مرداد ۱۴, ۱۴۰۲

نحوه انتخاب شامپوی مناسب برای انواع مو

تا چند سال پیش، موضوعی مانند انتخاب شامپوی مناسب برای انواع مو خیلی اهمیتی نداشت و مصرف‌کنندگان هر شامپویی را برای تمیز کردن موهای خود استفاده می‌کردند. البته، یکی از دلایل اینکه بسیاری خود را درگیر مسئله انتخاب شامپو نمی‌کردند، این بود که با شامپوی مناسب موهای خود آشنا نبودند.

این روزها، تعداد شامپوهای موجود در بازار بسیار گسترش پیدا کرده است؛ از شامپوی آبرسان، تقویت‌کننده، صاف‌کننده، تا شامپو برای موهای آسیب دیده، حجم دهنده و شامپو محافظ رنگ در فروشگاه‌ها وجود دارد و این تنوع، انتخاب را برای مصرف‌کنندگان سخت کرده است. با اینکه پیدا کردن شامپوی مناسب کار سختی است، اما با این حال، مسئله این است که انتخابِ شامپویی مناسب با نوع موی شما، می‌تواند روی موهای شما تفاوت چشمگیری ایجاد کند و میزان رطوبت، درخشندگی و رشد موهای شما را در حد متعادل نگه دارد.

در این مقاله قصد داریم تا نحوه انتخاب شامپوی مناسب برای انواع مو را شرح دهیم. اما قبل از آن خوب است بدانید که، همه چیز با دانستن نوع پوست سر شما شروع می‌شود.

شناسایی نوع پوست سر

نحوه انتخاب شامپوی مناسب برای انواع مو

با اینکه بسیاری شامپو را ماده‌ای برای پاک کردن آلودگی از موها می‌دانند، اما این ماده مستقیما با پوست سر نیز تماس دارد و به همین خاطر باید نوع پوست سر را برای انتخاب شامپو شناسایی کنید. علاوه بر این، شامپوها همگی قابلیتِ پاک‌کنندگی متفاوتی دارند؛ بنابراین، مهم است که قبل از انتخاب شامپو، نوع پوست سر خود را بشناسید.

برای کمک به شما، قصد داریم تا نحوه شناسایی نوع پوست سر را توضیح دهیم. اگر بعد از شستشوی موها احساس کردید که پوست سرتان خشک و دچار خارش شده (بدون پوسته)، این علائم نشان می‌دهند که نوع پوست سر شما خشک است. از طرف دیگر، افرادی که دارای پوست چرب هستند، معمولا کف سرشان براق است و معمولا شوره دارند و ممکن است پوسته‌هایی نیز روی سرشان مشاهده کنند. در نهایت، پوست مختلط نیز به پوستی گفته می‌شود که نه خشک است و نه چرب. اگر دو تا سه روز بعد از شامپو زدن، موهایتان چرب شود، این نشان می‌دهد که پوست مختلط دارید.

شامپو همیشه برای پوست سر و موها استفاده می‌شود و قرار است هر دوی این نقاط را پاکسازی کند، در حالی که نرم کننده در انتهای موهای استفاده می‌شود و به‌طور مستقیم روی پوست زده نمی‌شود. اگر پوست سرتان چرب است و انتهای موهایتان خشک است (این ترکیب در بسیاری از افراد رایج است)، باید شامپو برای موهای چرب را انتخاب کنید و نرم کننده را به ساقه موها بزنید.

غدد چربی در پوست سر، چربی را به ساقه‌های موها نیز منتقل می‌کنند؛ بنابراین اگر موهای چربی دارید، احتمالا پوست سرتان نیز چرب است. از این رو، می‌توانید با کمک شامپوی مخصوص موی چرب، کار کنترل چربی موها را انجام دهید.

پوست سرِ چرب: از استفاده از شامپوهای حاوی مرطوب‌کننده بیش از حد خودداری کنید

نحوه انتخاب شامپوی مناسب برای انواع مو

اگر پوست سرتان چرب است، مطمئنا تا به حال ده‌ها شامپو را امتحان کردید و نتیجه نگرفتید. حتی ممکن است روش‌های مختلفی را برای شامپو کردن موهای خود امتحان کرده باشید؛ به عنوان مثال، از شستشوی روزانه (حتی دو بار در روز) تا شستشوی موها هر چند روز یک بار را امتحان کرده باشید تا چربی اضافی و تولید سبوم را در پوست سر و موهای خود کنترل کنید. اما، سراغ مهم‌ترین کار یعنی انتخاب شامپوی مناسب نرفتید. در انتخاب شامپو برای پوست سر چرب به نکات زیر دقت کنید و از برخی موارد که عنوان می‌کنیم، پرهیز کنید:

