شهریور ۱۵, ۱۴۰۲

بهترین روش برای شستشوی لباس‌های پشمی

شستن لباس‌ها شاید به‌ظاهر کاری ساده به نظر برسد، اما اگر ندانیم که هر کدام از مدل‌های پارچه و همچنین جنس‌ها را چگونه بشوییم، ممکن است به بافت و ظاهر آنها آسیب بزنیم. از این گذشته، قوانین متفاوتی برای شستشوی مواد مختلف مانند ابریشم یا نخ وجود دارد، یا نحوه شستن لباس‌های سفید و پنبه‌ای ممکن است با نحوه شستن لباس‌های پشمی متفاوت باشد. اینجاست که باید از این قوانین آگاهی پیدا کنید و با نحوه شستن لباس‌ها و پارچه‌های مختلف آشنا شوید.

یکی از این لباس‌ها که شستشوی آنها کمی چالش‌برانگیز است، لباس‌های پشمی هستند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه شستشوی لباس‌های پشمی آشنا کنیم و بایدها و نبایدها این کار را با شما به اشتراک بگذاریم.

لباس‌های پشمی را با دست بشوییم یا ببریم خشک‌شویی؟

برای جواب به سوال بالا، باید از جمله بستگی دارد استفاده کنیم. شما اگر نگران مواد شیمیایی هستید در خشک‌شویی‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانید لباس پشمی خود را با دست بشویید و این گزینه‌ی امن‌تری است و طول عمر لباس را نیز افزایش خواهد داد. اما فقط در صورتی باید این کار را انجام دهید که برچسب مراقبت از لباس را کامل خوانده باشید و مطابق دستورالعمل آن پیش بروید. اگر روی برچسبِ لباس «فقط خشک‌شویی» نوشته شده است، حتما باید لباس را به خشک‌شویی بسپارید.

لباس‌های پشمی‌ای که باید آنها را فقط به خشک‌شویی سپرد، برای شستشوی دستی ساخته نشده‌اند و اگر آنها را با دست بشویید، ممکن است شکل خود را از دست بدهند. معمولا این پارچه‌ها و لباس‌ها در روش‌های شستشوی مختلف آزمایش شده‌اند و از طریق آزمون و خطا به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است آنها را برای شستشو به خشک‌شویی بسپارید.

اگر روی لباس پشمی شما لکه افتاده است، برای رفع این لکه، خشک‌شویی بهترین گزینه است. افراد حرفه‌ای، گزینه‌های بسیاری برای از بین بردن لکه دارند که هم از آسیب به لباس جلوگیری و هم لکه را به‌خوبی پاک می‌کنند.

اگر روی برچسب لباس به جای «فقط خشک‌شویی» نوشته شده «خشک‌شویی»، چه باید کرد؟ در این حالت می‌توان نتیجه گرفت که شستشوی دستی لباس نیز مجاز است. در این صورت، می‌توانید به‌راحتی بین شستشوی دستی و خشک‌شویی یکی را انتخاب کنید.

آیا پشم در حین و پس از شستشو آب می‌رود؟

شستشوی لباس‌های پشمی

لزوما این اتفاق برای تمام لباس‌های پشمی رخ نمی‌دهد! لباس‌های پشمی در زمان شستشو به شکل نمد در می‌آیند، به این معنا که یا مات و جمع می‌شوند و یا اینکه خیلی گشاد می‌شوند. اما، پشم در صورتی که به شکلی خاص پردازش شود و یا در زمان ساخت آن را با الیاف دیگر ترکیب کنند، آن زمان است که می‌توان با خیال راحت آن را با ماشین و یا با دست شست. به همین دلیل است که می‌گوییم، حتما قبل از هر کاری برچسب روی لباس را بخوانید و از نحوه شستشوی آن مطمئن شوید.

