اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

قهوه برای مو

هر زمان که ما دچار اضطراب و استرس یا بی حوصله می‌شویم، به سراغ قهوه می‌رویم. قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های دنیاست و افراد زیادی در طول روز قهوه را به عنوان خوراکی مصرف می‌کنند. اما جالب است بدانید این دانه شگفت‌انگیز علاوه بر مصرف خوراکی، می‌تواند کاربرد دارویی، درمانی و حتی آرایشی داشته باشد! هدف ما در این مطلب، معرفی خواص قهوه برای انواع مو و بیان طرز استفاده مناسب و مفید از آن است.

انواع ماسک قهوه برای مو

آیا قهوه برای مو خوب است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید خواص قهوه را بهتر بشناسیم. قهوه حاوی مواد مفید بسیاری از جمله آنتی‌اکسیدان‌ها و کافئین است. استفاده مناسب و به اندازه قهوه در طول روز به تنظیم سوخت‌ و ساز سلول‌های بدن و بهبود گردش خون کمک می‌کند. پوست سر سرشار از رگ‌ها و مویرگ‌های خونی است که وظیفه آن‌ها تغذیه ریشه موهای ماست. به همین خاطر اگر می‌خواهید موی سالم و پرپشتی داشته باشید، برای شستشوی موهای خود از مواد مغذی و کم ضرر استفاده کنید. پیشنهاد ما قهوه است. در ادامه مطلب مزایای استفاده از قهوه برای مو را برای شما شرح دادیم.

خواص قهوه برای مو

  • کاهش‌دهنده ریزش مو: آنتی‌اکسیدان‌ موجود در قهوه باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد شده و با تقویت فولیکول‌های مو از ریزش جلوگیری می‌کند.
  • افزایش‌دهنده رشد مو: قهوه سرشار از ویتامین‌هاست. این ویتامین‌ها مواد لازم برای رشد سلول‌های موی سر را تامین می‌کنند و موجب پرپشت شدن موها می‌شوند.
  • پاک‌کننده پوست سر: از خواصی که کمتر به آن اشاره می‌شود، خاصیت ضد قارچ بودن و ضد التهاب بودن قهوه است. استفاده از قهوه به صورت موضعی با یک روتین مناسب، موها را شاداب نگه می‌دارد و از ابتلا به بیماری‌های پوستی جلوگیری می‌کند.
  • تقویت‌کننده مو: کافئین موجود در قهوه، میزان گردش خون بدن و همچنین پوست سر را تنظیم می‌کند. شستشوی پوست سر با قهوه این انرژی را به پوست و موی سر می‌رساند و مانند یک مکمل طبیعی عمل می‌کند. بدین ترتیب اگر موهای ضخیم و غیر شکننده ای می‌خواهید، شستشوی مو با قهوه را فراموش نکنید.
  • براق‌کننده مو: قهوه با موادی که در خود دارد نوعی براق‌کننده طبیعی مو به شمار می‌رود. هفته ای یک یا دو بار موی خود را پس از استحمام با قهوه بشویید و از براق شدن موهای خود لذت ببرید.

قهوه سبز برای مو

اگر از طرفداران قهوه باشید حتما در مورد قهوه سبز شنیده‌اید. قهوه سبز یکی از انواع قهوه هاست که خواص دارویی بیشتری نسبت به قهوه‌های شناخته شده دارد. کبد مهم‌ترین عضو بدن در دفع سموم است. قهوه سبز با مواد مغذی و خواص دارویی فراوان خود به عملکرد بهتر کبد کمک می‌کند. بنابراین آلودگی‌ها و سموم کف سر را از بین می‌برد. از دیگر اثرات قهوه سبز برای مو، تقویت و ترمیم ریشه مو و کاهش ریزش آنهاست.

البته توجه داشته باشید قهوه سبز مثل سایر گیاهان دارویی، عوارض جانبی دارد. اگر حساسیت خاصی دارید پیش از مصرف با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

روش استفاده از قهوه برای مو

قهوه را می‌توان به روش‌های مختلفی استفاده کرد. در اینجا به پرکاربردترین استفاده‌های آن اشاره می‌کنیم.

شستشوی ساده با قهوه

برای شستشو می‌توانید هم قبل از حمام و هم بعد از حمام اقدام کنید. اما پیشنهاد ما این است که بعد از اتمام حمام و تمیز شدن موها این کار را انجام دهید. مراحل زیر را برای شستشو دنبال کنید.

