مهر ۲, ۱۴۰۲

علت چرب شدن مو بعد از کراتینه چیست؟

چرب شدن موها و پوست سر بعد از کراتینه کردن، می‌تواند یکی از کلافه‌کننده‌ترین اتفاقاتی باشد که برای هر کسی رخ می‌دهد. اما نیازی نیست که برای این موضوع نگران شوید و احتمالا از زبان آرایشگرتان شنیده‌اید که گفته این امر کاملا طبیعی است. درست است که این موضوع خیلی کلافه‌کننده است و خب ظاهری خوب به موها نمی‌دهد، اما راه‌ها و روش‌های ساده‌ای برای رفع این مشکل وجود دارد و برخی از این روش‌ها را می‌توان بدون نیاز به استفاده از محصولات مراقبت از مو انجام داد. بنابراین، از چرب شدن موهای خود نگران نشوید و از موهای صاف و درخشان خود لذت ببرید.

در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چه مشکلی در پوست و موهای شما به‌وجود آمده و چگونه می‌توانید آن را با چند تغییر ساده در روال مراقبت از موهای کراتینه شده برطرف کنید.

کراتینه چیست؟

کراتینه یکی از روش‌های درمانی و البته زیبایی است که برای صاف کردن موها کاربرد دارد و در نتیجه موها را نرم‌تر، صاف‌تر، درخشان‌تر می‌کند و وزی آن را از بین می‌برد. برای انجام این کار، معمولا به سالن‌های زیبایی باید مراجعه کنید، چرا که در روش کراتینه از مواد شیمیایی استفاده می‌شود و نیاز است که آن را در محیطی غیر از خانه انجام دهید. در این روش، معمولا از ترکیبی از مواد کراتین و پروتئینی استفاده می‌شود و این ترکیب را روی تمام موها قرار می‌دهند.

در کراتینه مو، کوتیکول‌های مو بسته و به اصطلاح مهروموم می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود وزی موها کمتر شود. کل فرایند کراتینه موها، معمولا بین سه تا چهار ساعت زمان می‌برد و اثر آن ممکن است تا سه تا شش ماه روی موها بماند. البته این موضوع بستگی به نحوه مراقبت شما از موها در زمان کراتینه دارد.

چرا بعد از کراتینه پوست سر و موها چرب می‌شود؟

باید انتظار داشته باشید که پوست و موهای سر شما یک هفته بعد از کراتینه کردن موها، چرب شود چرا که در این دوران موهای خود را خیلی نمی‌شویید. اما اگر این حالت بعد از یک هفته تکرار شد، باید به دنبال یکی از این دلایل بروید.

1- موها عادت ندارند کمتر شسته شوند

 

تولید سبوم، برای سلامت پوست سر و موها ضروری است. در واقع، نیاز است که یک لایه محافظ روی پوست سر به وجود آید که به کاهش عفونت باکتریایی یا قارچی کمک کند و این کار را سبوم انجام می‌دهد. علاوه بر این، سبوم سطح PH پوست سر را متعادل می‌کند. هنگامی که سطح pH یا پوشش اسیدی سر بیشتر شود، ممکن است دچار خارش، خشکی و حساسیت پوست سر شوید.

پوست سر شما در پاسخ به شامپو کردن مداوم، سبوم تولید می‌کند. هنگامی که موهای خود را کراتینه می‌کنید، باید فاصله میان شامپو کردن‌های مو را بیشتر کنید. در نتیجه، پوست سر شما همچنان همان مقدار سبومی را تولید می‌کند که قبل از کراتین لازم داشت، اما با این تفاوت که شما دیگر میزان شامپ. کردن‌های سابق را ندارید. در نتیجه، پوست سر شما ممکن است برای دو هفته اول یا بیشتر پس از انجام کراتینه، چرب‌تر به نظر برسد.

2- نوع و بافت موی شما تاثیر دارد

نوع و بافت موهای شما و همچنین خود کراتینه، روی تار موهای شما اثر می‌گذارد و مدتی طول می‌کشد تا موهای شما به مواد کراتینه سازگار شوند و آن را جذب کنند.

