مهر ۸, ۱۴۰۲

بهترین کارها برای مراقبت از موی کودک‌

درست است که در زمان به دنیا آمدن کودکان دفترچه راهنمایی برای مراقبت از آنها به ما داده نمی‌شود، اما این امکان برای پدر و مادرها وجود دارد که با راهنمایی دیگران و خواندن مقالات، بهترین مراقبت را از فرزند خود بکنند.

یکی از موضوعات مهم در مراقبت از نوزادان، مراقبت از موهای آنها است. مراقبت از موی نوزاد مانند توجه به جثه و وزن گرفته، خلق و خوی نوزادان و عادات خواب آنها، از اهمیت بالایی برخوردار است و نحوه مراقبت از آن ممکن است کودک به کودک متفاوت باشد. چه کودک شما کم‌مو به دنبال آمده باشد و چه با موهای پرشت، خیلی به موهای نوزادی فرزند خود وابسته نشوید. موهای او به احتمال زیاد در طول سال اول و شاید حتی بعد از آن تغییر خواهد کرد. اما با این حال، باید از همان موها نیز به بهترین شکل مراقبت کنید که مطمئناً هر چه موهای کودک شما سالم‌تر باشد، این سلامت در آینده نیز خود را نشان خواهد داد.

مراقبت از موهای کم‌پشت تا پرپشت

علاوه بر جنسیت، یکی از اولین اطلاعاتی که والدین احتمالاً با خانواده و دوستان هیجان‌زده‌ی خود در مورد کودک به اشتراک می‌گذارند، وزن، قد نوزاد تازه متولدشده و جزئیات مربوط به موهای نوزاد (احتمالا کم‌پشت و پرپشت بودن آن) است.

اگر نوزاد تازه متولدشده دارای موهای پرپشتی باشد، این احتمال وجود دارد که موهای او در شش ماه اول، شروع به ریختن کند و از ماه ششم به بعد، رشد موهای «واقعی» آغاز می‌شود. بنابراین با اینکه کمی عجیب است، اما این امکان وجود دارد که کودک شما با موهای رنگ روشن متولد شده باشد و بعد از گذشت یک سال و در زمان تولد یک سالگی، ظاهر و رنگ موهای او متفاوت از سال گذشته به‌نظر برسد.

اما آیا دلیل دیگری برای ریزش موهای کودک در این مدت وجود دارد؟ از آنجایی که نوزاد تازه متولدشده توان نشستن، غلت زدن و راه رفتن ندارد، بنابراین بیشترین زمان از روز را خوابیده روی موهای خود می‌گذارند و همین موضوع و کشیده شدن مداوم موها به تشک و یا حتی صندلی، باعث کم شدن موها در برخی نقاط می‌شود و احتمالا با ریزش تکه‌ای موها سر مواجه خواهید شد. برای جلوگیری از این حالت، خوب است موقعیتِ سر کودک را در زمان خوابیدن  تغییر دهید تا موهای او به صورت تکه‌ای نریزد و همچنین به سرش نچسبد. این تکه‌های خالی شده از موهای سر نوزاد، وقتی بزرگتر شود و زمان بیشتری را در حالت نشسته و ایستاده بگذراند، ناپدید می‌شوند.

نکات مراقبت از موی کودک

مراقبت از موی کودک‌

موهای سر نوزادان بسیار ظریف‌تر و شکننده‌تر از موهای شما هستند، بنابراین برای مراقبت از آنها به نکاتی که در ادامه بیان می‌کنیم، توجه کنید:

در صورت نیاز موهای نوزاد را شستشو دهید

حمام فرصتی عالی برای ارتباط عاطفی عمیق با نوزاد، شستن موها و بدن نرم کودک و خواندن آهنگ‌های کودکانه برای او است. اما با این حال، باید این نکته را به خاطر بسپارید که شستن موهای نوزاد تازه متولدشده باید حداکثر چند بار در هفته و فقط یک بار در هفته انجام شود. همان‌طور که فرزند شما رشد می‌کند و احتمال گره خوردن و کثیف شدن موهای او بیشتر می‌شود، می‌توانید به شستن بیشتر موهای او فکر کنید. برای نوزادان باید از روتین یک‌بار شستشوی مو با شامپو در هفته استفاده کنید، اگرچه می‌توانید هر شب موها را با کمی آب و یک پارچه تمیز کنید.

کودک شما در هر سنی که باشد، هنگامی که زمان حمام کردن او فرا می‌رسد، باید از محل قرار گرفتن آن در حمام و ایمنی آن مطمئن شوید. با یک لیوان پلاستیکی، آب گرم را به آرامی روی موهای کودک بریزید تا خیس شود و با حرکات دورانی، شامپوی ملایم و بدون مواد حساسیت‌زا را به آرامی روی موهای کودک ماساژ دهید. با آب موها را بشویید و وقتی این کار را انجام دادید، سعی کنید سر کودک را طوری نگه دارید که شامپو داخل چشم نوزاد نریزد. شامپوهای اکتیو که مناسب کودکان طراحی شده‌اند، بهترین گزینه برای شستشوی موهای کودک شما هستند. این دو شامپوها عبارت‌اند از:

