شهریور ۲۹, ۱۴۰۲

نکاتی مهم برای مراقبت از موهای رنگ شده

رنگ کردن موها به این معناست که اجازه می‌دهید مواد شیمیایی به تار موهای شما نفوذ و آن را مستعد خشکی، آسیب و شکستگی کند. علاوه بر این، عدم مراقبت از موهای رنگ‌شده می‌تواند آنها را بی‌روح و کدر کند.

به عنوان اولین قانون، باید بگوییم که رنگ کردن موهای خود را باید به فردی حرفه‌ای بسپارید. بسیاری هستند که این کار را در خانه و بدون داشتن دانش کافی از نحوه مراقبت از موها در برابر مواد شیمیایی انجام می‌دهند و این می‌تواند به موهای آنها آسیب بزند. به همین خاطر، در وهله اول باید برای رنگ کردن موها به افراد حرفه‌‌ای مراجعه کنید.

اما، یادگیری نحوه نگهداری از موهای رنگ شده و استفاده از شامپو مناسب یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای سلامت موهای خود می‌توانید انجام دهید. آنچه شما نیاز دارید، چند نکته در مورد مراقبت از موهای رنگ شده است که می‌توانید آنها را در خانه و بدون صرف هزینه زیاد انجام دهید!

در این مقاله، به نکاتی ساده و آسان برای مراقبت از موهای رنگ شده اشاره خواهیم کرد تا بتوانید موهای خود را زیبا، سالم و شاداب نگه دارید.

1. برای شستشوی موهای تازه رنگ‌شده سه روز صبر کنید

حداقل تا 72 ساعت پس از رنگ کردن، موهای خود را نشویید، چرا که با شستن موی رنگ شده باعث از بین رفتن رنگِ موهای خود می‌شوید. فرایند شیمیایی‌ای که در حین رنگ کردن موها وجود دارد، کوتیکول‌های مو را باز و مستعد آسیب می‌کند. رنگ کردن موها، ساختار مو را از نظر شیمیایی تغییر می‌دهد. هر بار که موها را رنگ می‌کنید، بافت آنها متخلخل‌تر و مستعد آسیب می‌شود. بنابراین، برای شستن موها، سه روز صبر کنید.

2. از شامپوی مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید

مراقبت از موهای رنگ شده

نوع شامپویی که استفاده می‌کنید، نقش مهمی در جلوگیری از از دست دادن شادابی رنگ موهای شما دارد. اینجاست که این سوال پیش می‌آید که بعد از رنگ مو از چه شامپویی استفاده کنیم؟

پس از رنگ کردن موها، باید از شامپوی مخصوص موهای رنگ‌شده استفاده کنید. این شامپوها از موهای شما محافظت و همچنین pH مو و پوست سر را متعادل می‌کنند. این شامپوها، به حفظ رنگ موها کمک می‌کنند و می‌توانید مطمئن باشید که تا مدت‌ها رنگ موهای شما از بین نمی‌رود. آنها همچنین حاوی مواد آبرسان و مغذی هستند که موهای شما را بازسازی و ترمیم می‌کنند. از مصرفِ شامپوهای حاوی مواد مضر مانند سولفات و الکل خودداری کنید. این مدل شامپوها، رنگ و رطوبت موهای شما را از بین می‌برند.

شامپو موی سر مخصوص موهای رنگ‌‌شده و آسیب‌دیده اکتیو، دارای ترکیبات مؤثر جهت شادابی پوست و موی سر و همچنین پایداری بیشتر رنگ مو بوده و به‌دلیل وجود عصاره انار در این شامپو ریشه موها تحریک‌شده و بهتر تغذیه می‌شوند. با شامپو مخصوص موهای رنگ شده اکتیو می‌توانید به ترمیم موها کمک کنید و همچنین، موها را تقویت و بسیار نرم و درخشان کنید. این محصول سبب تثبیت رنگ مو می‌شود و شفافیت و خاصیت ابریشمی موها را افزایش می‌دهد.

