فروردین ۲, ۱۴۰۳

درمان خشکی مو

مشاهده اولین موهای دو شاخه، یک زنگ خطر جدی است. مشاهده این موضوع یعنی موهای شما آسیب‌دیده و خشک شده‌اند. موهای خشک رطوبت کافی جذب نمی‌کنند و به سرعت درخشندگی و لطافت خود را از دست خواهند داد. به‌ این‌ ترتیب موهایتان به تدریج کدر و وز می‌شود؛ اما نگران نباشید با شناخت علت دقیق خشکی مو و چند راهکار خانگی ساده می‌توان این مشکل را به‌طور کامل رفع کرد و مجددا موهایی زیبا و درخشان داشت. در این مقاله به بررسی علل خشکی مو می‌پردازیم. همچنین اگر می‌خواهید با راهکارهای مراقبت از مو و درمان خشکی مو در خانه آشنا شوید این مقاله برای شما نوشته شده است. 

خشکی ساقه مو

بررسی 5 علت رایج خشکی مو در زنان و مردان

شکستگی و موخوره از نشانه‌های اصلی خشکی مو سر هستند. همچنین خارش پوست سر و پوسته شدن به معنای این است که پوست سر قادر به تولید روغن طبیعی مو نیست. از عمده‌ترین دلایلی که باعث بروز این مشکلات و خشکی مو می‌شوند به موارد زیر می‌توان اشاره کرد: 

  1. وسایل خشک‌کننده مو: استفاده بیش‌ از حد از وسایل خشک‌کننده مو مانند اتو، سشوار و وسایل حرارتی دیگر یا استفاده از حرارت بالا باعث از بین رفتن رطوبت طبیعی مو و خشک شدن آن می‌شود.
  2. استفاده از محصولات نامناسب مراقبت مو: هنگام انتخاب محصولات مراقبت از مو به فرمولاسیون آن توجه داشته باشید. یکی از آسیب‌های این انتخاب اشتباه، خشکی مو است.
  3. دکلره و رنگ مو: مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها و دکلره‌ها به ساختار طبیعی مو آسیب می‌رسانند. این مواد پوشش خارجی محافظ مو را از بین می‌برند و به کوتیکول‌های مو آسیب می‌رسانند. این موضوع منجر‌به از دست دادن رطوبت مو می‌شود و تعادل طبیعی مو را از بین می‌برد. در نتیجه باعث افزایش خشکی و شکنندگی می‌شود.
  4. تغییرات هورمونی و افزایش سن: یک علت خشکی مو در زنان افزایش سن است. با بالا رفتن سن تولید روغن‌های طبیعی در مو کاهش می‌یابد. تغییرات هورمونی ناشی از افزایش سن نیز یکی از دلایل خشکی مو و ریزش است. 
  5. آب و هوا: شرایط محیطی یکی دیگر از دلایل خشکی مو است. قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، گرما یا سرمای شدید و هوای خشک با خشکی موها ارتباط دارد و رطوبت طبیعی مو آسیب می‌زند.

شست‌وشوی بیش‌از اندازه موها، کم آبی بدن، تغذیه نامناسب و استفاده از شامپوهایی که در ترکیب آن‌ها از مواد شیمیایی قوی استفاده شده است از دلایل دیگر خشکی موها هستند؛ بنابراین تغییر سبک زندگی می‌تواند نقش موثری در رفع این مشکل ایفا کند. همچنین هنگام خرید شامپو و محصولات مراقبت از مو حتما به ترکیبات و فرمولاسیون آن توجه داشته باشید. 

درمان های خانگی خشکی مو

نحوه درمان خشکی مو: بررسی 9 راهکار خانگی موثر

راهکارهای مختلفی برای درمان خشکی مو و ترمیم موهای آسیب‌دیده وجود دارد. با چند تغییر ساده در سبک زندگی و پیروی از یک روتین مناسب می‌توانید سلامت و درخشندگی را به موهایتان بازگردانید. در ادامه مقاله هر‌یک از این راهکارها را به‌طورکامل مورد بررسی قرار داده‌ایم. 