اگر روی برچسب لباس به‌طور خاص به این موضوع اشاره شده که می‌توانید با دست بشویید، این فرصت را دارید تا لباس را هم با دست و هم با کمک ماشین لباس‌شویی بشویید؛ به شرطی که ابتدا چند کار را انجام دهید. اگر امکانش است، حتما لباس‌های پشمی را با هم بشویید، دمای آب سرد یا خنک باشد و سرعت لباس‌شویی را روی حد متوسط و یا پایین قرار دهید. برخی لباس‌شویی‌ها درجه شستشوی لباس‌های پشمی دارند و این کار شما در شستشو را راحت می‌کند.

فقط از آب گرم و یا داغ استفاده نکنید و همچنین از خشک‌کن برای خشک کردن پارچه‌ها و لباس‌های پشمی استفاده نکنید. معمولا یکی از مهم‌ترین عوامل در شل شدن لباس‌های پشمی، داغ بودن آب است. علاوه بر این، پارچه پشمی یکی از انواع پارچه است که نباید از خشک‌کن لباس‌شویی برای خشک کردن آن استفاده کرد.

هر چند وقت یک‌بار باید ژاکت و پتوهای پشمی را شست؟

اگر روی پلیورهای پشمی‌تان لکهه‌ای مشاهده نمی‌کنید و لباس شما بو نگرفته است، توصیه می‌کنیم بعد از هر دو تا سه بار مصرف آن را بشویید. اما اگر زیر لباس پشمی تی‌شرت یا هر لباس دیگری پوشیدید و عرق کردید، شرایط کمی فرق می‌کند چرا که عرق بین الیاف لباس‌ها باقی می‌ماند و در طول زمان لباس بوی بد می‌گیرد. اگر هنگام پوشیدن لباس پشمی عرق کردید یا لکه‌ای روی آن مشاهده کردید، باید فورا آن را بشویید.

از طرفی پتوهای پشمی یا مدل رایج آنها، که شال‌های مبل هستند را، باید کمتر بشویید. شستن پتوهای پشمی را فقط یک بار در هر فصل یا هر سه ماه یک‌بار توصیه می‌کنیم، مگر اینکه از پتو استفاده‌ی زیادی کرده باشید، بو گرفته باشد و یا لکه‌هایی روی آن مشاهده کنید. علاوه بر این، اگر فردی بیمار از پتو پشمی استفاده کرده باشد، حتما آن را درون لباس‌شویی بیندازید.

از آنجایی که پارچه‌های پشمی در طول فرآیند شستشو بیشتر در معرض آسیب و جمع شدن هستند، شستشوی زیاد می‌تواند از عمر الیاف لباس کم کند. اما از طرفی، اگر لباس پشمی خود را در زمان درست نشویید، لکه‌ها به خورد پارچه می‌روند و بو در لباس باقی می‌ماند و پاک کردن آن‌ها سخت‌تر و چالش‌برانگیزتر خواهد شد.

نحوه شستشوی ژاکت و لباس‌های پشمی

شستشوی لباس‌های پشمی

شستن ژاکت‌ها یا پتوهای پشمی با دست، نسبتا ساده و آسان است. اما به صورت کلی، روند انجام این کار پیچیده است و حتما باید مراقبت مرحله به مرحله آن باشید. علاوه بر این، می‌توانید از بهترین مواد شوینده و مایع نرم کننده لباس در این پروسه استفاده کنید. مراحل شستشوی لباس‌های پشمی عبارت‌اند از:

