شهریور ۴, ۱۴۰۲

نرم کننده لباس چیست و چه کاربردی دارد؟

با اینکه نرم کننده به یکی از اصلی‌ترین محصولات در روند شستشوی لباس‌های ما تبدیل شده، اما با این حال، این محصول را می‌توانیم یکی از گنگ‌ترین محصولات شوینده از نظر معنا و مفهوم بدانیم. بسیاری از افراد به دلیل نام نرم کننده، از این محصول تنها برای نرم کردن لباس‌ها استفاده می‌کنند و احساس می‌کنند که تنها کاربرد آن همین است. اما واقعا نرم کننده لباس چیست و چرا باید از نرم کننده لباس استفاده کنیم؟

برخلاف بهترین مواد شوینده که استفاده از آنها برای شستشوی لباس‌ها یک ضرورت به‌شمار می‌آید، استفاده از نرم کننده حوله و لباس ضرورت نیست اما خوب است که استفاده از آن را در اولویت قرار دهید. لازم نیست که در مصرف این محصول زیاده‌روی کنید، تنها کافی است که به‌درستی از آن استفاده کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.

در واقع، نرم کننده لباس می‌تواند به جلوگیری از پرز شدن سطح پارچه کمک کند. آیا دوست دارید که بدانید چگونه چروک‌های لباس را از بین می‌رود و یا چگونه می‌توان از شر الکتریسیته ساکن خلاص شد؟ خب، حدستان درست است؛ برای این کار باید از نرم کننده لباس استفاده کنید. حتی، با استفاده از نرم کننده می‌توانید بوی بد لباس‌ها را از بین ببرید و آنها را خوشبو و معطر کنید.

نرم کننده لباس چیست؟

به طور خلاصه، نرم کننده حاوی مواد روان‌کننده‌ای است که الیاف پارچه شما را می‌پوشاند. این مواد لباس‌ها را لطیف‌تر می‌کند و شما از پوشیدن آنها حس خوبی می‌گیرید.

امروزه، انواع مختلف نرم کننده را در بازار مشاهده می‌کنیم که همه‌ی آنها از یون‌های دارای بار مثبت تشکیل شده‌اند و این یون‌ها، پارچه لباس را می‌پوشانند. این یون‌های مثبت سپس خود را به یون‌های منفی موجود در بافت پارچه می‌چسبانند و همین فعل و انفعال، باعث نرم‌تر شدن بافت پارچه خواهد شد.

نرم کننده لباس چه کاری انجام می‌دهد؟

نرم کننده لباس چیست

علاوه بر نرم کردن لباس‌ها و ملحفه‌ها، نرم کننده همچنین می‌تواند به کاهش یا از بین بردن چین و چروک‌ها، کاهش اصطکاک و جلوگیری از پرز شدن سطح پارچه کمک کند (حتما می‌دانید که آن پرزهای ریزی که روی لباس شما به‌وجود می‌آیند، می‌توانند لباس شما را کهنه و آسیب‌دیده نشان دهند). به‌علاوه، مدل‌های مختلف نرم کننده (مایع و پودری) می‌توانند از لباس و ملحفه‌ی شما در برابر کش آمدن و گشاد شدن محافظت کنند.

اما دلیل دیگری برای انتخاب نرم کننده وجود دارد و آن هم، انتخابِ محصولی معطر است تا پس از هر بار استفاده، لباس‌ها بوی تازگی و تمیزی بگیرند.

انواع نرم کننده‌های لباس

امروزه، تنوع محصولات شوینده بسیار زیاد شده است و مصرف‌کنندگان می‌توانند محصولی را پیدا کنند که مطابق با نیاز آنها طراحی شده است. در مورد نرم کننده لباس نیز این موضوع صدق می‌کند و انواع مختلف نرم کننده، کار مصرف‌کننده در انتخاب را راحت کرده است. در ادامه با انواع نرم کننده لباس آشنا خواهید شد:

نرم کننده لباس کودک

پوست کودکان در بدو تولد بسیار لطیف و البته حساس است و در صورت مجاورت با لباس‌های آلوده و زبر، لطافت خود را از دست می‌دهد و خشک می‌شود. به همین خاطر، در زمان خرید شوینده‌ی مخصوص نوزادان و کودکان نباید سراغ محصولاتی رفت که دارای مواد شیمیایی حساسیت‌زا هستند تا از خارش، قرمزی و خشکی پوست کودکان جلوگیری کنیم. اینجاست که، استفاده از نرم کننده‌ی لباسِ ملایم و بدون مواد حساسیت‌زا برای کودکان، از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود.

