خرداد ۲۰, ۱۴۰۲

فواید پاکسازی پوست

همه چیز درباره پاکسازی پوست

با افزایش سن، میزان سلول‌های مرده پوست افزایش پیدا می‌کند. یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن سلول‌های مرده و تقویت پوست، پاکسازی پوست است. این کار مزایای زیادی دارد و انجام آن توسط متخصصان و پزشکان توصیه می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی فواید پاکسازی پوست صورت بپردازیم.

پاکسازی پوست چیست؟

پاکسازی پوست کاری است که برای از بین رفتن سلول‌های مرده، تقویت و آبرسانی پوست و صورت انجام می‌شود. متخصصان پوست توصیه می‌کنند که حداقل ماهی یک‌بار باید این کار را انجام دهید تا پوست شاداب و جوانی داشته باشید.

انجام پاکسازی پوست برای افرادی که در کلانشهرهای آلوده مانند تهران زندگی می‌کنند، ضروری‌تر است. آلودگی‌ و گازهای سمی که در هوای آلوده وجود دارند، روی نقاط مختلف پوست به ویژه صورت قرار می‌گیرند و منافذ پوستی را مسدود می‌کنند. با انجام پاکسازی پوست به راحتی می‌توانید این آلودگی‌ها را از بین ببرید.

پاکسازی پوست

پاکسازی پوست

پاکسازی پوست چه فوایدی دارد؟

پاکسازی فواید و مزایای زیادی برای پوست دارد و می‌تواند برخی از نیازهای پوستی را برطرف کند. در ادامه به معرفی این فواید می‌پردازیم.

از بین رفتن سلول‌های مرده

همانطور که گفته شد، یکی از اصلی‌ترین فواید پاکسازی پوست از بین رفتن سلول‌های مرده است. افرادی که در کلانشهرهای آلوده مانند تهران زندگی می‌کنند، بهتر است حداقل یک‌بار در ماه پاکسازی انجام دهند. نمی‌توان از به وجود آمدن سلول‌های مرده جلوگیری کرد؛ با افزایش سن، میزان سلول‌های مرده افزایش پیدا می‌کند که اگر پاکسازی انجام ندهید، چین و چروک‌های پوستی بیشتر نمایان می‌شوند.

از طرفی دیگر، وجود سلول‌های مرده روی پوست و صورت احتمال ابتلا به بیماری‌های پوستی و حساسیت‌های مختلف را افزایش می‌دهد.

محافظت از پوست

یکی دیگر از فواید پاکسازی پوست، محافظت از پوست است. اگر به طور منظم پاکسازی انجام دهید، علاوه بر اینکه مشکلات پوستی‌ شما از بین می‌رود، از به وجود آمدن مشکلات و حساسیت‌های پوستی هم جلوگیری می‌شود. به همین دلیل است که می‌توانید با انجام پاکسازی پوست، با یک تیر چند نشان بزنید. با انجام این کار منافذ پوستی مسدود شده به حداقل می‌رسند و پوست بهتر نفس می‌کشد.

آبرسانی

آبرسانی هم یکی دیگر از فواید پاکسازی است. همانطور که می‌دانید پوست برای شادابی به آبرسانی نیاز دارد؛ زمانی که آبرسانی پوست به خوبی انجام شود، چین و چروک‌ها دیرتر به وجود می‌آیند.

از بین رفتن جوش‌های سرسیاه و سرسفید

اگر جوش‌های سرسفید و سرسیاه زیادی روی صورت خود دارید، پاکسازی پوست یکی از بهترین گزینه‌ها است. پاکسازی علاوه بر اینکه موجب تقویت پوست می‌شود، به از بین رفتن جوش‌های سرسیاه و سرسفید هم کمک می‌کند.

جلوگیری از به وجود آمدن لکه‌های جدید

پاکسازی باعث جلوگیری از به وجود آمدن لکه‌های جدید می‌شود. زمانی که پوست بدون چروک و لکه داشته باشید، جوان‌تر و زیباتر به نظر می‌رسید؛ هدف اکثر آقایان و بانوان از پاکسازی پوست صورت، همین جوانسازی و شادابی پوستشان است.

تغذیه پوست

یکی دیگر از فواید پاکسازی، تغذیه پوست است. همانطور که می‌دانید، پوست هم برای شادابی و جوان ماندن باید تغذیه شود؛ شما می‌توانید مواد موردنیاز پوست را از طریق مصرف برخی مواد غذایی به دست آورید. اما یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تغذیه پوست، پاکسازی است.

پاکسازی پوست

پاکسازی پوست چگونه انجام می‌شود؟

پاکسازی پوست صورت مرحله به مرحله انجام می‌شود. شما می‌توانید این کار را در خانه هم انجام دهید؛ پاکسازی بهتر است زیر نظر متخصصان پوست انجام شود تا بهترین نتیجه را داشته باشد. در ادامه مرحله به مرحله پاکسازی را معرفی می‌کنیم.

شستشو و پاک‌کردن صورت

در مرحله اول باید با استفاده از آب و یک پاک‌کننده با کیفیت، صورت خود را شسته و پاک کنید. شستشوی صورت فقط با آب کافی نیست چرا که پوست به خوبی تمیز نمی‌شود؛ زمانی که پوست کاملا تمیز نباشد، پاکسازی به خوبی انجام نمی‌شود.

