شهریور ۲۵, ۱۴۰۲

برای کنترل چربی موها چه باید کرد؟

در روند طبیعی بدن، موها مقداری چربی تولید می‌کنند تا ابتدا سالم بمانند و همچنین از پوست سر محافظت کنند. اما تولید بیش از حد چربی می‌تواند منجر به درماتیت سبورئیک شود؛ درماتیت سبورئیک بیماری است که در آن روی پوست سر لکه‌های قرمز و حالت پوسته پوسته به‌وجود می‌آید و در کنار آن، شوره سر نیز نمایان می‌شود که از بین بردن آن کار بسیار سختی است.

چربی بیش از حد موها، همچنین باعث کاهش اعتماد به نفس افراد نیز می‌شود و به همین خاطر، از بودن در جمع خودداری می‌کنند و دچار انزوا می‌شوند. اما با اینکه بسیاری از افراد از درمان چربی موهای خود ناامید هستند، اما باید بگوییم که درمان‌های طبیعی بسیاری برای رفع این مشکل وجود دارد که می‌توانید بدون از بین بردن چربی طبیعی مو یا تحریک پوست سر خود، از شر چربی‌های اضافی خلاص شوید. در ادامه به کارهایی، از جمله استفاده از شامپو مناسب، اشاره خواهیم کرد که می‌توانید با دنبال کردن آنها، از شر چربی بیش از حد موهای خود راحت شوید و آن را کنترل کنید.

شستشوی موها

برای شروع باید از روند شستشوی موهای خود باخبر شوید و بدانید چه روتینی برای موهای چرب باید داشته باشید.

1. تعداد دفعات شستشوی موهای خود را بیشتر کنید

گاهی اوقات، چرب شدن بیش از حد ممکن است ناشی از درست شسته نشدن موها باشد. برخی از افراد که موهای چربی دارند، نیاز به شستشوی روزانه موها دارند.

شامپو برای موهای چرب، به خلاص شدن از شر چربی اضافی موها کمک می‌کند. علاوه بر این، این مدل شامپو به پاک کردن هر گونه مواد زائد دیگر روی پوست سر کمک می‌کند که در صورت وجود آنها در سر، چربی موها بیشتر می‌شود.

اگر در هر بار شستشوی موها از مقدار شامپوی مناسب استفاده نکنید، پوست سر خوب تمیز نمی‌شود و به همین خاطر پوسته پوسته می‌شود. این پوسته‌ها می‌توانند باعث شوره سر و سایر بیماری‌های پوستی در سر شوند.

2. تعداد دفعات شستشوی موهای خود را کمتر کنید

بسیاری از افراد عادت دارند تا موهای خود را به صورت روزانه بشویند و این می‌تواند چربی موها را بیشتر کند و همچنین، به عنوان علت چرب شدن مو بعد از کراتینه نیز شناخته می‌شود. شستن بیش از حد موها باعث از بین رفتن چربیِ طبیعی پوست و موی سر می‌شود و همین موضوع منجر به تولید چربی بیشتر در موها می‌شود.

افرادی که پس از شستشوی موهای خود متوجه چربی موها می‌شوند و پوست سرشان دچار خارش یا تحریک می‌شود، باید تعداد دفعات شستشوی موهای خود را کم کنند. انجام این کار می‌تواند به متعادل کردن تولید چربی در پوست سر و همچنین کاهش چربی موها کمک کند.

3. روش شستشوی موهای خود را تغییر دهید

کنترل چربی موها

بسیاری، از روش‌های نادرست برای شستن موهای خود استفاده می‌کنند که در نتیجه آن، موهایشان چرب می‌شود و حتی پوست سرشان نیز آسیب می‌بیند. روش صحیح شستشوی مو این است که مقدار کمی از شامپو را به ریشه و پوست سر بزنید و سپس ماساژ دهید.

این کار را به طور کامل اما با احتیاط انجام دهید و مراقب باشید که پوست سر یا موها آسیب نبینند. در صورت استفاده زیاد از زور در زمان شستشوی موها، پوست سر تحریک می‌شود و همین موضوع باعث ترشح چربی بیشتر در موها و پوست سر می‌شود.

اگر ریشه موهایتان نسبت به ساقه چرب‌تر است، بهتر است به جای انتهای مو، روی شستن پوست سر و ریشه مو تمرکز کنید. پخش کردن شامپوی استفاده شده برای ریشه موها به سمت ساقه، می‌تواند این نقطه از موها را نیز تمیز کند. موها را به طور کامل آبکشی کنید تا مطمئن شوید که باقی‌مانده شامپو روی موها جمع نشده و کاملا تمیز شده است.