  • از استفاده از شامپوهایی که آبرسان، مرطوب کننده و صاف کننده هستند یا شامپو برای موهای خشک و وز، خودداری کنید. این مدل شامپوها، رطوبت زیادی را به پوست چربِ شما اضافه می‌کنند. به‌طور کلی، شامپو بیشتر از هر قسمت دیگری از موها، ریشه‌های مو را تمیز می‌کند؛ بنابراین اگر ریشه‌های موی شما مستعد چرب شدن است، ممکن است نیاز به شامپویی داشته باشید که خاصیت پاک‌کنندگی بالایی داشته باشد.
  • به دنبال نکاتی روی بسته‌بندی شامپو باشید که به حجم دهنده، تقویت کننده یا متعادل کننده مو اشاره کرده‌اند. این مدل شامپوها مرطوب کننده نیستند و در از بین بردن چربی اضافی موثر هستند.
  • شامپوهای درخشان‌کننده می‌توانند کمک بزرگی به افرادی کنند که پوست سر فوق‌العاده چربی دارند، اما مراقب باشید که از این محصول بیش از حد استفاده و پوست سر خود را خشک نکنید.
  • می‌توانید از شامپوهای دوقلو استفاده کنید. درست همانند کاری که با پوست صورت خود در زمان تمیز کردن انجام می‌دهد و از دو نوع شوینده استفاده می‌کنید، می‌توانید از دو شامپوی جداگانه برای هدف قرار دادن نیازهای مختلف نیز استفاده کنید. از یک مدل شامپو برای درمان پوست سر چرب خود استفاده کنید و سپس از شامپویی دیگر برای شستشوی ریشه و ساقه‌ی موهای خود استفاده کنید.
  • زمان بیشتری را صرف زدنِ شامپو روی پوست سر خود کنید تا هم چربی اضافی آن از بین برود و هم پوست سر خود را خیلی خوب بشویید.
  • پس از شامپو کردن، از زدن نرم کننده روی پوست سر خود خودداری کنید، چرا که این کار برای افراد با پوست خشک جواب می‌دهد. به جای زدن نرم کننده به ریشه موها و پوست سر، روی قسمت میانی و انتهایی موهایتان تمرکز کنید، سپس موهای خود را به‌خوبی آبکشی کنید.

پوست سرِ خشک: سراغ شامپوهایی با خاصیت مرطوب کنندگی بالا بروید

نحوه انتخاب شامپوی مناسب برای انواع مو

هنگامی که پوست سر شما خشک شده و در کنار آن، دچار خارش یا پوسته شده، می‌توانید با انتخاب شامپوی مناسب، این مشکلات را برطرف کنید و ظاهر موهای خود را بهتر و براق‌تر کنید. در واقع برای اینکه خشکی پوست سر خود را تشدید نکنید، حتما لازم است که شامپوی مناسب موهای خود را پیدا کنید. برای پیدا کردن شامپو برای موهای خشک نکات زیر را دنبال کنید:

  • از استفاده از شامپوهای تقویت کننده، استحکام‌بخش و حجم دهنده خودداری کنید. این محصولات می‌توانند رطوبت پوست سر شما را از بین ببرند.
  • از مصرف بی‌رویه‌ی شامپو خشک خودداری کنید. شامپو خشک، جاذب چربی است و این می‌تواند پوست سر را خشک کند.
  • برای افرادی که دارای پوستِ فقط کمی خشک و بدون خارش یا پوسته‌پوسته شدن اندک هستند، توصیه می‌کنیم که به دنبال شامپوهایی باشند که میزان رطوبت، آب، صاف یا فر شدن موها را افزایش می‌دهند. این محصولات باعث حفظ رطوبت در پوست سر و موها می‌شوند و می‌توانند گزینه‌ای ایده‌آل برای افرادی باشند که پوست سر خشکی دارند.
  • از استفاده از محصولات حاوی سولفات خودداری کنید، چرا که سولفات می‌تواند مو و پوست سر را بسیار خشک کند.
  • حتی زمانی که پوست سرتان خشک است، مهم است که موهایتان را به‌درستی شامپو بزنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
  • اگر پوست سر شما بسیار خشک است، خارش دارد و یا پوسته‌پوسته شده، شامپوهایی را برای تمیز کردن موهای خود در نظر بگیرید که مخصوص موهای خشک هستند. موادی مانند منتول و درخت چای می‌توانند به رطوبت رسانی پوست و موها کمک کنند.

تعیین نوع موها

نحوه انتخاب شامپوی مناسب برای انواع مو

اگر از خود می‌پرسید که «چگونه موهایی سالم داشته باشیم؟»، در جواب باید بگوییم که باید شامپوی سر را متناسب با نوع پوست و نوع موی خود انتخاب کنید. علاوه بر در نظر گرفتن نوع پوست سر، مهم است که هنگام خرید شامپو، نوع موی خود را نیز در نظر بگیرید. در ادامه مواردی را عنوان خواهیم کرد که در زمان خرید شامپو باید به آنها دقت کنید:

