خرداد ۲۰, ۱۴۰۲

نحوه شستن بالش

نظافت بالش

تمیز بودن روبالشی و بالش باعث بر حفظ سلامت پوست و مو تاثیر زیادی می‌گذارد. برخلاف تصور برخی افراد، بالش هم مانند روبالشی‌ها نیاز به شسته‌شدن دارد؛ کارشناسان معتقدند که حداقل باید سالی 4 الی 5 بار بالش خود را بشویید. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه شستن بالش و نکات مربوط به آن، آشنا کنیم.

آموزش اصولی شستن بالش

با گذشت زمان مو، سلول‌های مرده پوست، آب دهان و عرق روی بالش جمع می‌شوند؛ اگر به تمیزی بالش توجهی نداشته باشید، این موارد رفته رفته بیشتر می‌شوند و در نهایت علاوه بر آلودگی، حساسیت‌های پوستی را به وجود می‌آورند. شاید با خودتان فکر کنید که شستن بالش کار سختی است و به زمان زیادی نیاز دارد؛ اما اگر بتوانید این کار را اصولی انجام دهید، نه زمان زیادی از شما گرفته می‌شود و نه چالشی برایتان دارد.

قبل از خواندن آموزش به دو نکته توجه داشته باشید: 1. قبل از شستن بالش حتما برچسب روی آن را مطالعه کنید. برخی از بالش‌ها قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی را ندارند که این مورد روی برچسب ذکر شده است. 2. نمی‌توان از روبالشی به عنوان روشی جایگزین برای شستشوی بالش استفاده کرد.

1. بالش را در هوای آزاد قرار دهید

قرار دادن بالش در هوای آزاد باعث می‌شود که گرد و غبارهای روی آن از بین برود. پیشنهاد می‌کنیم بالش‌ها را زیر نور خورشید و در هوای کاملا صاف قرار دهید؛ اگر بالشی از جنس فوم و لاتکس دارید، می‌توانید آن را در خشک‌کن ماشین لباسشویی (به شرطی که روی حالت بدون حرارت تنظیم شده باشد) بیندازید.

2. بالش را بشویید

کارشناسان و صاحب‌نظران می‌گویند که باید حداقل 4 الی 5 در سال بالش خود را بشویید. اگر در رختخواب غذا می‌خورید، حیوان خانگی دارید، هنگام خواب زیاد عرق می‌کنید و …، باید این میزان را افزایش دهید. در این شرایط پیشنهاد می‌کنیم که حداقل سالی 6 الی 8 بار بالش خود را بشویید. شستن بالش سخت نیست اما خشک شدن آن کمی زمان‌بر است.

اگر لکه‌ای روی بالش شما ایجاد شده است، قبل از اینکه بالش را بشویید، آن لکه را با مایع لباسشویی جنرال اکتیو از بین ببرید. این مایع لباسشویی قدرت پاک‌کنندگی و لکه‌بری بالایی دارد و به راحتی انواع لکه‌های روی بالشتتان را از بین می‌برد.

اگر ماشین لباسشویی شما بزرگ است، می‌توانید به صورت همزمان دو بالش را برای شستشو در آن قرار دهید؛ این کار به حفظ تعادل بار در ماشین لباسشویی کمک می‌کند و به دلیل گردش بیشتر آب و مواد شوینده، کیفیت شستشو را افزایش می‌دهد.

توجه داشته باشید که برای شستن بالش باید به جنس پارچه و الیاف آن هم توجه داشته باشید؛ همانطور که می‌دانید، نحوه شستشوی بالش‌ها با توجه به جنسی که دارند، با یکدیگر متفاوت است.

  • پر: برای شستن بالشی که از پر تشکیل شده است، از آب خنک و یک شوینده ملایم استفاده کنید. این نوع بالش را می‌توانید در ماشین لباسشویی بیندازید اما توجه داشته باشید که خشک‌کن روی حرارت ملایم تنظیم شده باشد. درجه حرارت بالا احتمالا به بالش پر آسیب می‌زند.
  • فوم یا لاتکس: شستشوی بالش فوم یا لاتکس بهتر است با دست انجام شود. شستن این بالش‌ها با ماشین لباسشویی به بافت بالش آسیب می‌زند. در ابتدا باید گرد و غبار بالش را با جارو برقی تمیز کنید، سپس با یک پارچه مرطوب و مقدار کمی ماده شوینده ملایم تمیز کنید. بعد از تمیز کردن بالش را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.
  • پلی استر: برای شستن بالش پلی استر بهتر است از آب گرم و تنظیم ماشین لباسشویی روی حالت ملایم استفاده کنید. بالش‌های پلی استر بهتر است به صورت همزمان (در صورت گنجایش) در ماشین لباسشویی شسته شوند تا تعادل بار حفظ شود. در مصرف مواد شوینده برای شستن این نوع بالش زیاده‌روی نکنید.

3. بالش را کاملا خشک کنید

توجه داشته باشید که بالش باید کاملا خشک شود. باقی ماندن ذره‌ای رطوبت روی بالش، باعث به وجود آمدن کپک می‌شود؛ به هیچ عنوان به خشک‌کن ماشین لباسشویی برای خشک کردن بالش اکتفا نکنید چرا که خشک‌کن فقط رطوبت‌های سطحی را تشخیص داده و خشک می‌کند در حالی که همچنان درون بالش مرطوب یا خیس است. اگر قصد دارید از خشک‌کن ماشین لباسشویی برای خشک کردن بالش استفاده کنید، بهتر است دو حوله خشک یا دو توپ تنیس را درون    ماشین لباسشویی بیندازید تا خیسی و رطوبت بالش به خوبی جذب شود.

بعد از اینکه فرآیند شستن بالش به اتمام رسید، می‌توانید آن را با استفاده از هوای آزاد خشک کنید. البته استفاده از این روش برای کامل خشک کردن بالش کمی‌ زمان‌بر است. بعد از خشک شدن حتما رطوبت درون بالش را هم بررسی کنید.

برای افزایش طول عمر بالش می‌توانید از روبالشی هم استفاده کنید. اما همانطور که گفته شد، استفاده از روبالشی به هیچ عنوان شما را از شستن بالش بی‌نیاز نمی‌کند؛ توجه داشته باشید که حتما روبالشی‌ها را هر دو هفته یک‌بار بشویید.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]