فروردین ۲, ۱۴۰۳

شستن مو

شستن مو یکی از مهم‌ترین مراحل مراقبت از موی سر است. به‌طورکلی استحمام و شستن موها با استفاده از شامپوهای مناسب، می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث لطافت و درخشانی موها شود. اما صحیح‌ترین روش شستن موی سر کدام است و هنگام استحمام باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

شستن موی سر

نکات اساسی برای شستشوی صحیح موی سر

همه ما عادت داریم که در طول هفته ۱ تا چند بار حمام برویم و موهایمان را بشوییم. معمولاً هم از روش‌های مرسوم برای شستن موها استفاده می‌کنیم. غافل از اینکه رعایت برخی از نکات می‌تواند از چربی بیش‌ازحد پوست سر، شوره زدن موها و یا ریزش موها جلوگیری کند. بعضی از ما به خاطر اینکه عادت کرده‌ایم از روش‌های معمولی و سنتی استفاده کنیم، همیشه با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. اما خیلی راحت می‌توانیم این مشکلات را برطرف کنیم و نیازی نیست برای خرید شامپو موی سر آن‌هم با قیمت‌های نجومی، هزینه کنیم. این نکات عبارت‌اند از:

 قبل از حمام برای شستن موها آماده شوید

شستن انواع مو راهکارهای مخصوص به خودش را دارد. هر کس باید بداند با توجه به نوع مو، میزان چربی پوست سر، میزان تعریق، آلودگی‌های محیطی و … چه کارهایی را باید قبل از استحمام انجام دهد.

  • قبل از خیس شدن موها بهتر است موهایتان را حتماً شانه کنید.

به این صورت گره‌های موجود در بین تارهای مو باز می‌شوند. این کار باعث می‌شود تا شوره‌های مو نیز تا حدی بریزند و داخل حمام نیازی به شستن بیش‌ازحد موها نداشته باشید.

  • نوع موهای خودتان را بشناسید.

درصورتی‌که موهای چرب دارید، حتماً باید یک شامپوی مناسب برای موی چرب انتخاب کنید. در بین محصولات اکتیو می‌توانید یک شامپوی مناسب برای موهای چرب انتخاب کنید و خیلی راحت برای چربی زدایی بیشتر پوست سر از آن استفاده کنید. اگر موهای شما خشک است، باید یک شامپوی ملایم انتخاب کنید که خاصیت آب‌رسانی دارد. هر یک از انواع موهای شوره‌دار، موهای صاف، موهای فر یا موهای نازک نیز یک شامپوی مخصوص به خود را نیاز دارند. معمولاً این شامپوها دارای دستورالعمل مخصوص به خود هستند و باید مدت‌ زمان مشخصی روی پوست سر باقی بمانند تا بتوانند به‌خوبی موها و پوست کف سر را تمیز کنند.

  • گرم کردن موها را فراموش نکنید.

برای انجام این کار می‌توانید یک حوله را با آب گرم خیس کنید و پس از گرفتن آب اضافی آن، ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت این حوله را روی موها ببندید تا محیط موها گرم و مرطوب شود. به این صورت منافذ پوست باز می‌شوند و اگر پوست سر شما در معرض آلودگی و چربی اضافه قرار گرفته باشد و منافذ آن بسته شده باشد، با هوای گرم باز می‌شوند. به این صورت مواد مؤثر شامپوها می‌توانند به بافت سلول‌های پوستی و تارهای مو نفوذ کنند. پس از برداشتن حوله هم می‌توانید با نوک انگشتان پوست سرتان را به‌آرامی ماساژ دهید و سپس برای شستن موها آماده شوید. با استفاده از یک شامپوی مناسب موهایتان را به‌درستی شستشو دهید.

