شهریور ۱۴, ۱۴۰۲

چطور از گره خوردن موها جلوگیری کنیم؟

چه موهای شما بلند، کوتاه، صاف، مجعد، طبیعی و یا رنگ‌شده و کراتین شده باشد، در هر صورت ممکن است در مرحله‌ای از زندگی‌تان با گره خوردن موها دست‌وپنجه نرم کرده باشید. مطمئنا تا به امروز هم، راه‌های مختلفی را برای خلاص شدن از شر گره‌ی موهای خود امتحان کردید. اما برای جلوگیری از بروز دوباره این مشکل، باید بدانید که دلیل گره خوردن موها چیست.

در این مقاله، درباره دلایل گره خوردن موها خواهیم گفت و در کنار آن، به ترفندهایی اشاره خواهیم کرد که با کمک آنها می‌توانید از شر گره‌های مو خلاص شوید.

دلیل گره خوردن موها چیست؟

موها زمانی گره می‌خورند که دو تار مو به دور هم بپیچند و در هم تنیده شوند. هر چه تعداد تارهای مو در این فرایند بیشتر شود، بزرگی گره‌ی موی شما بیشتر خواهد شد.

در چرخه‌ی طبیعی سلامت بدن، تعدادی از موها به‌صورت روزانه می‌ریزند. اگر موهای صافی داشته باشید، ریزش موها در این حالت راحت‌تر اتفاق می‌افتد. اما معمولا، موهای آسیب دیده و مجعد صاف نیستند و به همین خاطر، کوتیکول‌های لایه بیرونی ساقه مو نیز اغلب صاف نیست. بنابراین، ریزش موها در چنین افرادی به سختی صورت می‌پذیرد و تارهای مو در زمان ریزش طبیعی، به هم گره می‌خورند.

یکی دیگر از دلایل گره خوردن موها، این است که موهای خود را به شدت به سطوح پارچه‌ای مانند حوله و روبالشی بکشید. در واقع، اگر هر روز صبح از خواب بلند می‌شوید و می‌بینید موهایتان به شدت گره خورده، بدانید که روبالشی مناسبی ندارید و همین وسیله است که باعث گره‌ی موها می‌شود.

با اینکه گره خوردن مو ممکن است برای هر شخصی رخ دهد، اما افراد زیر بیشتر مستعد گره‌ی مو هستند:

  • افرادی که دارای موهای آسیب دیده از گرما، آسیب دیده از نور خورشید یا موهای آسیب دیده از دکلره هستند
  • افرادی که دارای موهایی مستعد شکستن هستند
  • افرادی که دارای موهای بلندتر از طول شانه هستند
  • افرادی که موهای آنها به‌طور طبیعی مجعد است
  • افرادی که دارای موی خشک هستند
  • افرادی که دارای موخوره هستند
  • افرادی که به طور مرتب از ابزارهای حالت دهنده برای موهای خود استفاده می‌کنند
  • افرادی که موهای خود را اغلب با محصولات حاوی الکل مانند اسپری مو، موس یا ژل حالت می‌دهند

برای از بین بردن گره‌های مو چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

گره خوردن موها

اولین و شاید آسان‌ترین کاری که به ذهن همه برای از بین گره خطور می‌کند، این است که سراغ شانه کردن موها بروند. اما برای جلوگیری از شکستگی مو، بهتر است سراغ روش‌های آرام‌تری برای از بین بردن گره بروید. کلید خلاص شدن از شر گره‌ها، استفاده از اسپری‌هایی است که به‌طور خاص برای باز کردن گره طراحی شدند. بیشتر این اسپری‌ها به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که می‌توانید آن را روی موهای خشک استفاده و گره‌ها را باز کنید.

چگونه از شر گره‌ها خلاص شویم

  • کار را با یک اسپری رفع گره‌ی مو شروع کنید که به‌طور خاص برای جنس موهای شما ساخته شده است. خاصیت این اسپری‌ها نرم کردن موها است و جدا کردن موهای درهم پیچیده را آسان‌تر می‌کنند.
  • بیشتر اسپری‌های بازکننده گره مو را می‌توانید روی موهای مرطوب یا خشک استفاده کنید. اما این اسپری‌ها را روی موهای خیس استفاده نکنید، چرا که باعث ریزش موها می‌شوند.
  • موهای خود را حداقل به چهار قسمت تقسیم کنید: دو قسمت در بالا و دو قسمت در پایین. اگر موهای شما مجعد یا ضخیم است، می‌توانید این بخش‌بندی را بیشتر کنید. از یک گیره مو برای نگه داشتن هر قسمت در جای خود استفاده کنید.
  • هر بار، اسپری را روی هر بخش بزنید و اجازه دهید تا برای چند دقیقه روی موهای شما بماند.
  • در مرحله بعد، برای از بین بردن گره‌ها از یک برس یا شانه استفاده کنید. موهای خود را از ریشه شانه کنید و به‌آرامی به سمت ساقه موها بیایید. در صورت نیاز، می‌توانید این کار را چندین بار تکرار کنید.
  • هنگامی که هر قسمت از موهای خود را شانه کردید، گیره‌های مو را باز و از یک برس یا شانه دندانه پهن استفاده کنید و داخل موهای خود بکشید.
  • این محصول معمولا نیازی به آبکشی ندارد، مگر اینکه روی بسته آن چیز دیگری نوشته شده باشد. فقط بگذارید موهایتان خشک شود و سپس طبق معمول موها را حالت دهید.