لایه برداری

در مرحله بعد باید از یک لایه بردار استفاده کنید. لایه بردار می‌تواند به از بین رفتن سلول‌های مرده و آماده‌سازی پوست برای پاکسازی کمک کند. برای استفاده از لایه بردار، نوع پوست شما اهمیت زیادی دارد. بدون شک نمی‌توان از اسکراب و لایه بردار مخصوص پوست‌ خشک برای پوست معمولی یا چرب استفاده کنید. شامپو صورت و بدن کرمی اسکراب اکتیو با خاصیت لایه‌ برداری و پاک‌کنندگی بالایی که دارد، گزینه مناسبی برای استفاده از یک اسکراب قوی خواهد بود.

ماساژ

برای پاکسازی صورت، ماساژ الزامی است. ماساژ صورت باعث افزایش خونرسانی و سفت شدن پوست می‌شود و پوست را برای پاکسازی آماده می‌کند. برای ماساژ دادن خودتان هم می‌توانید دست به کار شوید؛ برای انجام این کار از روغن ماساژ استفاده کنید و با انگشتانتان به صورت دورانی صورت را ماساژ دهید.

بخور

بعد از ماساژ نوبت به بخور می‌رسد. بخور گرم به دلیل باز شدن منافذ پوستی انجام می‌شود؛ با استفاده از یک قابلمه و آب جوشیده می‌توانید در خانه بخور بگیرید و منافذ پوستی را باز کنید. توجه داشته باشید که استفاده از اسانس‌های مختلف مانند اکالیپتوس می‌تواند کیفیت بخور را بالاتر ببرد. اگر پوست چرب دارید، حتما مرحله بخور را در پاکسازی جدی بگیرید.

ماسک

استفاده از ماسک صورت مرحله بعدی پاکسازی است. ماسک‌ها می‌توانند مواد موردنیاز پوست را تامین کنند، آلودگی‌ها را از بین ببرند و پوست را درخشان‌تر کنند؛ برای تهیه ماسک صورت می‌توانید از مواد طبیعی هم استفاده کنید. خیار، موز، عسل و … از مواد طبیعی هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها ماسک درست کنید.

برای تمیز نگهداشتن پوست در صورت نیاز می‌توانید از یک تونر استفاده کنید. تونرها به عنوان یک لایه محافظتی عمل کرده و منافذ پوستی را تمیز می‌کنند. برای ریختن تونر روی صورت از پنبه استفاده کنید؛ مقداری از تونر را روی پنبه بریزید و به آرامی روی سطح صورت و پوست بمالید.

مرطوب‌کننده

در مرحله آخر پاکسازی پوست بهتر است از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید. مرطوب‌کننده از خشک‌شدن پوست جلوگیری می‌کند؛ با استفاده از مرطوب‌کننده با کیفیت می‌توانید پوستی شاداب و جوان داشته باشید. استفاده از مرطوب‌کننده برای افرادی که پوست خشک دارند، ضروری‌تر است.

توجه داشته باشید که از مرطوب‌کننده‌های مخصوص نوع پوست خود استفاده کنید. برخی از مرطوب‌کننده‌ها برای پوست شما ساخته‌ نشده‌اند و ممکن است استفاده از آن‌‌ها نتیجه مطلوبی برایتان نداشته باشد.

پاکسازی پوست

پاکسازی پوست

نکات مهم در پاکسازی پوست

برای پاکسازی تمام مراحل گفته شده را گام به گام انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید. از لوازم با کیفیت در فرآیند پاکسازی استفاده کنید تا حساسیت یا بیماری‌های پوستی برایتان به وجود نیاید. در استفاده از لایه بردار و اسکراب‌ها به هیچ عنوان زیاده‌روی نکنید چرا که تحریک و التهابات پوستی به دلیل همین زیاده‌روی‌ها در استفاده از اسکراب به وجود می‌آیند.

قبل از اینکه ماسک، لایه بردار، تونر یا هر ماده دیگری را به پوست خود بزنید، آن را تست کنید. احتمال اینکه پوست شما به برخی مواد حساس باشد، وجود دارد؛ بعد از گذشت مدت زمان مشخصی اگر پوست واکنشی نشان نداد، با خیال راحت از آن ابزار موردنظر استفاده کنید.

برای استفاده از ماسک، تونر، لایه بردار، مرطوب‌کننده و … حتما به نوع پوست خود توجه داشته باشید. حتما از لوازمی استفاده کنید که مخصوص نوع پوست شما طراحی و تولید شده‌اند. زمانی که ماسک را روی صورت خود می‌گذارید، برای شستشوی صورت عجله نکنید. ماسک صورت برای اینکه تاثیرگذار باشد، به 20 الی 40 دقیقه زمان نیاز دارد.

قبل از هر اقدامی برای پاکسازی، بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید. پاکسازی صورت در خانه باید با توجه به یک‌سری اصول انجام شود؛ تا حد امکان بهتر است از مواد خوراکی و طبیعی ناشناخته به عنوان ماسک صورت استفاده نکنید. در اکثر آرایشگاه‌ها هم فرآیند پاکسازی پوست انجام می‌شود. برای پاکسازی پوست به آرایشگاه‌هایی مراجعه کنید که مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند.

 

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]