شهریور ۱, ۱۴۰۲

برای مراقبت از موهای دکلره شده چه باید کرد؟

دکلره کردن موها زمانی که موهای شما به طور طبیعی تیره است، تاثیر زیادی نه تنها روی ظاهر بلکه روی موها و سلامت آنها دارد. زمانی که موهای خود را دکلره می‌کنید، ضربه‌ای جدی به تار موهای خود وارد می‌کنید؛ حتی اگر فقط چند درجه موهای خود را روشن‌تر کنید. دکلره کردن موها باعث می‌شود که کوتیکول‌های تارهای مو ضعیف و ضعیف شوند و در نتیجه بافت آنها خشک و زبر شود. اما با تمام این حرف‌ها، نمی‌توان گفت که افراد با موهای تیره نمی‌توانند موهای خود را دکلره کنند. تمام این حرف‌ها را گفتیم که به شما این سرنخ را بدهیم که بعد از دکلره کردن موها، باید به خوبی از آنها مراقبت کنید، از شامپوی مناسب استفاده کنید و نباید آنها را به حال خود رها کنید.

پیش از در مقاله‌ای، درباره نکاتی مهم برای مراقبت از موهای رنگ شده گفتیم که موهای دکلره شده نیز شامل آنها می‌شد. در این مقاله، قصد داریم تا به‌طور کامل به این موضوع بپردازیم و تمام آنچه شما برای مراقبت از موهای دکلره شده‌ی خود باید انجام دهید را ارائه خواهیم داد.

دکلره با موهای شما چه می‌کند؟

در طی فرآیند دکلره کردن موها، مواد قلیایی که به عنوان عامل روشن کننده مو شناخته می‌شوند، باعث ضخیم شدن موهای شما و باز شدن کوتیکول‌ها می‌شوند. هنگامی که کوتیکول‌ها باز می‌شوند، عوامل قلیایی به تارهای مو نفوذ می‌کنند و رنگدانه‌های طبیعی که ملانین نامیده می‌شوند را دچار تغییر می‌کنند. در افرادی که رنگدانه‌های تیره‌تری در موهای خود دارند، روند دکلره کردن به این شکل پیش می‌رود که مواد دکلره باید اسیدهای چرب طبیعی روی ساقه موها را تجزیه کنند و همین موضوع موها را شکننده‌تر می‌کند. در این حالت، کوتیکول‌های مو بازتر می‌شوند. در نهایت، لایه رویه‌ی موها کاملا از بین می‌رود و اینجاست که ممکن است موهای خود را دوشاخه مشاهده کنید و همین می‌تواند یکی از نشانه‌های شناخت موهای آسیب‌دیده و ناسالم باشد.

چگونه موهای خود را بعد از دکلره کردن آبرسانی کنیم؟

نکات، ترفندها و روش‌های درمانی برای مراقبت از موی دکلره شده را می‌توانید در زیر پیدا کنید و این نکات به شما کمک می‌کنند تا شروع به ترمیم موهای آسیب دیده خود کنید.

موهای خود را کمتر بشویید

مراقبت از موهای دکلره شده

در سه هفته اول پس از دکلره کردن موها، موهای شما ضعیف و مستعد آسیب هستند (و این مورد به ویژه برای موهای خیس بیشتر است). استفاده‌ی بیش از حد از شامپو می‌تواند باعث از بین رفتن چربی‌های طبیعی از روی کوتیکول‌های مو شود، چربی‌هایی که برای رشد و سلامت مو به آنها نیاز دارید. موهای خود را هر سه تا چهار روز یک‌بار بشویید و بین زمان شستن موی رنگ شده و هنگام دوش گرفتن، می‌توانید از کلاه حمام یا شنا استفاده کنید. حتی این امکان برای شما فراهم است که از شامپو خشک بین فواصل شستشوی موهای خود استفاده کنید تا کمتر به موهای خود آسیب بزنید. علاوه بر این، اگر موهایتان سوخته و آسیب دیده، حتما فراموش نکنید که از شامپو برای موهای خشک و وز استفاده کنید.

