شهریور ۱۳, ۱۴۰۲

مقدار مناسب مایع شستشو برای لباس‌شویی چقدر است؟

شستشوی اصولی و درست لباس‌ها به عوامل مختلفی ارتباط دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به، اندازه ماشین لباس‌شویی، میزان لباس‌های کثیف برای قرار دادن درون ماشین و نوع مواد شوینده اشاره کرد. علاوه بر این، میزان کثیف بودن لباس‌ها و سختی آب در خانه نیز، روی شستشوی بهتر لباس‌ها اثر دارند. اما نکته مهم دیگر در مورد شستشوی درستِ لباس‌ها، استفاده‌ی به‌اندازه از مایع شستشوی لباس است.

برای اطلاع از میزان استفاده از مواد شوینده برای ماشین لباس‌شویی و همچنین، تاثیرِ استفاده بیش از حد از مواد شوینده، می‌توانید ما را در این مقاله همراهی کنید. اما در مقالات قبل می‌توانید درباره طرز استفاده از نرم کننده لباس نیز بخوانید، تا از میزان استفاده از این مایع در شستشو نی باخبر شوید.

مقدار مناسب مایع شستشو برای لباس‌شویی

علائمی که نشان می‌دهند بیش از اندازه از مایع شستشو استفاده می‌کنید

اگر بعد از هر بار شستشوی لباس‌ها با مایع شستشو و یا پودر ماشین لباسشویی مشکلات زیر را در لباس خود مشاهده کردید، نشان دهنده این است که از مواد شوینده‌ی زیادی برای شستشو استفاده کردید.

  • آیا اثری از باقی‌مانده مواد شوینده روی لباس شما باقی مانده است؟
  • آیا لباس‌ها حالت صابونی یا چسبناک دارند؟
  • آیا لباس‌ها سفت و خشک شده‌اند؟
  • آیا لباس‌های رنگی‌تان رنگ‌ورو رفته به‌نظر می‌رسند و یا اینکه لباس‌های سفید خاکستری شدند؟
  • آیا ماشین لباس‌شویی بوی کپک‌زدگی یا کلا بوی بدی می‌دهد؟

چه مقدار مایع شستشو استفاده کنیم؟

معمولا روی محصولات شوینده علائمی مانند (2X، 4X یا 10X) آورده می‌شود که نشان دهنده‌ی غلظت ماده شوینده است. بنابراین، مقدارِ مناسب برای استفاده از مایع شستشو، بر اساس همین میزان غلطت و استاندارد و عادی بودن ماشین لباس‌شویی متفاوت است. برای ماشین لباس‌شویی‌هایی که در آنها از بالا باز می‌شود، باید از حدود 2 قاشق غذاخوری مواد شوینده 2X استفاده کنید و مقدار استفاده از مایع شوینده برای ماشین لباسشویی راندمان بالا (High efficiency)، 1 قاشق چای‌خوری است. در زمان اندازه‌گیری برای مایع شستشو هیچ‌وقت قاشق‌ها را پر نکنید، چرا که اگر حتی کمی مایع شستشو زیاد شود به لباس‌ها آسیب خواهید زد.

حجم لباس داخل ماشین، میزان کثیفی لباس‌ها و همچنین سختی منبع آب نیز می‌تواند بر میزان استفاده از مواد شوینده لباس تأثیر بگذارد. اگر تمام لباس‌ها را از قبل خیس کردید، می‌توانید از همان مقدار شوینده‌ای که گفتیم استفاده کنید. اما اگر فقط یک لباس را خیس کردید، به ازای هر گالن آب از یک قاشق چای‌خوری مایع یا پودر شوینده استفاده کنید.

مقدار مناسب مایع شستشو برای لباس‌شویی

ماشین لباسشویی راندمان بالا

ماشین‌های لباسشویی راندمان بالا لباس‌ها را تمیزتر از ماشین‌های لباسشویی معمولی می‌شویند و در هر دو مدل دارای درب از بالا و از جلو در بازار وجود دارند. ماشین لباس‌شویی شما هر کدام از این مدل‌ها باشد، خوب است بدانید که مدل‌های راندمان بالا کلا میزان مصرف آب کمتری دارند. بنابراین، همین مصرف پایین آب باعث شده که میزان شوینده کمتری در هر بار شستشو استفاده شود. با اینکه این مدل ماشین لباس‌شویی مصرف آب پایینی دارد، اما باز هم باید در زمان استفاده از آن، احد اعتدال را در استفاده از مایع شستشو رعایت کنید.