زمان جذب مواد کراتینه روی موهایی که وزی کمتری دارند و دارای لایه‌های متخلخل کمتر هستند، معمولا نسبت به تارهای موی مجعد بیشتر است. بنابراین، لایه‌ای از مواد کراتینه روی این مدل موها بیشتر نمود پیدا می‌کند و ممکن است تا زمانی که به‌صورت کامل جذب شوند، باقیمانده مواد موها، آن را به نظر چرب کنند. بنابراین، اگر بافت موهای شما کمتر وز است، به آن زمان بدهید تا مواد را به خوبی جذب کند.

3- از شامپوهای حاوی سولفات استفاده می‌کنید

سولفات یکی از موادی است که به‌طور خاص برای مبارزه با چربی در محصولات مراقبتی قرار می‌گیرد، اما برای پوست سر و تارهای موی شما بسیار مضر است. سولفات، تعادل pH در پوست و موهای سر را برهم می‌زند و خاصیت اسیدی پوست سر را بیشتر می‌کند و رطوبت پوست را از بین می‌برد.

بنابراین، پوست سر شما بیش از حد سبوم تولید می‌کند تا این رطوبت از دست رفته را جبران کند، که همین موضوع باعث می‌شود که پوست سر و موهای شما چرب‌تر به‌نظر برسد. اگر برای جبران این چربی، موهای خود را بیش از حد بشویید، در یک چرخه معیوب گرفتار خواهید شد. برای موهای کراتینه شده، استفاده از شامپو برای موهای کراتین شده را توصیه می‌کنیم.

4- از نرم‌کننده‌های حاوی چربی استفاده می‌کنید

اگر نرم کننده شما حاوی سیلیکون است، ممکن است همین موضوع روی موهای شما تاثیر بگذارد و آن را چرب‌تر کند. برای نرم کردن موهای خود باید دنبال محصولی سبک‌تر باشید، زیرا سیلیکون می‌تواند منجر به تجمع چربی در پوست سر شود. بعد از انتخاب محصول مناسب، باید آن را به روشی درست استفاده کنید و به‌خوبی موها را آبکشی کنید.

5- موهای خود را شانه نمی‌کنید

ممکن است از افراد مختلف و حتی برخی آرایشگرها شنیده باشید که نباید موهای خود را بعد از کراتینه شانه بزنید، اما این یک افسانه است. در واقع، شما باید از یک برس موی مناسب استفاده کنید تا به آرامی هرگونه کثیفی و تجمع چربی را روی پوست سر خود از بین ببرید.

علاوه بر این، شانه زدن موها باعث می‌شود که روغن‌های روی پوست سر خود را در سرتاسر تارهای مو پخش کنید و این می‌تواند به رطوبت رسانی پوست سر کمک کند.

فقط توجه داشته باشید، که هنگام شانه زدن موها باید این کار را آرام انجام دهید تا پوشش کراتینه را از بین نبرید.

 

6- از درجه بالای محصولات حرارتی استفاده می‌کنید

اگر موهای خود را به تازگی کراتینه کردید، از محصولات حالت دهنده حرارتی مانند اتو مو استفاده نکنید. استفاده از این محصولات باعث می‌شود که مواد کراتینه روی موهای شما ذوب شود و سپس، در موهای شما باقی می‌مانند و ممکن است منجر به چر بشدن موها شوند.

7- موهای خود را به درستی کراتینه نکرده‌اید

اگر روش کراتینه به درستی روی موهای شما انجام نشود، این می‌تواند منجر به چرب شدن زودهنگام موهای سر شما شود. روش درستِ کراتینه کردن موها به این شکل است که مواد را با فاصله 5 سانتی‌متری از پوست سر قرار دهید. در غیر این صورت، پوست سر شما تحریک می‌شود و برای تسکین آن، چربی بیش از حد تولید می‌کند. بنابراین، بهتر است همیشه این کار را در سالن‌های حرفه‌ای و پیش افراد متخصص انجام دهید و از کراتینه کردن در خانه خودداری کنید.

چگونه بعد از کراتینه از شر موهای چرب خلاص شویم؟

اگر موهای شما بعد از کراتینه چرب به نظر می‌رسد، باید عنوان کنیم که خوشبختانه راه‌هایی برای خلاص شدن از این چربی آزاردهنده وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

1- موهای خود را بیش از حد نشویید

شما باید حداقل سه روز پس از کراتینه، از شستن موهای خود اجتناب کنید تا اجازه دهید تمام مواد به خورد موها برود. اما باید به این نکته توجه کنید که تعداد شستشوی موهای خود را باید پس از این روش کمتر کنید، زیرا این کار باعث از بین رفتن چربی طبیعی موها و پوست سر شما می‌شود و باعث می‌شود که پوست سر برای جبران کاهش چربی، بیش از حد سبوم تولید کند.

