اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۳

آیا رنگ مو بعد از شستن روشن میشود؟

برخی افراد چه زمانی‌که موهایشان را در آرایشگاه رنگ می‌کنند چه زمانی‌که خودشان دست به کار می‌شوند، شاهد روشن شدن و تغییر رنگ سریع‌ آن هستند. سوال مهمی که برای این افراد بعد از صرف هزینه و زمان قابل‌توجه پیش می‌آید این است که «آیا رنگ مو بعد از شستن روشن میشود؟» تصور اینکه موهای تازه رنگ شده بعد از هر بار شست‌وشو روشن شوند، دردناک و نگران‌کننده است؛ اما این تنها دلیل برای روشن شدن موهای رنگ شده نیست. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله به‌طور دقیق به این سوال پاسخ دهیم که آیا رنگ مو با شستن روشن میشود و چه اقداماتی می‌تواند به تثبیت رنگ مو کمک کند. همچنین اگر به یک آموزش صحیح برای نحوه شست‌وشوی موهای رنگ شده نیاز دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

 

بررسی نقش شست‌وشو در روشن شدن رنگ مو 

پاسخ دادن به این سوال که «آیا رنگ مو بعد از شستن روشن میشود» کمی دشوار است و جزو آن دسته سوالاتی محسوب می‌شود که پاسخ آن نسبی است. اگر تعداد دفعات شست‌وشو زیاد باشد یا موهایتان را در شرایط بد و با استفاده از محصولات نامناسب می‌شویید، پاسخ این سوال مثبت است؛ اما با رعایت لیستی از نکات ساده می‌توان نقش شست‌وشو در روشن شدن رنگ مو را منفی کرد. در ادامه به شما خواهیم گفت چطور این کار را انجام دهید. 

اگر نسبت به رنگ کردن موهایتان اقدام کرده‌اید، لازم است که یک بازبینی در برنامه مراقبت از مو و شست‌وشوی هفتگی آن داشته باشید. زیرا شست‌وشوی مکرر، نه معمول و نرمال، سرعت محو شدن رنگدانه‌ها و روشن شدن رنگ مو را افزایش می‌دهد. در بهترین حالت توصیه می‌شود که موهای رنگ‌شده را هر 2 تا 3 روز یک‌بار بشویید.

اینکه موهایتان را چگونه و تحت چه شرایطی می‌شویید، بر ماندگاری رنگ مو تاثیر گذار خواهد بود. آب داغ کوتیکول مو را باز می‌کند و این موضوع یکی از عواملی است که سرعت از بین رفتن رنگ مو را افزایش می‌دهد. با استفاده از آب سرد می‌توانید به تثبیت کوتیکول‌ها و رنگ مو کمک کنید.

عوامل موثر بر روشن شدن رنگ مو 

رنگ موهای دائم معمولا بین 6 تا 12 هفته ماندگاری دارند؛ اما اگر مراقبت از آن‌ها به‌درستی انجام نشود یا موها در وضعیت نامناسبی رنگ شوند، ممکن است زمان ماندگاری رنگ مو کاهش یابد. به‌طور‌ کلی عواملی مانند استفاده از شامپوی نامناسب، شستن مو بعد از رنگ کردن به‌صورت مکرر و با آب داغ، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، اشعه‌های UVA و UVB، استفاده از محصولات حاوی سولفات، مصرف نمک، حالت‌ دادن مو با روش‌های حرارتی، کلر و سایر مواد شیمیایی روی روشن شدن رنگ مو موثر هستند. در ادامه به بررسی برخی از این عوامل می‌پردازیم.

 

تاثیر عوامل محیطی مانند نور آفتاب بر روشن شدن رنگ مو 

در‌حالی‌که خورشید ویتامین D ضروری و مورد‌نیاز بدن را فراهم می‌کند، یکی از بزرگ‌ترین دشمنان رنگ مو است. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و نور خورشید باعث از بین رفتن رنگ مو از طریق رادیکال های آزاد می‌شود. این مولکول‌های ناپایدار به سلول‌های مو آسیب می‌رسانند و رنگدانه‌های مو را می‌شکنند. اشعه ماوراء بنفش این قابلیت را دارد که به ساقه مو نفوذ کند و باعث تخریب مولکول‌های رنگ و در نتیجه محو شدن یا تغییر رنگ مو شود.

