مهر ۴, ۱۴۰۲

بهترین روش برای شستشوی لباس‌های جین

پارچه‌های جین و لباس‌های تولیدشده با این پارچه، همیشه مد هستند و به هیچ عنوان نمی‌توان برای آنها پایانی متصور شد. در حالی که جین به عنوان پارچه‌ای بادوام شناخته می‌شود، اما برای اینکه ماندگاری و طول عمر و همچنین ظاهر زیبای آن را حفظ کنید، باید به خوبی از آن مراقبت و در شستشوی آن دقت کنید. در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا با اصول اولیه و نحوه شستن لباس‌های جین آبی و همچنین لباس‌های جین مشکی و سفید آشنا شوید.

برای شستشوی لباس‌های جین می‌توانید از ماشین لباس‌شویی استفاده کنید، اما به صورت کلی، خوب است که در صورت کثیفی زیاد اقدام به شستشوی این لباس‌ها کنید تا از بروز ساییدگی و همچنین رنگ‌پریدگی در این لباس‌ها پیشگیری کنید.

برای شستشوی نیز حتما لباس‌های جین را با آب سرد بشویید و قبل از این کار، حتما زیپ‌های آنها را ببندید و اگر شلوار است آن را پشت‌ورو کنید، تا از کمرنگ‌شدن پارچه جین جلوگیری کنید و عمر لباس را افزایش دهید.

نحوه شستن لباس جین در سه مرحله

امروزه لباس‌های جین در مدل‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار دیده می‌شوند و به عنوان لباس‌های مقاومی نیز به‌شمار می‌آیند. با اینکه برای شستشوی انواع جین ابتدا باید دستورالعمل روی لباس را بخوانید، اما خوب است که چند مرحله ساده را برای این کار در نظر بگیرید. این مراحل به شرح زیر هستند:

مرحله اول: از حالت آرامِ ماشین لباس‌شویی استفاده کنید

بهترین روش برای شستشوی لباس‌های جین

ممکن است جین پارچه‌ای سخت به نظر برسد، اما این بدان معنا نیست که برای شستشوی آن باید سراغ دور تند و خیلی قوی‌ِ ماشین لباس‌شویی بروید. به جای این کار، دور آرامِ ماشین لباس‌شویی را انتخاب کنید و از آب سرد برای جلوگیری از چروک شدن یا کرم‌رنگ شدن لباس‌های جین استفاده کنید. اگر لباس جین شما آبی یا مشکی است، حتما از شوینده‌های مناسب پارچه‌های رنگی و مشکی استفاده کنید. برای کمک به تمیز و سالم نگه داشتن لباس‌هایتان، می‌توانید از شوینده‌های مخصوص لباس‌های رنگی و مشکل اکتیو استفاده کنید. این شوینده‌ها از تغییر شکل، کهنگی، کمرنگ شدن، بورشدن و آسیب به بافت لباس‌ها جلوگیری و لباس‌های شما را درخشان و خوش‌بو می‌کنند.

مرحله دوم: شلوار جین را پشت‌ورو کنید

هنگام شستن شلوار جین باید آن را پشت‌ورو کنید تا از الیاف بیرونی شلوار در برابر اصطکاک و قرار گرفتن در معرض مستقیم مواد شوینده محافظت کنید؛ این امر، در نهایت به جلوگیری از کم‌رنگ‌شدن لباس کمک می‌کند. این کار را به‌خصوص در مورد لباس‌ها و شلوار‌های جین نو انجام دهید. قبل از اینکه شلوار جین خود را در لباس‌شویی بیندازید، دستورالعمل‌های مربوط به شستشوی آن را بخوانید تا ببینید آیا آنها را باید جدا از دیگر لباس‌ها بشویید یا خیر. اگر منعی برای شستشوی لباس‌های جین با دیگر لباس‌ها وجود ندارد، سعی کنید آنها را با دیگر لباس‌های جین یا لباس‌هایی با رنگ مشابه بشویید.

مرحله سوم: لباس جین خود را آویزان کنید تا در هوای آزاد خشک شود یا از خشک‌کننده لباس برای خشک کردن آن استفاده کنید

قرار دادن شلوار جین در معرض حرارت مستقیم می‌تواند جین را چروکیده، کم‌رنگ یا زرد کند و همچنین می‌تواند به کشسانی پارچه‌های جین آسیب برساند. اگر نیاز به استفاده از خشک‌کننده دارید، از حرارت ملایم آن برای خشک کردن لباس‌ها استفاده کنید. بهترین راه برای خشک کردن شلوار جین آویزان کردن آنها در هوای آزاد و به‌دور از نور مستقیم آفتاب است.

شلوار جین را در حالی که هنوز کمی مرطوب است، بردارید؛ سپس درزها را کشیده و آویزان کنید تا خشک شوند. پس از خشک شدن کامل، می‌توانید شلوار جین خود را آویزان یا تا کنید و در کشوی دراور یا کمد نگهداری کنید.

