اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۳

شستن موها با آب سرد بهتر است یا آب گرم؟

شست‌وشو بخش مهمی از روتین مراقبت از مو است. انتخاب شامپو و استفاده از درجه حرارت مناسب آب، دو موضوع مهم هستند که ذهن افراد را برای شست‌وشوی موها به خود مشغول می‌کنند. شستن موها با آب سرد یا گرم به عوامل مختلفی بستگی دارد. ممکن است در برخی شرایط استفاده از آب گرم توصیه شود و در مواقع دیگر استفاده از آب سرد گزینه بهتری باشد. برای روشن شدن این موضوع تصمیم داریم در این مقاله به این سوال پاسخ دهیم که آب سرد برای مو بهتر است یا گرم؟ برای دریافت پاسخ سوالتان‌ مطالعه این مقاله را از دست ندهید. 

درجه حرارت آب؛ عاملی مهم و تاثیرگذار بر حفظ سلامت و ظاهر مو 

درجه حرارت آب؛ عاملی مهم و تاثیرگذار بر حفظ سلامت و ظاهر مو 

زمانی‌که بحث مراقبت از مو پیش می‌آید، دمای آبی که برای شست‌وشوی موهایتان استفاده می‌کنید، نقش موثری بر حفظ سلامت و ظاهر موهایتان خواهد داشت. دمای آب به‌صورت غیرمستقیم ممکن است روی مسائلی مانند خشکی پوست سر، ریزش مو، افزایش آسیب‌پذیری موها و سفیدی زودرس مو تاثیر بگذارد. در ادامه با بررسی جداگانه آثار شست‌وشوی مو با آب گرم و سرد به این سوال پاسخ خواهیم داد که «آب گرم برای شستن موها بهتر است یا سرد».

آشنایی با 4 مزیت شگفت‌انگیز شستن موها با آب سرد

بسیاری از افراد بر‌حسب عادت آب گرم را برای استحمام و شست‌وشوی موهایشان انتخاب می‌کنند؛ اما بین شستن مو با آب سرد یا گرم، ما استفاده از آب سرد را پیشنهاد می‌کنیم؛ زیرا شست‌وشو با آب سرد، نتایج شگفت‌انگیز بسیاری برای موهایتان به همراه خواهد داشت. این نتایج مثبت شامل کاهش ریزش مو، حفظ رطوبت مو و پوست سر، حفظ روغن‌های طبیعی، افزایش درخشندگی و صافی، بهبود جریان خون در پوست سر و افزایش رشد مو می‌شود. 

1- تاثیر شستن مو با آب سرد بر کاهش ریزش مو 

 زمانی‌که موهایتان را با درجه حرارت پایین می‌شویید، استفاده از آب سرد باعث کوچک شدن منافذ پوست سر و بسته نگه داشتن آن‌ها می‌شود. این موضوع نقش موثری بر کاهش ریزش مو دارد. هم‌چنین استفاده از آب سرد باعث ترمیم لایه‌های پاره شده کوتیکول می‌شود و پیوندهای کراتین و لیپیدی را بازسازی می‌کند. در کنار شست‌وشوی موها با آب سرد، با استفاده از شامپو تقویت کننده اکتیو می‌توانید به تغذیه ریشه مو و تقویت ساختار موهایتان کمک کنید. 

2- حفظ روغن‌های طبیعی پوست سر و رطوبت مو به کمک استحمام با آب سرد 

زمانی‌که از آب سرد برای شست‌وشوی موهایتان استفاده می‌کنید، روغن‌های طبیعی پوست سر که باعث ایجاد رطوبت طبیعی مو و پوست سر هستند، حفظ می‌شوند. روغن‌های طبیعی پوست سر به‌عنوان یک مانع برای محافظت از موها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو و محیطی عمل می کنند. هم‌چنین یکی دیگر از نتایج مثبت استفاده از آب سرد برای حفظ رطوبت مو و پوست سر، بسته شدن کوتیکول‌های مو است. بسته شدن کوتیکول‌ها باعث می‌شود که رطوبت در تارهای مو حفظ شود. 

