اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

مراقبت از موی بلند مردانه

هنگامی که بحثی راجع به موی بلند مطرح می‌شود، معمولا اکثر مردم موی زنانه را در ذهن خود تصور می‌کنند. اما واقعیت امر این است که موی بلند در میان مردان نیز طرفداران زیادی دارد و بسیاری از آقایان به این استایل مو علاقه‌مند هستند. حال اگر شما جزو گروه مردان دارای موی بلند هستید یا قصد دارید موی خود را بلند کنید، حتما باید نکات مراقبتی و بهداشتی لازم را بدانید تا زیبایی موی بلند را برای خود دو چندان کنید. برای آشنایی با مهمترین نکات مراقبت از مو بلند مردانه با این مقاله اختصاصی از اکتیو همراه باشید.

بستن موی بلند مردانه

شستشوی موی بلند مردانه

برخلاف موی کوتاه، موی بلند نیازی به شستشوی روزانه با شامپو و محصولات شوینده ندارد. در واقع این کار موجب آسیب زدن به موی بلند شده و نتیجه عکس می‌دهد. بیشتر آلودگی و چربی موها مربوط به کف سر می‌شود. به همین دلیل برای از بین بردن آن هفته‌ای یک یا دو بار کف سر خود را با شامپو و به آرامی ماساژ دهید. ماساژ دادن پوست سر گردش خون را افزایش داده و با تغذیه ریشه مو موجب رشد بیشتر موها خواهد شد. 

برخی افراد عادت دارند روزانه دوش بگیرند؛ اگر در این دسته قرار دارید بهتر است بدانید شستشوی روزانه موها باعث خشکی و شکنندگی ساقه مو می‌شود. بنابراین تعداد شستشوی روزانه موی خود را کاهش دهید و هنگام دوش گرفتن فقط با آب ولرم آبکشی کنید. آب داغ به ریشه موها صدمه می‌زند. برای کاهش خشکی موی بلند خود از نرم‌کننده‌ها استفاده کنید تا ساقه موها شاداب‌تر و مرطوب نگه داشته شوند. همچنین استفاده از شامپوهای خشک که نیاز به آبکشی ندارند نیز گزینه خوبی می‌تواند باشد. در هر صورت مصرف مداوم شامپو چربی طبیعی پوست سر را از بین برده و خشکی مو برای شما ایجاد می‌کند.

خشک کردن موی بلند مردانه بعداز حمام

خشک کردن موی بلند با حوله احتمالا اشتباه‌ترین روش ممکن است. زیرا با این کار ساقه موها در حوله می‌پیچد و به ریشه موها فشار می‌آورد. در نتیجه دچار ریزش مو خواهد شد. استفاده از سشوار نیز برای خشک کردن موی بلند توصیه نمی‌شود. زیرا باد مستقیم و با حرارت بالا ریشه مو را می‌سوزاند. بهترین کار برای خشک کردن موی بلند این است که اجازه دهید موها در همان هوای محیط به صورت طبیعی خشک شوند. ولی اگر عجله دارید یا صبر کردن برای شما سخت است، قسمت روی سر خود را با یک تیشرت قدیمی یا پارچه ای نرم بپوشانید و قسمت بلند مو را با یک حوله به آرامی فشار دهید تا آب آن گرفته شود. از مالش موها به همدیگر پرهیز کنید.

اصلاح موی بلند مردانه

بهترین بازه زمانی برای اصلاح موی بلند بین 8 تا 12 هفته است. اما اگر مبتلا به موخوره هستید یا موهایتان وز می‌شود، نیاز به نوک‌گیری دارید. این کار را هر 5 تا 6 هفته انجام دهید تا از دو شاخه شدن انتهای ساقه موی خود جلوگیری کنید. رسیدگی به شکاف ایجاد شده در انتهای موها باعث رشد بهتر می‌شود و نازک‌تر شدن ساقه مو را متوقف می‌کند. 

اصلاح کردن موی بلند مردانه

شانه کردن و برس کشیدن موی بلند مردانه

شانه کردن یکی از سخت‌ترین مراحل مراقبت از موهای بلند است و ظرافت خاصی نیاز دارد. برس‌های با دندانه کوتاه و نازک به موها گیر می‌کنند و با ایجاد اصطکاک بین دندانه و ساقه موها موجب کنده شدن تارهای مو می‌شود. پس بهتر است از برس با دندانه پهن، بزرگ و نرم برای شانه کردن استفاده کنید. هنگام برس کشیدن به این نکته توجه داشته باشید که آسیب‌پذیری موی خیس بیشتر از موی خشک یا صرفا مرطوب است. 