4. از نرم کننده به مقدار کم استفاده کنید

برای برخی افراد، استفاده از نرم کننده می‌تواند باعث چرب‌تر شدن موها شود. به جای استفاده از نرم کننده برای کل موها، سعی کنید نرم کننده را فقط به انتهای موها بمالید تا از خشکی آن جلوگیری کنید. پس از استفاده از نرم کننده حتما موها را آبکشی کنید.

5. برنامه‌ای برای شستشوی موهای خود داشته باشید

زمان‌های خاصی از روز را برای شستشوی موهای خود در نظر داشته باشید؛ به عنوان مثال، بعد از تمرین یا اول صبح. اگر موها را شب‌ها بشویید، پس از بلند شدن از خواب دوباره با موهای چرب مواجه خواهید شد.

رفتن به باشگاه یا انجام ورزش باعث تعریق می‌شود که موها را چرب و کثیف نشان می‌دهد. علاوه بر این، استفاده از کلاه، کلاه ایمنی یا روسری نیز موها را چرب می‌کند که توصیه می‌کنیم بعد از این کارها موهای خود را بشویید. پوشاندن سر باعث ایجاد گرما می‌شود و در پی آن پوست عرق می‌کند و همین موضوع، موها را چرب می‌کند.

6. از شامپوی خشک استفاده کنید

برخی افراد دوست ندارند موهای خود را هر روز بشویند و احساس می‌کنند حتی با شستشوی دوباره، باز هم موهایشان چرب است. در این موارد، شامپو خشک می‌تواند کمک‌کننده باشد، زیرا اثر آن خیلی زود روی موها نمایان می‌شود.

شامپو خشک روغن اضافی موها را از بین می‌برد. برای کسانی که به دنبال جایگزینی خانگی هستند، باید بگوییم که نشاسته ذرت یا پودر بچه نیز می‌تواند تأثیر مشابهی داشته باشد.

حتما به این نکته توجه کنید که استفاده‌ی بیش از حد از شامپوی خشک باعث به‌وجود آمدن احساس کثیفی در موها می‌شود. نباید این روش را به عنوان جایگزینی برای استفاده از شامپو و آب در نظر بگیرید، زیرا به از بین بردن کثیفی و آلودگی از پوست سر کمکی نمی‌کند.

رسیدگی به ظاهر موها

 

مو تاثیر زیادی روی آراسته بودن و زیبایی افراد دارد. از این رو، داشتن روتینی برای رسیدگی به موها، در میان تمام افراد رایج است. اما افرادی که موهای چربی دارند، این موارد را باید در مورد رسیدگی به ظاهر موهای خود در نظر بگیرند:

7. از حالت دادن بیش از حد موها خودداری کنید

استفاده از اتو مو و سشوار می‌تواند به رام کردن موهای سرکش شما کمک کند. اما با این حال، انجام این کار همچنین می‌تواند باعث شود موهای شما خیلی سریع‌تر از حالت طبیعی، چرب‌تر به نظر برسد. بنابراین، از استفاده‌ی بیش از حد از اتوهای صاف کننده و سشوار خودداری کنید تا از موهای خود در برابر حرارت محافظت کنید.

8. سبک‌های مختلف حالت دادن مو را آزمایش کنید

با اینکه دم اسبی بستن موها و هدایت موها به سمت عقب ممکن است جذاب به‌نظر برسد، اما این کار می‌تواند باعث پخش‌شدن سریع‌تر چربی بین تمام تارهای مو شود. افرادی که ترجیح می‌دهند موهای خود را ببندند، حتما باید به این فکر کنند که موهای خود را هر چند وقت یک‌بار باز بگذارند.

اگر از هیچ روش درمانی برای کاهش و کنترل چربی موهای خود نتیجه نگرفتید، می‌توانید روی تغییر سبک آراستن موهای خود تمرکز کنید تا بتوانید حس خوبی از موهای خود بگیرید. در واقع افرادی که موهای چربی دارند، می‌توانند سراغ مدل‌های ایده‌آل‌تر مانند بستن موها بالای سر یا همان مدل گوجه‌ای بروند.

9. برس مو را تمیز کنید

همه با فواید شانه زدن مو آشنا هستید، اما می‌دانید استفاده از شانه‌ی کثیف می‌تواند مو را چرب‌تر کند؟

برس مو، محلی برای تجمع باقی‌مانده‌ی محصولات بهداشتی، پوست مرده و سایر مواد زائد است و با تمیز کردن آن می‌توانید از مزایای بسیاری بهره‌مند شوید. اگر برس خود را تمیز نکنید، دفعه بعد که از آن استفاده می‌کنید، کثیفی و مواد مازاد روی موهای خود را پخش خواهید کرد. این کار باعث می‌شود موهای تازه شسته شده شما دوباره و بلافاصله کثیف و چرب به نظر برسند.

