فروردین ۲۶, ۱۴۰۳

بهترین روغن برای موهای خشک

روغن‌های طبیعی از محبوب‌ترین عناصر برای مراقبت از مو، به خصوص موهای خشک هستند. اما ممکن است انواع روغن‌ها را امتحان کرده باشید و همچنان با خشکی و وزی موهایتان درگیر باشید. این مشکل یک علت احتمالی دارد: شما از روغن مناسب برای موهای خود استفاده نمی‌کنید. اما بهترین روغن برای موهای خشک را چگونه انتخاب کنیم؟ برای جواب دادن به این سوال باید با انواع روغن‌های رایج مراقبت از مو و نحوه عملکرد هر یک آشنا شویم.

انواع روغن برای موهای خشک

بهترین روغن برای موهای خشک: دسته‌بندی انواع روغن‌ها

در موضوع مراقبت از مو، روغن‌ها به دو دسته روغن‌های آبرسان (Moisturizing Oils) و روغن‌های محافظ یا ضدآب (Sealing Oils) تقسیم می‌شوند:

  • روغن‌های آبرسان به ساقه مو نفوذ کرده و از این طریق موها را آبرسانی می‌کنند
  • روغن‌های محافظ یا ضدآب یک لایه نازک بر روی موهای شما تشکیل داده و مانع از دست رفتن رطوبت طبیعی مو می‌شوند

شما باید با توجه به هدفی که دارید، از روغن صحیح استفاده کنید. اگر از روغن ضدآب برای آبرسانی موها استفاده کنید، در نهایت با موهایی خشک و زبر مواجه خواهید شد. در مقابل اگر از روغن آبرسان به جای روغن محافظ استفاده کنید، به نتیجه مطلوب نخواهید رسید.

روغن‌های آبرسان

روغن‌های آبرسان رقبای قدری برای انواع لوسیون‌ها و کرم‌های مرطوب کننده مو محسوب می‌شوند. جالب است بدانید که حرارت، نفوذ این روغن‌ها به مو را افزایش می‌دهد. بنابراین می‌توانید با استفاده از سشوار، میزان جذب روغن‌های آبرسان را افزایش دهید. روش دیگر برای گرفتن نتیجه بهتر این است قبل از استفاده، روغن را داخل مایکرویو گرم کنید. مهمترین روغن‌های آبرسان شامل موارد زیر هستند:

  • روغن نارگیل
  • روغن زیتون
  • روغن آووکادو
  • روغن آفتاب‌گردان

بهترین زمان استفاده از روغن‌های آب‌رسان

شما می‌توانید این روغن‌ها را قبل از شامپو کردن موها استفاده کنید تا مانع از دست رفتن چربی طبیعی مو توسط شامپو شوند. یک موقعیت مناسب دیگر برای استفاده از روغن‌های آبرسان، آب‌کشی موها بعد از شامپو کردن و قبل از استفاده از نرم کننده یا ماسک مو است:

  • ابتدا با شامپو موها را شسته و آبکشی می‌کنیم.
  • سپس موها را با روغن چرب کرده و پس از حدود ۱۰ دقیقه، با آب ولرم آب‌کشی می‌کنیم.
  • در نهایت از نرم کننده یا ماسک مو برای نرم کردن موها استفاده می‌کنیم.

روغن نارگیل برای موهای خشک

روغن‌های محافظ یا ضدآب

روغن‌های محافظ توانایی زیادی برای نفوذ به ساقه موها ندارند و بیشتر بر روی سطح مو باقی می‌مانند. نقش این روغن‌ها جلوگیری از خروج رطوبت از موهاست. نکته مهم این است که این روغن‌ها، همان طور که از خروج رطوبت مو جلوگیری می‌کنند، مانع انتقال رطوبت محیط به موها هم می‌شوند. بنابراین مهم است که قبل از استفاده از این روغن‌ها، موها را به خوبی آبرسانی کرده باشید تا موهایتان خشک نشوند. بعضی از معروف‌ترین نمونه‌های روغن‌های محافظ موارد زیر هستند:

  • روغن هسته انگور
  • روغن آرگان
  • روغن بادام شیرین
  • روغن جوجوبا
  • شی باتر
  • روغن کرچک