1- استفاده از شامپو مناسب با فرمولاسیون مخصوص موهای خشک 

یکی از راه‌های درمان وزی و خشکی مو، استفاده از شامپوی مخصوص موهای خشک است. محصولاتی که با ترکیبات ملایم‌تری ساخته شده‌اند، بهترین شامپو برای موهای خشک و آسیب دیده محسوب می‌شوند. شامپو مخصوص موی خشک معمولا بدون سولفات هستند؛ زیرا مواد شوینده قوی مانند سولفات‌ها ممکن است باعث از بین رفتن روغن‌های طبیعی مو و خشکی و تحریک مو‌ شوند. در ترکیبات این شامپو از مواد مرطوب‌کننده قوی شامل روغن‌های طبیعی، گلیسیرین و مواد هیدراته‌کننده استفاده شده است. پروتئین‌های تقویت کننده مانند کراتین نیز برای تقویت و بازسازی ساختار مو در شامپو مخصوص موهای خشک یافت می‌شود. به همین دلیل مصرف شامپوهایی با فرمولاسیون موهای خشک برای ترمیم موهای آسیب‌دیده و درمان خشکی مو مناسب است.

2- استفاده منظم از شامپو نرم کننده برای درمان موهای خشک  

یکی از دلایل استفاده از شامپو نرم کننده، جلوگیری از خشکی مو است. همچنین مصرف این شامپو موی سر به درمان خشکی مو و ترمیم موهای آسیب‌دیده نیز کمک می‌کند. شامپوهای نرم‌کننده حاوی مواد مرطوب‌کننده و ترمیم‌کننده مانند پروتئین، روغن‌های طبیعی، آنتی‌اکسیدان‌ها و کراتین هستند. این مواد به بازسازی و تقویت ساختار مو کمک می‌کنند. با استفاده منظم از شامپو نرم کننده، موها نرم‌تر، درخشان‌تر می‌شوند و حالت‌پذیری بهتری پیدا می‌کنند.

3- قطع شست‌وشوی روزانه؛ موهایتان را 2 یا 3 بار در هفته بشویید

یکی از اقداماتی که به سلامت موهایتان کمک می‌کند، کاهش نوبت شست‌وشوی مو است. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که عادت به شست‌وشوی روزانه موهایتان دارید، سعی کنید این موضوع را به 2 یا 3 بار در هفته کاهش دهید. شست‌وشوی بیش‌ازحد باعث حذف روغن‌های طبیعی مو می‌شود که برای حفظ رطوبت مو ضروری هستند.

با کاهش تعداد دفعات شست‌وشو، روغن‌های طبیعی فرصت بیشتری برای مرطوب کردن کامل مو دارند. همچنین کاهش تعداد شست‌وشو به حفظ رطوبت مو کمک کرده و از خشکی و آسیب ناشی از مواد شیمیایی شامپوها جلوگیری می‌کند. به‌این‌ترتیب تعداد دفعات استفاده از سشوار و وسایل حرارتی برای خشک کردن مو و مصرف حالت‌دهندها نیز کاهش می‌یابد.

جلوگیری از خشکی مو

4- اقدامات بعد از حمام برای درمان خشکی مو؛ استفاده از محصولات مراقبت از مو

اقداماتی که بعد از حمام و شست‌وشوی موهایتان با محصولات مناسب مانند نرم کننده موهای خشک و وز انجام می‌دهید، نقش موثری در درمان خشکی مو دارد. برای ترمیم موهای آسیب‌دیده، بعد از حمام روتین زیر را رعایت کنید: 

  • خشک کردن ملایم مو: به جای مالش شدید با حوله، موها را به آرامی با یک حوله یا پارچه میکروفایبر خشک کنید. مالش شدید موها با حوله باعث شکستن تارهای مو می‌شود. توجه داشته باشید که موها در حالت خیس آسیب‌پذیرتر هستند و به راحتی آسیب می‌بینند. همچنین موهای خیس بیشتر مستعد گره‌خوردگی هستند. در‌نتیجه مالش شدید ممکن است منجر‌به گره خوردن بیشتر مو و ایجاد وز شود.
  • استفاده از محصولات مراقبتی مناسب: بعد از حمام و قبل از خشک کردن موها استفاده از محصولاتی مانند سرم یا مرطوب کننده‌ها برای حفظ رطوبت مو و حفاظت از آسیب‌های ناشی از حرارت توصیه می‌شود.
  • اجتناب از بستن موها: موهای خیس بیشتر مستعد آسیب هستند و شکنندگی بیشتری دارند؛ بنابراین توصیه می‌شود تا موها کاملا خشک نشده‌اند، از بستن آن‌ها خودداری کنید.
  • کاهش استفاده از حرارت: از دمای بالا برای خشک کردن موها استفاده نکنید. همچنین از نزدیک کردن بیش‌ازاندازه سشوار به مو خودداری کنید. سشوار را به طور مداوم حرکت دهید تا گرما به‌طور یکنواخت روی سطح مو توزیع شود.
  • استفاده از برس سالم و مناسب: حین خشک کردن مو با سشوار، از یک برس مناسب برای کمک به صاف و درخشان شدن موها استفاده کنید.