  1. لکه‌های روی لباس و پتو را با استفاده از محصولات لکه‌بر، کم‌رگ‌تر کنید و یا از بین ببرید. پس از زدن محلول، به آرامی با انگشتان خود یا یک برس نرم روی لکه‌ها بکشید تا آنها را کم‌رنگ و بعد باقیمانده مواد را پاک کنید.
  2. وان یا ظرف شستشوی لباس را با آب سرد پر کنید.
  3. حدود سی گرم مایع شوینده ملایم به آب اضافه کنید.
  4. آب را به آرامی با دستان خود هم بزنید تا زمانی که مطمئن شوید، شوینده به طور یکنواخت در آب حل شده است.
  5. اجازه دهید لباس به مدت 30 دقیقه در آب خیس بخورد. سپس، آب (نه ژاکت و یا پتو) را یک یا دو بار در طول فرآیند خیساندن به هم بزنید تا مواد تنها در یک بخش از پارچه تجمع نکنند.
  6. لباس را با آب خنک و حدود یک دقیقه بشویید.
  7. از پیچاندن و یا چلاندن لباس خودداری کنید.
  8. لباس را روی پارچه یا حوله‌ای قرار دهید تا آب آن گرفته شود و بعد، آن را به صاف‌ترین حالت ممکن روی حوله‌ای خشک قرار دهید، تا کاملا خشک شود.

نحوه شستن لباس پشمی در ماشین لباس‌شویی

برای شستشوی لباس‌های پشمی با ماشین لباس‌شویی، حتما باید ابتدا برچسب نحوه شستشوی لباس را مطالعه کنید تا ببینید آیا لباس قابل شستشو با ماشین است یا خیر. در صورتی که نماد ماشین لباس‌شویی را روی برچسب مشاهده کردید، آنجاست که می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. هر گونه لکه را قبل از انداختن لباس داخل ماشین لباس‌شویی، از بین ببرید. به آرامی محلول لکه‌بر را با حرکات دایره‌ی روی نقطه آسیب دیده بمالید، تا کاملا جذب شود. بدون استفاده از مواد شوینده، لباس را به مدت 10 دقیقه در وان یا سطل آب سرد خیس کنید. سپس آن را در ماشین لباسشویی قرار دهید. (اگر لباس شما بو نمی‌دهد و یا لکه‌ای ندارد، به مرحله 2 بروید.)
  2. برای ایمنی بیشتر و جلوگیری از گرفتگی در ماشین لباس‌شویی، ژاکت یا پتوی پشمی خود را در یک کیسه شستشوی بزرگ قرار دهید.
  3. لباس را به تنهایی، با دور ملایم ماشین و با آب سرد بشویید. (اگر ماشین لباس‌شویی شما دارای تنظیماتی برای شستشوی لباس پشمی است، از این تنظیمات برای شستشوی لباس استفاده کنید.)
  4. یک شوینده ملایم داخل ماشین بریزید.
  5. بلافاصله پس از پایان کار، لباس‌های پشمی را از ماشین لباس‌شویی خارج کنید.
  6. آنها را روی جایی صاف قرار دهید و اجازه دهید تا خشک شود. (از آویزان کردن لباس‌های پشمی خودداری کنید.)

چگونه لباس‌های پشمی را خشک کنیم

به عنوان قانون اول در خشک کردن لباس‌های پشمی باید به این اشاره کنیم که، حتما بگذارید تا لباس‌ها در هوای آزاد خشک شوند. از خشک‌کن ماشین لباس‌شویی استفاده نکنید، چرا که پارچه پشمی خیس است و خشک‌کن حالتی داغ دارد و این می‌تواند لباس را شل کند. حتی اگر خشک‌کنی خنک باشد، باز هم لباس پشمی جمع می‌شود و دیگر قابل استفاده نخواهد بود. به جای استفاده از خشک‌کن، به شما قرار دادن لباس پشمی روی حوله را پیشنهاد می‌کنیم. برای خشک کردن به این روش، کارهای زیر را انجام دهید:

  1. یک حوله تمیز و خشک را روی زمین قرار دهید.
  2. لباس را در مرکز آن قرار دهید.
  3. یک گوشه حوله را بردارید و آن را به صورت مورب به سمت گوشه دیگر بغلتانید و در این فرآیند به آرامی آب اضافی لباس را خواهید گرفت.
  4. سپس، لباس را روی یک حوله تمیز و خشک قرار دهید. (هرگز لباس پشمی خیس را برای خشک شدن آویزان نکنید؛ وزن لباس خیس باعث از بین رفتن شکل آن می‌شود.)
  5. اجازه دهید لبس در هوای آزاد کاملا خشک شود.