بهترین زمان استفاده از روغن‌های محافظ

پس از شستن موها و استفاده از نرم کننده و آبرسان، زمان مناسبی برای استفاده از روغن‌های محافظ برای حبس کردن رطوبت در ساقه موهاست. استفاده از این روغن‌ها می‌تواند درخشش و زیبایی خاصی به موهای شما بدهد و از موخوره و مشکلات ساقه مو جلوگیری کند. البته دقت کنید که تنها ساقه و نوک موها را به روغن آغشته کنید. تماس روغن با پوست سر موجب بسته شدن منافذ کف سر و ایجاد مشکل در رشد موها خواهد شد.

بهترین روغن برای موهای خشک و وز

علت وز شدن مو، جذب رطوبت محیط توسط ساقه موهاست که باعث تورم و باز شدن لایه کوتیکول مو می‌شود. با توضیحاتی که در خصوص دسته‌بندی انواع روغن‌ها ارائه شد، ناگفته پیداست که برای جلوگیری از وز شدن موها شما به یک روغن محافظ نیاز دارید. این روغن‌ها با تشکیل یک لایه محافظ روی موها، مانع از دست رفتن رطوبت مو یا انتقال رطوبت از محیط به داخل مو می‌شوند. 

البته باید یادآوری کنیم که قبل از استفاده از این روغن‌ها مو باید به خوبی آبرسانی شده باشد وگرنه خشکی موها تشدید خواهد شد. در بین روغن‌های محافظ، روغن آرگان و روغن هسته انگور تا حدی امکان نفوذ به ساقه مو و آبرسانی هم دارند. در عوض لایه محافظتی این روغن‌ها ضعیف‌تر است. روغن جوجوبا، روغن بادام شیرین، شی باتر و روغن کرچک نیز از سایر روغن‌های مناسب هستند که می‌توانید برای رفع وز شدگی و درخشش بیشتر موهای خشک مد نظر قرار دهید.

بهترین روغن برای موهای خشک و آسیب دیده

بهترین روغن برای موهای خشک و فر

موهای فر، با وجود زیبایی منحصر به فردشان، نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارند. یکی از مشکلات رایج موهای فر خشکی مو است که منجر به وز شدن، گره خوردن و شکنندگی موها می‌شود. موهای فر به طور طبیعی کمتر از موهای صاف قابلیت حفظ رطوبت را دارند. 

برای انتخاب روغن مناسب برای موهای فر، ابتدا لازم است تقسیم‌بندی کلی روغن‌ها در خصوص آبرسانی یا حفظ رطوبت مو را رعایت کرده و از هر روغن در موقعیت مناسب خود استفاده کنید. اما در مورد موهای فر به طور خاص، حجم مو و میزان فر موها هم در انتخاب بهترین روغن مو تأثیرگذار است.

  • برای موهای نازک و کم‌پشت‌تر روغن جوجوبا یک انتخاب عالی محسوب می‌شود. بافت این روغن شباهت زیادی به چربی طبیعی مو (سبوم) دارد. روغن بادام شیرین و روغن هسته انگور نیز از دیگر روغن‌های سبک و عالی برای موهای نازک هستند.
  • برای موهای ضخیم و پرپشت باید از روغن‌های سنگین‌تر مانند روغن کرچک یا آرگان کمک بگیرید. همچنین روغن نارگیل و روغن زیتون می‌توانند گزینه‌های ایده‌آلی برای آبرسانی موها محسوب شوند.
  • برای موهای موج‌دار روغن‌های سبک مناسب‌تر هستند. هر چه میزان فر مو بیشتر می‌شود، به روغن سنگین‌تری برای رطوبت‌رسانی یا حفظ رطوبت مو نیاز خواهید داشت. 

بهترین روغن برای موهای خشک و آسیب دیده

تقسیم‌بندی کلی بهترین روغن برای موهای خشک، در مورد موهای آسیب دیده نیز صدق می‌کند و شما باید از روغن‌های مناسب برای آبرسانی موها و سپس یک روغن محافظ برای حفظ رطوبت مو استفاده کنید. با این حال، برخی روغن‌ها به طور خاص در ترمیم موها نقش مثبت دارند. 