3. موهای رنگ شده خود را کمتر شامپو بزنید

شستن مکرر موهای رنگ‌شده باعث می‌شود که رنگِ روی موها از بین برود و کم‌رنگ‌تر شود. شستن مکرر موها، همچنین می‌تواند چربی طبیعی پوست سر و موهای شما را از بین ببرد و آن را خشک، کدر و بی‌روح کند. برای جلوگیری از این امر، موهای خود را کمتر بشویید. این کار، حتی باعث می‌شود که رنگ موهای شما درخشان‌تر و تازه‌تر به‌نظر برسد.

نکته: موهای خود را هر دو یا سه روز یک‌بار بشویید تا به حفظ رنگ موها و از بین رفتن چربی موهای خود کمک کنید.

4. از شامپو خشک استفاده کنید

مسلما بهداشت بدن و موها برای شما اهمیت دارد و دوست ندارید تا جایی با موهای چرب دیده شوید. بنابراین، در روزهای بین شستشوی موها، از یک شامپوی خشک مناسبِ موهای رنگ شده استفاده کنید تا چربی، کثیفی و آلودگی را از روی موهای خود پاک کنید. با کمک شامپوی خشک، می‌توانید کار تمیز کردن موها را بدون اینکه به دلیل شامپو زدن مکرر رنگ موهای شما را از بین ببرید، انجام دهید.

5. از نرم کننده مو استفاده کنید

هر بار که موهای رنگ‌شده‌ی خود را شامپو می‌کنید، باید از نرم کننده استفاده کنید. در زمان استفاده از نرم کننده، باید از بی‌خطر بودن این محصول برای موهای رنگ شده نیز مطمئن شوید. نرم کننده‌ها یک لایه محافظ روی تارهای مو ایجاد می‌کنند، که به محافظت از کوتیکول‌ها و حفظ رطوبت موها کمک می‌کنند و به موهای شما درخشندگی، حجم و نرمی می‌بخشند. در نهایت، نرم کننده‌ها موهای شما را نرم، سالم و براق می‌کنند.

در میان محصولات اکتیو، نرم کننده مخصوص موهای رنگ شده نیز وجود دارد. نرم‌کننده موی سر اکتیو مخصوص موهای رنگ‌شده و آسیب‌دیده، حاوی پروتئین مروارید است که به ساختار پروتئینی مو استحکام بخشیده و به‌دلیل وجود عصاره شکوفه بهارنارنج باعث مراقبت از مو و شادابی آن‌ها می‌شود و جلوه بیشتری به رنگ مو می‌بخشد. علاوه بر این، نرم‌کننده موی سر اکتیو به‌منظور رفع زبری و خشکی موهای آسیب‌دیده غنی‌شده از ویتامین E تولید شده است.

مراقبت از موهای رنگ شده

6. از قرار گرفتن در معرض هوای مرطوب خودداری کنید

از دوش گرفتن طولانی مدت یا قرار گرفتن در معرض رطوبت خودداری کنید، زیرا هوای مرطوب باعث از بین رفتن رنگ مو می‌شود. هنگام استحمام از کلاه دوش استفاده و سعی کنید که موهای خود را خیس نکنید.

7. موهای خود را کمتر در معرض حرارت قرار دهید

سعی کنید دوش آب سرد یا ولرم را انتخاب کنید، زیرا آب داغ می‌تواند به موهای رنگ شده آسیب برساند و آنها را کدر کند. این موضوع در مورد ابزارهای حالت دهنده حرارتی مانند اتو مو و سشوار نیز صادق است. بعد از استفاده از این دستگاه‌ها، پوشش محافظ بیرونی مو از بین می‌رود، زیرا گرما کوتیکول را باز می‌کند و رنگ به راحتی از موها خارج می‌شود. هر زمان که نیاز به استفاده از این دستگاه‌ها داشتید، از اسپری‌های محافظت‌کننده مو در برابر حرارت استفاده کنید.

نکته: برای جلوگیری از آسیب بیش از حد مو، سشوار خود را روی دمای کم یا متوسط قرار دهید.

