شهریور ۱۴, ۱۴۰۲

نکات و ترفندهایی برای نو نگه داشتن لباس‌ها

بدون در نظر گرفتن برخی اتفاقات ناخواسته مانند ریختن قهوه روی شلوار جینِ محبوبتان و یا پاره شدن قشنگ‌ترین تی‌شرت‌تان، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید با انجام آنها عمر لباس‌های خود را افزایش دهید و آنها را برای مدتی طولانی نو نگه دارید. چند بار تا به حال پیش آمده که با شستن لباس متوجه تغییر سایز و کوچک شدن آن شده باشید و یا اینکه، بهترین ژاکتتان با قرار گرفتن در ماشین لباس‌شویی کاملا از بین رفته است؟

اگر برای نحوه شستن و خشک کردن لباس‌ها برنامه‌ای اصولی داشته باشید، می‌توانید به افزایش طول عمر آنها کمک کنید. در این مقاله، چند نکته برای شستشوی لباس‌ها و همچنین در مورد نحوه نو نگه داشتن لباس‌ها آورده شده است.

1. مناسب‌ترین تنظیمات لباس‌شویی را انتخاب کنید

بیشتر لباس‌ها باید در ملایم‌ترین حالت شستشوی لباس‌شویی شسته شوند و فرقی نمی‌کند که تی‌شرت باشند و یا پیراهن و شلوار. بسته به ماشین لباس‌شویی‌ای که دارید، باید دنبال ملایم‌ترین و‌ آرام‌ترین حالت شستشو بگردید تا از خراب شدن لباس‌های خود جلوگیری کنید.

استفاده از چرخه‌ی ملایم ماشین لباس‌شویی، از ساییده شدن لباس‌ها و پارگی‌ای که مسبب آن دور تند ماشین است، جلوگیری می‌کند و این به ویژه برای لباس‌هایی با الیاف ظریف و نازک‌تر بیشتر صدق می‌کند.

پارچه‌های بادوام‌تر مانند جین را می‌توان در حالت عادیِ ماشین لباس‌شویی شست. فقط به یاد داشته باشید که همیشه برچسب لباس را با دقت بخوانید و بهترین راهکار را هنگام شستن البسه‌ی خاص به کار ببرید.

2. از کیسه‌های مخصوص شستشو در لباسشویی استفاده کنید

اگر ماشین لباسشویی شما تنظیمات بسیاری ندارد و نمی‌توانید آن را روی حالت ملایم قرار دهید، می‌توانید با استفاده از کیسه لباسشویی توری، لباس‌های خود را نو نگه دارید. این کیسه‌ها به محافظت از لباس شما در برابر هر گونه آسیب کمک می‌کنند. بسیاری، از این کیسه‌ها برای شستشوی لباس‌های زیر در لباس‌شویی استفاده می‌کنند و برای دیگر لباس‌ها نیز کاربرد دارند.

قبل از انداختن لباس‌ها در ماشین لباس‌شویی، آن‌ها را داخل کیسه توری قرار دهید. به این ترتیب، نیازی به نگرانی در مورد پارگی، ساییده‌شدن یا گره خوردن لباس خود نخواهید داشت.

3. برای شستشوی لباس‌ها، آنها را پشت‌ورو کنید

ترفندهایی برای نو نگه داشتن لباس‌ها

صحبت از نحوه‌ی نو نگه داشتن لباس‌ها، بدون اشاره به این موضوع کامل نمی‌شود و این موضوع، یکی از ساده‌ترین نکات شستشوی لباس است که اغلب نادیده گرفته می‌شود.

حتما قبل از گذاشتن لباس‌ها در ماشین لباس‌شویی، تمام لباس‌هایتان را پشت‌ورو کنید. این کار باعث می‌شود که از ساییدگی و پارگی روی لباس جلوگیری کنید. بهتر است قسمت داخلی لباس شما بیشتر آسیب ببیند تا قسمت ظاهری آن.

همچنین، اگر لباسی که می‌خواهید بشویید دارای دکمه و پولک است، پشت‌ورو کردن لباس از شل شدن یا افتادن این اقلام جلوگیری می‌کند.

4. لباس‌ها را با آب سرد بشویید

آب داغ، بیشتر پارچه‌ها را به سرعت فرسوده می‌کند. برای شستشوی لباس‌های بسیار کثیف مانند لباس‌های ورزشی، ملحفه‌ها و لباس‌های باغبانی، از آب داغ استفاده کنید. بقیه لباس‌ها را در آب سرد بشویید. حتی اگر روی برچسب لباس نوشته شده است با آب گرم بشویید، با شستشوی لباس با آب سرد مطمئن خواهید بود که از عمر آن کم نمی‌شود و نو باقی خواهد ماند. شستشو با آب سرد به اندازه آب داغ، لباس را تمیز می‌کند و در عین حال الیاف آن پوسیده نمی‌شود و استحکام خود را حفظ می‌کند.

