اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۲

فواید شانه زدن مو چیست؟

فواید شانه زدن مو

بسیاری از افراد به شانه زدن موهایشان اهمیت نمی‌دهند یا به سادگی از کنار آن رد می‌شوند؛ اگر شما هم جزء آن دسته از افراد هستید، باید بدانید که شانه زدن مو اگر اصولی انجام شود، فوایدی به همراه دارد. در این مقاله از اکتیو قصد داریم فواید شانه زدن مو و نحوه صحیح آن را بیان کنیم.

از فواید شانه زدن مو چه می دانید؟

در اکثر موارد شانه زدن مو با هدف مرتب کردن و باز کردن گره‌های ایجاد شده در مو انجام می‌شود؛ اما انجام این کار فواید بیشتری دارد. در ادامه با این فواید بیشتر آشنا می‎شوید.

سلامت و درخشندگی مو

غدد چربی که در فولیکول‌های مو قرار دارند، روغن‌های طبیعی تولید می‌کنند. این روغن‌ها به روان شدن پوست سر کمک کرده و موجب رشد بهتر مو می‌شوند؛ زمانی که موهای خود را به درستی شانه می‌کنید، در واقع به رشد بهتر مو (از ریشه تا نوک مو) کمک کرده‌اید. علاوه بر این، شانه زدن مو باعث درخشندگی و مرتب شدن آن هم می‌شود.

تحریک پوست سر و رشد مو

شانه زدن نوعی ماساژ پوست سر هم به حساب می‌آید. این کار موجب تحریک پوست سر و در نتیجه رشد بهتر موها می‌شود. برخی از صاحب نظران اعتقاد دارند که شانه زدن باعث بهبود بخشیدن فرآیند جریان و انتقال خون به مغز و سر هم می‌شود.

از بین بردن موهای شل

ریزش بین 50 تا 100 تار مو در طول شبانه روز طبیعی است. زمانی که موی خود را شانه می‌کنید، به از بین رفتن موهای شل که روی سر شما باقی مانده است، کمک کرده‌اید. وجود موهای شل روی سر شما هیچ کمکی به تقویت دیگر موها نمی‌کند.

نحوه شانه زدن موهای خیس

شانه زدن مو باید با توجه به نوع و شرایط آن انجام شود؛ برای مثال، نحوه شانه زدن موهای خیس با شانه زدن موهایی که خشک هستند، متفاوت است. در شرایطی که موهای شما خیس است، نوع شانه و اصولی که باید رعایت کنید، مهم‌ترین کلید حفظ سلامت موهایتان هستند. هنگامی که موها خیس هستند، قابلیت شکنندگی بالایی دارند؛ به همین دلیل باید با یک شانه مناسب، به شکلی کاملا آرام موها را شانه کنید.

اگر موهایتان خیس است و می‌خواهید آن‌ها را شانه کنید، بهتر است از یک شانه با دندانه‌های پهن استفاده کنید. برای اصولی شانه کردن موهای خیس مراحلی که در ادامه گفته می‌شود را رعایت کنید. اگر بعد از حمام کردن در موهایتان گره‌هایی ایجاد می‌شود، بهتر است از نرم‌کننده موی سر مخصوص موهای معمولی اکتیو استفاده کنید.

  1. در مرحله اول شانه زدن را از انتهای مو آغاز کنید.
  2. گره‌های ایجاد شده در مو را به آرامی از بین ببرید. در این مرحله به هیچ عنوان از زور یا فشار شانه استفاده نکنید.
  3. اگر نمی‌توانید از شانه برای باز کردن گره‌ها استفاده کنید، این کار را با انگشتان خود انجام دهید.
  4. بعد از اینکه گره‌ها از بین رفتند، شانه زدن مو را ادامه دهید.
  5. شانه زدن را تا زمانی که تمام گره‌ها از بین بروند و مویتان کاملا مرتب شود، ادامه دهید.

نحوه شانه زدن موهای خشک

احتمال گره‌ خوردن و نامرتب شدن موهای خشک هم وجود دارد. شانه زدن مو باید در چند مرحله انجام شود؛ بهتر است شانه زدن موهای خشک را از روی مو شروع کنید. (از ریشه شانه نکنید) شانه زدن موهای خشک از ریشه احتمال شکسته شدن مو را افزایش می‌دهد. در ادامه مراحل شانه زدن موهای خشک را بیان می‌کنیم.

  1. در مرحله اول، شانه زدن را از وسط مو شروع کنید و تا قسمت آخر مو ادامه دهید.
  2. شانه را چند سانتی‌متر از جایی که شروع کردید، به بالا حرکت دهید. این کار باید تا زمانی که گره‌ها کاملا از بین بروند، ادامه پیدا کند.
  3. در تمام مدت شانه زدن، از فشار یا زور استفاده نکنید. این کار علاوه بر اینکه هیچ سودی به موهایتان نمی‌رساند، بلکه باعث آسیب رسیدن به آن هم می‌شود.

تاثیر استفاده از شامپوی مناسب در شانه زدن مو

جالب است بدانید که شامپو و شانه دو عنصر کاملا مرتبط به یکدیگر هستند. اگر از شامپوی مناسب و با کیفیت استفاده کنید، علاوه بر اینکه به رشد موهایتان کمک کرده‌اید، به شانه زدن راحت‌تر آن‌ هم کمک خواهید کرد.

پیشنهاد می‌کنیم که اگر موهای رنگ‌شده یا آسیب‌دیده دارید، از شامپوی مخصوص موهای رنگ‌‌شده و آسیب‌دیده اکتیو استفاده کنید. اکتیو برای موهای معمولی هم شامپوی مخصوص موهای معمولی دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

اگر موهای شما چرب و نازک است، از شامپوی مخصوص موهای معمولی یا شامپوی مخصوص موهای آسیب‌دیده استفاده نکنید؛ در این شرایط پیشنهاد می‌کنیم که از شامپوی مخصوص موهای چرب و نازک اکتیو استفاده کنید. این شامپو با توجه به چرب و نازک بودن موهایتان تولید شده است و به حفظ سلامتی موها کمک می‌کند.

جمع بندی

دانستن نحوه صحیح شانه زدن مو به جلوگیری از شکستگی یا آسیب رسیدن و همچنین حفظ سلامت و درخشندگی مو کمک می‌کند. متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند که شانه زدن را دو بار در روز و در دو نوبت صبح و شب انجام دهید تا روغن طبیعی پوست سر به درستی توزیع شود.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]