10. به موهای خود دست نزنید

افرادی که با موهای خود بازی می‌کنند، به احتمال زیاد با چرب شدن مکرر و زودترِ موهای خود مواجه می‌شوند. دلیل این اتفاق این است که آنها چربی و کثیفی را از دستان خود به مو منتقل می‌کنند. همچنین، وقتی فردی دست‌هایش را بین موهایش می‌برد و به پوست می‌زند، غدد چربی را تحریک به تولید چربی بیشتر می‌کند.

11. محصولات مناسبی استفاده کنید

کنترل چربی موها

محصولات زیادی در بازار وجود دارد که به‌طور خاص برای موهای چرب طراحی شده‌اند. تغییر شامپو و استفاده از شامپو برای موهای چرب به شما کمک خواهد کرد که از شر چربی اضافی موهای خود راحت شوید و ظاهری تمیز و سالم به موهای خود بدهید.

افرادی که قصد شستشوی روزانه موهای خود را دارند، باید توجه داشته باشند که شامپوهای قوی می‌توانند پوست سر را تحریک کنند. بنابراین، برای داشتن چنین روتینی حتما باید از شامپوهای سبک‌تر و برای موهای چرب استفاده کنید.

12. از استفاده از محصولات حاوی سیلیکون خودداری کنید

تصور این است که سیلیکون موها را صاف و براق می‌کند. اما، مرز باریکی بین براق شدن موها و چربی زیاد موها وجود دارد. اگر سیلیکون در مو انباشته شود، موها را چرب‌تر نشان می‌دهد و روی ظاهر تاثیر منفی دارد.

سیلیکون در محصولات زیبایی مو، همچنین می‌تواند مانع از نفوذ رطوبت به ساقه‌های مو شود؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم که محصولات حاوی سیلیکون را در صورت امکان از روتین‌های مراقبت از موی خود حذف کنید.

13. از مصرف برخی محصولات اجتناب کنید

افرادی که موهای چربی دارند، باید سعی کنند از محصولات حالت دهنده‌ای که حالتی چرب به موها می‌دهند دوری کنند. محصولاتی که ادعا می‌کنند مو را صاف و تغذیه می‌کنند و حالت می‌دهند معمولا برای موهای چرب ضروری نیستند و باید آنها را از روتین خود حذف کنید.

استفاده از محصولات طبیعی

مطمئنا، یکی از روش‌ها درمانی برای کنترل چربی موها، استفاده از محصولات طبیعی است. مواد طبیعی می‌توانند در برخی محصولات وجود داشته باشند و یا اینکه می‌توانید خودتان از آنها استفاده کنید.

14. روغن نارگیل را امتحان کنید

با اینکه ممکن است زدن روغن به موها درمانی منطقی برای موهای چرب به‌نظر نرسد، اما روغن نارگیل می‌تواند ماده‌ای کمک‌کننده برای کنترل چربی مو باشد. روغن نارگیل می‌تواند چربی روی پوست سر را از بین ببرد و در عین حال، ساقه‌ی خشک موها را تغذیه می‌کند و حالت می‌دهد.

15. با روغن درخت چای موهای خود را بشویید

کنترل چربی موها

مطالعه‌ای نشان می‌دهد که استفاده از شامپو حاوی 5 درصد روغن درخت چای شوره سر را بهبود می‌بخشد، به تسکین خارش پوست سر کمک می‌کند و چربی پوست و موی سر را کاهش می‌دهد.

16. فندق افسون‌گر روی موهای خود بمالید

فندق افسون‌گر نام یک گیاه از تیره انجیلیان است. افرادی که موهای چرب دارند، می‌توانند این گیاه را به موهای سر خود بزنند و می‌تواند برای کنترل چربی موهای آنها بسیار مفید باشد. این گیاه به بستن منافذ بازی کمک می‌کند که تولید چربی می‌کنند.

فندق افسون‌گر همچنین می‌تواند خارش و التهاب پوست سر را تسکین دهد و pH طبیعی روی پوست سر را متعادل می‌کند. این یکی از روش‌های عالی برای کاهش و کنترل چربی مو برای افراد دارای پوست سر حساس است.

17. با چای سبز با چربی مقابله کنید

بر اساس مطالعات انجام شده، چای سبز می‌تواند به حفظ سلامت مو و کاهش چربی کمک کند. این ماده در سر به این شکل عمل می‌کند که خیلی سریع تولید چربی را کاهش می‌دهد و همچنین هنگام استفاده روی پوست، آن را تغذیه می‌کند.

استفاده از شامپو حاوی عصاره چای سبز می‌تواند به افراد کمک کند تا چربی موهای خود را کاهش دهند.

