اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۳

روغن آرگان برای مو

اکثر ما کم و بیش از خواص جادویی و تاثیر روغن آرگان برای مو شنیده‌ایم. اما جالب است بدانید که روغن آرگان برای همه انواع موها به یک اندازه موثر نیست. همچنین نحوه استفاده از روغن آرگان برای مراقبت از مو نقش کلیدی در میزان تأثیر آن روی سلامت و جذابیت موها دارد. در این مقاله اختصاصی از اکتیو، ما ابتدا به معرفی خواص روغن آرگان خواهیم پرداخت. در ادامه خواهیم دید روغن آرگان برای چه نوع موهایی بیشترین تأثیر را دارد. در نهایت روش‌های استفاده از روغن آرگان برای مو را شرح خواهیم داد.

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان از هسته میوه‌های درخت آرگان استخراج می‌شود. هسته آرگان معمولا یک تا سه مغز غنی از روغن را در دل خود جای می‌دهد و متناسب با روش استخراج، ۳۰ تا ۵۰ درصد هر مغز شامل روغن است. روغن آرگان در زادگاهش یعنی مراکش، به صورت خوراکی و در آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما مردم جهان بیشتر آن را با مصارف آرایشی‌اش می‌شناسند. این روغن به صورت خالص قابل تهیه است و معمولا به صورت موضعی برای آبرسانی و تغذیه پوست، ناخن و مو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چند فکت سریع در مورد روغن آرگان

  • نوع روغن: محافظ رطوبت و آبرسان
  • مهمترین خواص و مزیت‌ها: مرطوب کننده، جلا دهنده، محافظت از مو، جلوگیری از شکنندگی، افزایش خاصیت ارتجاعی مو
  • چه کسانی می‌توانند از آن استفاده کنند: به صورت عمومی، کسانی که موهای ضخیم و فر دارند، بیشترین بهره را از خواص روغن آرگان خواهند برد
  • هر چند وقت یک بار می‌توانید از آن استفاده کنید: استفاده هر روزه هیچ اشکالی ندارد
  • بیشترین سازگاری با: روغن‌های مرطوب کننده مانند روغن نارگیل و روغن زیتون

 

خواص روغن آرگان برای مو

فواید روغن آرگان برای مو ناشی از ترکیبات آن است؛ این روغن سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هاست و با قابلیت‌های متعدد از جمله نرم کنندگی و آبرسانی موها، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای محافظت از موهاست.

  • آبرسانی و نرم کنندگی: مرطوب، صاف و نرم شدن موها از معجزه‌های قدیمی استفاده از روغن آرگان است که تقریبا هر کسی با آن آشنایی دارد و یکی از مهمترین دلایل محبوبیت روغن آرگان برای موهاست.
  • افزایش خاصیت ارتجاعی مو: روغن آرگان با دارا بودن مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E، به طور طبیعی به افزایش خاصیت ارتجاعی مو کمک می کند و درخشش را به موهای کدر و بی‌جان باز می‌گرداند.
  • جلوگیری از شکنندگی موها: ویتامین E موجود در روغن آرگان برای سلامت موهای ما بسیار مهم است، زیرا آنتی اکسیدان‌های غنی موجود در آن به خنثی کردن آسیب‌های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می‌کند. چه بخواهیم چه نخواهیم، موهای ما هر روزه در معرض آلودگی، مواد شیمیایی و ابزارهای حرارتی قرار دارند. ویتامین E که روغن آرگان سرشار از آن است، به مقاومت فولیکول‌های مو در برابر این عوامل کمک کرده و از موخوره و شکنندگی موها جلوگیری می‌کند. 
  • محافظت از مو در برابر تنش مکانیکی: حتما می‌دانید که لوازم حرارتی مانند سشوار و اتو مو، قاتل سلامت و زیبایی موهای شما هستند. با این حال، گاهی استفاده از این لوازم برای حالت دادن به موها اجتناب‌ناپذیر می‌شود و خبر خوب این است که روغن آرگان می‌تواند به عنوان یک محافظ فوق‌العاده، اثر تخریب کننده این لوازم روی موها را تا حد زیادی کاهش دهد.
  • افزایش درخشندگی: در نهایت روغن آرگان درخشندگی، لطافت و حالت‌پذیری موها را تقویت می‌کند.

