اردیبهشت ۲, ۱۴۰۳

رزماری برای مو

وقتی صحبت از بهترین روغن‌های گیاهی برای رشد مو باشد، روغن رزماری از اولین گزینه‌هایی است که مطرح می‌شود. همیشه افرادی را در بین دوستان و آشنایان یا در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم که ادعا می‌کنند استفاده از رزماری در روتین مراقبت از مو، به رشد بهتر موهایشان کمک کرده است. اما مطالعات علمی در مورد خواص رزماری برای مو این ادعاها را ثابت می‌کند؟ آیا رزماری در کنار خواص خود عوارضی هم برای پوست و مو دارد؟ بهترین روش استفاده از روغن رزماری برای به حداکثر رساندن مزایای این روغن برای رشد موها چیست؟ در این مقاله اختصاصی از اکتیو به این پرسش‌ها و سایر پرسش‌های رایج در مورد نحوه استفاده از رزماری برای مراقبت از موها پاسخ خواهیم داد.

آیا درمان ریزش مو با رزماری امکان‌پذیر است؟

روغن رزماری چیست؟

روغن رزماری یک اسانس روغنی (Essential Oil) است که از گیاه مدیترانه‌ای رزماری (Rosmarinus officinalis) به دست می‌آید. منظور از اسانس روغنی، ترکیب معطر و فراری است که از منابع گیاهی استخراج می‌شود و در روغن محلول است. به دلیل این خاصیت، روغن رزماری رایحه متمایز و خاصی دارد که توجه طبیبان سنتی را به خود جلب کرده و به اشکال مختلف از جمله رایحه‌تراپی برای درمان بیماری‌های مختلف به کار رفته است. 

کاهش سردردهای میگرنی، درمان بی‌خوابی و افسردگی، بهبود عملکرد مغز و حافظه، دفع برخی حشرات و بهبود عملکرد سیستم گوارشی از جمله کاربردهای رایج رزماری در طب سنتی بوده است. تحریک رشد مو و جلوگیری از ریزش مو هم یکی از خواص رزماری است که در طب سنتی و باور عام طرفداران پرشماری دارد. اما جالب است بدانید که مطالعات مدرن هم تا حدودی نقش رزماری در بهبود رشد مو و جلوگیری از ریزش مو را تأیید می‌کنند.

آیا درمان ریزش مو با رزماری امکان‌پذیر است؟

قبل از پرداختن به موضوع تأثیر رزماری در کاهش ریزش مو، باید این نکته را در نظر بگیریم که ریزش مو دلایل متعددی دارد. از دلایل ژنتیکی، تغییرات هورمونی و بالا رفتن سن گرفته تا شیمی‌درمانی، استفاده از برخی داروها و بیماری‌های متعدد. تحقیقات متعددی وجود دارند که نشان می‌دهند رزماری می‌تواند به کاهش بعضی از انواع ریزش مو کمک کند.

  • در یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۵،‌ از رزماری برای درمان  آلوپسی آندروژنیک (ریزش موی ارثی) استفاده شد. استفاده از روغن رزماری در یک دوره ۶ ماهه با افزایش قابل توجه حجم موهای شرکت کنندگان همراه بود. نتیجه کلی تحقیق این بود که روغن رزماری می‌تواند در برخی از الگوهای رشد مو موثر باشد.
  • یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۲۲ نشان داد که استفاده از روغن رزماری در یک دوره شش ماهه می‌تواند نتایجی مشابه استفاده از محلول ماینوکسیدول برای رشد مو داشته باشد.
  • بر اساس مطالعه دیگری، رزماری می‌تواند به کنترل عفونت‌های باکتریایی کمک کند. بنابراین اگر علت ریزش مو، عفونت باکتریایی کف سر باشد،‌ رزماری می‌تواند به پاکسازی پوست و رشد مجدد موها کمک کند. البته توجه کنید که در خصوص بیماری‌های باکتریایی همواره باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

با توجه به مطالعات صورت گرفته، اگر ریزش مو به علت مصرف دارو یا شیمی‌درمانی و موارد مشابه باشد، رزماری تأثیر کمتری در کنترل آن خواهد داشت.

خواص روغن رزماری برای مو و پوست

سایر خواص روغن رزماری برای مو و پوست

تاثیر رزماری بر مو در رشد بهتر موها و جلوگیری از ریزش مو خلاصه نمی‌شود. مانند اغلب روغن‌های گیاهی، روغن رزماری هم با مزایای متعددی برای پوست و مو همراه است.