نرم کننده لباس کودک، تمام این ویژگی‌ها را دارد و علاوه بر اینکه لباس‌های کودک را نرم و لطیف می‌کند، از تغییر شکل و سایز لباس نیز جلوگیری می‌کند. این محصول، مانع از خارش و قرمزی پوست لطیف و حساس کودکان می‌شود.

نرم کننده لباس ضد الکتریسیته

یکی دیگر از انواع نرم کننده لباس، نرم کننده ضد الکتریسیته است که شما را از شر این مشکل همیشگی در شستشوی لباس‌ها خلاص می‌کند. این نرم کننده‌ها، یون‌هایی با بار مثبت هستند تا الکترون‌ها و یون‌هایی را که باعث الکتریسیته ساکن می‌شوند را جذب کنند و لباس‌هایی نرم و بدون الکتریسیته ساکن در اختیار شما قرار دهند.

نرم کننده حوله

اکثر نرم کننده‌ها حاوی موادی هستند که جذب بافت پارچه می‌شوند و به نرم شدن پارچه کمک می‌کنند. در عین حال، از چروک شدن و کهنه شدن پارچه نیز جلوگیری می‌کنند. اما این ماده می‌تواند در حوله نفوذ کند و خاصیت جذب آبِ این وسیله را از بین ببرد. به همین خاطر، برای نرم کردن حوله‌ها باید سراغ محصولی رفت که به‌طور خاص برای این نوع پارچه طراحی شده است. این نوع نرم کننده، بلافاصله در آب حل می‌شود و به‌خوبی در بافت و الیاف پارچه رسوخ پیدا می‌کند، لذا موجب افزایش خاصیت جذب آب در حوله می‌شود.

اشتباهات رایج در استفاده از نرم کننده لباس

نرم کننده لباس چیست

بسیاری از مردم بر این باورند که استفاده از نرم کننده لباس برای از بین بردن بوی بد ضروری است، اما این یک تصور اشتباه است. برای از بین بردن بوی لباس، ابتدا باید آنها را با شوینده‌ها بشویید و نرم کننده قرار نیست لباس شما را تمیز کند.

خوب است بدانید که، نرم کننده حوله و لباس برای تمام لباس‌ها و پارچه‌هایی که در خانه دارید مناسب نیست. در واقع، استفاده از این محصول بر روی برخی پارچه‌ها ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و حتی در طولانی‌مدت، اثربخشی این محصول را کاهش دهد.

بزرگترین اشتباه مردم در استفاده از نرم کننده این است که این محصول را برای حوله استفاده می‌کنند. همه فکر می‌کنند که انواع مختلف نرم کننده برای حوله مناسب است و هیچ وقت دنبال انتخاب محصول مناسب حوله نرفته‌اند! خوب است بدانید که استفاده از نرم کننده نامناسب می‌تواند جذب آبِ حوله را کاهش دهد. بنابراین در زمان استفاده از نرم کننده برای حوله، باید تصمیم بگیرید که کدام مورد برای شما مهم‌تر است؛ خاصیت جذبِ آب در حوله یا نرم شدن و خوشبو شدن حوله‌ها. البته برخی نرم کننده‌ها به‌طور خاص برای حوله‌ها طراحی شده‌اند و می‌توانید از آنها با خیال راحت استفاده کنید.

همین امر در مورد لباس‌های ورزشی هم صدق می‌کند، که از پارچه‌هایی ساخته شده‌اند که خاصیت جذب رطوبت دارند. مایع نرم کننده با این لباس‌ها چه می‌کند؟ با اینکه استفاده از نرم کننده ممکن است بوی خوبی به این مدل لباس‌ها بدهد، اما در نهایت اثربخشی آنها با استفاده از نرم کننده از بین می‌رود.