5. شوینده مناسب را انتخاب کنید

استفاده از بهترین مواد شوینده و پودر ماشین لباسشویی قطعا می‌تواند به نو ماندن لباس شما کمک کند. اما باید به این نکته توجه کنید که تمام شوینده‌های بازار دارای کیفیت یکسان و حتی برای شستشوی تمام لباس‌ها مناسب نیستند. برخی شوینده‌ها به طور خاص برای پارچه‌های ظریف ساخته شده‌اند و می‌توانند از چروک شدن و تغییر رنگ این لباس‌ها جلوگیری کنند. خرید پودر ماشین لباسشویی برای لباس‌های مستحکم‌تر است و به همین خاطر است که باید قبل از هر کاری، به نوع شوینده توجه کنید.

همچنین ممکن است به دنبال نرم کردن لباس‌های خود نیز باشید و این موضوع عمر لباس را نیز افزایش خواهد داد. برای خرید مایع نرم کننده لباس نیز سراغ محصولاتی بروید که به بافت لباس آسیب نمی‌زنند. در یکی از مقالات درباره مزایای استفاده از نرم کننده لباس گفتیم، می‌توانید با خواندن آن به اهمیت استفاده از این محصول برای نو نگه داشتن لباس‌ها پی ببرید.

6. از استفاده از سفید کننده خودداری کنید

استفاده از سفیدکننده‌ها تنها برای برخی از لباس‌ها و آن هم نه به عنوان محصولی همیشگی توصیه می‌شود. بنابراین، از این محصول برای تمام لباس‌ها استفاده نکنید و مقدار مصرف آن را محدود نگه دارید. مگر در مواقع خاص که لباس نیاز به لکه‌بری داشته و همچنین سفید باشد.

7. اجازه دهید لباس‌ها در معرض هوا خشک شوند

ترفندهایی برای نو نگه داشتن لباس‌ها

برای اینکه لباس‌ها همیشه نو به نظر برسند، تنها وسایلی که می‌توانید به‌طور منظم و با خیال راحت در خشک‌کن ماشین لباس‌شویی قرار دهید، پیراهن‌های نخی، شلوار جین، پیژامه و عرق‌گیرها هستند. هر لباس دیگری باید در معرض هوا خشک شود. درست مانند آب گرم، استفاده از هوای گرم در اکثر خشک‌کن‌های لباس‌شویی می‌تواند لباس را شل و یا کوچک کند.

در صورت امکان، یک بند رخت بگیرید و اجازه دهید لباس‌هایتان در معرض هوا خشک شوند. اگر در یک مکان گرم زندگی می‌کنید، گرمای بیرون برای خشک کردن سریع لباس‌ها عالی است. همچنین هوای تازه، باعث می‌شود که لباس بوی خوبی بگیرد. اگر فضای محدودی دارید، به دنبال خشک‌کن‌های تاشو باشید.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آفتاب را به‌طور منظم ندارید و باید از خشک‌کن استفاده کنید، برای جلوگیری از چروک‌شدن لباس‌ها، از حالت خنک خشک‌کن استفاده کنید.

8. برچسب‌های لباس برای نحوه‌ی شستشو را بخوانید و نوع شستشو را بر اساس آن انتخاب کنید

برچسب نحوه شستشو روی لباس‌ها به شما خواهد گفت که دقیقا چگونه باید لباس‌های خود را بشویید. برخی لباس‌ها هستند که فقط باید به خشک‌شویی سپرده شوند. اما اگر این مورد نیز روی لباس نوشته نشده بود و حس کردید که لباس را نمی‌توانید به خوبی در خانه بشویید، بهتر است آن را به یک خشک‌شویی حرفه‌ای ببرید.

بسیاری از مردم معمولا فراموش می‌کنند که دستورالعمل‌های روی برچسب نحوه شستشوی روی لباس خود را بخوانند. هرگز از مواد شوینده مانند نرم کننده حوله و لباس زیاد استفاده نکنید، چرا که این مواد به سختی از داخل لباس خارج می‌شوند، به بافت لباس نفوذ می‌کنند و باعث پوسیدگی آن می‌شوند. برای نو نگه داشتن لباس خود، می‌توانید با طرز استفاده از نرم کننده لباس و دیگر شوینده‌ها آشنا شوید.

9. ماشین لباس‌شویی با درِ جلو تهیه کنید

بسیاری از افراد از ماشین لباس‌شویی‌هایی استفاده می‌کنند که درِ آنها در بالا قرار دارد. اگر می‌خواهید لباس‌هایتان نو بمانند، ماشین لباس‌شویی‌ای تهیه کنید که درِ آن در جلو قرار دارد. این نوع ماشین لباسشویی‌ها از نیروی جاذبه برای چرخاندن لباس‌ها استفاده می‌کنند و عملکرد آنها مانند نحوه عملکرد یک خشک‌کن است. این مدل ماشین لباس‌شویی‌ها چرخش‌های ملایم‌تر و آرام‌تری دارند و همین موضوع، از گوله‌شدن و پارگی لباس‌ها جلوگیری خواهد کرد.

ترفندهایی برای نو نگه داشتن لباس‌ها

سخن آخر

تا به اینجا با نکات شستشو و خشک کردن لباس‌ها، برای نو نگه کردن آنها آشنا شدید. نو نگه داشتن لباس‌ها، به رعایت این نکات و خرید بهترین محصولات بستگی دارد. در میان محصولات اکتیو، می‌توانید بهترین و باکیفیت شوینده‌ها و نرم کننده‌های لباس را پیدا کنید و از آنها برای نو نگه داشتن لباس‌های خود استفاده کنید.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]