شستن انواع مو

انتخاب شامپوی مناسب و شستشوی صحیح مو

درست است که شستن صحیح مو اهمیت زیادی دارد. اما انتخاب شامپو هم در داشتن موهای سالم و درخشان بی‌تأثیر نیست. برای اینکه با روش‌های صحیح شستشو آشنا شوید به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • تمام قسمت‌های موی سر را با آب خیس کنید.
  • مقدار مناسبی از شامپوی مخصوص مو را بردارید و در کف دستتان پخش کنید. توجه داشته باشید که ریختن مستقیم شامپو روی سر باعث می‌شود تا بافت شامپو از هم باز نشود و عملکرد خوبی نداشته باشد. بنابراین اول با استفاده از پوست دستتان، بافت شامپو را از هم باز کنید و آن را گرم کنید.
  • سپس کف ایجاد شده را روی موهای سرتان بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید.
  • بهتر است طرز شستن موی سر به‌صورت دایره‌ای و با نوک انگشتان باشد. به این صورت تمام قسمت‌های پوست سر و مو به شامپو آغشته و به‌خوبی تمیز می‌شوند. نیازی نیست با خشونت با موها رفتار کنید و آن‌ها را چنگ بزنید. زیرا این کار باعث می‌شود تا موها در هم گره بخورند و شانه زدن مو به‌سختی انجام شود. حتی باعث ریزش مو هم می‌شود.
  • توجه داشته باشید که باید مقدار کافی از شامپو اکتیو یا هر شامپوی دیگری که استفاده می‌کنید، بردارید و چند دقیقه این شامپو را روی پوست سر ماساژ دهید. معمولاً شامپوها دارای برچسب محصول هستند و نحوه استفاده روی آن‌ها نوشته شده است. اگر یک شامپوی مناسب برای نوع موهایتان انتخاب کنید، نیازی نیست که حتی برای موهای چرب در یک هفته چندین بار حمام کنید.

بعد از شستشو موهایتان را آبکشی کنید

بعد از پایان یافتن شستشوی موی سر، بهتر است از آب ولرم برای آبکشی موها استفاده کنید. چنگ زدن موها و حرکت‌های مالشی سریع اصلاً توصیه نمی‌شود. بهتر است مانند روش شستشو با نوک انگشتان دست پوست سر را ماساژ دهید و موها را آبکشی کنید.

موهایتان را خشک کنید

یک پارچه نخی نرم یا حوله بسیار لطیف برای گرفتن آب اضافی موها کافی است. ماساژ دادن موها با حوله باعث می‌شود تا موهای شما گره بخورند و آسیب جدی ببینند. ساییدن تارهای مو روی یکدیگر، باعث شکسته شدن آن‌ها و ایجاد موخوره می‌شود. بنابراین اگر نمی‌خواهید موهایتان آسیب ببیند از حوله‌های پنبه‌ای یا حوله‌های میکروفایبر لطیف استفاده کنید و خیلی آرام آب موهایتان را بگیرید.

در صورت نیاز از نرم کننده و ماسک استفاده کنید

پس از آبکشی موها اگر نیاز است که از ماسک مو یا کرم‌های نرم کننده مو استفاده کنید، این کار را انجام دهید. البته استفاده از این مواد توصیه نمی‌شود. زیرا حتی بعد از تمیز کردن و شستشوی موها پوست سر خود را به این مواد آغشته می‌کنید و منافذ طبیعی پوست سر را می‌بندید.

سشورا پس از شستن صحیح مو

در صورت لزوم از سشوار برای خشک کردن موها استفاده کنید

معمولاً توصیه نمی‌شود که به‌صورت مداوم از سشوار برای خشک کردن تارهای مو استفاده شود. زیرا حرارت مداوم و بالا باعث می‌شود تا موها آسیب ببینند. اگر عجله ندارید و به خاطر سینوزیت یا بیماری‌های دیگر دچار سردرد نمی‌شوید، اجازه دهید تا موهایتان با گذشت زمان به‌صورت طبیعی خشک شوند. درصورتی‌که می‌خواهید از سشوار استفاده کنید، فاصله و حرارت سشوار را تنظیم کنید و از روغن‌های گیاهی مانند روغن آرگان برای محافظت از موها استفاده نمایید.