نکته مهم: شستن انواع لباس با دست، از لباس‌های جین گرفته تا لباس‌های بسیار ظریف و کلاه، می‌تواند راهی عالی برای حفظ یکپارچگی موادِ پارچه‌ها در طول زمان باشد.

لباس جین نو را چگونه بشویید؟

برای لباس‌های جینِ نو و کمتر کثیف‌شده، می‌توانید تنها از روش خیس کردن لباس استفاده کنید. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وان آب یا تشتی بزرگ را پر از آب کنید، سپس مواد شوینده ملایم و مناسب لباس‌های رنگی را به آن اضافه کنید.
  2. لباس جین خود را در آب قرار دهید. در صورت نیاز، می‌توانید اجازه دهید لباس برای مدتی خیس بخورد و آن را دست نزنید.
  3. اجازه دهید لباس جین شما به مدت 30 تا 45 دقیقه خیس بخورد، سپس آب را خالی کرده، دوباره آن را پر کنید و اجازه دهید شلوار جین شما به مدت 10 دقیقه بماند تا آن را آبکشی کنید.
  4. مراحل شستشو را تکرار کنید تا آب شفاف شود.

اگر نمی‌خواهید از ماشین لباس‌شویی استفاده کنید، می‌توانید تمام این مراحل را با وان، سینک آشپزخانه یا یک لگن بزرگ و چند لیتر آب سرد انجام دهید.

هر چند وقت یک‌بار باید لباس جین را بشویید؟

بهترین روش برای شستشوی لباس‌های جین

دفعات شستن لباس جین به سطح آلودگی و تعداد دفعات پوشیدن آن بستگی دارد. اگر از لباس جین خود برای کارهای سنگین (مانند رفتن سر پروه‌های ساخت‌وساز) استفاده می‌کنید، یا اگر اغلب در هوای گرم و مرطوب شلوار جین می‌پوشید، نیاز است که لباس و شلوار خود را بیشتر بشویید. اگر برای محل کار یا گردش و تفریح لباس و شلوار جین می‌پوشید، می‌توانید تعداد دفعات شستشو را کاهش دهید.

اگر لکه‌ای روی لباس و یا شلوار شما افتاده، می‌توانید تنها آن نقطه را تمیز کنید و حتما به این نکته دقت کنید که بین دو بار پوشیدن لباس و شلوار جین، باید حداقل 24 ساعت فاصله بیفتد. همان‌طور که قبلا نیز گفتیم، همیشه برای شستشوی لباس‌های جین خود از کت جین گرفته تا شلوار جین، به دستورالعمل روی آن لباس مراجعه کنید تا تعداد دفعات شستشو و دیگر فاکتورها را متوجه شوید.

نحوه شستن لباس جین مشکی و جلوگیری از بور شدن آن

برای مراقبت و شستشوی لباس‌های جین مشکلی، باید همان دستورالعملی را پیش ببرید که برای لباس‌های جین تیره انجام می‌دهید و به این ترتیب، باید از دور ملایم و کوتاه لباس‌شویی استفاده کنید، جداگانه یا با لباس‌های مشکی بشویید، شلوارهای جین مشکلی را پشت‌ورو کنید و از شوینده‌ای استفاده کنید که برای لباس‌های تیره ساخته شده‌اند.

نحوه شستن لباس جین سفید

وقتی صحبت از شستن لباس جین سفید می‌شود، حتما و حتما باید آنها را به‌صورت جداگانه و با دیگر لباس‌های سفید بشویید. برای لباس‌هایی که کمی کثیف هستند از آب سرد و برای لباس‌هایی که به شدت آلوده هستند، از آب گرم استفاده کنید. علاوه بر استفاده از دور ملایم لباس‌شویی، باید از گزینه‌ای در لباس‌شویی استفاده کنید که آبکشی را به‌خوبی انجام می‌دهد و تمام شوینده را از لباس پاک می‌کند.

آیا می‌توان برای تمیز کردن لباس‌های جین از سفیدکننده و نرم‌کننده استفاده کرد؟

هنگام شستن لباس جین نباید از سفیدکننده استفاده کنید، زیرا باعث زردی یا آسیب به پارچه می‌شود. علاوه بر این، برخی توصیه می‌کنند که در زمان شستشوی لباس‌های جین از نرم‌کننده نیز استفاده نکنید زیرا به پارچه می‌چسبد و باعث کدر شدن پارچه می‌شود.

جلوگیری از چروک شدن لباس‌های جین

بهترین روش برای شستشوی لباس‌های جین

برای جلوگیری از چروک شدن لباس‌های جین، فقط از آب سرد برای شستشوی لباس‌های خود استفاده کنید و آنها را جداگانه یا با لباس‌های هم‌رنگ بشویید. اگر تصمیم دارید لباس جین‌ِ نوی خود را با دست بشویید، پس از اتمام آبکشی آن را خیلی سفت و محکم آبگیری نکنید. به جای این کار، لباس را روی آبکشی قرار دهید تا آب از آن خارج شود و بعد آن را آویزان کنید تا خشک شود.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]