  • شامپو موی سر کودک اکتیو با مرطوب‌کنندگی و حالت‌دهی بالا، موی کودک را شفاف و شانه‌پذیری آن را آسان می‌کند. در ساخت این شامپو از پلیمرهای پاک‌کننده و نرم‌کننده استفاده شده است. از ویژگی‌های شامپو موی سر کودک اکتیو می‌توان به موارد عدم سوزش چشم، سازگاری با پوست و مو و ضد حساسیت و الکتریسیته ساکن اشاره کرد.
  • شامپو بچه ۲in۱ اکتیو حاوی مواد مغذی و نرم‌کننده است که شستشوی موهای نوازد را بدون سوزش در چشم انجام می‌دهد. این شامپو حاوی صمغ ابریشم و دایمتیکون است که هر دو نقشی اساسی در باز کردن گره‌های مو دارند. این شامپو کودک از وزشدن موها جلوگیری می‌کند، خاصیت نرم‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی دارد و در نهایت، سبب درخشندگی و شانه‌پذیری بهتر مو می‌شود.

حتما از کلاه برای محافظت از پوست نوزادان در برابر آفتاب در تابستان و محافظت از سرما در ماه‌های سردتر استفاده کنید. قبل از یک سالگی حتما از کرم ضد آفتاب برای نوزاد خود استفاده کنید، زیرا پوست کودک به شدت به اشعه خورشید حساس است. اگر کودک شما کم‌مو است، حتما بیرون از خانه روی سر او کلاه بگذارید، به ویژه بین ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر. آسیب‌های ناشی از نور خورشید که بر روی پوست سر نوزادان ایجاد می‌شود، در سنین بالاتر به واسطه رویش مو پوشانده می‌شوند و از آنها غافل خواهید شد.

نرم کردن موهای ژولیده و گره‌خورده

مراقبت از موی کودک‌

برای بچه‌هایی که موهای بلندتر یا ضخیم‌تری دارند، می‌توانید از محصولات موی کودک مانند نرم‌کننده‌های مغذی برای جلوگیری از گره خوردن استفاده کنید. بعد از چند دقیقه بعد از شامپو کردن موهای نوزاد، می‌توانید از نرم کننده استفاده کنید. برخی استفاده از روغن زیتون بکر برای شانه یا برس راحت‌تر و همچنین جلوگیری از خشک شدن موها را پیشنهاد می‌دهند، که بعد از شستن موهای نوزاد استفاده می‌شود.

اسپری‌هایی نیز برای باز کردن گره‌های موهای سر نوازد وجود دارد، که می‌توانید از آنها قبل از شانه کردن موها استفاده کنید. از این اسپری‌ها معمولاً می‌توانید روزانه روی موهای مرطوب یا خشک، استفاده کنید و بعد موها را شانه کنید.

ایمنی در مرتب کردن موهای نوزاد

بعد از اینکه کودک را از حمام خارج کردید، از یک شانه دندانه پهن یا برس نرم استفاده کنید تا بدون ریزش زیاد و به وجود آوردن گره‌های سخت، موهای او را صاف و مرتب کنید.

بهتر است بعد از حمام، موهای کودک خود را با حوله نرم کمی خشک کنید و اجازه دهید آن موهای ظریف در هوا خشک شوند زیرا سشوارها پوست حساس کودک را می‌سوزاند. حوله‌های کلاه‌دار مناسب‌ترین گزینه برای خشک کردن موهای کودک هستند. اگر حس می‌کنید که برای خشک کردن موهای کودک خود نیاز به سشوار دارید، از کمترین درجه حرارت استفاده کنید و سشوار را دورتر از پوست سر کودک بگیرید.

اگر تصمیم دارید روی موهای کودک خود از وسایل تزئینی استفاده کنید، مراقب گیره‌های زیبا و هدبندهای زیبای نوزادتان باشید، زیرا ممکن است در صورت لیز خوردن یا کنده شدن، خطر خفگی ایجاد کنند. هدبندها باید محکم باشند، اما نه خیلی سفت تا باعث ناراحتی کودک نشوند. موهای نوزاد به راحتی می‌شکنند، بنابراین تا زمانی که نوپا هستند، از کشیدن موها و بستن موها به شکل دم اسبی خودداری کنید.

درمان پوسته پوسته شدن پوست سر نوازد

پوسته ریزی سر نوزاد که به آن Cradle cap می‌گویند، یکی از مشکلاتی است که در روزهای آغازین پس از تولد و بین ۲ تا ۱۲ ماهگی رخ می‌دهد و بعضا بسیاری از والدین را نگران می‌کند. این وضعیت معمولا جای نگرانی ندارد و با انجام چند کار می‌توانید علائم را کاهش دهید، مانند ماساژ پوست سر با مقدار کمی روغن بچه و قبل از حمام کردن. به آرامی پوست را با روغن ماساژ دهید تا پوست خشک شده از روی سر جدا شود، سپس طبق معمول با یک شامپوی ملایم موهای نوزاد را بشویید. اگر وضعیت شروع به گسترش یا بدتر شدن کرد، با پزشک کودک خود مشورت کنید.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]