اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۳

روغن زیتون برای مو

وقتی بحث مراقبت از مو با محصولات طبیعی مطرح باشد، محال است بتوانیم از روغن زیتون صرف نظر کنیم. استفاده از روغن زیتون به اشکال مختلف یکی از روش‌های سنتی برای افزایش سلامت و زیبایی موهاست که در طول زمان نه تنها از محبوبیت آن کاسته نشده بلکه روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. در این مقاله اختصاصی از اکتیو، به بررسی مختصری از فواید استفاده از روغن زیتون برای موها می‌پردازیم. سپس به روش‌های استفاده از روغن زیتون پرداخته و چندین ماسک موی کاربردی را معرفی می‌کنیم. در نهایت عوارض احتمالی روغن زیتون را بررسی کرده و نکات احتیاطی را بیان می‌کنیم. برای آشنایی با تمامی زیر و بم‌های استفاده از روغن زیتون برای موها با ما همراه باشید. 

 

با روغن زیتون بیشتر آشنا شوید

خواص روغن زیتون برای مو سر به قدری معروف است که نیاز به معرفی ما ندارد. اما آشنایی بیشتر با ویژگی‌های اختصاصی این روغن طبیعی، به ما کمک می‌کند تا از روغن زیتون به طور موثرتری استفاده کنیم. ابتدا با ترکیبات موجود در روغن زیتون آغاز می‌کنیم.

آشنایی با ترکیبات موجود در روغن زیتون

  • اسیدهای چرب: اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون از جمله اسیدهای اولئیک، لینولئیک و لینولنیک هستند که به موها نرمی و لطافت می‌بخشند.
  • آنتی‌اکسیدان‌ها: وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند ویتامین E در روغن زیتون، از موها در برابر آسیب‌های اکسیداسیون و خشکی محافظت می‌کند.
  • ویتامین‌ها: روغن زیتون حاوی ویتامین A و D است که به نرم‌تر شدن موها و تقویت ساختار آن‌ها کمک می‌کنند.

خواص و فواید روغن زیتون برای مو

مرطوب کنندگی: روغن زیتون با غنی بودن از مواد مرطوب‌کننده، رطوبت مورد نیاز موها را تأمین می‌کند و از خشکی و پوسیدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

تغذیه‌ی پوست سر و فولیکول‌های مو: ماساژ کف سر با روغن زیتون به تغذیه بهتر پوست سر و تقویت فولیکول‌های مو کمک می‌کند که در نهایت باعث می‌شود فولیکول‌های سالم‌تری داشته باشید.

تقویت موها و کاهش شکنندگی: استفاده منظم از روغن زیتون باعث تقویت ساختار موها می‌شود و به کاهش شکنندگی آن‌ها کمک می‌کند، که استحکام بهتر موها را به شما هدیه می‌کند. این موضوع می‌تواند تا حدی به پرپشت شدن مو نیز کمک کند.

افزودن درخشندگی و لطافت به موها: روغن زیتون با آبرسانی و تقویت ساختار مو باعث افزایش درخشندگی و لطافت موها می‌شود.

 

چگونه از خواص روغن زیتون برای مو حداکثر استفاده را ببریم؟

با وجود اینکه بارها شنیده‌ایم روغن زیتون برای مو خوب است اما ممکن است شخصا تجربه جالبی نداشته باشیم یا اینکه علی رغم استفاده منظم از روغن زیتون، تأثیر خاصی را احساس نکرده باشیم. در واقع، تمامی روغن‌های طبیعی روی کاغذ خواص نسبتا مشابهی دارند، اما چه چیزی باعث می‌شود یک روغن خاص برای یک نفر مانند معجزه عمل کند و روغن دیگری وضعیت موها را بدتر کند. برای استفاده حداکثری از خواص روغن زیتون باید دو نکته مهم را مد نظر قرار دهیم.

روغن زیتون یک روغن آبرسان است

روغن‌ها در مقوله مراقبت از پوست و مو به دو دسته تقسیم می‌شوند: روغن‌های آبرسان (Moisturizing oils) و روغن‌های محافظ رطوبت (Sealing oils). روغن زیتون جزء دسته اول است. این نوع روغن‌ها به ساقه مو نفوذ کرده و موها را آبرسانی می‌کنند. در مقابل روغن‌های محافظ رطوبت مانند روغن جوجوبا یا روغن آرگان، یک لایه نازک روی سطح مو تشکیل داده و از خروج رطوبت موها جلوگیری می‌کنند. 

زمان مناسب برای استفاده از این روغن‌ها متفاوت است. به عنوان مثال روغن‌های آبرسان مانند روغن زیتون برای عملکرد حداکثری بهتر است قبل از شامپو کردن مو یا پس از شامپو و قبل از آبکشی موها مورد استفاده قرار گیرند. در مقابل، پس از شستن موها، بهتر است از روغن‌های محافظ رطوبت مانند روغن آرگان یا جوجوبا استفاده کرد تا رطوبت موجود در مو از دست نرود.