اگر موهایتان چرب شده، می‌توانید از شامپوهای خشک به عنوان جایگزین و در مواقع ضروری استفاده کنید، زیرا این کار تجمع چربی در پوست و موهای سر را از بین می‌برد. هنگامی که موهای خود را می‌شویید، از آب داغ استفاده نکنید چرا که استفاده از آب داغ باعث آب شدن پوشش کراتین روی موها می‌شود.

2- از استفاده از محصولات حاوی سولفات خودداری کنید

سولفات، درست مانند ناقوص مرگ برای موها است. سولفات‌ها، مواد شیمیایی صنعتی هستند و می‌توانند باعث تحریک پوست سر شوند و همین امر باعث تولید چربی بیشتر می‌شود. از خرید محصولات حاوی سولفات به هر قیمتی اجتناب کنید. همچنین باید مراقب باشید که محصولات مراقبتی موی سر شما حاوی نمک نیز نباشند، زیرا وجود این ماده نیز باعث از بین رفتن پوشش کراتین و تجمع چربی روی پوست و موهای سر می‌شود.

به جای استفاده از این محصولات، سراغ محصولاتی بروید که دارای مواد طبیعی هستند و بدون از بین بردن رطوبت، پوست و تارهای مو را پاکسازی می‌کنند.

3- عادتِ دست‌زدن بیش از حد به موها را کنار بگذارید

علت چرب شدن مو بعد از کراتینه

اگر اهل بازی کردن با موهای خود هستید، باید بگوییم که این کار باعث افزایش چربی موها می‌شود. با بازی کردن با موها، چربی روی انگشت‌های خود را به موها منتقل می‌کنید و همچنین فولیکول‌های مو را برای تولید روغن تحریک می‌کنید. بنابراین، این کار را کنار بگذارید.

4- از برس‌های موی بامبو استفاده کنید

استفاده از برس‌های ساخته شده از بامبو، برای مو بسیار خوب است و به موهای سر آسیبی وارد نمی‌کند. بنابراین، چه موهای خود را کراتینه کردید باشید و یا اینکه موهای طبیعی خود را دارید، به خرید این مدل شانه‌ها برای مراقبت از موهای خود فکر کنید.

چگونه از موهای کراتینه شده مراقبت کنیم؟

اگر به مراقبت‌های صحیح بعد از کراتین کردن موها پایبند باشید، طول عمر این روش زیبایی روی موها را افزایش خواهید داد. به هر حال کراتینه کردن این روزها گران است؛ بنابراین، مطمئنا دوست دارید تا پس از انجام کراتینه دوام آن زیاد شود و برای این کار، حتما باید به مراقبت درست از آن توجه کنید. برای مراقبت درست از موهای کراتینه شده کارهای زیر را انجام دهید:

1- موهای خود را بیش از حد نشویید

شستن موها را باید حداقل سه روز بعد از کراتینه کردن آغاز کنید. این کار باعث می‌شود که مواد کراتینه به خوبی جذب موها شود و قدرت ماندگاری آن به حداکثر برسد. هنگامی که این دوره را پشت سر گذاشتید، همچنان باید سعی کنید میزان شامپو کردن موهای خود را کاهش دهید. حالت ایده‌آل برای شستشوی موها بعد از کراتین، سه بار در هفته است.

برای شامپو کردن موها، از محصولاتی با حداقل مواد شیمیایی مانند سولفات، کلرید، پارابن یا فتالات استفاده کنید. این مواد باعث ایجاد تجمع چربی در پوست سر شما می‌شوند و حتی برای سلامت مو و پوست سر نیز بسیار مضر هستند.

2- از محصولات تخصصی برای مراقبت از موهای کراتینه شده استفاده کنید

 

برای مراقبت صحیح از موهای کراتینه شده، باید به دنبال محصولاتی بگردید که به‌‌طور خاص برای موهای کراتینه شده طراحی شده‌اند. این محصولات به شما کمک می‌کنند تا مدت‌ها از شر وزی موها خلاص شوید و همچنین، موهایی نرم و صاف داشته باشید. علاوه بر این، این محصولات بدون مواد شیمیایی هستند که برای این فرموله شدند که طول عمر کراتینه روی موها را افزایش دهند.