بیشتر از نرم کننده استفاده کنید

شستنِ کمتر موها، به این معنی نیست که به طور کامل از روتین مراقبت از موهای خود چشم‌پوشی کنید. دکلره تارهای مو را خشک‌تر می‌کند، بنابراین می‌توانید به جای شامپو از نرم کننده‌های آبرسان و قوی استفاده کنید. موهای شما پس از دکلره به رطوبت بیشتری نیاز دارد و این رطوبت با خیس کردن موها به‌دست نمی‌آید. برای پی بردن به اهمیت استفاده از نرم کننده‌های آبرسان، باید به مثال خوردن یک لیوان آب در مقابل پریدن در استخر آب اشاره کنیم. اگر موهای شما خشک شده، قرار دادن موها در یک لیوان آب کار زیادی برای رفع تشنگی آن نمی‌کند. نرم‌کننده‌های مرطوب‌کننده و آبرسان، رطوبت را به موهای آسیب دیده و ضعیف برمی‌گردانند، موها را ترمیم می‌کنند و به آنها نرمی و درخشندگی می‌بخشند. حتما از محصولاتی استفاده کنید که برای موهای دکلره شده طراحی شدند تا بتوانید رطوبت را به موهای خود برگردانید.

نرم‌کننده موی سر مخصوص موهای رنگ‌شده و آسیب‌دیده اکتیو حاوی پروتئین مروارید است که این ماده به ساختار پروتئینی مو استحکام بخشیده و همچنین، وجود عصاره شکوفه بهارنارنج باعث مراقبت از مو و شادابی آن‌ها می‌شود و جلوه بیشتری به رنگ مو می‌بخشد. دیگر ویژگی‌های این نرم کننده عبارت‌اند از:

  • مراقبت از مو و شادابی آن
  • رفع زبری و خشکی موهای آسیب‌دیده
  • دارای ترکیبات پلیمری و سیلیکونی برای ایجاد پوشش محافظ و ماندگار

از ماسک مو استفاده کنید

اگر موهای خود را دکلره کردید، باید هفته‌ای یک‌بار ماسک موی ترمیم کننده بزنید. در حالی که روی کاناپه نشستید و مشغول نوشیدن قهوه و تماشای سریال محبوب خود هستید، می‌توانید یک ماسک آبرسان روی موهای خود بزنید. در صورتی که در خانه ماسک ندارید، می‌توانید از ماسک‌های خانگی زیر برای آبرسانی موهای دکلره شده استفاده کنید.

ماسک مو با روغن نارگیل

دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل را گرم کنید و آن را به موهای مرطوب یا خشک بمالید. سپس، موها را با یک حوله میکروفیبر یا تی‌شرت قدیمی بپیچید و با آن بخوابید. صبح، ماسک را با شامپو مخصوص موهای رنگ شده بشویید و بگذارید خشک شود. اگر نمی‌خواهید با این ماسک بخوابید، توصیه می‌کنیم که اجازه دهید حداقل هفت ساعت روی موهایتان بماند.

ماسک مو با روغن زیتون و عسل

از سه قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری عسل استفاده کنید و آنها را با همزن بزنید تا یکدست شود. اگر هنوز چسبناک است، روغن زیتون بیشتری به مخلوط اضافه کنید. موهای خود را با شامپو بشویید و قبل از اینکه آنها را به چند قسمت تقسیم کنید و مخلوط را روی آن بزنید، بگذارید کاملا خشک شود. اجازه دهید تا ماسک حدود 30 دقیقه روی موهایتان بماند و طبق روال معمول شستشوی مو، آن را با آب گرم بشویید.

ماسک موی ماست

یک فنجان ماست را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید تا به موهای آسیب دیده‌ی خود درخشندگی و براقی ببخشید. مخلوط را به مدت 10 دقیقه روی موهای خود بمالید و بعد با آب گرم بشویید.

ماسک میو شکر قهوه‌ای و روغن نارگیل

دو قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با هم ترکیب کنید. مخلوط را بعد از شامپو زدن روی موها، با تمرکز روی پوست سر، بمالید. سپس موهای خود را آبکشی کنید و با نرم کننده مورد علاقه خود آن را آبرسانی کنید.

ماسک مو آووکادو و روغن زیتون

برای درست کردن این ماسک، از نصف یک آووکادو و نصف فنجان روغن زیتون استفاده کنید. در یک کاسه آووکادو را با چنگال له کنید و بعد روغن را به آن اضافه کنید و خمیر را به انتهای موهای خود بزنید. برای نتیجه‌گیری بهتر، اجازه دهید تا این ماسک حدود 30 دقیقه روی موهایتان بماند.

بعد از شستن، موها را به آرامی خشک کنید

مراقبت از موهای دکلره شده

اگر موهای شما در معرض آسیب و خشکی قرار دارد، حتما به این نکته توجه کنید. با موهای خود با ملایمت برخورد کنید. وقتی موها خیس هستند، در شکننده‌ترین حالت ممکن قرار دارند؛ بنابراین فشار بیش از حد با حوله می‌تواند آسیب به موها را بیشتر کند. به جای مالش شدید موها با حوله‌ی زبر، از یک حوله یا تی‌شرت نرم‌تر برای گرفتن خیسی و رطوبت موها استفاده کنید و سعی کنید برای باز کردن گره‌ی موها، کاهش زبری کوتیکول‌های مو و جلوگیری از آسیب بیشتر، از نرم کننده استفاده کنید.