8. از محصولات مناسب برای صاف کردن و درخشندگی موهای رنگ شده استفاده کنید

برای درخشندگی بیشتر موهای رنگ شده‌ی خود، یک بار در هفته از ماسک موی مناسب موهای رنگ‌شده استفاده کنید. ماسک مو را روی موهای مرطوب بزنید و آن را از ریشه تا نوک موها شانه کنید. موهای خود را مرتب کنید و اجازه دهید که ماسک مو، 30 دقیقه روی موهایتان بماند. هنگامی که آن را آبکشی می‌کنید، موهای نرم‌تر و درخشان‌تری خواهید داشت.

یکی دیگر از عوارض جانبی رنگ کردن موها، آسیب به پروتئین مو است. زمانی که موهای شما قدرت کشسانی خود را از دست می‌دهد و خیلی سریع می‌شکند، دچار کمبود پروتئین شده است. یکی دیگر از علائم کاهش پروتئین مو، حالت گره‌خوردگی در موها و پس از حمام است. تنها راه‌حل این مشکل، تغذیه مو با پروتئین است. می‌توانید از ماسک‌های مویی استفاده کنید که حالت درمانی دارند و یا اینکه سراغ افراد حرفه‌ای بروید که کار پروتئین‌تراپی انجام می‌دهند.

تخم مرغ مملو از پروتئین‌هایی است که به تغذیه موهای شما کمک می‌کند. از طرف دیگر، دیده‌شده که سس مایونز موخوره را از بین می‌برد و موهای شما را صاف می‌کند. بنابراین، استفاده منظم از محصولات طبیعی مانند تخم‌مرغ و یا حتی محصولات آماده‌ی مناسب، به بازیابی پروتئین و سلامت موهای شما کمک می‌کند. در ادامه طرز آماده کردن یک ماسک پروتئینی ساده را خواهیم گفت که می‌توانید از آن برای احیای پروتئین موهای خود استفاده کنید.

مواد مورد نیاز:

  • 1 عدد تخم مرغ
  • 2 قاشق غذاخوری سس مایونز

نحوه آماده کردن ماسک:

در یک کاسه، یک تخم مرغ کامل و دو قاشق غذاخوری سس مایونز را تر کیب کنید و هم بزنید تا مخلوط یکدستی به دست آید. مخلوط را روی موهای خود بزنید (بیشتر روی نوک موهایتان تمرکز کنید.)

هنگامی که تمام موهای خود را پوشاندید، اجازه دهید این ترکیب تا 45 دقیقه روی موهایتان بماند. سپس، موهای خود را با یک شامپوی ملایمِ بدون سولفات و آب خنک بشویید. این کار را یک بار در هفته تکرار کنید.

9. برای محافظت از موهای رنگ‌شده از اسپری‌های دوفاز استفاده کنید

اسپری‌های دوفاز حاوی سیلیکون‌هایی هستند که یک لایه محافظ روی ساقه مو تشکیل می‌دهند. این  محصولات به شما کمک می‌کنند تا آسیب ناشی از نور خورشید را به حداقل برسانید و همچنین موخوره را درمان کنید. آنها همچنین به محافظت از موهای شما در برابر آسیبی که ابزارهای حالت دهنده حرارتی ایجاد می‌کنند، کمک می‌کنند. استفاده از این محصول، حتی می‌تواند به بازکردن گره موهای شما نیز کمک کند و از موها در برابر مواد آسیب‌های محیطی محافظت کند. به دنبال اسپری‌هایی باشید که به طور ویژه برای محافظت از موهای رنگ شده ساخته شده‌اند. استفاده از این محصول، به ویژه در صورتی که به طور مکرر از سشوار و اتوی مو استفاده می‌کنید، بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

10. برای حفظ درخشندگی موهای رنگ‌شده از روغن‌های مفید استفاده کنید

مراقبت از موهای رنگ شده

روش درمانی موها با روغن‌های مفید بسیار راحت است و باعث حفظ درخشندگی موهای رنگ شده می‌شود. روغن را روی موهای تمیز و خشک شده بمالید و بعد روی موها را با کلاه بپوشانید. با استفاده از یک حوله داغ، یک سشوار یا حتی با نشستن زیر نور خورشید، اجازه دهید تا موها و روغن داغ شوند. سپس اجازه دهید که موهایتان در دمای اتاق خنک شود و بعد آن را با آب خنک بشویید. در حالی که می‌توانید از محصولات آماده در بازار برای مراقبت از موهای رنگ شده‌ی خود استفاده کنید، اما فراموش نکنید که استفاده از روغن‌های مفید برای مو مانند روغن نارگیل، زیتون یا جوجوبا می‌تواند به حفظ سلامت و درخشندگی موها کمک کند.

