اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۳

روغن کرچک برای مو

امروزه با شایع شدن ریزش مو بین مردان و زنان، افراد زیادی به دنبال راه مناسبی برای تقویت کیفیت مو و افزایش رشد آن هستند. روغن کرچک یکی از دانه‌های روغنی است که از گذشته‌های دور مصارف درمانی و بهداشتی زیادی در میان مردم داشته است. در این مقاله به معرفی خواص فراوان این دانه و نحوه استفاده از آن برای مراقبت از مو خواهیم پرداخت.

خواص روغن کرچک برای مو

خواص روغن کرچک برای مو

روغن کرچک حاوی مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌، انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌هاست که این ماده را به یک محصول فوق العاده قدرتمند برای حفظ سلامت مو تبدیل کرده است. برخی از خاصیت‌های این روغن عبارتند از :

کنترل ریزش مو

روغن کرچک با داشتن آنتی‌اکسیدان‌‌های لازم به تحریک فولیکول‌های ریشه مو کمک می‌کند. در نتیجه رشد موها در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد و به تدریج ضخامت تارهای موی شما را افزایش می‌دهد. این روغن از بهترین محصولات روغنی برای پرپشت شدن موها است. 

پاک‌کننده و محافظت از مو

ساختمان موهای ضعیف که برابر ریزگردها و نور خورشید آسیب‌پذیر هستند را با روغن کرچک مستحکم کنید. استفاده منظم و داشتن یک روتین مناسب، این روغن را به محافظ قدرتمندی از موهای شما تبدیل می‌کند. 

ضد شوره و التهاب

خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ بودنی این روغن در از بین بردن آلودگی‌های کف سر مانند شوره بسیار کارآمد است. همچنین روغن کرچک به بهبود زخم‌های کوچک روی پوست سر که موجب التهاب می‌شوند، کمک می‌کند.

 

مرطوب‌کنندگی

موی خشک از جمله مشکلات شایعی است که افراد با آن درگیر هستند. این محصول با خاصیت نرم‌کنندگی خود، این عارضه را برطرف می‌کند.

تقویت‌کننده ریشه و ساقه مو

استفاده از روغن کرچک انعطاف‌پذیری بالایی به ساقه مو می‌دهد و موی نرم و لختی برای شما ایجاد می‌کند. بنابراین از شکستگی و دو شاخه شدن انتهای مو جلوگیری می‌شود.

کمک به جذب بهتر محصولات مراقبتی

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این روغن قدرت نفوذ بالای آن به ساختار ریشه و ساقه مو است. بنابراین اگر می‌خواهید مواد یا محصولات دیگر سریع‌تر جذب موهایتان شود، آن‌ها را با روغن کرچک ترکیب کنید و به طور همزمان به سر خود بزنید.

روغن کرچک برای ریزش مو

ریزش مو در سنین جوانی و میان‌سالی عارضه‌ای است که جذابیت افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما اگر به سلامت و پاکیزگی موهایتان اهمیت بیشتری بدهید و برای آن وقت بگذارید، به خوبی می‌توان از آن پیشگیری کرد. روغن کرچک از جمله محصولات طبیعی است که برای حل این مشکل قابل استفاده است. ریزش مو در اثر عوامل مختلفی به وجود می‌آید اما اصلی‌ترین آن چربی پوست سر و گرفتگی منافذ رویش مو است. این آلودگی‌ها رسیدن اکسیژن به ریشه مو و تنفس آنها را متخل می‌کند. پس برای رفع این مشکل ابتدا باید پوست سر خود را کاملا پاک کنید تا این منافذ باز شوند. روغن کرچک سرشار از مواد مغذی است که به کف سر وارد شده و جریان خون مویرگ‌های آن ناحیه را تنظیم می‌کند. در نتیجه رشد موی شما افزایش یافته و ریزش مو را کاهش می‌دهد.

روغن کرچک برای ریزش مو

استفاده از روغن کرچک برای انواع مو

  • روغن کرچک برای موهای وز

از جمله خواص این دانه گیاهی بخشیدن رطوبت و نرم‌کنندگی است. یک روتین منظم شستشوی مو با روغن کرچک، موی وز شما را به یک موی لطیف و نرم تبدیل می‌کند. موی وز در اثر نفوذ بیش از اندازه آب به ساقه مو و رطوبت ایجاد می‌شود. روغن کرچک یکی از بهترین روغن‌ها برای موی خشک و وز است. 