اتو کردن لباس‌های پشمی

الیاف پشم در اثر حرارت زیاد اتو آسیب می‌بینند. برای از بین بردن چین و چروک لباس‌های پشمی، از اتوهای ایستاده‌ی بخار استفاده کنید.

اگر مجبور به استفاده از اتو روی پشم هستید، لباس را پشت‌ورو کنید و از یک پارچه برای قرار دادن زیر اتو و روی لباس استفاده کنید. حرارت اتو باید کم باشد و هر ده ثانیه یک بار باید روی دکمه بخار بزنید.

اشتباهاتی که هنگام شستن لباس پشمی باید از آنها اجتناب کرد

شستشوی لباس‌های پشمی

  • نخواندن برچسب روی لباس پشمی. اگرچه بیشتر لباس‌های پشمی، غیر از پشم مواد دیگری نیز در ترکیبات خود دارند و توسط سازنده آزمون و خطا شده‌اند تا برای شستشوی دستی و یا ماشین لباسشویی ایمن باشند، باز هم باید به خواندن برچسب عادت کنید. چرا که دیگر نمی‌توان لباس آب‌رفته و یا شل‌شده را به روز اولش برگرداند.
  • چلاندن بیش از حد لباس پشمی. یکی دیگر از نبایدهای مهم در شستشوی لباس پشمی، چلاندن بیش از حد لباس در طول مراحل شستشوی دستی و آبکشی است. این کار باعث کشیده شدن الیاف می‌شود و در نهایت شکل ظاهری لباس را به‌هم می‌ریزد.
  • قرار دادن لباس پشمی در معرض گرما. گرما چیزی است که باعث چروک شدن پشم می‌شود و بنابراین هنگام شستن لباس پشمی باید از هر چیزی که باعث گرم شدن لباس می‌شود، مانند آب و یا هوای گرم، اجتناب کرد. ژاکت‌های پشمی خود را همیشه با آب سرد بشویید و سپس اجازه دهید در هوا خشک شوند تا از آنها محافظت کنید.
  • عدم استفاده از دور ملایم هنگام شستشوی لباس پشمی با ماشین لباس‌شویی. هنگام شستن لباس پشمی در ماشین لباسشویی باید از آرام‌ترین و ملایم‌ترین حالت ممکن استفاده کنید، زیرا تکان‌های بیش از حد در ماشین باعث نمدی شدن لباس پشمی می‌شود. چرخش‌های فوق‌العاده سریع نیز می‌تواند باعث شل شدن الیاف و کشیده شدن آنها در طول زمان شود.
  • برداشتن گلوله‌های کوچک کرک از سطح لباس پشمی خیس. ترجیحا قبل از شستشو این گلوله‌های کرکی را از روی لباس پاک کنید. این کار، حتی از تجمع کرک در لباس‌شویی نیز جلوگیری خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مقاله درباره نحوه شستشوی لباس‌ها و پتوهای پشمی گفتیم. فراموش نکنید که برای شستشوی هر لباس با هر پارچه‌ای، ابتدا باید دستورالعمل روی لباس را بخوانید و بعد از آشنایی با علائم شست‌وشوی لباس، اقدام به هر کاری کنید. علاوه بر این، انتخاب مایع شستشوی مناسب، به شما کمک خواهد کرد که آسیب به لباس خود را کمتر کنید و عمر آن را نیز افزایش دهید. برای خرید انواع مایع شستشو می‌توانید به صفحه شوینده‌های لباس اکتیو مراجعه کنید و بعد از مطالعه در مورد محتویات آنها، بهترین گزینه را برای شستن لباس پشمی خود انتخاب و خریداری کنید.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]