درمان شوره سر و مشکلات پوست سر

روغن رزماری دارای خواص ضدمیکروبی و ضدعفونی‌کننده است که آن را در درمان مشکلات پوست سر مانند شوره سر، درماتیت سبورئیک و عفونت‌های پوست سر مؤثر می‌سازد. با کاهش التهاب و مهار رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها، روغن رزماری می‌تواند به حفظ محیط سالم پوست سر کمک کند که برای رشد بهینه مو ضروری است.

افزایش درخشندگی مو

خواص نرم کنندگی طبیعی روغن رزماری به صاف شدن کوتیکول مو کمک می‌کند؛ در نتیجه از گره خوردن و وز شدن موها جلوگیری شده و مراقبت از موهایتان برای شما ساده‌تر می‌شود. همچنین بسیاری بر این باور هستند که روغن رزماری با جلوگیری از کدر شدن موها و افزایش درخشش مو، به بهبود کلی ظاهر موها کمک می‌کند. علاوه بر این، روغن رزماری می‌تواند به تعادل تولید چربی طبیعی پوست سر کمک کند و از خشکی یا چربی بیش از حد جلوگیری کند.

کاهش التهاب پوست سر

روغن رزماری با خاصیت ضد التهابی که دارد به کاهش التهاب پوست سر کمک می کند. التهاب پوست سر یکی از دلایل اصلی ریزش مو است، بنابراین کنترل آن می تواند به رویش مجدد موها کمک کند.

بهبود گردش خون در پوست سر

برخی از تحقیقات نشان می دهد که روغن رزماری می تواند گردش خون در پوست سر را افزایش دهد. افزایش گردش خون باعث تغذیه بهتر فولیکول های مو شده و در نتیجه به رشد بهتر موها کمک می کند.

تقویت ساقه مو

آنتی اکسیدان های موجود در روغن رزماری از مو در برابر آسیب های محیطی مانند نور خورشید و آلودگی محافظت می کند و باعث استحکام بیشتر ساقه مو می شود.

کاهش احتمال سفید شدن زودرس مو

برخی شواهد نشان می دهد که رزماری با کاهش استرس که یکی از عوامل سفید شدن زودرس مو است، می تواند در به تعویق انداختن این روند کمک کند.

چگونه از روغن رزماری برای ریزش مو استفاده کنیم؟

چگونه از روغن رزماری برای ریزش مو استفاده کنیم؟

استفاده از روغن رزماری برای مو و مقابله با ریزش مو به روش‌های متعددی امکان‌پذیر است.

پوست سر خود را با روغن رزماری ماساژ دهید

می توانید روغن رزماری را به طور مستقیم روی پوست سر خود ماساژ دهید. اما به خاطر داشته باشید که هرگز نباید از روغن رزماری به صورت خالص استفاده کنید. حتما قبل از استفاده، آن را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن جوجوبا رقیق کنید. روغن جوجوبا به دلیل شباهت به سبوم یا چربی طبیعی مو، در اغلب محصولات مراقبتی مو به عنوان روغن حامل رزماری استفاده می‌شود.

برای تهیه محلول روغن رزماری، چند قطره از آن را با روغن حامل رقیق کنید. سپس به طور روغن را به صورت یکنواخت روی پوست سر خود ماساژ دهید. شستن روغن بعد از استفاده اختیاری است. اما اگر تصمیم به شستن آن دارید، اجازه دهید چند دقیقه روی پوست سر بماند و سپس آبکشی کنید.

چای رزماری بنوشید

می‌توانید دو تا سه بار در هفته با برگ‌های خشک یا تازه رزماری چایی دم کرده و علاوه بر لذت بردن از طعم دلپذیر آن،‌ به صاف و براق شدن موهایتان کمک کنید. شما همچنین می‌توانید پس از صاف کردن و خنک شدن چایی از آن برای آبکشی موهای خود استفاده کنید. برای این منظور، ابتدا موها را شسته و در آخرین مرحله، آن را با چای رزماری آبکشی کنید. آبکشی کردن موها پس از شستن آن با چای رزماری اختیاری است و به ترجیح شخصی شما بستگی دارد.