به‌طور کلی روتین مراقبت از مو پس از حمام باید با‌توجه‌به نوع مو و نیازهای آن تنظیم شود. به‌این‌ترتیب می‌توانید از خشکی مو جلوگیری کنید و موهایی سالم و درخشان داشته باشید.

5- تغییر در عادت غذایی؛ رعایت رژیم غذایی سرشار از ویتامین و امگا 3 

 ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب برای سلامت مو ضروری هستند و حتما باید در رژیم غذایی فرد وجود داشته باشند. مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند بیوتین، ویتامین C، E، A، زینک و آهن به تقویت فولیکول‌های مو، حفظ رطوبت و جلوگیری از شکنندگی مو کمک می‌کنند. همچنین اسیدهای چرب امگا 3 باعث حفظ لایه لیپیدی مو می‌شوند و به آن درخشش و نرمی می‌بخشند. کمبود این مواد مغذی منجر‌به خشکی، کدری و شکنندگی مو می‌شود؛ بنابراین باید تغییراتی در عادت غذاییتان ایجاد کنید و مصرف مواد غذایی زیر را در رژیمتان‌ بگنجانید: 

  • مواد غذایی غنی از امگا 3: مصرف ماهی سالمون، تن و گردو که به نرمی و درخشندگی مو کمک می‌کنند.
  • منابع پروتئینی: مصرف مرغ، تخم‌مرغ و لوبیا که پروتئین لازم برای تقویت مو را فراهم می‌کنند.
  • غذاهای غنی از ویتامین E: مصرف بادام و اسفناج که به حفظ رطوبت مو کمک می‌کنند.
  • مواد غذایی حاوی آهن: مصرف گوشت قرمز، سبزیجات برگ‌دار تیره و حبوبات که به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کنند.
  • ویتامین A و C: مصرف میوه‌ها و سبزیجات مانند هویج، سیب‌زمینی شیرین و مرکبات که به سلامت کلی مو کمک می‌کنند.

مصرف متعادل و متنوع این مواد غذایی در کنار شست‌وشوی موها با محصولات متناسب با موهای خشکی مانند شامپو موهای رنگ‌‌شده و آسیب‌دیده به بهبود سلامت مو و کاهش خشکی آن کمک خواهند کرد. 

درمان های خانگی خشکی مو

6- استفاده از روغن‌های طبیعی؛ یکی از روش‎‌های درمان خشکی مو خانگی

استفاده از روغن‌ها در درمان خشکی مو نقش مهمی دارد؛ اما چه روغنی برای خشکی مو خوبه؟ روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، زیتون، آرگان و جوجوبا به تغذیه و ترمیم موهای آسیب‌دیده کمک می‌کنند. این روغن‌ها با نفوذ به عمق مو باعث حفظ رطوبت، افزایش نرمی و درخشندگی مو می‌شوند. همچنین روغن‌های طبیعی مانند یک محافظ روی مو عمل می‌کنند و باعث کاهش شکنندگی مو و محافظت از مو در برابر عوامل محیطی مانند گرما و آلودگی هوا می‌شوند. استفاده منظم از این روغن‌ها به صورت ماسک یا سرم نقش موثری در درمان خشکی مو خواهد داشت. 

مقداری روغن روی کف دست بریزید و دستانتان را به هم بمالید تا روغن کمی گرم شود. این موضوع کمک می‌کند تا روغن بهتر جذب مو شود. روغن را به آرامی روی پوست سر و موها ماساژ دهید. پس از ماساژ موها را با کلاه دوش یا حوله بپوشانید و اجازه دهید روغن به مدت حداقل یک ساعت یا بیشتر بماند.  در نهایت موها را با شامپوی ملایم بشویید تا روغن اضافی پاک شود. رعایت این نکات در استفاده از روغن‌های طبیعی به ترمیم موهای آسیب‌دیده و افزایش رطوبت و درخشندگی مو کمک می‌کند.