18. سرکه سیب به موهای خود بزنید

سرکه سیب ماهیتی اسیدی دارد. شستشوی مو با سرکه سیب می‌تواند تولید سبوم در پوست سر را کنترل کند. اما با این حال، تحقیقات در این زمینه محدود است.

می‌توانید 2 تا 3 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با 1 فنجان آب مخلوط کنید. پس از شستن موها با یک شامپوی ملایم، موها را با سرکه سیب رقیق شده تمیز کنید. بگذارید این محلول چند دقیقه روی سر بماند و بعد با آب سرد بشویید. می‌توانید 2 تا 3 بار در هفته این کار را انجام دهید.

19. آلوئه ورا استفاده کنید

آلوئه ورا حاوی مواد مغذی بسیاری است و می‌تواند به کنترل چربی مو کمک کند. 1 تا 2 قاشق غذاخوری مایع آلوئه ورا را با 1 قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط کنید. این ترکیب را با یک فنجان آب ترکیب کنید. از این ترکیب روی موهای خود بعد از شامپو استفاده و بعد آبکشی کنید. می‌توانید هفته‌ای یک بار از این ترکیب در روتین مراقبت از موی خود استفاده کنید تا چربی موها را کنترل کنید.

20. روغن آرگان به موهای خود بزنید

کنترل چربی موها

ماساژ دادن روغن آرگان روی پوست سر و مو می‌تواند سبوم را به ساقه‌های مو هدایت کند و آنها را مرطوب نگه دارد. علاوه بر این، روغن آرگان می‌تواند ترشح سبوم را تنظیم کند و باعث تنظیم گردش خون در پوست سر و همچنین احیا و بهبود موهای آسیب دیده شود. اما با این حال، اطلاعات محدودی در مورد چگونگی فواید روغن آرگان برای موهای چرب وجود دارد.

روغن آرگان خالص را از پوست سر تا نوک موها بمالید و یک حوله مرطوب گرم را دور موهای خود بپیچید. بگذارید این روغن 60 دقیقه روی موها بماند و با یک شامپوی ملایم، موهای خود را بشویید. می‌توانید این کار را 1 تا 2 بار در هفته انجام دهید.

21. از آب لیمو استفاده کنید

آب لیمو حاوی اسید سیتریک است. مطالعه‌ای که روی یک همستر انجام شده نشان می‌دهد که فلاونوئید مرکبات توانسته ترشح سبوم را مهار کند.

4 تا 5 قاشق غذاخوری آب لیمو را با 2 فنجان آب مقطر مخلوط کنید. مخلوط را در یخچال بگذارید. پس از شستشوی مو، موهای خود را خشک کنید و این مخلوط را روی آن بزنید. بگذارید حدود 10 دقیقه بماند و با آب سرد بشویید. این مخلوط را می‌توانید هر زمان که موهایتان بیش از حد چرب شد استفاده کنید.

احتیاط: بعد از زدن آب لیمو به موهایتان زیر نور آفتاب ننشینید، زیرا قرار گرفتن زیر نور خورشید باعث سفیدشدن موها می‌شود.

22. زرده تخم مرغ به موهای خود بزنید

زرده تخم مرغ می‌تواند فولیکول‌های مو را سفت کند و ترشح سبوم را کاهش دهد. اما با این حال، برای اثبات این موضوع اطلاعات بیشتری لازم است.

1 یا 2 زرده تخم مرغ را در 1 قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط کنید و آن را روی موهای شسته شده خود بزنید. بگذارید این ترکیب 30 تا 40 دقیقه روی پوست و موهایتان بماند و بعد، موها را با آب سرد بشویید تا بوی تخم مرغ نگیرد. می‌توانید هفته‌ای یک‌بار از این ترکیب روی موهای خود استفاده کنید.

کنترل چربی موها

سخن آخر

داشتن موهای بیش از حد چرب، می‌تواند روی اعتماد به نفس و همچنین داشتن ظاهری مرتب اثر منفی بگذارد. علاوه بر این، در برخی موارد ممکن است باعث خارش و پوسته و پوسته شدن شود.

خوشبختانه، راه‌های بسیاری برای کاهش و کنترل چربی موها وجود دارد که می‌توانید آنها را انجام دهید. در این مقاله درباره این موارد صحبت کردیم. فقط باید توجه داشته باشید که مقدار چربی‌ای که موهایتان تولید می‌کند ممکن است در طول زمان تغییر کند. چرب شدن موها ممکن است در برخی افراد با افزایش سن رخ دهد و برخی دیگر، با تغییرات هورمونی چربی را در موهای خود ببینند.

آگاهی از دلیل چرب شدن موها و همچنین شناخت موهای آسیب دیده به شما کمک خواهد کرد که بهترین روش را برای کاهش و کنترل چربی موها استفاده کنید.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]