از قرمز شدن موهای خود جلوگیری کنید

برای تمام افرادی که موهای خود را دکلره کردند، ضروری است که شامپوی معمولی خود را کنار بگذارند و سراغ شامپویی بروند که به‌طور خاص برای موهای دکلره شده طراحی شده است. این کار به خصوص برای افرادی که رنگدانه موهای آنها قرمزی دارد، بسیار مهم است و باعث می‌شود که این قرمزی روی موها ظاهر نشود.

یک روغن مو تهیه کنید

روغن‌های مغذی به آبرسانی مو و محافظت از کوتیکول‌های زبر شده در فرایند دکلره، کمک می‌کنند. استفاده از روغن مو قبل و بعد از شامپو کردن می‌تواند یک راه عالی برای حفظ رطوبت موها باشد. قبل از شامپو کردن، موهایتان را به روغن آغشته کنید تا شامپو رنگ موهای شما را از بین نبرد. استفاده از روغن بعد از بیرون آمدن از حمام نیز به آبرسانی موها کمک می‌کند. روغن لایه‌ای روی موها ایجاد می‌کند که در واقع باعث حبس شدن رطوبت داخل موها می‌شود. موهای دکلره شده نیاز به مراقبت مداوم دارد. سه هفته اول پس از دکلره کردن موها، سه هفته‌ی بسیار مهمی است؛ بنابراین هر روز از روغن استفاده کنید تا رطوبت و چربی طبیعی موها را حفظ کنید.

از استفاده‌ی بسیار از وسایل حرارتی خودداری کنید

اگر از ابزارهای حرارتی برای موهای دکلره شده استفاده می‌کنید، تار موهای خشک و آسیب‌پذیر را در معرض آسیب بیشتری قرار می‌دهید. بهترین راه این است که فقط موهای خود را خشک کنید، اما اگر مجبورید موهایتان را کاملا سشوار کنید یا از ابزارهای حرارتی دیگر برای حالت دادن موها استفاده کنید، قبل از این کار از یک محصول محافظ مو استفاده کنید.

برای براقیت موها به آرایشگر خود مراجعه کنید

آرایشگر شما معمولا جلسه اول بعد از دکلره کردن موها، روش‌های درمانی برای افزایش براقیت موها را پیشنهاد می‌کند تا هم رنگ موها را ثابت کنید و هم از آن محافظت کنید و همچنین درخشندگی زیادی به موها بدهید. محصولی که موها را براق می‌کند، می‌تواند کوتیکول‌های زبرشده در ساقه مو را نرم‌تر کند. اگر موهای شما خشک و بی‌روح به نظر می‌رسد، این روش می‌تواند به افزایش براقیت آن کمک کند.

از کراتینه استفاده کنید

کراتین یک روش درمانی برای بهبود پروتئین مو است که کوتیکول‌ها را می‌بندد و در نتیجه موهای براق‌تری خواهید داشت. کراتین همچنین فیبرهای مو را تقویت می‌کند و از دو شاخه شدن انتهای موها جلوگیری می‌کند. اگر موهای شما در اثر دکلره شدن آسیب دیده است، می‌توانید از روش احیا، پروتئین‌تراپی و کراتینه استفاده کنید.

ترفندهایی در سبک زندگی برای آبرسانی مجدد موهایتان پس از دکلره کردن

مراقبت از موهای دکلره شده

علاوه بر موارد بالا، می‌توانید با اجرای چند ترفند ساده در سبک زندگی، موهای دکلره شده‌ی خود را به شکلی موثر آبرسانی کنید:

آب بیشتری بنوشید

درمان بیشتر مشکلات زیبایی، معمولا نوشیدن آب بیشتر است. حتما به اندازه کافی آب بنوشید تا بدن خود را از درون هیدراته کنید. فردی بالغ و سالم که در آب و هوای معتدل زندگی می‌کند، به چه مقدار آب نیاز دارد؟ متخصصان می‌گویند که مصرف روزانه آب کافی برای مردان حدود 15.5 فنجان و برای زنان حدود 11.5 فنجان است.

رژیم غذایی خود را درست کنید

آنچه می‌خورید، مستقیما بر سلامت موهای شما تأثیر می‌گذارد. برای داشتن موهای سالم و هیدراته، هیچ چیز بهتر از ماهی قزل آلا نیست. ماهی قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین، ویتامین B12 و آهن است و پوست سر شما را تغذیه و رشته‌های مو را درخشان می‌کند. خوردن زغال اخته و کلم پیچ نیز به لطف آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین B7، برای داشتن موهای سالم ضروری است.