7- استفاده از ماسک موی مناسب برای درمان خشکی مو 

یکی از  راهکارهای خانگی درمان خشکی مو، ساخت ماسک‌های خانگی با مواد طبیعی است. ترکیباتی که برای ساخت این ماسک‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنید بسیار مهم هستند. برای درمان خشکی مو، باید ماسک‌هایی با ترکیبات مرطوب‌کننده و تغذیه‌کننده بسازید. ترکیباتی که برای ساخت ماسک مو مخصوص موهای خشک توصیه می‌شوند شامل موارد زیر می‌شوند: 

  • روغن‌های طبیعی: روغن نارگیل، زیتون و آرگان رطوبت را به موها بازمی‌گردانند.
  • عسل و گلیسرین: هر دو مرطوب‌کننده‌های قوی هستند و به حفظ رطوبت مو کمک می‌کنند.
  • تخم‌مرغ و ماست: برای تغذیه و تقویت موها به کار می‌روند.
  • آلوئه ورا: خواص ترمیم‌کننده دارد و آبرسانی قوی است.

استفاده منظم از این ماسک‌ها نقش موثری در بهبود سلامت و ظاهر موهای خشک خواهد داشت. یک ماده رنگ‌دهنده طبیعی هم برای جلوگیری در خشکی مو در ماسک‌های خانگی استفاده کنید حنا است.

چه روغنی برای خشکی مو خوبه

8- نقش استفاده از مکمل‌ بیوتین در درمان خشکی مو 

بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه B است که نقش کلیدی در تبدیل غذا به انرژی دارد و در سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و اسیدهای آمینه (بلوک‌های سازنده پروتئین) نیز دخالت دارد. این ویتامین برای سلامت مو، پوست و ناخن‌ها حیاتی است. کمبود بیوتین منجر‌به نازک شدن مو می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف مکمل بیوتین به بهبود سلامتی مو در افرادی که کمبود بیوتین دارند، کمک می‌کند. همچنین بیوتین در ترمیم و تقویت زیرساخت‌های کراتین که پروتئین اصلی سازنده مو است، نقش دارد.

البته توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد بیوتین ممکن است عوارض جانبی مانند بروز جوش‌های پوستی ایجاد کند. این عوارض جانبی بیشتر به دلیل اختلال در جذب سایر مواد مغذی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین در صورت مصرف بیوتین توصیه می‌شود با دوزهای کمتر شروع کنید و در صورت مشاهده تغییرات مثبت، دوز را افزایش دهید. همچنین، اغلب توصیه می‌شود که از مصرف بیوتین همراه با سایر ویتامین‌های گروه B خودداری شود. این موضوع از بروز تداخلات دارویی جلوگیری می‌کند.

9- کوتاه کردن مرتب مو؛ حذف موهای آسیب‌دیده و افزایش حجم مو

کوتاه کردن دوره‌ای موها به درمان خشکی مو کمک می‌کند. این موضوع باعث حذف موهای آسیب‌دیده و رفع خشکی ساقه مو می‌شود. همچنین با این اقدام موهای سالم‌ فرصت رشد پیدا خواهند کرد. کوتاه کردن موها علاوه‌بر بهبود سلامتی کلی مو، باعث ضخیم‌تر و پرپشت‌تر شدن موها می‌شود. همچنین موهای کوتاه‌شده راحت‌تر حالت می‌گیرند و کمتر وز می‌شوند.

نقش محصولات مراقبتی و عادت‌‌های غذایی سالم برای حفظ رطوبت مو

در این مقاله با علل رایج خشک شدن مو راهکارهایی موثر برای درمان خشکی مو آشنا شدیم. برای مقابله با این مشکل باید یک رویکرد چند جانبه داشته باشیم. این رویکردها شامل استفاده از شامپوها و محصولات مراقبتی مناسب، کوتاه کردن مرتب موها، استفاده از ماسک‌ها و روغن‌های مو و پیروی از رژیم غذایی متعادل غنی از مواد مغذی مهم می‌شود. همچنین حفظ رطوبت بدن و مدیریت استرس نیز نقش مهمی در سلامت کلی مو خواهد داشت. درمان خشکی مو و دستیابی به نتایج قابل مشاهده نیازمند پایبندی به این شیوه‌های مراقبتی و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی است. اگر شما هم راهکار مناسبی برای درمان خشکی مو دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]