  • اندازه‌ی بهینه‌ی استفاده از مایع لباس‌شویی 2X برای ماشین لباسشویی با راندمان بالا دو قاشق چای‌خوری است. برای مایع لباسشویی 4X: یک قاشق چای‌خوری و مایع لباسشویی 10X: 1/4 قاشق چای‌خوری که این میزان مصرف برای 5.5 کیلو لباس است.
  • اگر آب لوله‌کشی در منطقه زندگی‌تان نرم است، می‌توانید میزان شوینده را کم کنید. برای آب سختی که تصفیه نشده، می‌توانید از یک‌چهارم بیشتر از مقداری که عنوان کردیم استفاده کنید.
  • اگر از قرص‌های شستشو استفاده می‌کنید، در هر بار شستشو از یک بسته استفاده کنید. حتما دستورالعمل روی بسته را بخوانید تا مطابق با آنچه بیان شده پیش بروید.
  • برای لباس‌های بسیار کثیف، بهترین کار این است که آنها را قبل از انداختن داخل ماشین، خیس کنید تا از استفاده‌ی بیش از حد از مایع شستشو جلوگیری کنید. اما اگر فکر می‌کنید که با افزودن شوینده روند شستشو بهتر پیش می‌رود، می‌توانید پنجاه درصد به مقدار اولیه که گفتیم اضافه کنید.
  • اگر حجم ماشین لباس‌شویی‌تان بالا است (برخی لباس‌شویی‌ها تا 11 کیلو لباس را در خود جای می‌دهند) و به‌طور معمول آن را با لباس‌های کثیف پر می‌کنید، بهتر است مقدار عنوان‌شده در بالا را دو برابر کنید. اما برای ماشین‌های لباس‌شویی با حجم نرمال (5 تا 7 کیلو)، از مواد شوینده کمتری استفاده کنید.
  • برای شستشوی لباس‌ها با پودر ماشین لباس‌شویی، از دو قاشق غذاخوری پودر استفاده کنید و آن را قبل از انداختن لباس‌ها، درون لباس‌شویی بریزید. در زمان استفاده از پودر، آن را درون محفظه‌ی مایع نریزید، چرا که پودر باید با آب حل شود تا لباس‌ها تمیز شوند.

مقدار مناسب مایع شستشو برای لباس‌شویی

ماشین لباس‌شویی‌های درب از بالا

ماشین لباس‌شویی‌های درب از بالا بین 26 تا 40 گالن آب در هر بار شستشو استفاده می‌کنند و این در حالی است که، میزان مصرف ماشین لباسشویی با راندمان بالا 13 تا 17 گالن آب است. بنابراین، اگر در مصرف مایع شستشو در این مدل ماشین‌های لباس‌شویی زیاده‌روی کنید، با اینکه باز هم مشکل‌ساز است، اما مشکلات آن بسیار کمتر است. در واقع، بزرگترین مشکل استفاده‌ی بی‌رویه از شوینده در این مدل ماشین لباس‌شویی، هدر دادن پول و آب است.

  • برای صرفه‌جویی در هزینه و داشتن لباس‌هایی تمیز، فقط از نصف مقدار توصیه شده توسط سازنده شوینده استفاده کنید. برای مایع لباسشویی با غلظت 2X، معمولا دو قاشق غذاخوری یا یک هشتم فنجان مناسب است. برای جلوگیری از مصرف بیش از حد از یک پیمانه استاندارد استفاده کنید یا مقدار صحیح را روی درب بطری مواد شوینده بنویسید.
  • اگر آب در منطقه زندگی شما نرم است، میزان استفاده را کمتر کنید (حدود یک و نیم قاشق غذاخوری). اما اگر آب سخت تصفیه‌نشده دارید، از مقدار کاملِ شوینده استفاده کنید.
  • در هر بار شستشو، فقط از یک قرص شوینده استفاده کنید.
  • برای لباس‌هایی که به شدت کثیف هستند، به جای اینکه میزان شوینده را افزایش دهید، می‌توانید لکه‌ها و کثیفی‌های روی لباس را از قبل با کمی شوینده تمیز کنید.
  • در ماشین لباس‌شویی‌های درب از بالا، از 1/4 تا 1/3 فنجان پودر لباسشویی استفاده کنید.

مقدار مناسب مایع شستشو برای لباس‌شویی

آنچه که برچسب‌ها در مورد میزان مصرف شوینده می‌گویند

اکنون که با مقدار مناسبِ شوینده برای استفاده در ماشین لباس‌شویی آشنا شدید، می‌توان گفت که نیمی از راه را طی کرده‌اید. اما برخی نکات دیگر برای شستشوی لباس‌ها وجود دارد که خوب است به آنها نیز توجه کنید:

با افزایش استفاده از ماشین‌های لباسشویی با راندمان بالا، مصرف‌کنندگان از مواد شوینده کمتری نسبت به گذشته استفاده می‌کنند. علاوه بر این، میزان مصرفِ پایین آب در این نوع ماشین لباسشویی‌ها، نیاز به مواد شوینده را نیز کاهش داده است. اگر از مواد شوینده کمتری استفاده کنید، در واقع لباس‌شویی شما عملکرد بهتری خواهد داشت.

نکته مهم دیگر این است که، حتما به اندازه ظرفیت ماشین لباس‌شویی خود، آن را پر کنید. هر چه حجم لباس در ماشین لباس‌شویی افزایش پیدا کند، باید از میزان شوینده و مایع نرم کننده لباس بیشتری استفاده کنید و این می‌تواند مراحل شستشوی لباس را افزایش دهد و هم ماشین لباس‌شویی و هم لباس‌ها، آسیب ببیند.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]