این روغن‌ها خاصیت تغذیه‌کنندگی برای مو دارند و همچنین، می‌توانند یک لایه محافظ روی موهای شما تشکیل دهند که از آنها در برابر آسیب خورشید و گرما محافظت کنند.

11. برای داشتن ظاهری عالی، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

آنچه می‌خورید، ارتباط مستقیم با سلامت موهای شما و ظاهر آن دارد. مواد مغذی حاصل از یک رژیم غذایی سالم، انرژی لازم برای رشد و درخشندگی موها را فراهم می‌کند. غذاهای غنی از آهن و پروتئین به ساخت کراتین در موها کمک می‌کنند، باعث پروتئین‌سازی در موها می‌شوند، بافت مو را بهبود می‌بخشند، به رشد مو کمک می‌کنند و در نهایت، پوست سر و موهای شما را تغذیه می‌کنند. از گوشت بدون چربی، ماهی، پنیرهای کم چرب، سفیده تخم مرغ، اسفناج و سویا استفاده کنید تا از موهای رنگ‌شده‌ی خود به بهترین شکل محافظت کنید. بین وعده‌های غذایی از انواع میوه، آجیل، سبزیجات و غلات نیز استفاده کنید.

12. استفاده از مکمل‌ها به سلامت موهای رنگ‌شده کمک می‌کند

ویتامین‌ها، یکی دیگر از مواد کلیدی برای حفظ سلامت و درخشندگی موهای رنگ شده هستند. ویتامین C رگ‌های خونی پوست سر را سالم نگه می‌دارد. علاوه بر این، به جذب آهن از پروتئین‌های گیاهی کمک می‌کند. بیوتین و ویتامین‌های گروه B، موهای ضعیف را تقویت کرده و بافت مو را بهبود می‌بخشد. اما با این حال، تحقیقات برای اثبات این موضوع بسیار محدود است و لازم است سراغ تحقیقات بیشتری برویم. بیوتین در ماهی سالمون، هویج، زرده تخم مرغ و ساردین یافت می‌شود. در زمانی که رژیم غذایی شما فاقد ویتامین است، می‌توانید سراغ مصرف مکمل‌های ویتامین بروید و به حفظ سلامت مو و بدن خود کمک کنید.

13. از محصولاتی که محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را ارائه می‌دهند برای محافظت از موهای خود در برابر نور خورشید استفاده کنید

اشعه خورشید در هر فصلی می‌تواند رنگ مو را از بین ببرد. سعی کنید از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید خودداری کنید. هنگامی که در طول روز بیرون هستید، با استفاده از محصولات حاوی محافظ UV از موهای رنگ شده خود محافظت کنید. بسیاری از محصولات حالت دهنده، نرم کننده‌ها و اسپری‌های مو دارای SPF هستند. برخی از محصولات محافظت کننده در برابر اشعه ماوراء بنفش حتی حاوی ترکیبی از ویتامین‌ها هستند که به ترمیم موهای رنگ شده و جلوگیری از آسیب‌های بعدی کمک می‌کنند.

اگر قرار است مدت طولانی بیرون از خانه باشید، حتما همراه خود کلاه ببرید. در طول تابستان، زمانی که پرتوهای خورشید در مضرترین حالت خود هستند، در طول روز روی موهای خود اسپری مرطوب کننده با SPF 10 تا 15 بپاشید تا از موهای رنگی خود محافظت کنید.

14. از بودن در معرض کلر اجتناب کنید

مراقبت از موهای رنگ شده

کلر موجود در استخرهای شنا می‌تواند باعث تغییر رنگ در موهای شما شود و آن را ضعیف کند. به همین دلیل، مهم است که اقدامات پیشگیرانه را قبل از غواصی انجام دهید. برای شروع، همیشه از کلاه شنا استفاده کنید که از تماس آب با موهایتان جلوگیری می‌کند. برای محافظت بیشتر، از یک نرم کننده یا روغن نارگیل استفاده کنید که مانعی بین برخورد کلر با موهای خود ایجاد کنید.

