فروردین ۲۰, ۱۴۰۳

مراقبت از مو در تابستان

فصل تابستان طرفداران و مخالفان بی‌شماری دارد. آسیب دیدن پوست و مو در اثر تابش آفتاب بدون شک یکی از دلایل مخالفان است. اما حتی طرفداران سرسخت این فصل نیز نمی‌توانند ادعا کنند که از وز شدن و سوختگی موهایشان راضی هستند. اما فرقی ندارد هوادار باشید یا مخالف، در هر دو حالت این فصل از راه می‌رسد و بهتر است مراقبت از مو در تابستان را جدی بگیرید.

آسیب دیدگی مو در تابستان 

چرا مراقبت از مو در تابستان مهم است؟

تابستان زمانی است که تابش اشعه‌های فرابنفش UVA و UVB بیشترین آسیب را به پوست و مو می‌رساند. بسیاری از افراد نسبت به تأثیر آفتاب بر روی پوست حساس هستند و از کرم‌های ضدآفتاب و روتین‌های خاص تابستانی استفاده می‌کنند. اما مراقبت از موها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. به طور متناقضی، در این فصل میزان فعالیت‌های ما در فضای آزاد افزایش پیدا می‌کند و بیشتر در معرض نور آفتاب قرار می‌گیریم. 

حاصل ترکیب نه چندان جالب تفریحات تابستانی مانند شنا کردن با تابش آفتاب، سوختگی موهاست. سوختگی مو یک اصطلاح نیست و آفتاب به معنی واقعی ساقه موها را می‌سوزاند. آثار سوختگی در موهای رنگ شده واضح‌تر است. اما حتی موهای رنگ نشده هم در برابر نور خورشید آسیب‌پذیر هستند. در نهایت، مراقبت از پوست و مو در تابستان برای همه افراد مهم است.

رایج‌ترین دلایل آسیب دیدگی مو در تابستان 

در کنار اشعه‌های فرابنفش، گرمای هوا یکی از مهمترین دلایل آسیب دیدگی موها در تابستان است. گرما باعث خشکی مو می‌شود. موهای خشک رطوبت اضافی موجود در هوا را به سرعت به خود جذب می‌کنند که باعث تورم ساقه مو می‌شود. متورم شدن ساقه مو هم باعث می‌شود پوشش خارجی مو (کوتیکول) شکسته شود. در نتیجه موها در جهت‌های مختلف پراکنده و وز می‌شوند. هر چه موهای فرد خشک‌تر باشد، بیشتر با مشکل وز شدن موها مواجه خواهد بود. 

رطوبت هوا

گرمای هوا گاهی با رطوبت همراه است. در هوای مرطوب، موهای خشک رطوبت بیشتری جذب می‌کنند و مشکل تورم ساقه موها بیشتر می‌شود. در نتیجه آسیب دیدگی کوتیکول مو و وز شدن موها تشدید می‌شود.

شنا کردن

شنا کردن یکی از جذاب‌ترین تفریحات تابستانی است. با این حال آب شور و کلر آب نیز به اندازه تابش آفتاب در آسیب دیدگی موها سهیم هستند. اگر در استخر شنا کنید، کلر موجود در آب چربی طبیعی مو را از بین خواهد برد. موهای بلوند پس از شنا کردن به رنگ سبز متمایل می‌شوند که نشان دهنده نفوذ مولکول‌های مس و سایر مواد شیمیایی در ساقه موهاست.

شنا کردن در آب دریا نیز به نحو دیگری بافت موها را تخریب می‌کند. نمک غلیظ موجود در آب، رطوبت موجود در پوست و مو را جذب می‌کند که نتیجه آن کرخت و چروک شدن پوست انگشت‌ها و خشک شدن بافت موهاست.

توصیه‌های کاربردی برای مراقبت از مو در تابستان

توصیه‌های کاربردی برای مراقبت از مو در تابستان

با اینکه خشکی و وز موها در تابستان کلافه کننده است، اما داشتن موهای زیبا، سالم و خوش‌حالت دور از دسترس نیست. کافیست با دلایل آسیب دیدن موها آشنا باشید و از راهکارهای مناسبی برای مراقبت از مو در تابستان استفاده کنید. ما در این بخش، ۱۱ نکته مفید و کاربردی را به شما توصیه خواهیم کرد که می‌تواند شما را از شر خشکی و وز شدن موها در این فصل راحت کند.