علاوه بر این اگر پوست حساسی دارید، باید از استفاده از نرم کننده لباس خودداری کنید. برخی نرم کننده‌ها حاوی مواد شیمیایی خاصی هستند که ممکن است پوست برخی افراد را تحریک کنند. به جای استفاده از نرم کننده، از بین بهترین شوینده‌های لباسشویی گزینه‌ای را انتخاب کنید که برای پوست‌های حساس طراحی شده است.

نحوه استفاده از نرم کننده لباس

ممکن است سوال «چگونه از نرم کننده لباس استفاده کنم؟»، سوال شما نیز باشد. برای رسیدن به پاسخ این سوال و آگاهی از طرز استفاده از نرم کننده لباس، باید بدانید که چه زمانی باید نرم کننده را به لباس‌ها اضافه کنید (قبل از شروع به کار، یا در اواسط کارِ ماشین لباسشویی؟) و این محصول قرار است دقیقا در کجای ماشین لباسشویی قرار بگیرد. برای اینکه بهترین نتیجه را از نرم کننده لباس بگیرید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. 1. روی بسته محصول را بخوانید. همیشه دستورالعمل‌های روی بسته‌ی محصولی که استفاده می‌کنید را بخوانید و در مورد نکته‌های هشداردهنده و همچنین پارچه‌هایی که توصیه‌شده از نرم کننده برای آنها استفاده نکنید، اطلاعات به‌دست آورید.
  2. 2. مقدار مناسب را اندازه‌گیری کنید. با پیروی از دستورالعمل‌های روی بسته نرم کننده، مقدار صحیح مایع یا پودر نرم کننده لباس را اندازه‌گیری کنید.
  3. 3. نرم کننده را داخل ماشین لباسشویی بریزید. در اینجا زمان اضافه کردن نرم کننده لباس به فرآیند شستشو رسیده است. نرم کننده را مستقیما درون محفظه مخصوص این مایع بریزید. بسیار مهم است که این محلول را در جای خودش بریزید، چرا که اگر نرم کننده لباس در آب حل نشود، می‌تواند لباس‌ها را لک کند. دستگاه‌های ماشین لباسشویی اتوماتیک، به‌صورت خودکار به این محفظه آب اضافه و نرم کننده را رقیق می‌کنند. محل ریختن نرم کننده به نوع ماشین لباسشویی شما بستگی دارد:
  • در ماشین لباسشویی‌های درب جلو: در این مدل ماشین لباسشویی، محفظه‌ای کشویی وجود که نرم کننده را، همزمان با اضافه کردن مواد شوینده و قبل از شروع فرآیند شستشو، باید داخل آن بریزید.
  • در ماشین لباسشویی‌های درب از بالا: محفظه‌ی قرارگیری نرم کننده لباس در این مدل ماشین لباسشویی، معمولا در مرکز قرار دارد (استوانه‌ی بلندی که در مرکز دستگاه قرار دارد.) نرم کننده را مستقیما درون سطل ماشین لباسشویی نریزید! با این کار، نرم کننده قبل از اینکه رقیق شود روی لباس‌ها می‌ریزد و این می‌تواند لباس‌ها را لک کند.

نرم کننده لباس چیست

نرم کردن حوله، لباس و ملحفه‌ها با محصولات اکتیو

اگر دوست دارید تا در زمان پوشیدن لباس‌ها، از نرمی، لطافت و بوی خوش آنها لذت ببرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که نرم کننده‌های اکتیو را برای این منظور تهیه کنید. نرم‌کننده حوله و لباس اکتیو لطافت خاصی به لباس‌ها و حوله‌ها می‌بخشد و از الیاف پارچه در برابر خشکی محافظت می‌کند. نرم کننده لباس اکتیو، خیلی سریع جذب پارچه می‌شود و بافت پارچه را نرم می‌کند. همچنین، استفاده از این محصول از ایجاد چین و چروک روی لباس‌ها جلوگیری می‌کند و خب این موضوع می‌تواند روی ظاهر و سالم ماندن لباس‌ها تاثیر بگذارد.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]