روغن آرگان برای چه نوع موهایی مناسب است؟

تمام افراد می‌توانند از خواص روغن آرگان برای موهای خود بهره ببرند. با این حال، متناسب با جنس موهایتان به انواع متفاوتی از این روغن نیاز خواهید داشت. روغن آرگان خالص با تمامی فواید و قابلیت‌های آن،‌برای کسانی مناسب است که موهای ضخیم، فر یا رنگ شده دارند.

اگر شما موهای صاف و چرب داشته باشید، روغن آرگان می‌تواند باعث سنگینی موهایتان شود. در این صورت بهتر است به جای روغن آرگان خالص، به دنبال محصولاتی باشید که درصدی از روغن آرگان در ترکیبات آنها استفاده شده است. انواع سبک و رقیق شده روغن آرگان برای اکثر موها مناسب هستند. برای استفاده حداکثری از مزایای روغن آرگان، مقادیر بسیار کمی از آن را به انتهای موها بزنید و از تماس روغن با کف سر اجتناب کنید.

 

چگونه از روغن آرگان استفاده کنیم؟

طرز استفاده روغن آرگان برای مو بسیار متنوع است و شما می‌توانید متناسب با هدفی که دارید، به روش‌های متعددی از این روغن برای موهایتان استفاده کنید. یکی از رایج‌ترین کاربردها، استفاده از روغن به صورت نرم کننده و یا برای استایل کردن موهاست. برای این منظور کافیست از میانه ساقه‌ها موها به سمت انتها را به روغن آغشته کنید. برای بهترین نتیجه توصیه می‌شود ترکیباتی از روغن آرگان با روغن‌های رقیق‌تر و سبک‌تر را استفاده کنید مگر اینکه موهای بسیار ضخیم، فر و خشکی داشته باشید. 

روغن آرگان به عنوان نرم کننده مغذی مو

روغن آرگان غنی از مواد مغذی مو و ویتامین‌هاست. ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E، آنتی اکسیدان‌ها، لینولئیک اسید و اسید‌های چرب امگا۶ از جمله مواد مغذی موجود در این روغن هستند. به همین دلیل، روغن آرگان از بهترین ترکیبات به عنوان نرم کننده مو محسوب می‌شود. شما می‌توانید پس از شامپو کردن موها، به جای نرم کننده از روغن آرگان استفاده کنید تا از خواص آن برای موهایی صاف، درخشنده و بدون وز لذت ببرید. 

کافیست موهایتان را با شامپوی همیشگی‌تان شستشو داده و پس از آبکشی، موها را با یک حوله خشک کنید در حدی که موها کمی نم‌دار باشند. سپس موهای نم‌دار خود را با چند قطره روغن آرگان ماساژ دهید و در نهایت موها را مانند معمول خشک کرده و حالت دهید.

روغن آرگان به عنوان نرم کننده مغذی مو

روغن آرگان به عنوان ترکیبات شامپوی موی سر

شما می‌توانید برای استفاده از خواص روغن آرگان برای مو، شامپوی روغن آرگان تهیه کنید. اما اگر شامپوی دلخواه و مناسب شما حاوی روغن آرگان نباشد، می‌توانید به راحتی خودتان این روغن را به ترکیبات شامپویتان اضافه کنید. کافیست هنگام شستن موها، یکی دو قطره از روغن آرگان را به شامپوی همیشگی خودتان اضافه کرده و به خوبی ترکیب کنید. سپس موهایتان را با شامپوی حاوی روغن شستشو دهید.

روغن آرگان به عنوان ماسک مو

درست کردن ماسک موی روغن آرگان بسیار ساده است. شما می‌توانید روغن آرگان خالص را به تنهایی استفاده کرده و یا آن را با سایر روغن‌های مغذی مو مانند روغن نارگیل و روغن کرچک ترکیب کنید. سپس مراحل زیر را طی کنید:

  • کف سرتان را با ۸ الی ۱۰ قطره از روغن آرگان به آرامی ماساژ دهید. متناسب با بلندی موها، می‌توانید مقدار روغن را کم یا زیاد کنید.
  • ماساژ دادن سر را به مدت ۱۰ دقیقه ادامه دهید تا تمامی قسمت‌های موها از ریشه تا انتها به روغن آغشته شوند.
  • یک حوله دور سرتان بپیچید و اجازه دهید روغن در طول شب روی موها باقی بماند.
  • صبح موها را شسته و مانند همیشه حالت دهید.

