فروردین ۱۸, ۱۴۰۳

بهترین شامپو برای ریزش مو: ویژگی ها و انواع

بهترین شامپو برای ریزش مو چه شامپویی است؟ این سوالی است که در زمینه مراقبت از مو حتما به دفعات شنیده یا پرسیده‌اید. ریزش مو یکی از مشکلاتی است که هم آقایان و هم خانم‌ها حساسیت ویژه‌ای روی آن دارند. جای تعجبی ندارد که شامپوهای ضد ریزش مو سهم بزرگی از محصولات آرایشی و بهداشتی را به خود اختصاص دهند. اما چگونه می‌توانیم بهترین شامپو ضد ریزش مو را انتخاب کنیم؟ اصلا شامپویی داریم که برای درمان ریزش مو کارایی داشته باشد؟ در این مقاله به صورت دقیق و علمی به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

چه زمانی باید نگران ریزش مو باشیم؟

به طور کلی ریزش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تار مو در روز طبیعی است. اما برخی نشانه‌ها حکایت از ریزش غیرطبیعی موها دارند. از جمله:

  • موهایتان همه جا باشند: لباس‌ها، غذا، ماشین ظرفشویی، کف زمین و برس جاروبرقی!
  • خط رویش مویتان به خصوص در ناحیه پیشانی عقب‌تر رفته باشند.
  • خط وسط مویتان پهن‌تر شده باشد.
  • حجم و تراکم موها کم شده باشد، طوری که موهای جمع شده یا دم اسبی، نازک‌تر و کم‌پشت‌تر از همیشه به نظر برسند.

آیا شامپویی داریم که ریزش مو را درمان کند؟

متخصصین پوست و مو همواره تأکید می‌کنند که هیچ شامپویی نمی‌تواند ریزش مو را درمان کند. اما به طور طبیعی بعضی از شامپوها تأثیر بهتری بر روی موهای شما دارند و بعضی شامپوها به موهای شما آسیب می‌زنند. به همین ترتیب، نوع شامپو می‌تواند تا حدی در افزایش یا کاهش ریزش مو تأثیر داشته باشد و انتخاب شامپوی مناسب از این نظر اهمیت دارد.

علت ریزش مو نیز در میزان تأثیر شامپو نقش دارد. اگر ریزش موها به دلیل مشکلات پوست سر مانند شوره سر و قارچ باشد، با تعویض شامپو و روتین مراقبت از موها می‌توان ریزش مو را به طور قابل توجهی کاهش داد. اما در صورتی که ریزش مو ریشه ژنتیکی داشته باشد، شامپوی ضدریزش مو تأثیر کمتری خواهد داشت. در نهایت، در کنار انتخاب شامپوی مناسب، لازم است با کمک یک متخصص علت ریزش موهای خود را ریشه‌یابی کرده و به دنبال راهکار درمانی باشید.

علت اصلی ریزش موها چیست؟

اولین گام پس از مشاهده علائم ریزش مو، مراجعه به پزشک متخصص و یافتن علت اصلی ریزش موهای شماست. ریزش مو می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد:

  • افزایش سن: با بالا رفتن سن، به طور طبیعی شاهده نازک‌تر و کم‌پشت‌تر شدن موها هستیم.
  • بیماری‌های خاص: برخی بیماری‌ها مانند کم‌کاری تیروئید می‌توانند روی سلامت موها تأثیرگذار بوده و منجر به ریزش مو شوند.
  • ژنتیک: سابقه ریزش مو در خانواده می‌تواند نشانگر ریزش ژنتیکی مو باشد.
  • عوارض جانبی داروها: مصرف برخی داروها، مانند داروهای لاغری تزریقی عوارضی مانند ریزش مو دارد.
  • کاهش وزن شدید: در برخی موارد، کاهش وزن ناگهانی و شدید می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

نکته مهم این است که اگر بدون پیدا کردن علت اصلی ریزش موهایتان، فقط به دنبال پیدا کردن بهترین شامپو برای رفع ریزش مو باشید، ممکن است زمان مناسب برای درمان را از دست دهید.

بهترین شامپو برای ریزش مو چه شامپویی است؟

تا اینجا ما علائم و دلایل ریزش مو را مرور کردیم و دانستیم که انتخاب شامپوی مناسب اگرچه مهم است اما جایگزین درمان ریزش مو نخواهد شد. اما برگردیم سر سوال اول: بهترین انواع شامپو برای ریزش مو چه شامپوهایی هستند؟ برای پاسخ به این سوال، در بخش‌های بعدی به معرفی انواع شامپوهای مناسب برای کاهش ریزش مو می‌پردازیم.