اسپری رزماری تهیه کنید

  1. ابتدا دو فنجان آب مقطر را روی حرارت قرار دهید.
  2. پس از جوش آمدن آب سه یا چهار شاخه تازه رزماری را به آن اضافه کرده و درب ظرف را بگذارید.
  3. توصیه می‌شود برای تقویت خاصیت ضدمیکروبی و سلامت بیشتر پوست سر، یک قاشق چایخوری (معادل 1 گرم) دانه میخک کامل را هم به مخلوط خود اضافه کنید.
  4. اجازه دهید رزماری حداقل به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بجوشد. هر چه این زمان طولانی‌تر باشد، اسپری رزماری قوی‌تری به دست خواهد آمد.
  5. برای نتیجه بهتر، پس از خاموش کردن شعله، قبل از صاف کردن محلول آب و رزماری،‌۳ ساعت صبر کنید.
  6. محلول به دست آمده را صاف کرده و آن را داخل بطری اسپری خود بریزید.
  7. از این اسپری به صورت منظم ۲ تا ۴ بار در هفته برای ماساژ پوست سر و موهایتان استفاده کنید تا شاهد رشد بهتر موها و سلامت پوست سر باشید.
  8. اسپری رزماری را می‌توانید به مدت دو تا یک هفته در داخل یخچال نگهداری کنید.  

شامپو یا محصولات مراقبتی حاوی روغن رزماری تهیه کنید

راحت ترین راه حل برای استفاده از خواص رزماری برای مو، خرید شامپویی است که حاوی روغن رزماری باشد. برای تأثیر بهتر، در هنگام خرید شامپوهایی را انتخاب کنید که غلظت رزماری در آنها بالاتر باشد. البته در هنگام انتخاب محصول، لازم است به حساسیت‌های پوستی خود نیز توجه داشته باشید. شما همچنین می‌توانید سایر محصولات مراقبتی مو مانند ماسک مو و نرم کننده‌های حاوی رزماری را نیز تهیه کنید.

روغن رزماری را با شامپو خود مخلوط کنید

شاید نتوانید شامپوی مناسب حاوی روغن رزماری برای موهای خود پیدا کنید. اما خبر خوب این است که می‌توانید چند قطره روغن رزماری را به شامپو خود اضافه کنید و موهای خود را با این شامپو بشویید. به عنوان مثال بر اساس جنس موهای خودتان می‌توانید شامپو روزانه یا شامپو مخصوص موهای نازک و چرب را انتخاب کرده و از روغن رزماری برای افزایش خواص این شامپوها استفاده کنید. 

در این روش، مهم است که غلظت روغن رزماری در شامپو زیاد نباشد. برای شروع، به ازای هر ۳۰ میلی لیتر شامپو، پنج قطره یا کمتر روغن رزماری اضافه کنید. شما همچنین می‌توانید روغن رزماری را با نرم کننده یا ماسک مو نیز ترکیب کنید.

چه مدت طول می‌کشد تا روغن رزماری خواص خود را نشان دهد؟

درمان ریزش مو با رزماری فرآیند زمانبری است و نیاز به صبر و استمرار دارد. به صورت کلی حدود ۶ ماه طول می‌کشد تا رزماری خواص ویژه خود برای جلوگیری از ریزش مو و رویش مجدد موها را نشان دهد. با این حال این زمان می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. نوع روغن مورد استفاده، رژیم غذایی، شرایط محیطی و استفاده منظم از جمله عواملی هستند که روی سرعت بهبود رشد موها با کمک رزماری تأثیر می‌گذارند.

آیا رزماری عوارضی هم دارد؟

رزماری به طور کلی عوارض خاصی برای پوست و مو ندارد. با این حال، مانند تمام اسانس‌های روغنی ممکن است موجب حساسیت‌های پوستی در برخی افراد شود. برای تست عوارض رزماری برای مو و سر، قبل از استفاده آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید نسبت به روغن رزماری حساسیت ندارید. 

در هنگام استفاده باید از تماس روغن با چشم، دهان و سایر نواحی حساس بدن اجتناب کنید. در صورت تماس روغن با چشم‌ها، آن را با آب کافی بشویید. همچنین استفاده از روغن رزماری در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.

تاثیر رزماری بر مو

آیا تاکنون از رزماری برای رشد موهایتان استفاده کرده‌اید؟

در این مطلب خواص رزماری برای مو و پوست از دیدگاه طب سنتی و مطالعات پژوهشی مدرن مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج تحقیقات، روغن رزماری می‌تواند انواع خاصی از ریزش مو را درمان کرده و به کنترل شوره سر کمک کند. همچنین ما به نحوه استفاده از روغن رزماری و روش تهیه اسپری رزماری اشاره کردیم. آیا شما تجربه استفاده از این روش‌ها برای کنترل ریزش مو یا شوره سر را داشته‌اید. کدام یک از روش‌های معرفی شده در این مطلب به نظر شما جالب‌تر هستند؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]