برای مقابله با این مشکل بهترین راهکار این است که از موهایتان در برابر تابش مستقیم نور خورشید استفاده کنید. همچنین با استفاده از محصولاتی مانند شامپو موهای رنگ شده اکتیو که در ترکیبات آن‌ها از مواد حاوی آنتی‌اکسیدان مانند انار استفاده شده است، امکان مراقبت از موهای رنگ شده را خواهید داشت. آنتی‌اکسیدان موجود در این شامپو به‌عنوان یک محافظ در برابر اشعه ماورا‌ء بنفش عمل می‌کند و قابلیت خنثی کردن رادیکال‌های آزاد را دارد.

نقش سولفات بر کاهش مدت ماندگاری رنگ مو 

سولفات‌ها نوعی سورفکتانت هستند که نقش موثری در از بین بردن کثیفی و چربی از پوست کف سر و ساقه مو دارند. به‌طور کلی 8 تا 15 درصد از مواد تشکیل‌دهنده شامپو را سورفکتانت اولیه تشکیل می‌دهد که معمولا یک آنیون همراه با آلکیل سولفات است. سورفکتانت اولیه در ترکیبات شامپو با عناوینی مانند آمونیوم لوریل سولفات، سدیم لورات سولفات 3 و سدیم لورات سولفات 1 دیده می‌شود. این مواد نقش موثری در کف کردن شامپو و پاکسازی مو دارند. به کمک این مواد، ترکیب شدن شامپو با آب راحت‌تر خواهد بود و چربی‌ها به بهترین نحو ممکن از روی مو و پوست سر پاک می‌شوند.
اما قدرت بالای شویندگی سولفات و سورفکتانت‌ها ممکن است باعث از بین رفتن روغن‌های طبیعی مو و مولکول‌های رنگ مو شود. در‌نتیجه این ماده نقش منفی در ماندگاری رنگ مو خواهد داشت. برای جلوگیری از بروز این مشکل به درصد سولفات و ترکیبات موجود در شامپویی که برای شست‌وشوی موهایتان انتخاب می‌کنید توجه داشته باشید. محصول  شامپو محافظ رنگ مو اکتیو با ترکیبات ملایم ساخته شده است که به تثبیت رنگ مو و تغذیه موهای رنگ‌شده کمک می‌کند.

 

روشن شدن رنگ مو به دلیل حالت دادن به موها با استفاده از روش‌های حرارتی

حالت دادن به مو با روش‌های حرارتی مانند اتو کردن، سشوار کشیدن، کراتین و فر کردن، موجب شکستن رنگدانه‌های مو و روشن شدن آن‌ها خواهد شد. در‌نتیجه حرارت بالا، کوتیکول‌های مو باز می‌شوند و رنگ مو به‌تدریج از بین می‌رود. همچنین حرارت بالا باعث آسیب‌دیدن و شکننده شدن مو می‌شود. این عوامل نیز بر از بین رفتن رنگ مو موثر خواهند بود. مهم است که برای کاهش آسیب و مراقبت از موهای رنگ شده، قبل از حالت دادن موها با روش‌های حرارتی از محصولات محافظ مو استفاده کنید. ترکیبات موجود در این محصولات یک پوشش لایه‌ای روی مو به‌وجود می‌آورند و از آن در برابر آسیب‌های حرارتی، ریزش مو، الکتریسیته ساکن و محو رنگ مو کمک می‌کنند.

ارتباط سدیم کلراید و روشن شدن رنگ مو 

سدیم کلراید یا همان نمک، معمولا به‌عنوان یک عامل غلیظ‌کننده و لایه‌بردار ملایم به شامپو موی سر اضافه می‌شود. نمک کمک می‌کند که محصول به نحو بهتری کف کند؛ اما اگر این ماده بیشتر از حد معمول استفاده شود، با از بین بردن روغن‌های طبیعی مو، احتمال خشک شدن و از دست رفتن درخشندگی مو را افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است باعث محو شدن رنگ مو یا آسیب به آن شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل پیشنهاد می‌کنیم از محصولی که مخصوص موهای رنگ شده طراحی شده است استفاده کنید.

رنگ روی موهای آسیب‌دیده و خشک ماندگاری کمتری دارد

اگر وضعیت موهای شما آسیب‌دیده و خشک است و اقدام به رنگ کردن آن‌ها کرده‌اید، باید به این نکته اشاره کنیم که رنگ روی موهای آسیب‌دیده سریع‌تر از بین می‌رود. علت این موضوع این است که در موهای آسیب‌دیده اتصال میان کوتیکول‌های مو به‌عنوان خارجی‌ترین لایه تار مو از بین رفته است. در نتیجه رنگدانه‌ها با سرعت بیشتری محو می‌شوند. همچنین موهای آسیب‌دیده، معمولا‌ خشک و فاقد رطوبت کافی هستند. این موضوع نیز ارتباط مستقیمی با از بین رفتن سریع رنگ مو دارد.