  1. مقدار کافی از قهوه (4 الی 5 فنجان) را به طور غلیظ دم کنید. اجازه دهید خنک شود. بهتر است از قهوه تازه استفاده کنید. 
  2. موها را کاملا خشک نکنید. بگذارید کمی مرطوب بماند تا اثر قهوه بیشتر شود.
  3. قهوه جوشیده را به آرامی روی موها بریزید و 3 تا 5 دقیقه به خوبی ماساژ دهید تا کاملا پوست سر به آن آغشته شود.
  4. یک ربع تا 20 دقیقه سرتان را با کلاهی بپوشانید تا کاملا اثر کند.
  5. سپس موها را با آب ولرم بشویید.

این روتین را تا چند هفته دنبال کنید تا نتیجه مناسبی بگیرید. 

آیا قهوه برای مو خوب است؟

تهیه انواع ماسک قهوه برای مو

ماسک‌های متعدد قهوه برای شاداب کردن و سلامت بهتر مو وجود دارد که به معرفی چند تا از آن‌ها می‌پردازیم. 

ماسک قهوه و روغن نارگیل برای مو

  1. یک چهارم فنجان روغن نارگیل را به همراه مقدار کافی قهوه آسیاب شده مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود.
  2. وقتی مخلوط به صورت خمیر درآمد، آن را به موی سر بریزید و خوب ماساژ دهید.
  3. بگذارید ماسک حداقل نیم ساعت روی سر بماند. 
  4. نهایتا بعد از 40 دقیقه سرتان را با آب ولرم و شامپو به آرامی بشویید.

ماسک قهوه و عسل برای مو

  1. یک قاشق غذاخوری پودر قهوه را با 2 قاشق غذاخوری عسل طبیعی مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست بیاید.
  2. مخلوط را به صورت ماسک از ریشه تا نوک موهایتان بکشید.
  3. اجازه دهید نیم ساعت تا 40 دقیقه به همان صورت بماند.
  4. موها را با آب گرم و شامپو بشویید تا کاملا تمیز شود و مواد ماسک روی موها باقی نماند.

ماسک قهوه و روغن زیتون برای مو 

  1. یک قاشق غذاخوری پودر قهوه و 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را باهم مخلوط کنید تا خمیر شود.
  2. خمیر را به صورت ماسک از سمت ریشه به طرف نوک موهایتان بکشید و آغشته کنید.
  3. بعد از 30 دقیقه، مواد ماسک را با شامپو و با آب ولرم بشویید.

اسکراب قهوه برای مو

اسکراب مو عملکرد لایه‌برداری دارد. اسکراب قهوه بیماری‌های پوستی کف سر را از بین برده و به سلامت ریشه مو کمک می‌کند. برای تهیه این اسکراب به تفاله قهوه نیاز دارید.

مراحل زیر را برای تهیه تفاله قهوه و استفاده آن طی کنید.

  1. یک قاشق غذاخوری پودر قهوه را دم کنید.
  2. قهوه جوشیده را از صافی رد کنید تا تفاله ای خمیر مانند به دست بیاید.
  3. تفاله که خنک شد، مانند ماسک تفاله را روی موهای خود بریزید و ماساژ دهید.
  4. ماساژ را تا 5 دقیقه ادامه دهید و سپس با آب ولرم سرتان را بشویید.

این روتین را چند هفته انجام دهید تا نتیجه دلخواه خود را کسب کنید.

روش استفاده از قهوه برای مو

مضرات قهوه برای مو

در کنار مزایای بیشمار قهوه برای مو، استفاده از این دانه گیاهی عوارض جانبی نیز دارد که به مواردی اشاره می‌کنیم.

  • حساسیت: اگر پوستی حساس به کافئین یا دیگر مواد موجود در قهوه دارید، از قهوه کمتر برای مو استفاده کنید تا نتیجه عکس ندهد.
  • موهای آسیب‌پذیر: قهوه ذاتا خشک است. به همین علت برای موهای خشک و شکننده مناسب نیست. به جای آن می‌توانید از ماسک‌های قهوه و روغن نارگیل و قهوه و روغن زیتون که طرز تهیه و استفاده آن‌ها توضیح داده شد، استفاده کنید.
  • کم آبی بدن: کافئین فراوان قهوه موجب افزایش حجم ادرار روزانه می‌شود. بنابراین در مصرف آن زیاده‌روی نکنید زیرا کمبود آب بدن خود عامل ریزش مو است.
  • تغییر رنگ مو: مصرف قهوه به طور مداوم رنگ موها را تغییر می‌دهد. اگر نمی‌خواهید رنگ مویتان روشن به قهوه ای مایل شود، استفاده از قهوه را محدود کنید.
  • اختلال در میزان خواب: همانطور که میدانیم کافئین ماده‌ای است که بر هورمون ملاتونین (هورمون خواب) اثر منفی می‌گذارد و مصرف بیش‌از اندازه قهوه ساعت خواب و کیفیت آن را دچار اختلال می‌کند. کیفیت بد خواب روی مغز اثر گذاشته و همینطور گردش خون را مختل می‌کند. به این ترتیب به جای افزایش رشد مو، به ریزش مو مبتلا می‌شوید.

