مو افزایش پیدا می‌کند.

چه عواملی در تعداد دفعات شستن موها تأثیر دارند؟

اینکه هر چند روز یک بار باید موهایتان را بشویید به عوامل متعددی بستگی دارد. آشنایی با این عوامل در رسیدن به جواب سوال‌تان به شما کمک می‌کند.

جنس موها

افرادی که موهای چرب‌تری دارند معمولا بهتر است به صورت روزانه موهایشان را بشویند. کسانی که موهای خشک و رنگ شده دارند، بهتر است بین دفعات شستن موها کمی فاصله بیندازند.

ضخامت و بافت موها هم در این زمینه مؤثر است. به عنوان مثال، افراد سیاه‌پوست آفریقایی-آمریکایی موهای بسیار خشکی دارند و به همین دلیل آکادمی پوست و موی آمریکا توصیه می‌کند موهایشان را هر یکی دو هفته یک بار بشویند. بنابراین اگر توصیه‌هایی در خصوص شستن موها هر هفته یک بار یا هر ۱۰ روز یک بار می‌شنوید، شاید این توصیه‌ها برای اشخاصی با جنس موهای بسیار خاص تجویز شده‌اند.

به طور کلی هر چه موهایتان ضخیم‌تر و فر آن بیشتر باشد، باید موها را کمتر بشویید. هر چه موها نازک‌تر، چرب‌تر، و صاف‌تر باشد، باید به تعداد دفعات بیشتری شسته شوند.

سن

سن عامل دیگری است که تأثیر قابل توجهی در تعداد دفعات شستن موها دارد. هر چه سن بالاتر می‌رود، پوست سر چربی کمتری تولید می‌کند و نیاز به شستن موها کمتر می‌شود. با این حال، اگر آثار شوره را روی موهای خود مشاهده کنید، به این معنی است که موهایتان به شست‌وشوی بیشتری نیاز دارند.

سلامت پوست سر

شوره سر اغلب بیانگر این است که شما باید موهایتان را بیشتر بشویید. شامپو نکردن موها به اندازه کافی باعث می‌شود که سطح سبوم پوست سر افزایش پیدا کند. سبوم ماده چربی است که توسط غده‌های چربی سر تولید می‌شود. بالا بودن میزان سبوم سر موجب خارش سر و بروز درماتیت سبوره می‌شود. البته اگر خارش سر شما ادامه‌دار باشد و حتی با شستن منظم برطرف نشود، باید سری به پزشک پوست و مو بزنید. 

میزان فعالیت

اگر از نظر فیزیکی فرد فعالی باشید و میزان تحرک شما در طول روز زیاد باشد، میزان تعریق پوست سر نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه لازم است متناسب با جنس موهایتان، بیشتر از افراد معمولی موهای خود را شامپو کنید. همچنین می‌توانید در بین دفعات شامپو کردن، موهایتان را آبکشی کنید.

قد موها

افرادی که موهای بلندتری دارند بیشتر با خشکی مو مواجه می‌شوند و بهتر است موهایشان را کمتر شامپو کنند. غده‌های چربی در کف سر قرار گرفته‌اند و سبوم تولید شده توسط این غده‌ها، برای آبرسانی مو باید طول ساقه مو را طی کند. هر چه قد مو بلندتر باشد مسیری که سبوم طی می‌کند طولانی‌تر می‌شود. به همین دلیل است که اگر موهای بلندی داشته باشید، معمولا انتهای موهایتان خشک می‌شوند و لازم است که از آنها در برابر مواد شوینده محافظت کنید.

 

موهای صاف را هر چند وقت یک بار بشوییم؟

کسانی که موی صاف دارند بهتر است هر روز موهایشان را شامپو کنند. صاف بودن موها نشان دهنده بیشتر بودن غدد چربی در پوست سر است. بنابراین موهای صاف زودتر از بقیه موها چرب می‌شوند. همچنین موهای صاف کمترین قطر را در بین انواع موها دارند و این به معنی بیشتر بودن تعداد رشته‌های موهاست. هر چه تعداد رشته‌های مو بیشتر باشد، چربی بیشتر روی موها سنگینی می‌کند. بنابراین شست‌وشوی روزانه برای جلوگیری از تراکم سبوم در کف سر اهمیت پیدا می‌کند. برای شستن موهای صاف بهتر است از شامپوهای ملایم و حجم دهنده استفاده کنید.

موهای ترکیبی چرب و خشک را هر چند وقت یک بار بشوییم؟

در موهای ترکیبی، کف سر چرب و موها خشک هستند. به عبارتی موها در ریشه چرب هستند و هر چه به سمت انتهای موها می‌رویم، موها خشک‌تر می‌شوند. کسانی که موهای چرب و خشک دارند باید به دنبال شامپوهای تعدیل کننده رطوبت و چربی مو باشند. این نوع شامپو‌ها ریشه موها را به خوبی پاکسازی کرده و در عین حال، انتهای موها را آبرسانی می‌کنند. اگر موهای خشک و چرب دارید، می‌توانید هر روز یا یک روز درمیان موهای خود را بشویید.

موهای ضخیم را هر چند وقت یک بار بشوییم؟

موهای ضخیم بیشترین قطر را در بین انواع موها دارند. بالا بودن قطر موها به معنی بالا بودن شانس تبخیر رطوبت مو و خشک شدن موهاست. به همین دلیل کسانی که موهای ضخیم دارند می‌توانند چندین روز بدون شستن موها فاصله بیندازند بدون اینکه موهایشان چرب یا کثیف شود. 