نکاتی مهم برای مراقبت از موی بلند مردانه

نحوه بستن مو

اگر از کش برای بستن موی خود استفاده می‌کنید، آن را نزدیک کف سر و جایی که مو روییده نبندید. زیرا به ریشه موها فشار آورده و سبب کنده شدن مو می‌شود. از کش‌هایی استفاده کنید که به مو نچسبد و هنگام خارج کردن آن باعث کشیده شدن مو نشود. ترجیحا از دم اسبی بستن مو خودداری کنید؛ چرا که این استایل معمولا به کشیدگی و فشار به ریشه موها منجر می‌شود. اما اگر به این مدل مو علاقه شدیدی دارید، موی خود را طوری ببندید که تحت فشار قرار نگیرد. فشار به موی بلند در طولانی مدت به ریزش مو و عقب رفتن خط رویش می‌انجامد.

استفاده مناسب و مفید از سشوار

در کل استفاده زیاد از سشوار توصیه نمی‌شود. بهتر است سشوار را کنار بگذارید یا دفعات استفاده آن را محدود کنید. قبل از کشیدن سشوار از روغن و مرطوب کننده مناسب استفاده کنید تا حرارت بالا به ریشه و ساقه موهایتان آسیب نزند. سشوار را از فاصله تقریبا 5 سانتی‌متری و از بالا به پایین موها بکشید. موی خود را از کنار خشک نکنید زیرا موجب درهم پیچیدگی موها و وز شدن می‌شود.

سشوار کشیدن موی بلند مردانه

محافظت از مو برابر عوامل خارجی

مو نیز مانند پوست به مراقبت و محافظت در برابر عواملی همچون نور خورشید و آلودگی‌ها دارد. هنگامی که از حمام خارج شدید و موها هنوز مرطوب هستند، از موادی مانند روغن‌ها و اسپری‌های محافظتی یا ضدآفتاب مناسب مو استفاده کنید. پس از اسپری کردن، از برس نرم برای شانه کردن مو استفاده کنید.

مرطوب نگه داشتن مو

بهترین راه برای جلوگیری از خشکی و شکنندگی موهای بلند مردانه داشتن یک روتین منظم آبرسانی به موها است. محصولات آبرسانی نظیر کرم‌ها و روغن‌های مرطوب‌کننده وجود دارد که با استفاده از آنها وظیفه آبرسانی به فولیکول‌های مو را به نحو احسن انجام می‌دهد. 

شستن مو بعد از استخر

همانطور که میدانید برای ضدعفونی کردن آب استخرها از کلر زیادی استفاده می‌کنند. این ماده برای موی سر به ویژه موی بلند مضر است. بنابراین بلافاصله پس از خروج از استخر، موها و همچنین کف سر خود را با شامپوی مناسب و ماسک‌های مراقبتی بشویید تا اثر کلر کاملا از بین برود.

تغذیه مناسب برای داشتن موی بلند سالم

گذشته از تمامی راهکارها و استفاده از محصولات مراقبتی، داشتن تغذیه مناسب و نوشیدن مایعات به مقدار کافی باعث رسیدن مواد مغذی و ویتامین‌ها به ریشه مو می‌شود. هر مقدار از محیط آلوده و خشک دورتر باشید موی سالم‌تری خواهید داشت.

رسیدگی و مراقبت منظم

برای شستشو یا پیرایش موهای بلند مدت زمان معینی وجود ندارد و این موارد به خود شما و کیفیت موهایتان بستگی دارد. ممکن است هفته‌ای یک بار به شستشو نیاز داشته باشید یا روزی یک بار. اما واضح است تا زمانی که نیاز به شستشو و کوتاه کردن نوک موها نباشد از این موارد اجتناب کنید تا جلوی رشد طبیعی مویتان گرفته نشود.  

رسیدگی و مراقبت منظم از موی بلند مردانه

در پایان، طبیعی است که موی بلند بیشتر از موی معمولی و کوتاه، نیازمند مراقبت و گذاشتن تایم رسیدگی است. پس با کنترل تغذیه و پرهیز از استرس و اضطراب که نقش مستقیمی در کیفیت رشد موها دارند، به سلامت و زیبایی هرچه بهتر موی بلند خود کمک کنید. 

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]