مهر ۲۵, ۱۴۰۱

آشنایی با دلایل ریزش مو و راه‌های مقابله با آن

ریزش مو یکی از شایع‌ترین مشکلات در بین خانم‌ها و آقایان است و دلایل بسیار متنوعی دارد. به همین دلیل آشنایی با دلایل ریزش مو، حائز اهمیت بسیار است و به ما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانیم با این مشکل مقابله کنیم. در این مقاله به معرفی دلایل اصلی ریزش مو و راه‌کارهای مقابله با آن‌ها خواهیم پرداخت و به شما کمک خواهیم کرد، تا با رعایت نکاتی ساده و کاربردی، از ریزش موهای خود جلوگیری کنید.

چه موقع ریزش مو نگران‌کننده است؟

در درجه‌ی اول لازم است بدانید که هر نوع ریزش مویی، نگران‌کننده نیست و نیازی به درمان ندارد. موی انسان به‌طور طبیعی حدوداً ۱۰۰ تار در روز، می‌ریزد و ازآنجایی‌که به‌طور هم‌زمان، همان‌قدر مو در حال رشد هستند، حجم موی ما تغییر نمی‌کند و همه‌چیز عادی به نظر می‌رسد. ریزش موی نگران‌کننده زمانی اتفاق می‌افتد که میزان رشد و ریزش یکسان نباشد و یا فولیکول‌های مو از بین رفته و بافتی آسیب‌دیده، جای آن‌ها را بگیرد. در چنین مواقعی موی ما دچار ریزش می‌شود و چون میزان رشد مو کم است، تراکم مو کمتر و کمتر می‌شود و آن‌وقت است که مشکل حاد ریزش مو نمایان می‌شود.

اصلی‌ترین عوامل ریزش مو

معمولاً ریزش مو به یکی از دلایل زیر صورت می‌گیرد:

ژنتیک و عوامل موروثی

اصلی‌ترین عامل ریزش مو و طاسی، ژنتیک است. البته این امر بدشانسی مطلق تلقی می‌شود، اما در بسیاری از افراد دیده می‌شود و چاره‌ای جز تغذیه‌ی سالم و استفاده از داروهای تقویتی ندارد. در این‌گونه مواقع موی زنان نازک شده و به‌مرور ریزش می‌کند. در مردان نیز این قضیه باکم پشت شدن وسط و کناره‌های سرآغاز می‌شود و بعضاً تا طاسی مطلق پیش می‌رود. استفاده از شامپوی مناسب، ورزش، تغذیه‌ی مناسب و استفاده از مکمل‌های غذایی بهترین راه جلوگیری از ریزش مو در این‌گونه مواقع است.

تغییرات هورمونی و مداخله‌های پزشکی

برخی عوامل همچون تغییرات هورمونی نیز می‌توانند، موجب ریزش موی دائمی یا موقتی در افراد شوند. بارداری، زایمان، تیروئید، یائسگی و بسیاری عوامل دیگر می‌توانند موجب تغییرات هورمونی و درنهایت باعث ریزش مو در افراد شوند. در این‌گونه مواقع از پزشک خود کمک بگیرید و با مشورت او از داروهای تجویزشده استفاده نمایید.

عوارض دارویی

بعضاً ریزش مو در اثر مصرف داروهای خاص نیز به وجود می‌آید. داروهایی همچون داروی مبارزه با سرطان، افسردگی، مشکلات قلبی و غیره می‌توانند، موجب ریزش موی شما شوند و بهتر است در این مورد از پزشک خود مشورت بخواهید.

استرس زیاد

از دیگر عوامل ریزش مو، استرس بیش‌ازحد است. بعضاً وقوع برخی اتفاقات در زندگی، استرس بسیار زیادی به ما وارد می‌کند و جالب است بدانید که استرس یکی از اصلی‌ترین عوامل ریزش مو در کسانی است که مشکل ریزش موی ژنتیکی ندارند. بنابراین همواره سعی کنید از استرش و اضطراب به دور باشید و با انجام ورزش، پیاده‌روی و داشتن تغذیه‌ی مناسب، به ‌سلامت موهایتان کمک کنید.

