اسفند ۲۱, ۱۴۰۲

بهترین شامپو برای خارش سر

اغلب افراد ساعت‌های زیادی را صرف رسیدگی و استایل کردن موهای خود می‌کنند. اما معمولا این افراد، مراقبت از مو و پوست سر در اولویت‌شان نیست تا زمانی که علائمی مانند خارش به سراغ‌شان آید. خارش سر، هر چند یک مسئله شایع است اما گاهی اوقات می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. بطوریکه در زمان بروز آن نه‌تنها نمی‌توانید بر کاری تمرکز کنید، بلکه باعث عصبی شدن‌تان هم می‌شود. این علامت، نشان می‌دهد که شما باید بیشتر مراقب سلامت پوست سر خود باشید. انتخاب شامپو موی سر مناسب یکی از راه‌حل‌های این مشکل است. بهترین شامپو برای خارش سر ویژگی‌هایی دارد که در کنار برطرف کردن خارش، می‌تواند مشکلاتی مانند شوره سر را کنترل کند.

در این پست می‌خواهیم درباره علل ایجاد خارش سر، عارضه‌هایی که همراه با آن بروز می‌کند و راه‌های برطرف کردن آنها صحبت کنیم. پس اگر شما هم با این مشکلات درگیرید و به دنبال بهترین شامپو برای خارش سرتان هستید، تا انتها با ما همراه باشید.

بهترین شامپو ضد خارش و التهاب چیست؟

 خارش سر از جمله عارضه‌هایی است که عوامل متعددی در بروز آن نقش دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل را درماتیت آتوپیک یا همان اِگزما می‌دانند. این نوع از اگزما به شکل التهاب، خارش، قرمزی، تورم و ترک خوردن پوست ظاهر می‌شود که گاهی اوقات با خروج مایع شفاف از نواحی آسیب‌دیده همراه است. این مایع شفاف به مرور زمان غلیظ می‌شود. بطور متوسط 20 درصد از افراد در مقطعی از زندگی خود به درماتیت آتوپیک دچار می‌شوند. معمولا این عارضه در کودکان شایع‌تر است و در مردان کمتر از زنان بروز می‌کند. 

عامل مهم دوم، درماتیت سبوره‌ای (سبورئیک) است که آن را شایع‌ترین دلیل در ظاهر شدن عارضه خارش و التهاب سر می‌دانند. این التهاب به صورت مزمن و عودکننده بروز می‌کند و معمولا باعث ایجاد شوره سر می‌شود. اولین نشانه‌های آن پوسته پوسته شدن، چرب شدن و گاهی اوقات خارش و التهاب نواحی درگیر است که به تدریج بروز می‌کند. در واقع شوره سر و سایر علائمی که بیان شد، نوعی واکنش التهابی بدن در اثر وجود بیش از حد قارچی به نام مالاسزیا در نواحی مختلف پوست است. این نوع قارچ معمولا روی پوست سر و سایر نواحی پر موی بدن زندگی می‌کنند اما زمانی مشکلاتی مانند شوره سر ایجاد می‌شوند که قارچ مذکور در این نواحی بیش‌از حد رشد کنند. 

طبق نظر کارشناسان، برای درمان موارد خفیف تا متوسط این عارضه، شما می‌توانید از شامپوهایی استفاده کنید که حاوی ترکیباتی هستند که مانع از رشد بیش‌از حد قارچ‌ها می‌شوند. افزون‌بر موارد گفته شده، خارش سر می‌تواند در اثر دلایل زیر بروز کند:

  1. خشکی پوست و کهیر
  2. استرس، تغییرات هورمونی و فصلی
  3. خارش بدون علامت (نوروپاتی سبز)
  4. برخی از حشرات مانند شپش و کنه
  5. بیماری خودایمنی، اختلالات ژنتیکی و سرطان پوست
  6. بیماری‌های پوستی مانند فولیکولیت (التهاب فولیکول مو) و لینکن پلانوپیلاریس (نوعی ریزش مو)
  7. حساسیت‌های تماسی در اثر آلرژن‌هایی مانند عطرها و مواد نگهدارنده
  8. محصولات مو مانند ژل‌ها، روغن‌ها، سرم‌ها، شامپوها و… یا واکنش به محصولات مراقبت از مو
  9. سایر عفونت‌های قارچی مانند درماتوفیتوز (نوعی کرم حلقوی که باعث خارش و ریزش مو می‌شود)