  • روغن آرگان یکی از بهترین روغن‌های طبیعی برای ترمیم موهای آسیب دیده بر اثر رنگ کردن است. یکی یک مطالعه در برزیل در سال ۲۰۱۳ نشان داد که روغن آرگان به طور خاص برای موهای آسیب دیده در اثر رنگ مو مفید است. اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن آرگان موها را حالت می‌دهند و از آنها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو ناشی از رنگ‌ها، مانند رنگ‌های پلاتینیوم، محافظت می‌کنند و موهای رنگ‌شده شما را برای مدت طولانی‌تر شاداب نگه می‌دارند.
  • اگر موهای خشکی داشته باشید، یکی از مشکلات همیشگی شما این است که علی رغم وز شدن موها، نمی‌توانید از لوازم حرارتی مانند اتو و سشوار برای صاف کردن موهایتان استفاده کنید. روغن آرگان برای حل این مشکل هم به کمک شما می‌آید. این روغن با تشکیل لایه محافظ قوی، آسیب به موها در اثر حرارت را به حداقل می‌رساند.
  • روغن نارگیل هم یکی از بهترین روغن‌های طبیعی برای ترمیم موهای آسیب دیده است. به لطف اسیدهای چرب فراوان، به خصوص اسید لوریک، روغن نارگیل به عمق ساقه مو نفوذ کرده و آسیب را ترمیم می کند. یکی از دلایل آسیب‌دیدگی موها از دست رفتن پروتئین مو در اثر درمان‌های شیمیایی است. مطالعات نشان داده که روغن نارگیل در جلوگیری تخریب موها بر اثر این عارضه نقش چشمگیری دارد.

معرفی بهترین روغن‌ها برای موهای خشک

در بخش‌های قبلی، به صورت مختصر به انواع روغن‌ها برای مراقبت از موهای خشک و درمان خشکی مو اشاره شد. حالا ما می‌دانیم که به طور کلی برای مراقبت از موهای خشک به یک روغن آبرسان و یک روغن محافظ نیاز داریم. همچنین می‌دانیم که روغن‌های سنگین برای موهای ضخیم مناسب‌تر هستند و روغن‌های سبک برای موهای نازک‌تر. با این توضیحات می‌توان ترکیب روغن آرگان و روغن زیتون را برای موهای ضخیم، و ترکیب روغن جوجوبا و روغن نارگیل را برای موهای نازک در نظر گرفت. البته انتخاب بهترین روغن از میان روغن‌های طبیعی معرفی شده به سلیقه و تجربه شخصی شما بستگی خواهد داشت.

بهترین روغن آرگان برای موهای خشک

روغن آرگان برای موهای خشک

روغن آرگان از جمله روغن‌های طبیعی برای محافظت از موهاست که در سال‌های اخیر طرفداران پرشماری پیدا کرده است. این روغن از هسته‌های درخت آرگان که درخت بومی مراکش است استخراج می‌شود. روغن آرگان که گاهی به آن طلای مایع نیز گفته می‌شود سرشار از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E است و به عنوان یک آبرسان قوی برای موهای خشک عمل می‌کند. روغن آرگان نه تنها رطوبت از دست رفته مو را جبران می‌کند، بلکه یک لایه محافظ ایجاد می‌کند که رطوبت موها را حفظ کرده و از تشدید خشکی مو جلوگیری می‌کند. نتیجه این امر موهایی نرم، خوش‌حالت و درخشان خواهد بود.

نحوه استفاده از روغن آرگان برای موهای خشک

به دلیل غلظت روغن آرگان، بهتر است در هنگام استفاده آن را با روغن‌های سبک‌تر ترکیب کرد. شما می‌توانید از مقدار بسیار کمی از این روغن برای صاف کردن موهای خشک و وز استفاده کنید. همچنین به دلیل خاصیت ضدباکتریایی روغن آرگان، توصیه می‌شود کف سر خود را با این روغن ماساژ دهید تا احتمال التهاب پوست سر را کاهش داده و به رشد موها کمک کنید.