روغن زیتون روغن نسبتا سنگینی است

نکته مهم دیگر در استفاده از روغن‌ها تناسب وزن روغن با جنس موهاست. روغن زیتون روغن نسبتا سنگینی است. به همین دلیل برای موهای نازک، صاف و چرب اصلا مناسب نیست. موهای زبر، ضخیم، فر، رنگ شده، آسیب دیده و بسیار خشک می‌توانند بیشترین بهره را از خواص روغن زیتون برای مو ببرند. کسانی که موهای نازک‌تری دارند،‌ بهتر است روغن‌های سبک‌تر مانند روغن آفتاب‌گردان، روغن آووکادو یا روغن نارگیل را مد نظر قرار دهند.

 

چگونه از روغن زیتون برای مو استفاده کنیم؟

بعد از تشخیص اینکه آیا زیتون روغن مناسبی برای جنس موهای شما هست یا نه، نوبت به طرز استفاده روغن زیتون برای مو می‌رسد.

آبرسانی مو قبل از شامپو

یکی از روش‌های استفاده از روغن زیتون برای مراقبت از موها، استفاده به عنوان آبرسان پیش از شستشوی موها است. برای این منظور، موها را با مقدار مناسبی از روغن زیتون ماساژ دهید و اجازه دهید حداقل ۳۰ دقیقه روی مو باقی بماند. معمولا یک قاشق از روغن زیتون برای ماساژ نوک موها کافیست. اگر بخواهید کل موها را به روغن آغشته کنید، به حدود یک چهارم فنجان از این روغن نیاز خواهید داشت.

سپس موها را با یک شامپوی موی سر مناسب شامپو کنید. از آنجایی که این روغن برای موهای زبر، رنگ شده، خشک و ضخیم مناسب است، از بین محصولات اکتیو احتمالا یکی از شامپوهای زیر برای شما مناسب خواهد بود:

آبرسانی شبانه

برای به حداکثر رساندن خاصیت آبرسانی روغن زیتون، می‌توانید شب موهایتان را با این روغن ماساژ داده و اجازه دهید کل شب را روی موهایتان باقی بماند. صبح روز بعد موها را شامپو کرده و از نرمی و لطافت موهای خود لذت ببرید.

استفاده به عنوان نرم‌کننده مو

روغن زیتون می‌تواند به عنوان یک نرم‌کننده نیز مورد استفاده قرار گیرد. بعد از شستشوی موها، مقدار کمی از روغن زیتون را در موهای خیس خود بمالید و بدون شستشو، موها را خشک کنید. این کار باعث نرمی و لطافت بیشتر موها می‌شود.

ماسک مو

روغن زیتون می‌تواند به عنوان ماده اصلی در ماسک مو مورد استفاده قرار گیرد. با ترکیب آن با مواد دیگر مانند عسل، تخم‌مرغ یا آووکادو، می‌توانید انواع ماسک‌های غنی کننده و ترمیم‌کننده مو را تهیه کنید که به بهبود وضعیت موها کمک می‌کنند. در بخش بعدی دستورالعمل چندین ماسک مو با روغن زیتون را ارائه خواهیم داد.

ماسک خانگی با روغن زیتون

معرفی پنج ماسک خانگی با روغن زیتون

شما می‌توانید روغن زیتون را با مواد مختلفی ترکیب کرده و ماسک موی خانگی تهیه کنید.

  • ماسک نرم کننده مو با روغن زیتون و عسل: یک قاشق عسل به ازای هر قاشق روغن زیتون
  • ترمیم کننده مو با روغن زیتون و تخم‌مرغ: یک تخم‌مرغ به ازای یک قاشق روغن زیتون
  • ماسک نرم کننده با روغن زیتون و آووکادو: یک آووکادوی رسیده به ازای یک قاشق روغن زیتون
  • ماسک ضدشوره با روغن زیتون و نعناع: چند برگ نعناع خشک یا تازه به ازای یک قاشق روغن زیتون
  • ماسک تقویت کننده با روغن زیتون و موز: یک عدد موز رسیده به ازای یک قاشق روغن زیتون

مراحل تهیه و استفاده هر یک از این ماسک‌ها نسبتا مشابه است:

  1. ابتدا مقدار روغن زیتون را اندازه بگیرید. یک یا دو قاشق برای پوشش انتهای موها کافیست. اگر می‌خواهید کل موها را با ماسک بپوشانید، به حدود یک چهارم فنجان روغن زیتون نیاز خواهید داشت.
  2. روغن زیتون را در داخل مایکروویو به مدت ۱۰ تا ۳۰ ثانیه گرم کنید. سپس روغن را خوب هم بزنید تا دمای بخش‌های مختلف یکنواخت شود. قبل از استفاده مطمئن شوید که روغن بیش از حد داغ نیست.
  3. روغن را به دلخواه با یکی از مواد ذکر شده در بالا مخلوط کنید تا ترکیب یکنواختی حاصل شود.
  4. یک تی‌شرت قدیمی بپوشید یا شانه‌هایتان را با یک حوله بپوشانید تا لباس‌تان کثیف نشود.
  5. موهایتان را به ماسک تهیه شده آغشته کنید و اجازه دهید تا به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه روی سر باقی بماند.
  6. موها را با یک شانه دندانه درشت شانه کرده و سپس شامپو و آبکشی کنید.

