اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳

درمان خانگی ریزش مو

رایج‌ترین مشکل مو که هم زنان و مردان در سراسر جهان آن را تجربه می‌کنند، ریزش مو است. افزایش ریزش مو تاثیر منفی بر زیبایی و اعتمادبه‌نفس افراد می‌گذارد. به‌همین دلیل افراد همواره به دنبال راهکاری مناسب و موثر برای مقابله با ریزش مو هستند. برای کنترل کارآمد و درمان این مشکل، راه‌حل‌های خانگی یکی از بهترین، ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین راهکارها به‌حساب می‌آیند. مواد‌طبیعی مانند میوه‌ها، گیاه‌ها و روغن‌های طبیعی، حاوی پروتئین، اسیدهای چرب مفید، ویتامین‌ها، مواد مغذی و معدنی هستند که استفاده از آن‌ها برای حفظ سلامت مو، تقویت رشد و جلوگیری از ریزش مو ضروری و موثر است. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله شما را با چند روش موثر درمان خانگی ریزش مو آشنا کنیم. همچنین اگر می‌خواهید با نحوه استفاده از این مواد برای کنترل ریزش مو آشنا شوید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

استفاده از ماسک موی تخم مرغ برای جلوگیری از ریزش مو 

1- استفاده از ماسک موی تخم مرغ برای جلوگیری از ریزش مو 

تخم‌مرغ سرشار از پروتئین، گوگرد، روی و فسفر است. به همین دلیل ماسک تخم‌مرغ به‌عنوان یک روش درمان خانگی ریزش مو که اثربخشی بالایی دارد، شناخته می‌شود و استفاده از آن برای مراقبت از مو مفید است. تخم‌مرغ تار‌های مو را تقویت می‌کند و باعث افزایش رشد مو می‌شود. همچنین نقش موثری در جلوگیری از موخوره و دو شاخه شدن موها دارد. پروتئین موجود در تخم‌مرغ یکی از مواد اصلی سازنده مو محسوب می‌شود. همچنین تخم‌مرغ حاوی ویتامین‌های A، D و E است که به سلامت موها کمک می‌کنند. مواد معدنی موجود در تخم‌مرغ نیز نقش موثری در تقویت ساختار و ریشه مو و جلوگیری از ریزش آن خواهد داشت؛ بنابراین با مصرف این ماسک می‌توان پروتئین و مواد مغذی مورد‌نیاز برای تقویت موها را تامین و از ریزش آن‌ها جلوگیری کرد.

نحوه تهیه و استفاده از ماسک تخم‌مرغ به‌عنوان درمان خانگی جلوگیری از ریزش مو

برای تهیه ماسک تخم‌مرغ به‌منظور جلوگیری از ریزش مو، ابتدا یک تخم‌مرغ را با یک قاشق چای‌خوری عسل و روغن زیتون مخلوط کنید. سپس ماسک را با استفاده از یک برس از ریشه تا نوک موهایتان بکشید. اجازه دهید ماسک به مدت 25 دقیقه روی موهایتان بماند. سپس با آب ولرم و یک شامپوی ملایم ماسک را به‌طور کامل از روی موهایتان بشویید.

توصیه می‌کنیم برای بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر تخم‌مرغ برای مو از بوی بد آن صرف‌نظر کنید؛ زیرا بعد از شست‌وشوی مو با یک شامپوی ملایم و مناسب مانند شامپو روزانه اکتیو، بوی تخم‌مرغ به‌طور کامل از بین خواهد رفت. 

استفاده از روغن‌ نارگیل؛ متداول‎ترین درمان خانگی جلوگیری از ریزش مو

2- استفاده از روغن‌ نارگیل؛ متداول‎ترین درمان خانگی جلوگیری از ریزش مو

استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، برای مراقبت از مو بسیار متداول است و قدمت بالایی دارد. تحقیقات علمی نیز نشان داده‌اند که روغن نارگیل به‌طور بالقوه به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند و مصرف مرتب این روغن به‌عنوان یک درمان پیشگیرانه توصیه می‌شود. به‌طور کلی برای درمان مشکل ریزش مو باید توجه ویژه‌ای به تغذیه پوست و مو داشته باشید. روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب مفید است که به تغذیه موها و پوست سر کمک می‌کنند. این اسیدها باعث تقویت ساختار موها می‌شوند و ریزش آن‌ها را کنترل و قطع خواهند کرد.