قهوه و زیبایی مو

پدیده ریزش مو در بین ایرانیان بسیار شایع است. رژیم غذایی نامناسب، استرس و اضطراب، فقر آهن و به هم ریختن هورمون‌ها از دلایل اصلی ریزش مو هستند. موی جلوی سر یکی از موارد مهم در جذابیت چهره انسان به شمار می‌رود به طوریکه جمعیت زیادی از مردان به کاشت مو روی آورده‌اند. قهوه حجم زیادی کافئین در خود دارد که اثر بسزایی در رشد مو دارد. این پدیده توسط دانشمندان تایید شده است و ثابت کرده‌اند که استفاده مداوم و صحیح از قهوه رشد موها را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد.

آیا قهوه برای کاشت مو ضرر دارد؟

از آنجایی که قهوه یک ماده طبیعی است، عوارض بسیار کمتری نسبت به شوینده‌های صنعتی دارد. به تازگی تولیدکنندگان محصولات بهداشتی به تولید شوینده‌های ارگانیک مشغول شده‌اند و از مواد طبیعی مانند همین قهوه در محصولات خود بهره می‌برند. اما شاید برایتان سوال ایجاد شده باشد که استفاده از قهوه برای موی کاشته شده ضرر دارد یا خیر؟ باید بگوییم که این مورد از مباحث تخصصی حوزه پزشکی است؛ پس به هیچ عنوان بدون مشورت و اجازه پزشک متخصص پوست و مو از قهوه یا مواد دیگر برای موهای کاشته شده استفاده نکنید.

اسپری قهوه برای مو

اگر وقت زیادی برای استفاده از ماسک قهوه در حمام و صبر کردن برای اثرگذاری آن ندارید اسپری قهوه انتخاب بسیار مناسبی برای شماست. مراحل زیر را برای تهیه یک اسپری قهوه مفید برای شما آماده کرده‌ایم.

  1. مقدار 300 میلی‌گرم پودر قهوه را دم کنید.
  2. قهوه جوشیده را به یک ظرف اسپری بریزید.
  3. هر 1 یا 2 روز یکبار قهوه را عوض کنید و تازه و دوباره دم کنید.
  4. هر بار 1 ساعت قبل از استحمام، یک سوم ظرف اسپری را با آب پر کنید و هم بزنید تا یکدست شود.
  5. محلول را به موها اسپری کنید و با کلاهی بپوشانید.
  6. بعد از 1 ساعت در حمام با آب ولرم سرتان را بشویید. 

رنگ کردن مو با قهوه

رنگ کردن مو با قهوه

علاوه‌بر خواص دارویی و بهداشتی قهوه برای مو، از این گیاه برای رنگ کردن موها و موارد آرایشی استفاده بسیاری می‌شود. رنگی که قهوه به موهای شما می‌دهد به رنگ پذیری موی هر فرد بستگی دارد و نتایج مختلفی دارد. برای تهیه رنگ موی طبیعی قهوه به صورت زیر عمل کنید.

  1. قهوه آسیاب شده را با آب بجوشانید.
  2. مایع را روی سر مالش دهید و کامل با موها مخلوط کنید.
  3. بین 30 تا 45 دقیقه سرتان را با یک کلاه خوب بپوشانید تا رنگ به داخل موها نفوذ کند.
  4. سپس موها را با آب ولرم شستشو دهید و در آخر مقداری نرم‌کننده به آن بزنید.
  5. برای اینکه رنگ مدت بیشتری باقی بماند از قهوه خالص و طبیعی به جای قهوه فوری استفاده کنید.

استفاده از چنین منابع طبیعی مضرات بسیار کمتری نسبت به مواد صنعتی دارد. اما به‌هرحال هر ماده‌ای عوارض خاص خود را دارد. اگر آلرژی و یا بیماری پوست و مویی خاصی دارید، قبل از مصرف قهوه برای مو، حتما از پزشکان پوست و مو و همچنین متخصصان تغذیه مشورت بگیرید.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]