با توجه به علل بروز خارش پوست سر، راه‌حل‌های متفاوتی برای برطرف کردن آن وجود دارد. یکی از مهم‌ترین راهکارها برای حل این عارضه، انتخاب شامپوی مناسب جنس پوست شما است. همانطور که اشاره شد یکی از دلایل بروز خارش و التهاب می‌تواند انتخاب شامپوهای نامناسب برای مو باشد. برای حل این مسئله ابتدا باید بدانید که پوست کف سرتان از چه نوعی است. بعد از آن باید به ترکیبات شامپو دقت کنید. بهترین شامپوی ضد خارش و التهاب فرمولاسیونی دارد که نه تنها خارش را از بین می‌برد، بلکه شوره و چربی پوست سر را کنترل می‌کند و باعث درخشندگی و لطافت موها می‌شود. ترکیباتی مانند کلیمبازول و منتول دو ماده موثر برای درمان عفونت‌های قارچی و التهاب‌های ناشی از آن است. دقت کنید که وجود این دو ترکیب در شامپوهای ضد شوره ضرورت دارد. بنابراین بهترین شامپو برای خارش سر و شوره سر، حتما باید این دو ترکیب یا موارد مشابه آن را داشته باشد.  

شایع‌ترین عارضه‌های پوستی همراه با خارش سر

خارش سر با عارضه‌هایی همچون شوره، ریزش و چرب‌شدن سر همراه است. بطوریکه گاهی اوقات، علت بروز خارش را یکی از این عارضه‌ها می‌دانند. بطور مثال در هنگام خارش سر ممکن است روی لباس‌تان پوسته‌های ریز یا درشت سفید رنگی مشاهده کنید. برخی اوقات هم پیش می‌آید که بعد از بروز خارش، متوجه ریزش موهای خود شوید. 

خارش موی سرر شوره دار

هر کدام از این مسائل نیاز به بررسی بیشتر توسط پزشک دارد. بنابراین توصیه می‌شود این موارد را دست‌کم نگیرید و بی‌تفاوت از کنار آن  نگذرید. بی‌توجهی به موارد مذکور گاه باعث بروز مشکلات پیچیده‌تری می‌شود. 

ویژگی‌های بهترین شامپو برای خارش پوست سر 

در بخش قبل گفتیم که بهترین شامپو برای خارش پوست سر باید یک سری ویژگی داشته باشد. مهم‌ترین خصوصیتی که در انتخاب این شامپوها باید در نظر بگیرید، استفاده از محصولات متناسب با جنس پوست‌تان است. اگر پوست چربی دارید؛ باید شامپوهایی را انتخاب کنید که در فرمولاسیون آن ترکیباتی برای کنترل چربی کف سر به‌کار رفته است. در کنار آن از بروز شوره چرب هم جلوگیری کند. افرادی که پوست خشک دارند؛ شامپوی آنها باید حاوی ماده‌ای باشد که رطوبت کف سرشان را حفظ کند. همچنین مانع از ایجاد شوره‌های خشک در فرد شود.

معمولا این شامپوها حاوی ترکیبات گیاهی و شیمیایی هستند. در بخش گیاهی آنها روغن درخت چای، روغن جوجوبا، عصاره هسته هلو، عصاره گل مریم و… بکار می‌رود. این ترکیبات خاصیت ضد التهابی و مرطوب‌کنندگی دارند. مواد شیمیایی مورد استفاده در فرمولاسیون بهترین شامپو ضد خارش شامل مواردی از قبیل اکتوپیروکس، زینک پیریتیون، کلیمبازول، منتول و… است. این مواد با داشتن خواص ضد قارچی، ضد میکروبی و ضد التهابی خارش سر را درمان می‌کنند.

ویژگی‌های بهترین شامپو ضد خارش برای موهای چرب

بهترین شامپو برای موهای چرب و خارش باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  1. ترشح غدد چربی پوست کف سر را تنظیم کند.
  2. باعث تقویت فولیکول مو شود.
  3. شوره سر را کنترل کند.
  4. خارش و التهاب کف سر را از بین ببرد.
  5. حاوی مواد مغذی برای حفاظت از مو باشد. 

شامپو ضد شوره اکتیو، علاوه‌بر درمان شوره سر، با تغذیه لایه‌های پوست کف سر باعث از بین رفتن خارش و التهاب آن می‌شود. کلیمبازول، جوجوبا برزیلی و منتول از ترکیبات موثر موجود در این شامپو است که قدرت ضد شوره آن را چندین برابر می‌کند. همچنین مانع از بازگشت مجدد شوره‌ها می‌شود. 

شامپو ضد شوره اکتیو

برای خرید شامپو ضد شوره آقایان اکتیو می‌توانید به فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تهران و تمامی شهرستان‌ها مراجعه کنید. اگر هم از طرفداران خرید آنلاین هستید، شما می‌توانید این محصول را به آنلاین‌شاپ‌های معتبر سفارش بدهید. 