برای جلوگیری از گره چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

با اینکه گره خوردن موها چیزی است که برای هر کسی ممکن است رخ دهد، اما ترفندهایی وجود دارد که با کمک آنها می‌توانید از بروز بیش از حد گره در موهای خود جلوگیری کنید. این ترفندها را در ادامه بیان خواهیم کرد:

روی روبالشی ساتن بخوابید

وقتی در زمان خواب سر خود را روی بالش تکان می‌دهید، این حرکت می‌تواند به فولیکول‌های موهایتان آسیب بزند و باعث بروز گره در موها شود. روبالشی ساتن به صاف نگه داشتن موهای شما در زمان خواب کمک و حتی از موخوره نیز جلوگیری می‌کند. اگر روبالشی ساتن ندارد، می‌توانید یک روسری یا کلاه ساتن دور موهای خود ببندید.

قبل از خواب موهای خود را ببافید

بافته نگه داشتن موها در هنگام خواب، یک راه آسان برای جلوگیری از گره خوردن مو است. برای این کار، می‌توانید موهای خود را به‌صورت یکجا ببافید و یا آن را به چند دسته تقسیم کنید و ببافید.

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از گره خوردن موها، این است که موهای خود را خیس ببافید و اجازه دهید تا به صورت بافته خشک شود. علاوه بر این، اگر موهای شما خیلی سریع گره می‌خورد، می‌توانید در زمان ورزش کردن نیز موهایتان را ببافید تا از گره خوردن موها جلوگیری کنید.

موهای خود را سخت به حوله نکشید

گره خوردن موها

وقتی از حمام می‌آیید و قصد دارید تا موهای خود را خشک کنید، آن را خیلی سخت و محکم به حوله نکشید؛ چرا که این کار می‌تواند باعث شکستگی مو و آسیب به کوتیکول‌های آن شود و احتمال ایجاد گره را افزایش می‌دهد.

به جای این کار، یک حوله میکروفیبر یا یک تی‌شرت نخی را دور سر خود بپیچید تا به آرامی رطوبت موها را جذب کند و بعد، اجازه دهید تا موهایتان در معرض هوا خشک شود.

به‌طور منظم موهای خود را کوتاه کنید

در صورتی که هر 8 تا 10 هفته موهای خود را کوتاه کنید، این کار به شما کمک می‌کند تا از شر گره مو خلاص شوید. وقتی موهای آسیب دیده را با کمک کوتاهی از بین می‌برید، روند ریزش طبیعی موهای شما راحت‌تر صورت می‌پذیرد و همین موضوع گره خوردن موها را کمتر می‌کند.

از محصولات مناسب با نوع موی خود استفاده کنید

حتما و حتما برای موهای خود از محصولاتی استفاده کنید که مناسب با موهای شما ساخته شده‌اند. یعنی اگر جنس موهای شما وز و خشک است، حتما از شامپو برای موهای خشک و وز استفاده کنید تا بتوانید به درستی از موهای خود مراقبت کنید.

مراقبت از موهای خشک و آسیب دیده

اگر موهای خشکی دارید و یا در اثر استفاده‌ی مکرر از وسایل حرارتی آسیب دیده و مستعد موخوره است، از استفاده از محصولات حاوی الکل خودداری کنید. این محصولات می‌توانند موهای شما را خشک کنند. به جای این محصولات، از شامپو برای موهای آسیب دیده استفاده کنید تا در عین اینکه موهای خود را تمیز می‌کنید، باعث تقویت موهای آسیب دیده خود نیز بشوید. هنگامی که موهای خود را با وسایل حرارتی حالت می‌دهید از انواع روغن، سرم و نرم کننده نیز استفاده کنید.

استفاده از روش صحیحِ شانه کردن و مراقبت از موها

بر اساس اعلام آکادمی پوست آمریکا، افراد دارای موهای فر بهتر است موهای خود را زمانی که مرطوب است شانه کنند. اما اگر موهای شما صاف است، از استفاده از اسپری‌های حجم دهنده که حاوی مقدار زیادی سیلیکون هستند، خودداری کنید. این ماده می‌تواند موهای شما را چسبناک و مستعد گره خوردن کند.

برای موهای رنگ شده نیز، باید مراقبت‌های ویژه‌ای داشته باشید. موهای رنگ شده معمولا خشک می‌شوند و لازم است که با استفاده از شامپو مخصوص موهای رنگ شده، آنها را بشویید. در کنار شامپوی مناسب، باید روش شستن موی رنگ شده را نیز بلد باشید تا باعث گره خوردن موهای خود نشوید.

گره خوردن موها

کلام آخر

برای هر کسی در زندگی ممکن است گره خوردن موها رخ دهد. اما اگر موهای شما آسیب دیده و یا به طور طبیعی مجعد، خشک و بلند است، این اتفاق برای شما ممکن است بیشتر رخ دهد. اما نگران نباشید، چرا که ترفندهایی وجود دارد که با کمک آنها می‌توانید از گره خوردن موهای خود جلوگیری کنید. علاوه بر این، این روزها محصولاتی به بازار معرفی می‌شوند که گره‌ی موها را باز می‌کنند و حتی موها را نرم و لطیف می‌کنند. انواع شامپو سر اکتیو، در کنار اینکه موهای شما را عمیقا تمیز می‌کنند، حاوی مواد مغذی‌ای هستند که باعثِ ترمیم و درخشانی موها می‌شوند و همچنین از موخوره و گره نیز جلوگیری می‌کنند.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]