با یک کوتاهی مختصر و موخوره گیری به استقبال تابستان بروید

حتی اگر قصد کوتاه کردن موهای خود را ندارید، موهایتان را نوک‌گیری کنید تا قسمت‌های آسیب دیده ساقه مو جدا شده و موهای سالم باقی بمانند. این کار جلوه تازه‌ای به موهای شما خواهد داد. از موخوره‌گیری و جدا کردن قسمت‌های آسیب دیده موها هم غافل نشوید. با این اقدامات، می‌توانید تا حد زیادی از آسیب دیدن موها در تابستان پیشگیری کنید.

مقابله با خشکی مو را از رژیم غذایی خود شروع کنید

از کوزه همان برون تراود که در اوست. برای داشتن موهای خوش‌حالت لازم است قبل از هر گونه رسیدگی به ظاهر موها، مواد مورد نیاز برای سلامت مو را از طریق تغذیه خود تأمین کنید. به اندازه کافی آب بنوشید و از مواد غذایی آب‌رسان غافل نشوید. تعادل رژیم غذایی و مصرف مقادیر کافی پروتئین، چربی سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی از نکات کلیدی در سلامت پوست و مو است. در صورت لزوم و با مشورت پزشک می‌توانید مکمل‌های ویتامین مخصوص برای رشد مو را نیز مد نظر قرار دهید.

لایه برداری و اسکراب کف سر را جدی بگیرید

موهای سالم از ریشه سالم می‌رویند. مراقبت از سلامت کف سر همان اندازه مهم است که مراقبت از ساقه موها. تجمع مواد شیمیایی و آب شور در ریشه موها در طول زمان باعث می‌شود منافذ پوست سر مسدود شده و رشد موها کاهش پیدا کند. راه حل این مشکل گنجاندن لایه‌بردار و اسکراب کف سر در روتین مراقبت از موهاست. این مواد پوست‌های مرده کف سر و آلودگی را پاکسازی می‌کنند. برخی محصولات حاوی آبرسان و مواد مغذی هم نیز هستند که به سلامت مو و ایجاد تعادل در چربی پوست کمک می‌کنند. 

مراقبت از پوست و مو در تابستان

موهایتان را بیش از حد نشویید

شستن بیش از حد موها با شامپو باعث خشکی پوست سر و موها می‌شود. اگر پوست سرتان مرتب عرق می‌کند و موهایتان چرب می‌شود، از شامپوهای ملایم با ترکیبات فاقد سولفات مخصوص تابستان استفاده کنید. دقت کنید که فقط کف سر را شست‌وشو دهید و ساقه موها را به طور مستقیم با شامپو نشویید تا خشک شدن موها به حداقل برسد.

شامپو و نرم کننده مناسب با فصل انتخاب کنید

شامپوهای حاوی مواد آبرسان و مرطوب کننده گزینه ایده‌آلی برای مراقبت از مو در تابستان هستند. البته هفته‌ای یکی دو بار شستن موها با یک شامپوی قوی برای از بین بردن آلودگی‌ها لازم است. همچنین بهتر است هفته‌ای یک بار کف سر را با شامپوهای حاوی مواد لایه‌بردار بشویید تا ذرات گرد و غبار، پوست‌های مرده و مواد شیمیایی نفوذ کرده در ریشه مو پاکسازی شوند.

محصولات حاوی مواد محافظ در برابر اشعه UV خریداری کنید

مانند کرم‌های ضد آفتاب بعضی از محصولات مراقبت مو مانند اسپری، ژل یا کرم هم حاوی آنتی اکسیدان‌ها و مواد محافظ در برابر اشعه‌های مضر خورشید هستند. کف سر شما در برابر نور خورشید همان قدر آسیب می‌بیند که پوست سرتان. استفاده از محصولات محافظ سر و مو در کنار محافظ فیزیکی مانند چتر و کلاه می‌تواند تا حد زیادی موهای شما را از آسیب حفظ کند.