ویژگی‌های بهترین شامپو ضد خارش برای موهای دارای ریزش

ریزش مو یکی از مشکلات شایع در بین افراد است که مردان بیش از زنان به آن دچار می‌شوند. این عارضه می‌تواند در اثر یکی از دلایل زیر بروز کند:

  • ژنتیک
  • افزایش سن
  • تغییرات هورمونی مانند کم‌کاری یا پرکاری تیروئید
  • قارچ‌های پوستی
  • عوارض جانبی برخی داروها: مانند داروهای کاهش وزن که به صورت تزریقی برای فرد تجویز می‌شود.
  • داشتن رژیم‌های غذایی غیر اصولی و کاهش شدید وزن در مدت زمان کوتاه

پژوهش‌های زیادی در زمینه درمان ریزش مو انجام گرفته است. بنا به نتایج این تحقیقات، هیچ شامپویی نمی‌تواند ریزش موها را درمان کند اما شما می‌توانید با انتخاب یک محصول مناسب از شدت آن جلوگیری کنید. 

بهترین شامپو ضد خارش برای ریزش موها حاوی ترکیباتی است که مواد مغذی مانند انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و کلاژن مورد نیاز پوست را تامین می‌کند. این مواد باعث ترمیم ساختار مو می‌شود و آنها را پرپشت‌تر نشان می‌دهد. طبق توصیه کارشناسان بهتر است این شامپوها با موادی از قبیل کافئین، عصاره چای سبز، روغن درخت چای، رزماری و نعناع فرموله شده باشند. دقت کنید که شامپوهای حاوی سولفات، پارابن و الکل را انتخاب نکنید. 

ویژگی‌های بهترین شامپو برای خارش سر کودکان

شایع‌ترین علل خارش سر در کودکان درماتیت سبورئیک است. دلیل بروز این اگزما در کودکان نامعلوم است و نمی‌توان برای آن علت واضحی مشخص کرد. درماتیت سبوره‌ای باعث ایجاد خارش و شوره در نواحی مختلف بدن کودکان از جمله سر و ابروها می‌شود. دلیل اصلی این بیماری التهابی، رشد بیش‌ از حد قارچ‌های روی بدن کودکان است. گاهی اوقات هم حشراتی مانند شپش و کنه‌ها می‌توانند باعث ایجاد خارش شدید در سر کودکان شود. در چنین شرایطی معمولا برای کودکان شامپوهای مخصوصی تجویز می‌کنند. بااین‌وجود، توصیه می‌شود که برای بدتر نشدن علائم بیماری، والدین کودک خود را تحت درمان پزشکی قرار دهند. 

مهم‌ترین ترکیبات موثر در بهترین شامپو برای خارش سر کودکان به شرح زیر است:

  • اکتوپیروکس برای رفع خارش سر 
  • عصاره برگ زیتون با خاصیت ضد قارچی
  • لوندر برای بهبود خواب کودک 
  • عصاره بابونه با خاصیت تسکین‌دهندگی
  • لاکتیک اسید با خاصیت آبرسانی
  • ویتامین E با خاصیت ضد شوره

 ویژگی‌های بهترین شامپو گیاهی برای خارش سر 

برخی از افراد شامپوهای گیاهی را به محصولات شیمیایی ترجیح می‌دهند. شامپوهای گیاهی که خارش و التهاب کف سر را برطرف می‌کنند، معمولا حاوی ترکیبات زیر هستند:

  1. چای بابونه
  2. روغن اسطوخودوس
  3. چای سبز
  4. روغن درخت چای
  5. عصاره گل ختمی

این شامپوها با مواد خالص و طبیعی‌ای فرموله می‌شوند که قدرت از بین بردن قارچ‌ها و انواع حساسیت‌های پوستی را دارند.

ویژگی‌های بهترین شامپو ضد خارش و دارای التهاب 

بیماریی‌های مربوط به پوست سر با اینکه خطرناک نیستند، اما می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند. خارش و شوره سر از جمله این عارضه‌ها هستند که در بین افراد شیوع بالایی هم دارند. اگر شدت این مسئله کم تا متوسط باشد، شما با انتخاب یک شامپوی مناسب می‌توانید آن را درمان کنید. بهترین شامپو برای خارش سر ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند مشکلاتی مانند شوره سر را کنترل کند. در این مقاله درباره علل بروز خارش سر، عارضه‌هایی که همراه با آن ظاهر می‌شود و راهکارهایی برای حل آن صحبت کردیم. شما می‌توانید با انتخاب یک شامپوی مناسب مانند شامپو ضد شوره اکتیو، پوست سرتان را از خارش، التهاب و شوره‌های چرب نجات دهید. در پایان از شما خواهشمندیم که اگر تجربه استفاده از این شامپو را دارید آن را با ما و سایر همراهان سایت به اشتراک بگذارید. 

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]