روغن جوجوبا برای موهای خشک

روغن جوجوبا مشابه روغن آرگان به جای نفوذ به ساقه مو، بر روی سطح مو باقی مانده و یک لایه محافظ روی سطح مو تشکیل می‌دهد که مانع از تبخیر رطوبت مو می‌شود. علاوه بر این، قرارگیری روغن بر روی سطح مو، درخشندگی و زیبایی خاصی به موها می‌دهد. ویژگی منحصربه‌فرد این روغن، شباهت بسیار آن به سبوم طبیعی است که باعث می‌شود به راحتی جذب پوست سر شده و به تعادل چربی آن کمک کند. روغن جوجوبا به دلیل سبک بودن، به خصوص برای موهای نازک بسیار مناسب است. شما می‌توانید از ترکیب این روغن با روغن نارگیل استفاده کنید تا در از خاصیت روغن نارگیل برای آبرسانی عمیق موها و قابلیت روغن جوجوبا در حفظ رطوبت مو حداکثر بهره را ببرید.

روغن نارگیل برای موهای خشک

وقتی صحبت از بهترین روغن برای موهای خشک می‌شود، امکان ندارد بتوانیم از روغن نارگیل صرف نظر کنیم. مهمترین ویژگی روغن نارگیل که آن را از سایر روغن‌های طبیعی متمایز می‌کند قدرت نفوذ فوق‌العاده آن است. میزان جذب بالای این روغن به آن اجازه می دهد تا رطوبت رسانی عمیقی را فراهم کند و به همین دلیل یک انتخاب ایده آل برای آبرسانی موی خشک شناخته می شود.  

روغن زیتون برای موهای خشک

روغن زیتون هم مانند روغن نارگیل از جمله روغن‌های طبیعی آبرسان محسوب می‌شود. با این تفاوت که بافت سنگین‌تری دارد و برای موهای ضخیم‌تر مناسب است. اسید اولئیک، پالمیتیک و اسکوالان موجود در روغن زیتون آن را به نرم‌کننده‌ای عالی برای مو تبدیل می‌کنند. برای نرم کردن مو، به خصوص اگر موهای نازک یا کوتاهی دارید، نیازی به استفاده زیاد از روغن زیتون نیست. متناسب با طول مو و اینکه می‌خواهید انتهای موها یا پوست سر را هم به روغن آغشته کنید، به حدود 1 یا 2 قاشق غذاخوری از روغن زیتون نیاز دارید. برای موهای بسیار بلند و ضخیم، ممکن است به یک چهارم لیوان نیاز داشته باشید. برای این منظور موهای خود را با ملایمت با روغن زیتون ماساژ بدهید و سپس دور موها یک حوله گرم یا کلاه حمام بپیچید. پس از ۱۵ دقیقه، موها را با یک شانه دندانه درشت شانه کرده و در نهایت آب‌کشی کنید.

بهترین شامپو برای موهای خشک: شامپوی روغن بادام و روغن نارگیل

بهترین شامپو برای موهای خشک و وز

اگر استفاده از روغن‌ها برایتان پردردسر و وقت‌گیر است، یکی از بهترین راهکارهای شما انتخاب شامپوی حاوی روغن‌های طبیعی است. شامپو مغذی اکتیو مخصوص موهای خشک و وز یک انتخاب کامل در این زمینه محسوب می‌شود. این شامپو حاوی روغن بادام و روغن نارگیل است. روغن نارگیل به آبرسانی عمیق موها کمک کرده و روغن بادام نیز به عنوان یک روغن محافظ مانع از دست رفتن رطوبت موی سر می‌شود. نتیجه این ترکیب طلایی، لطافت و درخشندگی حداکثری موهاست. از آنجایی که روغن بادام و روغن نارگیل هر دو از جمله روغن‌های سبک محسوب می‌شوند، این شامپو برای موهای نازک بسیار ایده‌آل است.

سخن آخر

لیست بهترین روغن های طبیعی برای مراقبت از موی خشک تمامی ندارد و خوشبختانه دست شما در این زمینه کاملا باز است. کافیست تفاوت روغن‌های آبرسان و محافظ را در نظر گرفته و از هر نوع روغن در زمان مناسب خود استفاده کنید تا به بهترین نتیجه دست یابید. اما تجربه شما از بهترین روغن برای موهای خشک چیست؟ کدام روغن در کاهش وز موها و صاف و درخشان شدن موهای شما تأثیر بهتری داشته است؟

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]