  • روغن کرچک برای موهای چرب

استفاده مستقیم از روغن کرچک برای موهای چرب احتمالا انتخاب خوبی نباشد. زیرا باعث تشدید چربی خواهد شد. اما برای حل این مشکل بهتر است از مقدار کمی روغن استفاده کنید تا غدد چربی پوست کف سر تحت کنترل در بیاید. به این ترتیب منافذ موجود در پوست سر باز شده و عملیات تنفس در این ناحیه بهتر انجام می‌شود.

  • روغن کرچک برای موهای رنگ شده

این روغن یک لایه محافظتی روی تار مو ایجاد و علاوه بر جلوگیری از آسیب نور خورشید، رنگ مو را نیز برای مدت طولانی تری حفظ می‌کند. در ضمن این روغن با خواص آنتی‌اکسیدانی خود، رنگدانه موجود در ریشه مو را هم تقویت کرده تا از سفیدی زودرس مو جلوگیری شود.

روغن کرچک برای موهای چرب

طرز استفاده از روغن کرچک برای مو

قبل از استفاده از این روغن و یا محصولات طبیعی دیگر باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است پوست و موی شما به این نوع مواد حساسیت نشان دهد. پس توصیه می‌شود که ابتدا به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید و دادن تست‌های مربوطه از عدم حساسیت به روغن کرچک اطمینان حاصل کنید. پس از آنکه از بی‌ضرر بودن روغن کرچک برای موی خود مطمئن شدید، مراحل زیر را به ترتیب طی کنید : 

 

  1. ابتدا مقداری از روغن را کف دست خود بریزید و دست‌هایتان را به هم بمالید. این کار باعث گرم شدن روغن می‌شود و قدرت اثرگذاری و نفوذ روغن به مو را افزایش می‌دهد.
  2. دست‌های آغشته به روغن را به آرامی به داخل موها فرو کنید و کف سر را چرب کنید. این کار را 1 الی 2 دقیقه ادامه دهید تا پوست سر کاملا آغشته شود.
  3. سپس روغن را از ریشه مو تا نوک آن بکشید و ساقه مو را کاملا چرب کنید.
  4. بعد از اینکه تمام قسمت‌های سر به روغن کرچک آغشته شد، با استفاده از یک کیسه پلاستیکی یا پارچه بلااستفاده سر خود را بپوشانید. گرمای حاصل از پوشاندن موها، قدرت نفوذ روغن را دوچندان می‌کند.
  5. پس از 15 الی 20 دقیقه، نایلون را بردارید و با آب ولرم تمام چربی‌ها را بشویید.

در هفته چند بار از این روغن استفاده کنیم؟

این یک سوال کلی است؛ زیرا بسته به نوع و جنس هر مو می‌تواند متفاوت باشد. اما در حالت عادی در هفته 2 الی 3 بار ماساژ مو با این روغن نتیجه مطلوبی در پی خواهد داشت. زیاده‌روی در مصرف این روغن منجر به چربی بیش از اندازه موهای شما خواهد شد.

طرز استفاده از روغن کرچک برای مو

مضرات روغن کرچک برای مو 

استفاده از محصولات طبیعی و ارگانیک مسلما مضرات و آسیب کمتری به پوست و مو وارد می‌کند. اما باید در نظر داشت که مصرف بی‌رویه هر محصولی دارای عوارض است و احتمال صدمه زدن به پوست و موی شما را افزایش می‌دهد. اگر در استفاده موضعی این روغن زیاده‌روی کنید، چربی موی شما بیشتر می‌شود و به این ترتیب نه تنها مشکل شما رفع نشده بلکه نیاز به شستشوی مکرر نیز برای از بین بردن این چربی پیدا می‌کنید. از دیگر عوارض این روغن اثرات انقباضی نسبتا شدید آن است که ممکن است برای بانوان باردار و کودکان مضر باشد. پس بهتر است قبل از مصرف، با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا نتیجه دلخواه خود را بگیرید.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]