شامپوهای مرطوب کننده

اولین گروه از انواع شامپوها که می‌توانند از تشدید ریزش مو جلوگیری کنند شامپوهای حاوی مواد مرطوب کننده‌اند. این شامپوها اگرچه خاصیت درمانی ندارند، اما با رطوبت‌رسانی ریشه و ساقه مو از آسیب دیدن موها جلوگیری می‌کنند. 

خبر خوب این است که برای انتخاب شامپو مرطوب کننده لازم نیست به دنبال محصولات گران قیمت و عجیب و غریب باشید. محصولات مناسب از برندهای معتبر که حاوی هومکتانت‌ها مانند گلیسیرین باشند به خوبی می‌توانند نیاز شما به شامپوی مرطوب کننده مو را برطرف کنند.

شامپوهای حجم دهنده

هومکتانت‌ها از جمله ترکیبات کلیدی شامپوها و لوسیون‌‌های حجم دهنده مو هستند که با جذب رطوبت محیط به موها حجم می‌دهند. در نتیجه، شامپوهای حجم دهنده به دلیل استفاده از هومکتانت‌ها از بهترین انواع شامپوهای مرطوب کننده هم هستند و می‌توانند از طریق رطوبت‌رسانی آسیب به موها را کاهش دهند.

شامپوهای ضدقارچ و شوره

شامپوهای حاوی ترکیباتی مانند کتوکونازول و کلیمبازول از بهترین شامپوها برای ریزش مو و شوره سر هستند. متخصصین پوست و مو معمولا این شامپوها را برای درمان شوره سر و پسوریازیس تجویز می کنند. ترکیباتی مانند کتوکونازول به صورت مستقیم از ریزش مو جلوگیری نمی‌کنند، اما شواهد نشان می‌دهد استفاده از آنها می‌تواند به بهبود سلامت مو کمک کند. سلامت پوست سر عامل مهمی در ریزش موهاست. اگر پوست سر شما سالم نباشد نمی‌تواند موهای سالم تولید کند.

کتوکونازول 

کتوکونازول به پیشگیری و درمان التهاب پوست سر کمک می کند و مخمری به نام پیتروسپوروم (مالاسزیا) را که عامل اصلی بروز شوره‌ی سر است از بین می برد. البته استفاده از کتوکونازول برای همه افراد توصیه نمی‌شود و ممکن است در برخی موارد با عوارضی نظیر خشکی و خارش پوست سر همراه باشد. بنابراین قبل از استفاده از شامپوهای حاوی کتوکونازول، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

کلیمبازول

یک ترکیب شیمیایی ضدقارچ دیگر کلیمبازول است که در ترکیبات بهترین شامپوها برای ریزش مو و خارش سر استفاده شده و در یک دوره ۴ هفته‌ای شوره موها را از بین می‌برد. استفاده از ۰.۵ تا ۲٪ کلیمبازول در شامپوها ایمن است و احتمال بروز حساسیت پوستی به این ماده بسیار کم است. کلیمبازول همچنین برای درمان حساسیت‌های پوستی مانند اگزما استفاده می‌شود. اگزما اگرچه یک بیماری قارچی نیست اما شامپوهای ضدقارچ مانند کلیمبازول تأثیر مثبتی در درمان آن دارند.

شامپوهای گیاهی

شامپوهای گیاهی گروه دیگر از انواع شامپوهایی هستند که می‌توانند تأثیر مثبتی در کاهش ریزش مو داشته باشند. همان طور که از نام‌شان مشخص است در ترکیبات این شامپوها از انواع ترکیبات طبیعی و گیاهی مانند روغن آرگان، روغن جوجوبا، روغن کرچک، آلوئه‌ورا، عصاره نخل اره‌ای و سایر ترکیبات مشابه استفاده می‌شود که با تغذیه پوست سر و فولیکول‌های مو، به رشد موها کمک می‌کنند. ترکیبات بهترین شامپو گیاهی ضد ریزش مو را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • پاک کننده‌های ملایم: بهترین شامپوهای گیاهی اغلب بدون سولفات هستند و از پاک کننده‌های طبیعی مانند سورفاکتانت‌های مشتق از نارگیل بهره می‌گیرند که ملایم‌تر از سولفات‌ها بوده و کمتر به ریزش مو منجر می‌شوند.
  • مواد محرک پوست سر: برخی از شامپوهای گیاهی حاوی موادی مانند روغن نعناع، روغن رزماری و یا زنجبیل هستند که می‌توانند با تحریک پوست سر و بهبود گردش خون، محیط سالمی برای رشد موها فراهم سازند.
  • عاری از مواد شیمیایی مضر: پارابن، فتالات، سیلیکون، عطرها و رنگ‌های مصنوعی از جمله مواد شیمیایی رایج در تولید شامپوها هستند که می‌توانند با ملتهب کردن پوست سر، ریزش مو را تشدید کنند. در تولید شامپوهای گیاهی غالبا از این مواد صرف نظر می‌شود.

