مرداد ۱۵, ۱۴۰۲

نحوه شستشوی لباس برای افراد دارای پوست حساس یا آلرژی

شستشوی لباس معمولا کار خسته‌کننده‌ای است، اما این کار برای کسانی که پوست حساسی دارند، سخت‌تر و بعضا چالش‌برانگیز می‌شود. استفاده نادرست از مواد شوینده یا خرید نرم کننده حوله و لباس نادرست، می‌تواند حساسیت پوستی افراد را افزایش دهد و حتی باعث خارش، قرمزی و تحرکات پوستی شود.

در این مقاله، چالش‌های ناشی از شستن لباس برای افراد دارای پوست حساس را بررسی می‌کنیم و نکات و ترفندهایی را در مورد نحوه مقابله با این چالش ارائه می‌دهیم. از انتخاب محصولات شوینده تا استفاده از تکنیک‌های صحیح شستشوی لباس، تمام آنچه باید برای جلوگیری از تشدید حساسیت پوستی بدانید را در این مقاله عنوان خواهیم کرد. بنابراین، اگر پوست حساسی دارید و بعد از شستشوی لباس‌ها این حساسیت تشدید می‌شود، این مقاله را دنبال کنید چرا که اطلاعات مفیدی برای شما داریم!

1. لباسشویی خود را تمیز کنید

تمیز کردن وسایلی که برای شستن لباس‌هایتان استفاده می‌کنید، به اندازه انتخاب مواد شوینده و نرم‌کننده‌های مناسب برای شستشوی لباس‌ها مهم است. اگر ماشین لباسشویی و خشک‌کن شما تمیز نیستند، این امکان وجود دارد که در هر بار شستشوی لباس‌ها، مواد حساسیت‌زا را به لباس‌ها منتقل کنید. تمیز کردن ماشین لباسشویی و خشک‌کن می‌تواند به از بین بردن موادی مانند گرده، باکتری‌ها و کپک‌هایی که در محیط‌های مرطوب و تاریک رشد می‌کنند، کمک کند.

برای تمیز کردن ماشین لباسشویی خود، کافی است آن را یک دور خالی و بدون هیچ لباسی و در داغ‌ترین حالت روشن کنید و به جای مواد شوینده مخصوص لباسشویی از یک فنجان سرکه سفید استفاده کنید. ترکیب آب گرم و سرکه هر گونه باکتری را از بین می‌برد و از رشد آنها در لباسشویی جلوگیری می‌کند.

حتما هر ماه داخل خشک‌کن خود را تمیز کنید تا از به‌وجود آمدن بو و رشد باکتری در این وسیله جلوگیری کنید. خشک‌کن را از برق بکشید و با یک پارچه آغشته به آب گرم و صابون، داخل آن را پاک کرده و با پارچه‌ی تمیز دیگری خشک کنید.

تمیز کردن این وسایل تمام شد! اکنون آماده هستید که لباس‌های خود را با استفاده از شوینده‌های مناسب پوست‌های حساس بشویید.

2. قبل از پوشیدن لباس‌ها، آنها را بشویید

فرقی نمی‌کند لباس شما کاملا نو باشد یا آن را از یک فروشگاه دست‌دوم خریده باشید؛ به این نکته توجه کنید که همیشه باید لباس‌های جدید را قبل از امتحان کردن یا پوشیدن بشویید؛ به خصوص اگر پوست حساسی دارید.

بسیاری از برندها از مواد شیمیایی برای جلوگیری از چروک شدن لباس‌ها در زمان بسته‌بندی و هنگام حمل‌ونقل به مکان‌های مختلف استفاده می‌کنند. این مواد شیمیایی می‌توانند به راحتی پوست حساس را تحریک کنند و باعث واکنش‌های آلرژیک شوند.

علاوه بر این، افراد بسیاری نیز هستند که لباس‌ها را داخل فروشگاه‌ها امتحان می‌کنند و ممکن است از ادکلن، عطر یا محصولات دیگر استفاده کرده باشند که هر کدام باعث بروز حساسیت می‌شوند.

شست‌وشوی سریع لباس‌های جدید، راهی عالی برای اطمینان از عاری بودن لباس‌های نو از مواد شیمیایی مضر و آلرژن‌های تحریک‌کننده است.

3. لباس خود را از دیگر لباس‌ها جدا کنید

نحوه شستشوی لباس برای افراد دارای پوست حساس

جدا کردن لباس‌های بسیار کثیف و لکه‌دار از لباس‌هایی که نیاز به تمیز کردن منظم دارند، می‌تواند به افرادی که پوست حساس دارند کمک کند که از واکنش‌های آلرژیک و تحریک پوستی جلوگیری کنند.

برای تمیز کردن لباس‌هایی که نیاز به شست‌وشوی سریع دارند، می‌توانید از محصولاتی با مواد ملایم‌تر مانند شوینده‌های بدون عطر و مایع نرم کننده لباس استفاده کنید، در حالی که لباس‌های کثیف‌تر به شوینده‌های قوی‌تری مانند پودر ماشین لباسشویی نیاز دارند که در برخی افراد منجر به تحریک پوست می‌شود.