اگر زمان زیادی را در استخر می‌گذرانید، موهای رنگ شده خود را خیس و قبل از رفتن به استخر از یک نرم کننده محافظ مو استفاده کنید. اگر برای طولانی مدت در معرض کلر قرار بگیرید، رنگ موهای شما به مرور روشن‌تر و به رنگ سبز تغییر می‌کند. این کار را برای مراقبت از موهای کراتینه شده نیز می‌توانید انجام دهید.

15. موهای خود را زیاد رنگ نکنید

استفاده‌ی بی‌رویه از یک چیز خوب می‌تواند ‌آن را به یک چیز بد تبدیل کند و این در مورد رنگ مو نیز صدق می‌کند. رنگ کردن بیش از حد موها باعث آسیب می‌شود، بنابراین این کار را بیش از یک بار در هر پنج تا شش هفته انجام ندهید. هنگامی که ریشه‌های مو درآمدند، محصولات متنوعی در بازار وجود دارد که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید این دو رنگ موها را درست کنید. رنگ‌های پودری، ریمل مو و اسپری‌ها می‌توانند به خلاص شدن از شر این دو رنگ شدن موها کمک و همچنین موهای سفید خاکستری را نیز پنهان کنند.

16. پس از رنگ کردن موها، باز هم از مواد شیمیایی استفاده نکنید

باز هم باید بگوییم که، در مورد استفاده از مواد شیمیایی روی موهای خود زیاده‌روی نکنید. اگر موهای خود را رنگ می‌کنید، سعی کنید از انجام دیگر کارهای زیبایی با مواد شیمیایی روی موهای خود خودداری کنید. اگر می‌خواهید هر دو را انجام دهید، حتماً از آرایشگرتان بخواهید که از فرمول‌های گیاهی کم‌آمونیاک برای موهایتان استفاده کند.

17. اگر موهای شما آسیب دیده است، از کوتاه کردن موهایتان چشم‌پوشی نکنید

اگر موهایتان را 6 تا 8 هفته است که کوتاه نکردید، زمان آن رسیده است که این کار را شروع کنید. از آنجایی که موهای شما پس از رنگ کردن بسیار مستعد آسیب هستند، اصلاح منظم موها به حفظ سلامت مو و جلوگیری از گسترش آسیب کمک خواهد کرد. علاوه بر این، کوتاه کردن موها به جلوگیری از دوشاخه شدن و شکستگی موها کمک می‌کند. اگر موهای رنگ شده‌ی شما وز شده است، این می‌تواند یکی از نشانه‌های شناخت موهای آسیب‌دیده باشد. بهترین راه برای حفظ سلامت موهای رنگ شده، کوتاه کردن منظم موهایتان است.

اینفوگرافیک: نکاتی که قبل از رنگ کردن موهایتان باید بدانید

اگر می‌خواهید موهای رنگ شده شما عالی به نظر برسد، باید چند نکته مراقبتی را حتی قبل از رنگ کردن موها رعایت کنید. برای اطمینان از خوش فرم بودن موهایتان قبل از رنگ کردن، باید رطوبت رسانی موها را انجام دهید و این کار را با روغن‌های طبیعی انجام دهید تا از تارهای مو محافظت کنید.

اینفوگرافیک زیر نکاتی را به شما خواهد گفت که در واقع قبل از رنگ کردن موها، باید انجام دهید تا بتوانید موهایی سالم، درخشان و نرم داشته باشید.

مراقبت از موهای رنگ شده

موهای رنگ شده نیاز به توجه دارد. هیچ چیزی ناراحت‌کننده و عذاب‌آورتر از این نیست که پول زیادی را برای رنگ کردن موها پرداخت کنید و بدون مراقبت کردن از آن، باعث کدر شدن و از بین رفتن رنگ شوید. نکاتی که در این مقاله مطرح کردیم را رعایت کنید تا بتوانید موهای رنگ شده‌ای سالم داشته باشید.

بیشتر بخوانید: فواید شانه زدن مو چیست؟

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]