شامپوهای تقویت کننده مو

شامپوهای تقویت کننده نیز از جمله شامپوهایی هستند که می‌توانند با کمک به سلامت پوست سر و موها ریزش مو را کاهش دهند. در ترکیبات این شامپوها از انواع مواد معدنی و مغذی بهره‌گیری می‌شود که ریشه و ساقه موها را تقویت کرده و از این طریق احتمال ریزش مو را کاهش می‌دهند. برخی از رایج‌ترین ترکیبات شامپوهای ضد ریزش و تقویت کننده مو عبارتند از:

  • هیستیدین: هیستیدین اسید آمینه‌ای است که مس اضافی مو را جذب کرده و از موها در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش (UVA و UVB) محافظت می‌کند.
  • فیتو-کافئین: یکی از دلایل ریزش مو در زنان و مردان بالا بودن سطح تستوسترون ریشه موهاست. فیتوکافئین با کاهش تستوسترون اضافی در ریشه مو می‌تواند به کاهش ریزش مو کمک کند.
  • ویتامین‌های گروه B: نیاسین (b3)، دکسپانتنول (b5)، پیریدوکسین (b6) و بیوتین (b7) تأثیر قابل توجهی در سلامت تارهای مو، استحکام مو و رشد موها دارند. افرادی که دارای کمبود این ویتامین‌ها باشند غالبا با مشکل نازک شدن موها و ریزش مو مواجه می‌شوند. 

بهترین شامپو ضد ریزش و تقویت کننده مو 

شامپو تقویت کننده اکتیو یکی از بهترین شامپوهای ضد ریزش و پرپشت کننده مو است که با بهره‌گیری از ترکیبات گیاهی و ویتامین‌ها سلامت موها را افزایش داده و احتمال ریزش مو را کاهش می‌دهد:

  • ویتامین‌های B5 و B6 به کار رفته در ترکیبات این شامپو به بازسازی سطح موهای نازک و دارای ریزش کمک می‌کنند.
  • ریشه جینسینگ، سطح ماده التهابی TGF-β را که عامل اصلی ریزش موهاست تعدیل و کاهش می‌دهد. 
  • گل چای قرمز (هیبیسکوس) با برخورداری از اسیدهای آمینه و اکسیژن‌رسانی به ریشه موها،‌ باعث تحریک فولیکو‌ل‌های مو و افزایش رشد موها می‌شود.

بهترین شامپو برای ریزش مو خانم ها

خانم‌ها برای انتخاب یک شامپوی مناسب کافیست توصیه‌های عمومی برای انتخاب بهترین شامپو ضد ریزش موها را دنبال کنند:

  • انتخاب شامپوهای مرطوب کننده، با ترکیبات گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن ماکادمیا، روغن رزماری، عصاره نخل اره‌ای و روغن درخت چای در کنار ویتامین‌های گروه B مانند نیاسین و بیوتین می‌تواند تأثیر مثبتی در رشد موها و جلوگیری از ریزش مو داشته باشد.
  • در عین حال باید از شامپوهای حاوی سولفات، فتالات، سیلیکون، پارابن، و عطرها و رنگ‌های شیمیایی اجتناب کرد.
  • در صورت داشتن شوره و خارش سر، شامپوهای حاوی کتوکونازول و کلیمبازول با مشورت پزشک می‌توانند به سلامت پوست سر و در نتیجه کاهش ریزش مو کمک کنند.

بهترین شامپو ضد ریزش مو آقایان 

حدود ۵۰ درصد آقایان بالای ۴۰ سال ریزش مو با الگوی مردانه یا آلوپسی آندروژنیک را تجربه می‌کنند. این الگوی ریزش موی مردان بیشتر دلایل ژنتیکی و هورمونی دارد. به همین دلیل تغییر شامپو نمی‌تواند به تنهایی نقش قابل توجهی در تقویت موهای آقایان و جلوگیری از ریزش موی آنها داشته باشد.

ممکن است محصولاتی در بازار تحت عنوان بهترین شامپو برای ریزش مو ارثی معرفی شوند. اما واقعیت این است که راهکار آقایان برای جلوگیری یا کاهش ریزش موی ژنتیکی، مشورت با پزشک و طی کردن یک مسیر درمانی کامل و مدیریت سبک زندگی است و استفاده از شامپوی مناسب تنها بخشی از این مسیر خواهد بود.

