اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

جلوگیری از ریزش مو

هر تار موی سر شما بین ۳ تا ۵ سال عمر می‌کند. فولیکول‌های مو چرخه‌ای از رشد فعال، تغییر و استراحت دارند. ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که چرخه رشد موها مختل شود. ریزش مو بیشتر ریشه در دلایل ژنتیکی دارد اما با افزایش سن هم شایع‌تر می‌شود. در این مقاله از روش‌های جلوگیری از ریزش مو برایتان می‌گوییم. شامپوهای مناسب برای جلوگیری از ریزش مو را معرفی می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم که کمتر نگران وضعیت موهایتان باشید. بهترین روش برای جلوگیری از مو چیست؟ توصیه‌های کارشناسان چیست؟

راه های جلوگیری از ریزش مو

۱. به‌اندازه کافی پروتئین مصرف کنید

مصرف پروتئین کافی در مراقبت از مو و پیشگیری از ریزش آن نقش مهمی دارد. باید در طول روز، مقدار کافی از مواد پروتئینی را وارد برنامه غذایی‌تان کنید. اگر رژیم‌های گیاه‌خواری را برای خود انتخاب کرده‌اید، نیازتان به تامین پروتئین روزانه بیشتر هم می‌شود.

 

هر فرد به حدود ۴۰ تا ۶۰ گرم پروتئین در طول روز نیاز دارد. این مقدار می‌تواند از راه نوشیدن یا خوردن مواد متنوعی از جمله موارد زیر تأمین شود:

  • لوبیا و انواع مختلف حبوبات دیگر؛
  • تخم‌مرغ و گوشت؛
  • ماست یونانی.

۲. مصرف ویتامین‌ها را فراموش نکنید

برای اطلاع از وضعیت وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن باید آزمایش بدهید. برخی از مواد معدنی و ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های A، B، C، D، E، روی و آهن می‌توانند بر رشد موهای شما تأثیر بگذارند.

 برای جلوگیری از ریزش مو باید حواستان به مصرف ویتامین‌ها باشد. برخی مکمل‌های مصنوعی هم در بازار موجودند اما نباید سرخودانه و بدون مشورت با متخصص اقدام به مصرف آن‌ها کنید، چون شاید برای بدنتان ضرر داشته باشند.

۳. رژیم غذایی سالم داشته باشید

هیچ‌چیز مانند اصلاح رژیم غذایی و رعایت برنامه‌ای سالم و صحیح نمی‌تواند به پیشگیری از ریزش موها کمک کند. یکی از راه‌های جلوگیری از ریزش مو هم استفاده از رژیم پرطرفدار و معروف مدیترانه‌ای است. 

در این رژیم غذایی از خوراکی‌های دریایی به‌مقدار زیادی استفاده می‌شود. مصرف پروتئین جایگاه مناسبی دارد و از قند و شکر هم پرهیز می‌شود. با رعایت رژیم مدیترانه‌ای هم وزنتان کاهش پیدا می‌کند و هم از مزایایی مانند جلوگیری از ریزش مو بهره‌مند می‌شوید.

۴. علت ریزش مو را پیدا کنید

برای اینکه بدانید کدام روش مراقبت و روتین برای جلوگیری از ریزش مو مناسب است یا باید چه مواد خوراکی را مصرف کنید، کشف ریشه‌ها اهمیت زیادی دارد. منظور کشف علت و ریشه ریزش موها است.

گاهی‌اوقات، این وضعیت ناشی از ابتلا به برخی از بیماری‌ها یا نوسانات و التهاباتی است که در بدن رخ می‌دهد. با درمان آن‌ها، احتمال بازگشت وضعیت موها به‌حالت معمولی هم بیشتر می‌شود. 

۵. از روغن‌های طبیعی کمک بگیرید

یکی از اصلی‌ترین گام‌ها برای جلوگیری از ریزش مو رسیدگی به وضعیت ظاهری آن است. باید بدانید که چه روغنی برای جلوگیری از ریزش مو خوب است و با در نظر گرفتن محصولات مفید و طبیعی به بهتر شدن ظاهر موها کمک کنید. برای مثال، روغن‌های:

  • جوجوبا؛
  • اسطوخدوس؛
  • درخت چای؛
  • گیاه نعناع فلفلی.

چه روغنی برای جلوگیری از ریزش مو خوب است

۶. از موها در هنگام خواب محافظت کنید

از اهمیت جنس پارچه روبالشی غافل نشوید. پارچه‌هایی از جنس ابریشم و ساتن برای موها مناسب‌تر هستند. این روبالشی‌ها مانع از ایجاد اصطکاک میان پارچه بالش و موهای سر می‌شوند و به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کنند.

۷. از شامپوهای مغذی استفاده کنید

یکی از ساده‌ترین و در عین‌حال مهم‌ترین اقداماتی که می‌توانید برای پیشگیری از ریزش مو به‌کار بگیرید، استفاده از شامپویی مغذی و مناسب است. شاید در میان انبوه محصولات بازار، تصمیم‌گیری برای خرید شامپو برای جلوگیری از ریزش مو برایتان سخت باشد. به پیشنهادات زیر نگاهی داشته باشید و به طرفداران پرشمار آن‌ها بپیوندید:

  • شامپو مغذی ۳۵۰ml اکتیو
  • شامپو تقویت‌کننده ۳۵۰ml اکتیو

شامپو مغذی اکتیو

این شامپو از برند پرطرفدار اکتیو حاوی ویتامین‌های B است و با وجود مواد طبیعی نظیر ریشه جنسینگ و گل چای قرمز می‌تواند به بهبود وضعیت موهای ضعیف کمک کند. اگر موهایتان ضعیف شده، تارهایی سست پیدا کرده و مدام می‌ریزد، نام این محصول را به‌خاطر بسپارید. 