همچنین این روغن با خواص ضد‌التهابی و ضد‌باکتریال از پوست سر در مقابل بروز التهاب‌ها و عفونت‌ها مراقبت می‌کند. این موضوع به‌طور غیر‌مستقیم بر کاهش ریزش مو نیز تاثیر می‌گذارد. مصرف مرتب روغن نارگیل باعث تامین رطوبت و حفظ نرمی مو می‌شود. موهایی هم که از رطوبت کافی برخوردار هستند، کمتر دچار شکنندگی و ریزش می‌شوند. با ماساژ روغن نارگیل روی پوست سر نیز گردش خون در این ناحیه بهبود می‎یابد. در‌نتیجه ریشه مو تقویت می‌شود و کمتر شاهد ریزش مو خواهیم بود. 

نحوه استفاده از روغن نارگیل برای جلوگیری از ریزش مو 

ابتدا 2 تا 3 قاشق چای‌خوری روغن نارگیل را گرم کنید و روی پوست سرتان بمالید. سپس پوست سر را به‌آرامی ماساژ دهید و اجازه دهید روغن نارگیل به مدت 30 دقیقه یا برای یک شب روی موهایتان بماند. بعد از گذشت این مدت یا صبح روز بعد موهایتان را بشویید. اگر نسبت به چرب شدن موهایتان حساس هستید، با مصرف شامپو مغذی اکتیو که حاوی روغن نارگیل است نیز می‌توانید از خواص این روغن طبیعی بهره‌مند شوید. 

گرم کردن روغن نارگیل به جذب بهتر و سریع‌تر مواد مغذی موجود در روغن نارگیل به پوست سر کمک می‌کند. به‌این‌ترتیب موها بیشتر از خواص تغذیه‌ای و ترمیمی روغن نارگیل بهره‌مند می‌شوند. همچنین با استفاده از روغن نارگیل گرم روی پوست سر، میزان جریان خون افزایش می‌یابد و این امر به تقویت ریشه‌های مو و جلوگیری از ریزش کمک می‌کند. با مالیدن کف دستانتان به هم می‌توانید روغن را گرم کنید. استفاده از حرارت سشوار یا گرمای شوفاژ نیز برای گرم کردن روغن نارگیل مناسب است. 

درمان خانگی ریزش مو با چای سبز 

3- درمان خانگی ریزش مو با چای سبز 

در لیست درمان ریزش مو با چند روش خانگی، چای سبز یکی از موادی است که جایگاه ویژه‌ای دارد. این چای تارهای مو را تقویت و ضخیم می‌کند. با ضخیم شدن تارهای مو، میزان ریزش آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. چای سبز مواد مغذی پوست را تامین می‌کند. در‌نتیجه سلامت و افزایش رشد مو تضمین می‌شود و این موضوع نقش موثری در قطع ریزش مو خواهد داشت.  

نحوه استفاده از چای سبز برای قطع ریزش مو 

برای استفاده از چای سبز برای جلوگیری از ریزش مو، 1 یا 2 قاشق غذاخوری چای خشک یا 1 چای سبز کیسه‌ای را در یک فنجان آب داغ قرار دهید. سپس به مدت 5 دقیقه صبر کنید تا آب به‌طور کامل به چای نفوذ کند. بعد از اینکه مخلوط خنک شد، آن را روی موها و پوست سرتان بریزید و به‌آرامی ریشه‌های مو را ماساژ دهید. بعد از گذشت یک ساعت موهایتان را با آب ولرم و با یک شامپوی ملایم مانند شامپو موی سر اکتیو بشویید. اگر این کار را دو بار در هفته انجام دهید، آثار مثبت آن را مشاهده خواهید کرد. 

با ژل موی آلوئه‌ورا ریزش موهایتان را قطع کنید

4- با ژل موی آلوئه‌ورا ریزش موهایتان را قطع کنید

آلوئه‌ورا یکی از مغذی‌ترین مواد طبیعی برای درمان ریزش مو است. اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه، ویتامین‌های E، C، A و B12 موجود در آلوئه‌ورا نقش موثری در تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن‌ها خواهند داشت. 