مدل و استایل موهایتان را عوض کنید

همان طور که با آمدن هر فصل تیپ و لباس‌های خود را مطابق با شرایط همان فصل تغییر می‌دهید، بهتر است مدل و استایل موهایتان را هم با نیازهای هر فصل تغییر دهید. بافتن موها یکی از بهترین روش‌ها برای حفاظت از ساقه مو در مقابل آفتاب و جلوگیری از وز شدن موهاست. جمع کردن موها بالای سر و یا بستن موها به شکل گوجه‌ای و دم اسبی هم می‌تواند احتمال عرق کردن کف سر و در نتیجه وز شدن موها را کاهش دهد. دقت کنید که موهایتان را زیاد نکشید تا با مشکل ریزش مو مواجه نشوید.

بهترین استایل مو در تابستان

قبل از شنا موهایتان را آبرسانی کنید

اگر به شنا کردن در تابستان علاقه دارید، اصول محافظت از مو هنگام شنا کردن هم به روتین‌های مراقبت از مو در تابستان اضافه می‌شود. بهترین کار این است که قبل از شنا موهایتان را با آب تمیز بشویید. همچنین می‌توانید از آب‌رسان و مرطوب کننده‌ها برای تنظیم رطوبت مو استفاده کنید. وقتی موهای شما مرطوب باشد، آب و مواد شیمیایی کمتر می‌توانند به ریشه و ساقه مو نفوذ کنند. 

آفتاب را جایگزین ابزارهای حرارتی و آرایشی کنید

در این فصل تصمیم بگیرید که به موهایتان استراحت دهید؛ موهایتان را رنگ نکنید و از ابزارهای حرارتی مانند سشوار و اتوی مو برای صاف کردن یا فر کردن موها استفاده نکنید. در عوض از تابش خورشید به نفع خودتان استفاده کنید. آفتاب گرفتن به صورت اصولی می‌تواند هایلایت طبیعی ملایمی به موهای شما بدهد.

شاید لازم باشد از سرم ضد وز استفاده کنید

مراقبت از موها و داشتن یک روتین اصولی برای حفظ سلامت موها، بهترین راه حل برای جلوگیری از وز شدن موی شما در تابستان است. با این حال، در کنار کوتاهی منظم مو، یکی دو قطره روغن یا سرم ضد وز برای داشتن موهای خوش‌حالت و درخشان ایده بدی نیست. با این حال دقت کنید که فقط چند قطره از این محصولات استفاده کنید. در غیر این صورت با سنگینی موها روبه‌رو خواهید شد به خصوص اگر موهای شکننده و حساسی دارید.

معجزه کاغذ خشک‌کن برای مراقبت از مو در تابستان!

بیشتر اوقات توصیه می‌شود برای جلوگیری از وز شدن موها روغن یا مواد مایع به مو اضافه شود. در حالیکه گاهی ما نیاز داریم رطوبت مو را کاهش دهیم. کاغذ خشک‌کن یک گزینه عالی برای انجام این کار است. با کمک کاغذ خشک‌کن از کف سر شروع کرده و مرحله به مرحله موها را خشک کنید. بلافاصله وزهای مو برطرف خواهد شد و موهای خوش حالت و یکدستی خواهید داشت. 

مراقبت از مو در فصل گرم

سخن پایانی

به جز اینکه موهای بسیار لختی داشته باشید، وز شدن موها در تابستان اجتناب‌ناپذیر است و حتی با وجود رعایت کامل تمامی نکات مراقبت از مو در تابستان همچنان تا حدی با مشکل وز شدن مو مواجه خواهید بود. نکته مهم این است سلامت موها را جدی بگیرید و آسیب دیدگی مو در تابستان را به حداقل برسانید.

آشنایی با دلایل آسیب دیدگی موها، کلید پیدا کردن بهترین روش‌های مراقبت از مو در تابستان است. اگر علت وز شدن مو رطوبت اضافی هواست، به دنبال استفاده از روش‌هایی برای جذب رطوبت اضافی موها باشید. اگر علت وز شدن، خشکی موها و گرمای هواست، لازم است از روش‌های آبرسانی پوست و مو استفاده کنید. 

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]