 

7 راهکار موثر برای ثابت نگه داشتن و افزایش ماندگاری رنگ مو 

ماندگاری رنگ مو به‌هیچ‌عنوان دائمی نیست و با گذشت زمان و رشد مو‌ها نیاز دارید که مجددا موهایتان را رنگ کنید؛ اما با مراقبت‌ و رعایت برخی نکات ساده می‌توان به تثبیت رنگ مو کمک کرد و ماندگاری آن را افزایش داد. این راهکارها عبارتند از:  

  1. استفاده از شامپو محافظ رنگ مو: این محصولات مخصوص موهای رنگ شده و با فرمولاسیون ویژه برای جلوگیری از بین رفتن رنگدانه‌های مو طراحی شده‌اند.
  2. شست‌وشوی موهای رنگ‌شده با آب سرد: آب سرد کوتیکول‌های مو را می‌پوشاند و از محو شدن رنگ مو جلوگیری می‌کند. اگر دوش گرفتن با آب سرد برایتان مشکل است، سرتان را به جلو خم کنید یا از دوش تلفنی برای آبکشی موهایتان با آب سرد کمک بگیرید. 
  3. کاهش دفعات شست‌و‌شو موهای رنگ‌شده: کاهش دفعات شست‌وشو باعث می‌شود روغن طبیعی موهایتان برای محافظت از رنگ مو حفظ شود. 
  4. مراقبت از موهای رنگ‌شده در برابر نور خورشید: اگر مجبور هستید برای مدت طولانی زیر نور خورشید باشید، با استفاده از یک کلاه یا اسپرهای‌ محافظ از موهایتان در برابر اشعه‌های مضر مراقبت کنید. 
  5. مراقبت از موهای رنگ‌شده در برابر کلر: در استخر برای جلوگیری از برخورد کلر با مو و محو شدن رنگ مو، از کلاه شنا یا ماسک‌ مو استفاده کنید.  
  6. استفاده از نرم‌کننده: استفاده از یک نرم‌کننده عمیق باعث حفظ رطوبت مو می‌شود و به جلوگیری از روشن شدن رنگ مو کمک می‌کند. همچنین این نرم‌کننده‌ها برای ترمیم موهای آسیب‌دیده و هیدراته کردن مو نیز مناسب است. 
  7. مصرف ویتامین‌ها: مصرف ویتامین‌های A، C و E برای مقابله با آسیب‌های خارجی و عوامل محیطی تاثیرگذار بر از بین رفتن رنگ مو، موثر هستند. این ویتامین‌ها به تثبیت رنگ مو، حفظ شادابی، رطوبت و استحکام مو کمک می‌کنند. 

مراقبت از موهای رنگ شده و افزایش ماندگاری رنگ مو کار دشواری نیست. فقط کافیست که این 7 راهکار ساده و موثر را رعایت کنید. 

 

شست‌وشوی برنامه‌ریزی‌شده با محصولات تخصصی برای افزایش ماندگاری رنگ مو 

در این مقاله با بررسی نکاتی که روی روشن شدن رنگ مو با شستن موثر هستند به این سوال پاسخ دادیم که «آیا رنگ مو بعد از شستن روشن می‌شود». روشن شدن رنگ مو بعد از گذشت یک زمان مشخص امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. همچنین غیر از شست‌وشو عوامل دیگری نیز بر از بین رفتن رنگ مو موثر هستند؛ اما روشن شدن رنگ مو بعد از شستشو زمانی اتفاق می‌افتد که شست‌وشو به‌صورت غیراصولی، بیش‌از‌حد و با استفاده از محصولات نامناسب انجام شود. در بخشی از فرآیند رنگ کردن مو، موهای شما شسته می‌شوند؛ بنابراین نیازی نیست بعد از خروج از سالن بلافاصله نسبت به شستن موهایتان اقدام کنید. البته این موضوع تاثیری بر از بین رفتن رنگ مو ندارد. همچنین برای افزایش ماندگاری رنگ مو و حفظ درخشندگی موهایتان باید فاصله بین دفعات شست‌وشو را افزایش دهید. استفاده از آب سرد و محصولات مخصوص مانند شامپوی محافظ رنگ مو نیز نقش موثری در افزایش مدت ماندگاری رنگ مو خواهد داشت. در پایان از خوانندگان عزیز تقاضا داریم اگر به یک روتین مناسب برای حفاظت از موهای رنگ شده‌شان دست یافته‌اند، تجربیاتشان را بخش دیدگاه‌ها با ما و همراهان عزیز بلاگ اکتیو به اشتراک بگذارند.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]