علاوه بر ویژگی‌های عمومی یک شامپوی مناسب برای ریزش موها، ترکیبات زیر به طور خاص برای شامپوهای ضد ریزش موی آقایان توصیه می‌شوند: 

  • نیاسینامید (ویتامین B3) برای افزایش گردش خون در پوست سر و رشد موهای ضخیم‌تر
  • دکسبانتنول (ویتامین B5) برای مرطوب کنندگی پوست سر و محافظت از مو در برابر آلودگی و شکستگی
  • اسید سالیسیلیک (بتا هیدروکسی اسید) برای پاکسازی سلول‌های مرده و چربی اضافی پوست که به رفع شوره سر و خارش پوست سر نیز کمک می‌کند
  • عصاره مخمر برای مبارزه با آسیب‌های محیطی با برخورداری از آنتی‌اکسیدان‌های تغذیه کننده پوست سر و موها

بهترین شامپو ضد ریزش کودکان

برای خرید بهترین شامپو بچه برای ریزش مو در درجه اول لازم است شامپویی را انتخاب کنید که به طور خاص برای کودکان طراحی شده و فرمولاسیون بدون اشک و سوزش چشم داشته باشد. همچنین ترکیبات شامپو باید ساده بوده و حاوی چند ماده گیاهی و طبیعی برای پوست حساس بچه‌ها باشد. به عنوان مثال عصاره درخت چای و شی باتر از جمله ترکیبات مناسب برای شامپو بچه هستند. 

محصولاتی که به طور ویژه برای مشکلات خاص موی کودکان مانند ریزش مو، شوره سر یا کلاه گهواره تولید شده‌اند بهترین انتخاب در این زمینه خواهند بود. همچنین شامپو بچه باید عاری از مواد شیمیایی مضر مانند فتالات، پارابن، سیلیکون، شوینده‌های قوی مانند سولفات‌ها و رنگ‌ها و عطرهای شیمیایی باشد. 

بهترین شامپو ضد ریزش برای موهای بلند

شامپوهای مرطوب کننده اولین و مهم‌ترین راهکار برای حل مشکل ریزش مو برای خانم‌ها و آقایانی است که موهای بلند دارند. در حقیقت، بسیاری از این افراد تصور می‌کنند دچار ریزش مو شده‌اند در حالیکه در اصل به دلیل استفاده از شامپوی نامناسب و خشکی مو، با مشکل موخوره و شکسته شدن موها مواجه هستند. 

متخصصین پوست و مو همچنین توصیه می‌کنند اگر میزان بلندی موهای شما از گوش‌هایتان پایین‌تر است برای جلوگیری از موخوره استفاده از ماسک مو، نرم کننده یا رطوب‌رسان عمیق را در روتین مراقبت خود بگنجانید. البته استفاده از لوازم حرارتی مانند سشوار و اتو مو نیز مشکلات مربوط به موهای بلند را تشدید می‌کند. 

بهترین شامپو ضد ریزش برای موهای چرب

با وجود اینکه مواد مرطوب کننده یکی از مهمترین ترکیبات برای شامپوهای ضد ریزش مو هستند، اما کسانی که موی چرب دارند باید از مرطوب کننده‌های قوی اجتناب کنند. بنابراین اگر شامپو یا نرم کننده‌ای با برچسب مرطوب کننده عمیق عرضه می‌شود، این شامپو برای افرادی با موهای چرب مناسب نخواهد بود. همچنین شامپوهای کرمی برای موهای خشک مناسب‌تر هستند و باعث سنگینی موهای چرب می‌شوند.

یک شامپوی مناسب برای موهای چرب حاوی ترکیبات ساده برای تنظیم چربی پوست سر و چربی اضافه موهاست. شامپو حجم دهنده اکتیو مخصوص موهای چرب و نازک، یکی از بهترین شامپوهای ضد ریزش و حجم دهنده است که ترکیبات آن شامل گوار، ویتامین B5 و کائولین است. گوار یک هموکتانت طبیعی است که با جذب و حفظ رطوبت، به افزایش حجم موها کمک می‌کند. در عین حال کائولین موجود در ترکیبات شامپو چربی اضافه پوست را جذب کرده و از سنگینی موها جلوگیری می‌کند. ویتامین B5 نیز به عنوان ماده تقویت کننده به کاهش ریزش و نازک شدن موها کمک می‌کند.

بهترین شامپو ریزش مو از نظر شما

ریزش مو یک مشکل چندوجهی است و می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. شامپوها نمی‌توانند ریزش مو را درمان کنند اما نوع شامپو می‌تواند در کاهش یا افزایش ریزش مو دخیل باشد. یک شامپوی مناسب با فراهم کردن سلامت پوست سر و ساقه موها ریزش مو را تعدیل می‌کند. در این مقاله ما به انواع شامپوهایی که می‌توانند در کاهش این مشکل مؤثر باشند پرداختیم. اما تجربه شما چیست؟ بهترین شامپو ریزش مو برای شما چه نوع شامپویی است؟ تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]