هنگام شستن موهایتان از آب با درجه پایین‌تری استفاده کنید

آب داغ می‌تواند رطوبت موهای شما را از بین ببرد، بنابراین هنگام شستن موها آب را ولرم نگه دارید. هنگام شستشوی نرم کننده از روی موهای خود، کار را با کمی آب سرد به پایان برسانید. این کار کوتیکول‌های مو و منافذ پوست سر را می‌بندد، رطوبت را در موها حبس می‌کند و درخشندگی بیشتری به موها می‌دهد.

از موهای خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

درست مانند هر قسمت دیگر بدن، موهای شما نیاز به محافظت در برابر اشعه‌های قوی خورشید دارند. اگر قصد دارید زمانی طولانی را زیر نور خورشید بگذرانید، از کلاه استفاده کنید و به دنبال محصولات موی حاوی SPF باشید تا از مو و پوست سر خود در برابر اشعه‌های مضر UV خورشید محافظت کنید.

از مو در برابر کلر محافظت کنید

هنگامی که موهای خود را دکلره می‌کنید، کلر می‌تواند تارهای آن را ضعیف‌تر کند. کلر همچنین می‌تواند باعث تغییر رنگ در موهای دکلره شده شود و آن را سبز کند. قبل از اینکه داخل استخر یا هر آب کلرداری دیگری بروید، موهای خود را با آب خنک بشویید. علاوه بر این، پس از گذراندن زمان طولانی در آب کلردار، مجددا موهای خود را بشویید.

روی بالش ابریشم بخوابید

محافظت از موهای شکننده در هنگام خواب، بسیار مهم است. روبالشی ابریشمی نسبت به روبالشی نخی بسیار لطیف‌تر و ملایم‌تر است. مو در حالی که به پنبه می‌چسبد، روی ابریشم می‌لغزد و همین موضوع از آسیب بیشتر به فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کند. خوابیدن روی بالش‌هایی غیر از ابریشم، باعث ایجاد اصطکاک می‌شود که نتیجه آن شکستگی موها است. به علاوه، پنبه رطوبت موهای شما را از بین می‌برد که منجر به خشکی بیشتر می‌شود.

به صورت مداوم موهای خود را کوتاه کنید

مراقبت از موهای دکلره شده

هر چه آسیب روی موها را بیشتر از بین ببرید، کنترل بیشتری روی موهای خود خواهید داشت و احتمال خشک شدن و شکننده شدن آنها کمتر می‌شود. اصلاح منظم، موهای شما را سالم و قوی نگه می‌دارد.

به جای دکلره کردن تمام موها، سراغ بالیاژ بروید

انجام بالیاژ روی تارهای مو بسیار سبک‌تر از انجام دکلره‌ی روی تمام موها است و مراقبت از آن بسیار آسان‌تر است. اگر موهایتان خشک است، به جای بلوند کردن تمام موها، از آرایشگرتان بخواهید که بالیاژ را روی موهای شما انجام دهد.

از شامپوی مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید

حتما بعد از دکلره کردن از خودتان می‌پرسید که بعد از رنگ مو از چه شامپویی استفاده کنیم؟

پس از رنگ کردن موها، باید از شامپوی مخصوص موهای رنگ‌شده استفاده کنید. این شامپوها از موهای شما محافظت می‌کنند. علاوه بر این، این شامپوها به تثبیت رنگ موها کمک می‌کنند و می‌توانید مطمئن باشید که تا مدت‌ها رنگ موهای شما از بین نمی‌رود. آنها همچنین حاوی مواد آبرسان و مغذی هستند که موهای شما را بازسازی و ترمیم می‌کنند. از مصرفِ شامپوهای حاوی مواد مضر مانند سولفات و الکل خودداری کنید. این مدل شامپوها، رنگ و رطوبت موهای شما را از بین می‌برند.

سخن پایانی

در این مقاله نکاتی را بیان کردیم که برای داشتن موهای سالم و زیبا بعد از دکلره، باید به آنها توجه کنید. از این نکات، هم افرادی می‌توانند استفاده کنند که به تازگی موهای خود را دکلره کردند و هم افرادی که قصد دارند به زودی این کار را انجام دهند. فراموش نکنید که دکلره به موها آسیب می‌زند و در صورت عدم مراقبت از موها، باید انتظار ریزش‌های شدید و همچنین سوختن موهای خود را داشته باشید.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]