گل چای قرمز در کنار ویتامین‌ها و مواد طبیعی تقویتی دیگر موجود در شامپوی اکتیو باعث تحریک فولیکول‌های مو و افزایش فرصت رشد تارها می‌شود. 

شامپو تقویت‌کننده اکتیو

موهایی که دچار ریزش هستند یا خشک و آسیب‌پذیر شده‌اند هم با وجود شامپوهای تقویت‌کننده‌ای نظیر این محصول اکتیو بهبود پیدا می‌کنند. در شامپوی تقویت‌کننده اکتیو از موادی نظیر روغن نارگیل و بادام در کنار ویتامین‌های مفیدی چون ویتامین B5 استفاده شده است.

این شامپو غلظت و اسانس‌های آزاردهنده ندارد و محصولی ملایم و مناسب برای مصرف کسانی است که با مشکل ریزش تارهای مو دست‌وپنجه نرم می‌کنند. 

۸. از مکمل‌ها استفاده کنید

در کنار مصرف مواد غذایی مناسب از مکمل‌ها هم برای تقویت وضعیت تارهای مو کمک بگیرید. یادتان باشد که هرگز سرخودانه دست‌به مصرف مکمل‌های موجود در بازار نزنید. 

محصولات متنوعی موجودند و برخی با اهداف سوءاستفاده از مشتریان روانه بازارها می‌شوند. در واقع، امکان دارد که محصولات استانداردی با قواعد صحیح مصرف نکنید و عوارض این کار برایتان گران تمام شود.

 از مکمل‌های استانداردی که می‌توانید در صورت تأیید پزشک مصرف کنید به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • آهن؛
  • روی؛
  • سلنیوم؛
  • بیوتین؛
  • ویتامین D.

بهترین روش برای جلوگیری از ریزش مو

۹. ماساژ سر و یوگا

با تکنیک‌های خوشایند و ساده‌ای مانند ماساژ سر و یوگا هم می‌توانید جلوگیری از ریزش مو را پیش بگیرید. یوگا باعث می‌شود که بدن در حالت آرامی قرار بگیرد و گردش خون در نواحی مختلف آن به‌خوبی صورت بگیرد.

گردش خون مناسب در پوست سر در رشد موها نقش مهمی دارد. ماساژ سر هم کارکردی مشابه دارد و به تحریک فولیکول‌ها برای رشد موها کمک می‌کند.

۱۰. استرس و فشار را کنترل کنید

شاید باورتان نشود اما اثرگذاری احوالات درونی روی ظاهر بسیار زیاد است. با مدیریت استرس و فشارهای روزانه می‌توانید موهایی شاداب‌تر داشته باشید. 

ترشح هورمون‌ها و موادی که در زمان عصبانیت، استرس و فشار در بدن آزاد می‌شوند، روی حالت موها اثر می‌گذارد و می‌تواند باعث ریزش آن‌ها شود. 

در کنار استفاده از انواع روغن جلوگیری از ریزش یا شامپوهای مناسب و…، از حجم اضطراب‌هایتان کم و نتایج جذابی را مشاهده کنید.

نوبت شماست!

با آگاهی از نکات مراقبت و روتین برای جلوگیری از ریزش مو می‌توانید موهایی سالم‌تر و زیباتر داشته باشید. یادتان باشد که بی‌توجهی به نظافت، مراقبت و کمک‌نگرفتن از توصیه‌های کارشناسان باعث می‌شود که شدت ریزش موها بیشتر شود. با صرف کمی وقت و توجه و با رعایت نکات ساده‌ای نظیر استفاده از شامپو جلوگیری از ریزش مو از همیشه زیباتر و سالم‌تر شوید. اگر پرسش و نکته‌ای درباره این مقاله در ذهنتان باقی مانده است، ما را در جریان بگذارید.

 

سوالات رایج

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

ماسک‌ها و شامپوهای مناسب را بشناسید، تغذیه خوبی داشته باشید و با ورزش و خواب کافی مانع از آن شوید که موهایتان در شرایط فشار و استیصال قرار بگیرند. با چکاپ به‌موقع و منظم نزد پزشک هم علت ریشه‌ای برخی بیماری‌هایی را کشف کنید که موجب ریزش مو می‌شوند.

برای پرپشت شدن مو و جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد؟

برای اینکه موهایتان خوش‌حالت، پرپشت و زیبا باشد و کمتر بریزد، از محصولات تقویتی مانند شامپوهایی حاوی ویتامین‌های مفید خانواده B کمک بگیرید.

جلوگیری از ریزش مو خانگی چگونه است؟

برای پیشگیری از ریختن موها می‌توانید از رژیم‌های غذایی سرشار از سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده کنید. رژیم‌هایی مانند رژیم مدیترانه‌ای، رسیدگی به خواب کافی و اصلاح سبک زندگی هم در این زمینه نقش پررنگی ایفا می‌کنند.

جلوگیری از ریزش مو در زنان چگونه است؟

گاهی‌اوقات، علت ریزش موهای زنان ریشه در مشکلات هورمونی دارد. برای همین، نخستین گامی که باید در این راستا بردارند، مراجعه به پزشک و کشف علت ریزش است. 

جلوگیری از ریزش مو در مردان چگونه است؟

اگر ریزش مو جنبه ارثی نداشته باشد، با رعایت روتین‌های منظم، محصولاتی مانند شامپوهای باکیفیت و رسیدگی به بهداشت و تغذیه، امکان جلوگیری از ریزش موها وجود دارد.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]