آشنایی با 4 مزیت شگفت‌انگیز شستن موها با آب سرد

3- درخشندگی و صافی بیشتر مو با استفاده از آب سرد 

اگر می‌خواهید موهایی صاف و درخشان داشته باشید، موهایتان را با آب سرد بشویید. زمانی‌که از آب سرد استفاده می‌کنید ساقه‌های مو کمتر وز می‌شوند. این موضوع کمک می‌کند که موهایتان بافتی نرم و ابریشمی داشته باشد. هم‌چنین با بسته شدن کوتیکول‌ها و حفظ رطوبت، موهایتان ظاهر براق و درخشان‌تری خواهد داشت. 

4- ارتباط شست‌وشوی مو با آب سرد با بهبود جریان خون و افزایش رشد مو

زمانی‌که از آب سرد برای شست‌وشوی موها و استحمام استفاده می‌کنید، مویرگ‌های خونی بر اثر برخورد آب سرد گشاد می‌شوند. این موضوع باعث بهبود گردش خون در پوست سر خواهد شد که یکی از عواملی تاثیرگذار بر افزایش رشد مو و ارتقای سلامت مو است.

آیا شستن مو با آب سرد می‌تواند مضر باشد؟ 

در کنار مزایای بسیاری که استفاده از آب سرد برای شست‌وشوی موها دارد، ممکن است برای برخی افراد انتخاب مناسبی نباشد. مثلا اگر موهای نازکی دارید، استفاده از آب سرد باعث می‌شود که موهایتان کم حجم دیده شود؛ زیرا کوتیکول‌های مو که هنگام شست‌وشو با آب سرد بسته می‌شوند، ممکن است رطوبت بیش‌ازحدی به خود بگیرند. در‌نتیجه موهایتان صاف و سنگین می‌شوند و حجم موها کمتر به‌نظر می‌رسد. توجه داشته باشید که اگر موهایتان چرب یا نازک است، باید از یک شامپو با فرمولاسیون ملایم مانند شامپو روزانه استفاده کنید. 

هم‌چنین شستن موها و استحمام با آب سرد ممکن است برای برخی افراد به‌خصوص در فصل زمستان کار دشواری باشد. برای حل این مشکل می‌توانید فقط هنگام شست‌وشوی موهایتان، درجه حرارت آب را پایین بیاورید و فقط سرتان را زیر دوش آب سرد ببرید. استفاده از دوش‎های تلفنی برای آبکشی مو نیز یک راه‌حل مناسب است. 

بررسی آثار استفاده از آب گرم برای شستن مو 

بررسی آثار استفاده از آب گرم برای شستن مو 

به‌طور طبیعی حرارت و گرما باعث می‌شود که پوست ملتهب و تحریک‌پذیر شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید از آب گرم برای شست‌وشوی موهایتان استفاده کنید، بهتر است که کنترل دقیقی بر دمای آب داشته باشید. برای اینکه بتوانید راحت‌تر برای شستن مو با آب گرم یا سرد تصمیم بگیرید، در این قسمت آثار استفاده از آب گرم روی مو را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

موهای خشک و مستعد شوره به دلیل از بین رفتن چربی طبیعی مو با آب گرم 

استفاده از آب گرم و شست‌وشوی موها با درجه حرارت بالا احتمال خشکی مو را افزایش می‌دهد؛ زیرا حرارت و گرما، چربی و رطوبت طبیعی مو را از بین می‌برد. در‌نتیجه پوست سر به‌شدت خشک می‌شود و مستعد شوره خواهد بود. با خشکی پوست سر و ابتلا به مشکلات پوستی، احتمال ریزش مو نیز افزایش می‌یابد. توصیه می‌شود برای کنترل این آسیب‌ها با مراجعه به پزشک از محصولات مناسب مراقبت از مو مانند شامپو ضد شوره استفاده کنید.

بررسی ارتباط شست‌وشو با آب گرم با ضعیف شدن ریشه مو و افزایش ریزش 

یکی از آثار منفی استفاده از شستن موها با آب گرم، ضعیف شدن ریشه مو بر اثر حرارت است. زمانی‌که از آب گرم برای شست‌وشوی موهایتان استفاده می‌کنید، منافذ پوست سر باز می‌شود. این موضوع فولیکول‌های مو را در معرض آسیب‌های محیطی و اکسیداتیو قرار می‌دهد. در‌نتیجه به ریشه مو آسیب می‌رسد و با ضعیف شدن ریشه مو، میزان ریزش، موخوره و سفیدی مو افزایش می‌یابد. 