آلوئنین یک ترکیب شیمیایی در آلوئه‌ورا است که سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. با مصرف ماسک آلوئه‌ورا فولیکول‌های مو که بر اثر ترشح بیش‌از‌حد چربی مسدود شده‌اند، آزاد می‌شوند.  همچنین این گیاه حاوی آنزیم‌های پروتئولیتیک است که به جلوگیری از شکستن مو و رشد سریع آن کمک می‌کند. این گیاه خاصیت خنک‌کنندگی دارد. در‌نتیجه استفاده از ماسک آلوئه‌ورا باعث تسکین پوست سر می‌شود. با کاهش التهاب میزان ریزش مو نیز کاهش می‌یابد. 

نحوه استفاده از ژل آلوئه‌ورا برای کنترل ریزش مو 

مقداری از ژل آلوئه‌ورا را روی انگشتانتان بریزید. سپس ژل را به‌صورت مستقیم به پوست سر بزنید و ماساژ دهید. بعد از یک ساعت که ماسک یا همان ژل موی آلوئه‌ورا روی پوست سرتان ماند، نسبت به شست‌وشو و آبکشی موهایتان اقدام کنید. برای دریافت نتیجه مطلوب این کار باید 2 تا 3 بار در هفته تکرار شود.

آب پیاز؛ یک روش طبیعی و خانگی موثر برای درمان ریزش مو 

5- آب پیاز؛ یک روش طبیعی و خانگی موثر برای درمان ریزش مو 

استفاده از آب پیاز یکی دیگر از روش‌های طبیعی و موثر برای جلوگیری از ریزش مو است. همچنین مطالعات علمی نشان می‌دهند که استفاده از آب این گیاه روی پوست سر، نقش موثری در افزایش میزان رشد مو در افراد خواهد داشت. پیاز حاوی عناصر مغذی از جمله ویتامین C، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی مانند سولفور است که نقش موثری در تامین سلامت مو دارند. این گیاه حاوی گوگرد است که به کاهش التهاب و افزایش آب‌رسانی به پوست سر کمک می‌کند. به‌طور کلی با مصرف آب پیاز می‌توان میزان خون‌رسانی به فولیکول‌های مو را افزایش داد و به تغذیه طبیعی پوست سر کمک کرد. این خواص بی‌نظیر آب پیاز نقش موثری در کنترل و درمان ریزش مو خواهند داشت. 

نحوه استفاده از آب پیاز برای درمان ریزش مو در خانه 

پیاز را به‌صورت ریز رنده یا چرخ کنید. سپس با استفاده از یک پنبه که به آب پیاز آغشته شده است، آب پیاز را به‌شکل یکنواخت روی پوست سرتان بمالید. به‌مدت 30 دقیقه صبر کنید و سپس با استفاده از آب ولرم و یک شامپوی ملایم موهایتان را بشویید. برای دریافت نتیجه مطلوب این کار را یک بار در هفته انجام دهید. 

با تغییر سبک زندگی و مصرف شامپوی مناسب به تقویت موهایتان کمک کنید 

در این مقاله با روش‌های درمان خانگی ریزش مو و نحوه استفاده از هر روش آشنا شدیم. ریزش مو یک مشکل رایج میان مردان و زنان است که درمان آن نیاز به مراقبت مرتب و مداوم دارد. با تغییر سبک زندگی و پیروی از یک رژیم غذایی مغذی حاوی سبزیجات برگ سبز و هویج، تخم‌مرغ، مرغ، میوه‌های خشک و مغزهای مغذی مانند بادام، گردو و پسته، عدس و میوه‌هایی مانند انگور، انجیر و میوه‌های سرشار از ویتامین C میزان ریزش مو تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. 

در کنار تغذیه سالم فراموش نکنید که استفاده از شامپو مناسب با نوع مو نیز نقش موثری در جلوگیری از ریزش مو یا کنترل آن خواهد داشت. اگر با ریزش شدید مو مواجه هستید با مراجعه به پزشک و توصیه او می‌توانید از محصولات مراقبت از مو و شامپوهای تقویت کننده که نقش موثری در کاهش ریزش مو دارند استفاده کنید. اگر از مشکل ریزش مو رنج می‌برید و برای انتخاب شامپوی مناسب نیاز به راهنمایی دارید، سوالاتتان را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما به بهترین نحو شما را برای انتخاب محصول مورد‌نظرتان راهنمایی خواهند کرد.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]