موهایتان را با استفاده از یک شانه دندانه درشت شانه بزنید

شانه کردن موها زمانی که خیس هستند، به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. موهای شما بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند و هنگامی‌که خیس شوند نسبت به همیشه آسیب‌پذیرتر می‌شوند. استحمام با آب گرم باعث می‌شود تا ریشه موها شل شود و با کوچک‌ترین کشش از پوست سر جدا شوند. بنابراین اجازه بدهید تا موهای شما خشک شوند و سپس از یک شانه دندانه درشت برای شانه کردن موها استفاده نمایید. درصورتی‌که شانه کردن موها دشوار شده، می‌توانید اسپری‌های مناسب گره بازکن را انتخاب کنید و گره‌های مو را با آن‌ها باز کنید.

 کارهایی که نباید هنگام شستشوی مو انجام دهید

در بخش‌های پیش درباره روش صحیح شستشوی موی سر صحبت کردیم. اگر می‌خواهید موهای سالم زیبا و درخشان داشته باشید، باید مواردی که عنوان کردیم را رعایت کنید. البته یک سری کارهای ممنوعه هم هستند که انجام دادن آن‌ها باعث ریزش موها و آسیب دیدن تارهای نازک مو می‌شوند. بنابراین دقت کنید و از انجام چنین کارهایی خودداری نمایید.

 دوش گرفتن با آب داغ

استفاده از آب داغ با حرارت بالا باعث می‌شود تا موهای شما به‌شدت آسیب ببینند. چربی مفید موها با آب داغ از بین می‌رود و موهای شما خشک و شکننده می‌شوند. همچنین ریشه موها هنگام شستشو با آب گرم سست می‌شوند و دچار مشکلاتی مانند ریزش مو می‌شوید. البته حمام کردن با آب کاملاً سرد هم اصلاً توصیه نمی‌شود. زیرا این‌طوری موهای شما تمیز نمی‌شوند و استحمام بی‌فایده خواهد بود. بهتر است از آب ولرم برای شستن موهایتان استفاده کنید.

 شستن موها و کف سر با ناخن

همان‌طور که در بخش‌های پیش اشاره شد، بهتر است با نوک انگشتان دست و به‌آرامی موهایتان را بشویید. شستن پوست سر با ناخن باعث می‌شود تا سلول‌های کف سر شما آسیب ببینند و ریشه موها نیز تحریک شوند.

طرز شستن موی سر

 استفاده زیاد از شامپو

شامپو کردن آن‌هم چندین بار در یک استحمام، باعث می‌شود موهایی که قرار بوده چند روز بعد بریزند در اولین استحمام کنده شوند. بنابراین بهتر است در هر استحمام یک بار و یا نهایتاً دو بار از شامپو آن‌هم طبق دستورالعمل مشخص شده استفاده نمایید.

 شستن هر روز مو و حمام‌های طولانی مدت

اگر عادت دارید به خاطر موهای چربتان هر روز حمام کنید و حمام‌های طولانی مدت داشته باشید، باید انتظار ریزش مو را داشته باشید. حمام‌های طولانی مدت باعث می‌شوند تا موهای شما به‌مرورزمان شکننده، نازک و ضعیف شوند. به همین خاطر دچار مشکلاتی مانند ریزش مو خواهید شد. بیش‌ازحد شستن موها هم باعث ریزش و شکنندگی آن‌ها می‌شود. بنابراین اگر نیازی به استحمام هرروزه ندارید، هفته‌ای ۲ تا نهایتاً سه بار حمام کنید و از یک شامپوی مناسب برای تمیز کردن موهایتان استفاده نمایید.

 سخن آخر

حفظ زیبایی و سلامت موها یکی از وظایف اصلی ما است. بیشتر خانم‌ها از ریزش مو، خشک شدن موها و موخوره شکایت دارند. اما نمی‌دانند که این مشکل به خاطر عدم شستشوی صحیح موها به وجود آمده است. اگر به نکاتی که در این نوشتار به آن‌ها اشاره کردیم، توجه داشته باشید، خیلی زود از شر تمام این مشکلات راحت می‌شوید. البته اگر یک شامپوی مناسب مانند شامپوی اکتیو انتخاب کنید و موهایتان را با استفاده از آن بشویید.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]