روغن زیتون چه مضراتی برای مو دارد؟

مضرات روغن زیتون برای مو نیز از نکات مهمی است که لازم است در هنگام استفاده از این روغن مد نظر قرار دهید. به طور کلی روغن زیتون ماده بی‌خطری است. با این حال، مانند هر روغن طبیعی دیگری باید به اندازه و به درستی مصرف شود.

  • اولین نکته این است که قبل از هر گونه استفاده از روغن زیتون،‌ آن را روی ناحیه کوچکی از پوست تست کنید تا مطمئن شوید به این روغن حساسیت ندارد.
  • در مرحله دوم مطمئن شوید که روغن زیتون انتخاب درستی برای موهای شماست. همان طور که پیش از این هم اشاره این روغن برای موهای نازک، صاف و چرب توصیه نمی‌شود. همچنین اگر شوره سر داشته باشید که ناشی از چرب بودن کف سر باشد، از روغن زیتون اجتناب کنید.
  • ترجیحا از روغن بکر با کیفیت بالا و به مقدار مناسب استفاده کنید (یک قاشق برای نوک موها، یک چهارم فنجان برای کل سر).
  • از روغن زیتون بیشتر از یک الی دو بار در هفته استفاده نکنید تا از رسوب بقایای روغن در کف سر جلوگیری شود. 
  • از روغن زیتون برای استایل موها یا محافظ مو در هنگام استفاده از لوازم حرارتی استفاده نکنید. این روغن بسیار سنگین است و حالت دادن به مو را بسیار سخت می‌کند.

پرسش و پاسخ کوتاه در مورد روغن زیتون برای مو 

در این بخش به برخی از سوالات رایج در مورد روغن زیتون برای مو خواهیم پرداخت.

آیا روغن زیتون به رشد سریع مو کمک می‌کند؟

روغن زیتون عملکرد فوق‌العاده‌ای در تقویت مو و افزایش لطافت موها دارد. با این حال، تحقیقات علمی خواص روغن زیتون برای رشد سریع مو را تأیید نکرده است.

آیا روغن زیتون به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند؟

ریزش مو دلایل متعددی دارد. روغن زیتون خواص ضدالتهابی دارد و به سلامت کف سر کمک می‌کند. اگر علت ریزش مو التهاب کف سر باشد،‌ استفاده از روغن زیتون برای جلوگیری از ریزش مو موثر خواهد بود. اما برای تشخیص این موضوع باید از یک متخصص پوست و مو کمک بگیرید.

آیا روغن زیتون برای مو ضرر دارد؟

روغن زیتون ضرر خاصی برای مو ندارد. با این حال برای موهای چرب و نازک عملکرد مناسبی ندارد و اشخاصی که موهای ضخیم،‌ زبر، فر و بسیار خشک دارند می‌توانند بهره بیشتری از این روغن ببرند. برای توضیحات کامل‌تر شما را به مطالعه بهترین روغن برای موهای خشک دعوت می‌کنیم.

چه موقع از روغن زیتون برای مو استفاده کنیم؟

بهترین زمان استفاده از روغن زیتون ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از شامپو کردن موها برای آبرسانی موهاست. همچنین می‌توانید به صورت شبانه روغن را روی سر خود قرار دهید تا تأثیر آن در نرمی و لطافت مو را افزایش دهید.

روغن زیتون تاریخ گذشته برای مو ضرر دارد؟

به طور طبیعی هر چه روغن بکرتر و تازه‌تر باشد،‌ عملکرد بهتری دارد. با این حال، روغن زیتون تاریخ گذشته ضرری برای مو ندارد مگر اینکه فاسد شده باشد. روغن زیتون فاسد حالت ابری و رنگین کمانی پیدا می‌کند و بوی آن تغییر می‌کند. این روغن اگر دور از آفتاب و در محیط خنک نگهداری شود، به راحتی تا ۲ الی ۳ سال برای استفاده ایمن است.

 

سخن پایانی

در این مقاله مفصل از اکتیو، به معرفی خواص و مضرات روغن زیتون برای مو پرداختیم. همچنین نحوه استفاده از روغن زیتون را شرح دادیم و اشاره کردیم که این روغن برای موهای زبر، ضخیم، خشک و فر بهترین عملکرد را دارد. آیا تجربه شما از استفاده از روغن زیتون، با نکات مطرح شده در این مقاله همخوانی دارد؟ تجربه و اطلاعات خود را با ما در میان بگذارید.

درج دیدگاه

[related_posts_by_tax format=”thumbnails” image_size=”medium” title=”مقالات مرتبط” posts_per_page=”3″ post_types=”post”]