فرم دهی مداوم به مو و استفاده از مواد مضر

همان‌طور که می‌دانید استفاده‌ی مداوم از اتوی مو، سشوار، بیگودی و غیره نیز می‌تواند، موجب ریزش موهای شود. همچنین استفاده از انواع ژل‌ها، رنگ موها، پودر دکلره و به‌طور کل هر ماده‌ی شیمیایی مضر نیز این اتفاق را تشدید کرده و ریزش موهای شما را بیشتر و بیشتر می‌نماید.

روش‌های جلوگیری از ریزش مو

  • موهای خود را سفت نبندید! برای مثال مدل موی دم‌اسبی، استفاده از کش ها و تل‌های کشی باعث کشیده شدن موهای شما و درنتیجه کنده شدن آن‌ها از ریشه می‌شوند.
  • به هنگام شستشو و شانه کردن مو، مراقب باشید و با موهایتان با دقت و به‌آرامی رفتار کنید. چنگ زدن مو و کشیدن آن به هنگام شانه زدن به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.
  • از انجام برخی عملیات زیباسازی مو همچون استفاده از روغن‌های داغ برای شکل دادن به مو، استفاده از اتوی موی داغ و سشوار بیش‌ازحد خودداری کنید.
  • موهای خود را اشعه‌ی آفتاب و هر آنچه دارای اشعه‌ی ماوراءبنفش است دور نگه‌دارید.
  • سیگار نکشید! مشاهدات نشان می‌دهند که سیگار کشیدن موجب ریزش مو شده و آسیب‌های فراوانی به پوست و موی شما وارد می‌کند.
  • از شامپوهای مناسب برای موهای خود استفاده کنید. شامپو نقش بسزایی را در سلامت موهای شما ایفا می‌کند و انتخاب شامپوی درست، حائز اهمیت بسیار است.

معرفی محصول شامپو موی سر مخصوص موهای چرب و نازک اکتیو

موهای چرب ظاهر براق و درخشان دارند، اما در مدت‌زمان اندک به علت افزایش حجم چربی در بین آن‌ها، مات و کدر می‌شوند. اگر موهای چرب را شانه بزنید، متوجه شوره‌های چرب روی ساقه‌ها مو خواهید شد. افرادی که موهای چرب دارند اغلب از خارش، التهاب پوست سر و شوره رنج می‌برند. این نوع مو، به دلیل چربی زیاد، حالت نمی‌گیرد، حجم مو کم می‌شود، ریزش دارد و اغلب تارهای مو نازک است. برای نگهداری از موی چرب بهتر است از شامپوهای مخصوص موی چرب استفاده شود و برای افزایش تأثیر پاک‌کنندگی شامپو باید به مدت ۱ تا ۳ دقیقه کف ماندگار ایجاد کرده، سپس با آب آبکشی کرد.
شامپو موی سر مخصوص موهای چرب و نازک اکتیو حاوی عصاره‌ انجیر بوده و برای موهای چرب و نازک مناسب است. این شامپو میزان ترشح غدد چربی پوست را تنظیم کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. این محصول مناسب کسانی است که دچار مشکل التهاب پوست سر، حساسیت و خارش هستند. از دیگر خاصیت‌های این شامپو می‌توان به ازبین‌بردن باکتری‌ها و قارچ‌ها اشاره کرد؛ ازآنجایی‌که این شامپو برای خانم‌ها و آقایان طراحی‌شده است، می‌تواند گزینه مناسبی برای خانواده‌ها باشد. شامپوی موی سر اکتیو، انتخاب مناسبی برای موهای زبر و شکننده است؛ زیرا به ترمیم، بازسازی و حجیم‌تر شدن مو کمک می‌کند.

موارد مصرف:
شستشوی موهای چرب، نازک، دارای شوره، خارش و پوسته‌پوسته‌های کف سر.

وجه تمایز و نقاط قوت محصول:

  • حاوی عصاره انجیر
  • برطرف‌کننده التهاب پوست سر، حساسیت و خارش
  • حالت‌دهنده و براق‌کننده
  • باعث استحکام و حجیم‌تر شدن موها
  • تنظیم‌کننده چربی مو
  •  جلوگیری از ریزش مو

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]