شستن مو با آب گرم؛ موهای مستعد آسیب و موخوره

زمانی‌که از آب گرم برای شست‌وشوی موهایتان استفاده می‌کنید، حرارت به‌صورت طبیعی باعث می‌شود که منافذ فولیکول‌های مو باز شوند. حرارت و گرما، پیوندهای کراتین و چربی روی کوتیکول مو را از بین می‌برد. این موضوع باعث پارگی لایه‌های کوتیکول می‌شود. در‌نتیجه موها آسیب‌پذیر خواهند شد و موخوره ایجاد می‌شود. اگر خشکی و وزی موهایتان شدید و آزاردهنده شده است، حتما باید از محصولات تخصصی مراقبت از مو مانند نرم کننده مناسب موهای خشک و وز استفاده کنید.

چه زمان استفاده از آب گرم برای شست‌وشوی مو پیشنهاد می‌شود؟ 

چه زمان استفاده از آب گرم برای شست‌وشوی مو پیشنهاد می‌شود؟ 

استفاده از آب گرم برای شست‌وشوی مو همیشه هم مضر نیست. در برخی موارد و در‌صورت ابتلا به برخی مشکلات خاص بهتر است که از آب گرم برای شست‌وشوی موهایتان استفاده کنید. از بین بردن تجمع پوست سر یکی از این موارد است.

برای از بین بردن کثیفی، تجمع محصولات آرایشی مو مانند ژل و اسپری مو و هر نوع تجمع دیگری در پوست سر، آب گرم موثرتر از آب سرد عمل می‌کند. در این موارد شست‌وشوی مو با آب داغ باعث عملکرد بهتر شامپو برای باز کردن منافذ پوست سر می‌شود. در‌نتیجه فولیکول‌های مو به‌طور موثر پاک خواهند شد.

آب ولرم؛ دمای ایده‌آل آب برای شست‌وشوی مو 

به‌طور‌کلی بهترین دمای آب برای پاکسازی مو و حفظ سلامت مو، 100 درجه فارنهایت معادل 37.7 درجه سانتی‌گراد است. آب در این دما ولرم محسوب می‌شود و استفاده از آن تقریبا راحت و قابل تحمل است. با شست‌وشوی مو در این دما، پوست سر و تارهای مو بدون هیچ‌گونه آسیبی به‌خوبی شسته و تمیز می‌شوند. 

حفظ سلامت مو با برنامه‌ریزی مناسب برای شست‌وشوی موها با آب گرم و سرد

حفظ سلامت مو با برنامه‌ریزی مناسب برای شست‌وشوی موها با آب گرم و سرد

در این مقاله با بررسی آثار شستن موها با آب سرد یا گرم، به این سوال پاسخ دادیم که «آب سرد برای مو بهتر است یا گرم». در جمع‌بندی نهایی باید به این موضوع اشاره کنیم که به‌طور‌کلی استفاده از آب سرد به حفظ سلامت موهایتان کمک می‌کند. در‌مقابل استفاده دائم از آب گرم باعث تضعیف ریشه‌ها و افزایش آسیب‌پذیری مو می‌شود؛ بنابراین بهتر است از همین امروز شستن موها با آب سرد و ولرم را آغاز کنید و استفاده از آب گرم را با برنامه و احتیاط انجام دهید. برای از بین بردن تجمع چربی‌های اضافی و آلودگی روی پوست سر نیز می‌توانید ماهی یک‌بار موهایتان را با آب گرم بشویید. 

شما از آب با چه درجه حرارتی برای شست‌شوی موهایتان استفاده می‌کنید؟ استفاده از گرم برایتان راحت‌تر و مناسب‌تر است یا آب سرد؟ اگر جزو دسته‌ای هستید که استفاده از آب سرد و ولرم را جایگزین آب گرم کرده‌اید، خوشحال می‌شویم که تجربیاتتان در‌خصوص این تغییر را در بخش دیدگاه‌ها با ما و خوانندگان عزیز بلاگ اکتیو به اشتراک بگذارید.

 

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]