3- موهای خود را به صورت عمیق آبرسانی کنید

پس از کراتینه، باید از مصرف روغن‌های سنگین مانند روغن نارگیل یا کرچک خودداری کنید. روکش کراتین از جذب این روغن‌ها به پوست جلوگیری می‌کند، بنابراین روی سطح تارهای مو می‌نشینند و باعث می‌شوند که موها چرب به نظر برسند. اما با این حال، می‌توانید از این روغن‌ها بعد از مدتی روی موهای خود استفاده کنید.

فقط به دنبال روغن‌هایی باشید که میزان آب بالایی دارند که بتوانند به خوبی موها را آبرسانی و آنها را از داخل به بیرون احیا کنند. پس از استفاده از این روغن‌های طبیعی، موهای شما به طور کلی سالم‌تر و هیدراته‌تر به نظر می‌رسند و همچنین طول عمر کراتینه نیز طولانی‌تر می‌شود.

4- شنا نروید

هم آب کلردار و هم آبِ حاوی نمک، می‌توانند تاثیر منفی روی کراتینه بگذارند. کلر در واقع کراتین را حل می‌کند و نمک روی پوشش آن تأثیر می‌گذارد. بنابراین بهتر است از شنا کردن پس از کراتینه دوری کنید.

5- خشک کردن موها را به حداقل برسانید

همه شنیدیم که پس از کراتینه کردن باید موها را با باد سشوار خشک کنید تا صاف به‌نظر برسند. می‌توان گفت که این موضوع درست است، اما به شرطی که ابتدا از محصولات محافظتی مو در برابر حرارت استفاده کنید و بعد اینکه، درجه حرارت را روی درجه متوسط قرار دهید.

گرمای بیش از حد، می‌تواند روی پوشش کراتین روی موها تاثیر بگذارد و باعث تجمع چربی رو تارهای مو شود. اگر موها را سشوار می‌کنید، حتما از محصولات محافظتی برای موهای خود استفاده کنید. همچنین بهتر است از یک سریِ پخش‌کننده حرارت روی سشوار استفاده کنید، زیرا این کار گرما را در سراسر موهای شما پخش می‌کند تا آسیب به حداقل برسد.

6- از زدن گیره، کلیپس و دیگر وسایل تزئینی مو خودداری کنید

تا پانزده روز پس از کراتینه، باید گیره سر و وسایل مختلف مانند کش را کنار بگذارید. استفاده از کش، گیره یا کلیپس باعث ایجاد رد یا پیچ خوردگی در موها می‌شود که خب حالت صافی موها را از بین می‌برد. موهای خود را به مدت دو هفته بعد از کراتین، به حال خود رها کنید.

7- روی یک روبالش ساتن یا ابریشمی بخوابید

روبالشی‌های ساتن و ابریشمی فواید بسیاری هم برای سلامت مو و هم برای پوست شما دارند. هنگامی که موهای خود را کراتینه می‌کنید، می‌توانید از این مدل روبالشی‌ها استفاده کنید زیرا اصطکاک کمتری بین رشته‌های مو و روبالشی ساتن یا ابریشمی وجود دارد. این بدان معنی است که طول عمر کراتینه موهای شما بیشتر خواهد شد و همچنین دچار موخوره و شکستگی مو نیز نخواهید شد.

علت چرب شدن مو بعد از کراتینه

سخن پایانی

کراتینه روشی است که موها را صاف می‌کند و در نتیجه آن را نرم‌تر و کمتر وزتر دیده می‌شود. تا یک هفته پس از انجام کراتینه، طبیعی است که موهای شما چرب‌تر به نظر برسد و اصلا نباید نگران باشید. اما اگر مدت زمان چرب بودن موها بیشتر شد، باید به نکاتی دقت کنید که در این مقاله عنوان کردیم. دلایل مختلفی برای چرب به‌نظر رسیدن موها بعد از کراتینه وجود دارد. بسته به نوع روش کراتینه و نوع و بافت مو، این دلایل از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]