4. از شوینده‌ها و محصولات بدون بو استفاده کنید

استفاده از محصولات مناسب، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای جلوگیری از بروز واکنش‌های آلرژیک یا حساسیت‌های پوستی در زمان شستشوی لباس‌ها انجام دهید. برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین محصولات، می‌توانید سراغ مواد شوینده و نرم‌کننده‌هایی بروید که عاری از عطر و رنگ هستند و روی آن‌ها به ضد حساسیت بودن محصول اشاره شده است. به عنوان مثال، مایع لباسشویی کودک ضد حساسیت اکتیو یکی از گزینه‌های عالی برای شستشوی لباس‌های کودکان است چرا که پوست بسیار حساسی دارند.

مایع لباسشویی کودک اکتیو حاوی اسانس hypoallergenic بوده و مانع خارش و قرمزی پوست لطیف و حساس کودکان می‌شود. این محصول اکتیو با دارا بودن آنزیم ویژه مانع چرک‌مرده شدن لباس می‌گردد. عدم ایجاد چروک، الکتریسیته ساکن و زبری آزاردهنده از عوامل کنترلی در مایع لباسشویی کودک اکتیو به‌شمار می‌آید.

هر محصولی که برچسب ضد حساسیت دارد، برای افرادی که از آلرژی و حساسیت‌های پوستی رنج می‌برند، انتخاب‌های بسیار خوبی است. فقط دقت داشته باشید که دقیقا همان مقدار توصیه شده روی محصول را برای هر بار شستشو استفاده کنید.

5. حتما از گزینه آبکشی ماشین لباسشویی استفاده کنید

هنگام شستن لباس‌های افراد دارای حساسیت پوستی، از گزینه آبکشی ماشین لباسشویی استفاده کنید. حتی اگر ماشین لباسشویی شما امکان شستشوی دوباره را دارد، از این ویژگی را نیز استفاده کنید.

مواد شوینده اغلب در بافت و درزهای لباس باقی می‌مانند و همین مواد، هنگام تعریق به پوست شما نفوذ می‌کنند. در صورتی که این مواد را از روی لباس‌ها پاک نکنید، می‌توانند باعث حساسیت‌های پوستی شوند.

در صورت آبکشی مجدد لباس‌ها، می‌توانید این مواد را کاملا از لباس خود بیرون بکشید و از تجمع باقیمانده آنها در لباس جلوگیری کنید.

6. برای پاک کردن لکه‌ها، از پاک‌کننده‌ای ملایم استفاده کنید

از بین بردن هر گونه لکه از روی لباس، در حالت عادی کاری چالش‌برانگیز است، اما این کار برای افرادی که پوست حساس دارند، دشوارتر نیز می‌شود.

زمانی می‌توانید از شر لکه‌ها خلاص شوید که آنها را در آب خیس کنید و از لکه‌برهای چندمنظوره ملایم استفاده کنید. پس از آن، می‌توانید آنها را با یک شوینده ملایم بشویید.

برای لکه‌های سنگین، مهم است که محل لک‌شده را در محلول آمونیاک و آب خیس کنید. برای تهیه محلول، یک قاشق غذاخوری آمونیاک را با یک فنجان آب مخلوط کنید. برای لکه‌های روغن، قبل از شستن لباس‌ها طبق دستورالعمل روی لباس برای شستشو باید پیش بروید. پس از شستن لباس‌ها نیز، آنها را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شوند.

7. همیشه دستورالعمل‌ها را اجرا کنید

نحوه شستشوی لباس برای افراد دارای پوست حساس

یکی از اشتباهات رایج بسیاری از مردم، استفاده بیش از حد از مواد شوینده هنگام شستن لباس‌هایشان است. استفاده بیش از حد از مواد شوینده باعث می‌شود که ماشین لباسشویی زمان طولانی‌تری کار کند تا این مواد را از لباس‌ها پاک کند.

اگر این مواد به‌خوبی از روی لباس پاک نشوند، می‌توانند برای افراد مبتلا به آلرژی و حساسیت پوستی مشکلاتی ایجاد کنند. به همین دلیل، حتما باید از مقدار مناسبی مواد شوینده و نرم کننده استفاده کنید تا از آبکشی درست لباس‌ها مطمئن شوید.

به این نکته نیز دقت کنید که همیشه از بالاترین دمای آبی که برای لباس شما مناسب است استفاده کنید، زیرا آب داغ می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد و از رشد کپک جلوگیری کند.

کلام آخر

شستن لباس‌ها در زمانی که پوست حساسی دارید می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما اگر این تکنیک‌ها را اجرا کنید می‌توانید از مشکلات پوستی جلوگیری کنید.

به یاد داشته باشید که برای شستشوی لباس‌های خود مناسب‌ترین مواد شوینده را انتخاب کنید، برای شستن لباس‌ها از روش‌های درست استفاده کنید و در زمان پاک کردن لکه‌های سخت از روی لباس، اقدامات احتیاطی را لحاظ کنید. با انجام این مراحل، می‌توانید لباس‌های خود را به آسانی بشویید و در عین حال، به پوست خود اهمیت دهید!

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]