روغن آرگان به عنوان اسپری محافظ مو

روغن آرگان قابلیت محافظت از موها در برابر لوازم حرارتی مانند اتو و سشوار را دارد. برای استفاده از این روغن به عنوان محافظ مو در برابر حرارت، کافیست چند قطره از آن را روی کف دست خود ریخته و سپس ساقه موها را با دست ماساژ دهید. دقت کنید که روغن نباید با ریشه موها و کف سر تماس پیدا کند. سپس موهایتان را به شکلی که می‌خواهید با دستگاه مورد نظر خود حالت دهید.

نکات مهم استفاده از روغن آرگان برای مو

نکات مهم استفاده از روغن آرگان برای مو

  • روغن آرگان از جمله روغن‌های محافظ رطوبت است. به این معنا که مانع از دست رفتن رطوبت طبیعی مو می‌شود. البته این روغن تا حدی می‌تواند نقش آبرسانی هم داشته باشد، اما به طور کلی بهتر است در کنار آن از یک روغن آبرسان هم استفاده کنید تا از خشک شدن موها جلوگیری شود. برای اطلاعات بیشتر در خصوص انواع روغن‌های آبرسان و محافظ رطوبت، شما را به مطالعه مقاله بهترین روغن برای موهای خشک دعوت می‌کنیم.
  • روغن آرگان خالص رنگ زرد طلایی دارد. به همین دلیل به آن طلای مایع نیز می‌گویند. اگر روغنی که تهیه کرده‌اید رنگ تیره یا کدری دارد، یا با روغن دیگری ترکیب شده است و یا فیلتر شده است که باعث می‌شود خواص آن کاهش پیدا کند.
  • بهترین مکان برای نگهداری روغن آرگان، فضای خنک و تاریک، دور از تابش مستقیم یا حرارت است. با این حال، در صورت دلخواه می‌توانید آن را در یخچال نیز نگهداری کنید. البته در این صورت، هنگام استفاده از روغن باید آن را گرم کنید.

روغن آرگان برای ریزش مو

تاکنون هیچ یک از مطالعات تحقیقاتی صورت گرفته، تأثیر خاص روغن آرگان روی ریزش مو را اثبات نکرده‌اند. با این حال، تأثیر کلی این روغن روی سلامت مو و پوست سر می‌تواند در جلوگیری از ریزش مو و شکنندگی موها موثر باشد. همچنین در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۰، تأثیر ویتامین E در بهبود رویش مو نشان داده شد. بنابراین روغن آرگان به عنوان یک روغن سرشار از ویتامین E ممکن است در رویش مجدد موها موثر باشد. در مجموع می‌توان گفت روغن آرگان با برخورداری از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند و اسید‌های چرب مغذی، می‌تواند موهای شما را مرطوب نگه داشته و از آنها در برابر آسیب دیدگی محافظت کند. همین موضوع هم می‌تواند به طور غیرمستقیم در کاهش ریزش و شکنندگی مو موثر باشد.

روغن آرگان برای رشد مو

مطالعات علمی در خصوص تأثیر روغن آرگان روی رشد موها بسیار کم و پراکنده است. با این حال بسیاری از افراد بر اساس تجربه، تأثیر این روغن در رشد بهتر موها، از بین بردن شوره سر و افزایش سلامت موها را تأیید می‌کنند. روغن آرگان از موها در برابر آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون محافظت می‌کند. بنابراین طبیعی است که با جلوگیری از شکنندگی ناشی از آسیب‌های محیطی، به رشد بهتر مو کمک کند. اگر هدف شما استفاده از روغنی است که به طور خاص روی رشد مو تأثیر مثبت داشته باشد، شما را به مطالعه بهترین روغن برای پرپشت شدن مو دعوت می‌کنیم.

روغن آرگان برای رشد مو

شما از روغن آرگان به چه شکلی استفاده می‌کنید؟

در این مقاله، ما به معرفی چندین روش استفاده از روغن آرگان برای مراقبت از موها پرداختیم. به طور کلی روغن آرگان خالص تنها برای موهای بسیار ضخیم، فر و خشک مناسب است و اگر موهای نازک‌تری دارید بهتر است آن را با روغن‌های سبک‌تری رقیق کنید. همچنین فراموش نکنید که این روغن خاصیت آبرسانی نسبتا کمی دارد و در کنار آن باید از یک آبرسان مناسب استفاده شود. شما برای بالا بردن تأثیر روغن آرگان روی موها از چه روش‌های استفاده می‌کنید؟

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]