 بنابراین اگر کسانی که موهای پرپشتی دارند، به شما توصیه می‌کنند موهایتان را دیر به دیر بشویید، باید بدانید که این توصیه فقط با جنس موهای ضخیم سازگار است. البته متخصصان پوست و مو تأکید می‌کنند که حتی اگر موها چرب نشوند، همچنان برای حفظ بهداشت و سلامت کف سر نباید بیش از اندازه بین دفعات شستشوی موها فاصله بیندازید. حداکثر فاصله بین شامپو کردن موها از نظر متخصصین ۳ روز است و برای جلوگیری از خشک شدن موها، به جای دیر به دیر شستن مو بهتر است شامپوهای آبرسان و مرطوب کننده تهیه کنید. 

 

موهای فر و موج‌دار را چند وقت یک بار بشوییم؟

موهای فر، مجعد و موج‌دار معمولا حساس‌ترین و ظریف‌ترین نوع موها هستند. تصور کنید که یک نی را به صورت فنری خم کرده‌اید. احتمال شکستن نی در محل خم شدگی‌ها بیشتر خواهد شد. همین اتفاق برای موهای فر نیز می‌افتد. به همین دلیل موهای فر مخصوصا در زمان باز کردن گره‌ها باید با ظرافت مراقبت شوند. ویژگی دیگر موهای فر این است که به سرعت رطوبت را جذب کرده و از دست می‌دهند. به همین دلیل انتهای موها معمولا خشک و تیز است.

افرادی که موهای فر دارند لازم است از شامپوهای آبرسان، مغذی و تقویت کننده عمیق را به روتین مراقبت از موهای خود اضافه کنند. در هنگام خرید محصول به دنبال برچسب‌هایی مانند مرطوب کننده و نرم کننده عمیق باشید.

اما اگر موهای چرب دارید هر چند وقت یک بار باید موهایتان را بشویید؟ مشابه موهای ضخیم، موهای فر هم تا چندین روز بعد از شستشو همچنان تمیز به نظر می‌رسند. با این حال برای حفظ سلامت کف سر بهتر است تلاش کنید موهایتان را هر دو روز یک بار یا هر سه روز یک بار بشویید. این کار از رشد باکتری‌ها در محیط سر و به وجود آمدن شوره سر و تراکم رسوبات در کف سر جلوگیری می‌کند.

موهای بچه‌ها را چند وقت یک بار بشوییم؟

تعداد دفعات شستن موهای بچه‌ها به رده سنی و میزان فعالیت آنها بستگی دارد:

  • شست‌وشوی روزانه یا یک روز درمیان: برای بچه‌هایی که حداقل ۱۲ سال دارند، در ابتدای سن بلوغ هستند، موهای صاف و چرب دارند یا در طول روز تحرک زیادی دارند (مانند ورزش کردن)
  • یک یا دو بار در هفته: برای بچه‌های ۸ تا ۱۱ ساله
  • هفته‌ای یک بار تا هر ۱۰ روز یک بار: برای بچه‌های ۸ تا ۱۲ ساله که موهای خشک و فر، مجعد یا مواج دارند. (بعد از فعالیت‌های فیزیکی شدید یا شنا، موها باید بدون شامپو آبکشی شوند.)

نوجوان‌ها چند وقت یک بار موهایشان را بشویند؟

در دوران بلوغ، افزایش ناگهانی هورمون‌ها باعث بزرگ شدن غدد چربی می‌شود. به همین دلیل است که اکثر افراد در سنین نوجوانی آکنه و جوش صورت را تجربه می‌کنند. به دلیل مشابه، میزان چربی در کف سر هم افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل کودکان با رسیدن به سنین نوجوانی باید بیشتر موهایشان را بشویند. 

چه زمانی باید تعداد دفعات شستن موها را افزایش دهیم؟

اگر این علایم را مشاهده می‌کنید، احتمالا باید موهایتان را به دفعات بیشتری بشویید:

  • چرب شدن موها
  • شوره سر
  • بوی بد مو و کف سر
  • آلودگی قابل مشاهده در موها

چه زمانی باید تعداد دفعات شستن موها را کاهش دهیم؟

اگر این این علایم را مشاهده می‌کنید، احتمالا شما موهایتان را بیش از حد لازم شامپو می‌کنید:

  • خشک شدن و کدر شدن موها
  • وز شدن موها
  • شکنندگی موها
  • التهاب و حساس شدن پوست سر

 

هر چند وقت یک بار موهایمان را بشوییم؟

در این مقاله از وبلاگ تخصصی اکتیو، به صورت علمی و جامع به موضوع تعداد دفعات شستشوی مو پرداختیم. همان طور که مطرح شد، تعداد دفعات شستشوی مو به جنس موها بستگی دارد. به همین دلیل، توضیحات کاملی در خصوص زمان شستشوی انواع موها ارائه کردیم که امیدواریم برای شما مفید باشد. همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شستن مو باعث رشد سریعتر مو می شود، اشاره شد که نحوه شستن موها مهمتر از فاصله شامپو کردن موهاست. شستن هر روز موها با شامپو و نرم کننده مناسب نه تنها آسیبی به مو نمی‌زند، بلکه با حفظ بهداشت کف سر، به سلامت موها و رشد بهتر مو کمک می‌کند.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]