  • موهای نازک: به دنبال شامپوهای حجم دهنده باشید، که می‌توانند تار موهای شما را بدون سنگین کردن موها حجم دهند و تقویت کنند.
  • موهای ضخیم: شامپوهای آبرسان یا مرطوب کننده برای افزایش رطوبت، درخشندگی و صافی موهای ضخیم که فاقد رطوبت هستند، عالی هستند.
  • موهای صاف: شامپو برای موهای کراتین شده و شامپو برای موهای صاف، معمولا سرشار از مرطوب کننده و مواد صاف کننده‌ی اضافی هستند که باعث بستن لایه‌ی بیرونی کوتیکول‌ها می‌شوند و در نهایت، به ماندگاری صافی در موهای شما کمک می‌کنند. بنابراین، حتما برای مراقبت از موهای کراتینه شده خود، از این مدل شامپوهای مخصوص استفاده کنید.
  • موهای موج‌دار: شامپوهای متعادل‌کننده معمولا یک گزینه خوب برای این افراد هستند. این مدل شامپوها، معمولا خیلی حاوی مواد مرطوب کننده نیستند، اما در عین حال، موهای شما را خشک نمی‌کنند.
  • موهای مجعد: کسانی که موهای مجعد دارند، باید به دنبال شامپوهای بسیار مرطوب کننده برای موهای خود باشند که موخوره را کاهش می‌دهند و همچنین، برای جلوگیری از گره خوردن موها کاربرد دارند.
  • موهای آسیب دیده / رنگ شده / شکننده: شامپوهای تقویت کننده برای موهای آسیب دیده، هایلایت شده، ضعیف شده یا شکننده بهترین گزینه هستند، زیرا معمولا حاوی پروتئین اضافی برای بهبود وضعیت مو هستند. بنابراین، بعد از شناخت موهای آسیب‌دیده خود، می‌توانید از شامپوهای تقویت کننده استفاده کنید.

عوامل دیگری که باید در انتخاب شامپوی مناسب در نظر گرفته شوند

نحوه انتخاب شامپوی مناسب برای انواع مو

علائم موهای سالم شامل درخشش، رشد مناسب و وجود خاصیت ارتجاعی می‌شود. اگر احساس می‌کنید رشد موهایتان متوقف و یا کند شده است، احتمالا رطوبت رسانی به موهایتان به خوبی انجام نشده است. برای اینکه موهای قوی و دارای خاصیت ارتجاعی بالایی داشته باشید، نباید از شامپویی استفاده کنید که حاوی مواد سنگین و سیلیکونی هستند. به جای این شامپوها، می‌توانید سراغ محصولی بروید که مرطوب کننده‌ای مانند گلیسیرین دارد که به جذب رطوبت کمک می‌کند و برای پوست خشک و مراقبت از موهای دکلره شده، عالی است. روغن دانه انبه یکی دیگر از موادی است که باید به آن توجه کرد، زیرا مانند روغن آرگان مرطوب کننده و سبک است. سرامیدها و اسیدهای چرب موجود در روغن تخمه آفتابگردان نیز می‌توانند به ترمیم مو، مرطوب کردن مو، کاهش موخوره و افزایش درخشندگی موها کمک کنند.

برای مقابله با شوره سر چه کنیم؟ در بیشتر موارد، شوره سر ناشی از پوسته‌پوسته شدن کفِ سر و چرب شدن پوست سر است که در اثر شستشوی نادرست با شامپو رخ می‌دهد، یا اینکه شامپویی که استفاده می‌کنید برای نوع جنس موها و پوست سر شما ساخته نشده است. اگر فردی دچار عدم تعادل چربی در پوست سر خود شده و محیط زندگی، شوینده مورد استفاده‌ی، رژیم غذایی یا دفعات استفاده از شامپوی خود را تغییر نداده است، باید حتما با پزشک متخصص مشورت کند تا مطمئن شود عدم تعادل چربی در پوست سر او مشکل یا نشانه‌ای از بیماری درونی نیست.

کلام پایانی

با توجه به تنوع محصول در فروشگاه‌ها، مطمئنا انتخاب شامپوی مناسب برای انواع مو می‌تواند کار سختی باشد. اما با این حال اگر در زمان خرید، نوع پوست سر و نوع موی خود را در نظر بگیرید، پیدا کردن مدل شامپوی مناسب برای موهایتان می‌تواند به فرآیندی آسان تبدیل شود. این فاکتورها به شما کمک می‌کنند تا به سرعت شامپویی را با مواد، بافت و فواید مناسب برای موهایتان کشف کنید.

با هر نوع مدل مو و پوستی، می‌توانید شامپوی مناسب خود را در میان تنوع شامپو سر اکتیو پیدا کنید. اکتیو مجهز به پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه، کنترل کیفیت است و تمام محصولات آن، از جمله انواع شامپو، زیر نظر کارشناسان مجرب آزمایش می‌شوند و پس از گذر از آزمایش‌های متعدد و دریافت تائیدیه‌های لازم، وارد بازار می‌شوند. از جمله این شامپوها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شامپو موی سر مخصوص موهای رنگ‌‌شده و آسیب‌دیده
  • شامپو موی سر مخصوص موهای معمولی
  • شامپو موی سر مخصوص موهای چرب و نازک

هر کدام از این شامپوها می‌توانند انتخاب شما برای داشتن روتین مراقبتی مناسب از موها باشند.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]